Gå til innhold
Hundesonen.no

Angus Pængus vil leke!

Guest Michellus

Recommended Posts

Guest Michellus

Som tittelen sier så vil groenendaelgutten min Angus treffe og leke med andre jevngamle valper og/eller trygge voksne hunder i Oslo/Akershus-området. I perioden 30 mai-20 juni jobber jeg på hundepensjonat/gård på Flisa så da blir det veldig vanskelig.

Såeh. Ja. Hvem vil og når kan dere evt leke? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en rottis på 9 mnd som er veldig flink med valper. Hun vil veldig gjerne leke når hun er løs da, og da glemmer hun ofte at hun er så stor. Men i bånd pleier det å gå veldig fint altså :) Har også en collievalp som blir 9 uker i morgen. Bor i Oslo og kan egentlig leke når som helst :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en rottis på 9 mnd som er veldig flink med valper. Hun vil veldig gjerne leke når hun er løs da, og da glemmer hun ofte at hun er så stor. Men i bånd pleier det å gå veldig fint altså :) Har også en collievalp som blir 9 uker i morgen. Bor i Oslo og kan egentlig leke når som helst :)

Guri malla, så mye bikkjer du brått har da?!? :blink::D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Weee Angus har jo mange som vil leke med han :D Sånn som det ser ut denne uka, så passer det best i helgen (fredag-søndag).

Skal vi leke en hel gjeng kanskje? At alle som vil kan møtes på et bestemt sted så herjer og leker vi der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Weee Angus har jo mange som vil leke med han :D Sånn som det ser ut denne uka, så passer det best i helgen (fredag-søndag).

Skal vi leke en hel gjeng kanskje? At alle som vil kan møtes på et bestemt sted så herjer og leker vi der?

Jeg har som vanlig et tett program, hehe, men har tid på fredag. Lørdag er det langtur i skogen, og søndag lydighet.

Foreslår at vi unngår møljeleking, da det sjelden blir så positivt. Dersom vi kan være på helt nedre del av hundejordet på Ekeberg feks, kan valpene løpe rundt oss mens vi går langs skogen, og på den måten skaper litt dynamikk. Dessuten er det lengst unna der de andre hundene vanligvis er, men på fredag ettermiddag er det sjelden så mange der uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guri malla, så mye bikkjer du brått har da?!? :blink::D

Doffen (gamlefar) måtte desverre avlives i starten av april :( Så pappa har kjøpt ny valp nå!

Vi kan desverre ikke på fredag ettermiddag, men da kan jo vi bare ta det en annen gang i så fall? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Du kan ikke evt komme på fellestreningen på Ekeberg i dag da? :) Jeg tar med rottisen i hvert fall, kanskje den lille valpen også :)

Får bare slenge inn mine 2 cents her - jeg vil anta at en 9 uker gammel collievalp er en langt bedre egnet lekekamerat for en 10 uker gammel groenendael valp enn det en 9 måneder gammel rottis er - uansett hvor grei rottisen er liksom. Mindre sjanser for skader om de får leke med jevnaldrende.

Skal man på playdate med valp så bør hundene de skal leke med være av samme størrelse, det er de alle mest tjent med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imouto er ikke akkurat jevngammel, men sikkert like stor. Hun vil veldig gjerne leke. :)

Får bare slenge inn mine 2 cents her - jeg vil anta at en 9 uker gammel collievalp er en langt bedre egnet lekekamerat for en 10 uker gammel groenendael valp enn det en 9 måneder gammel rottis er - uansett hvor grei rottisen er liksom. Mindre sjanser for skader om de får leke med jevnaldrende. Skal man på playdate med valp så bør hundene de skal leke med være av samme størrelse, det er de alle mest tjent med.

Jeg støtter denne... Jeg tenker at poenget med å leke med andre hunder ikke nødvendigvis er leken i seg sjøl, men at hundemøtene er positive og vellykka. Så får valpen sjøl bestemme om det er lek eller bare ruslesnusing som er mest attraktivt. I møtet med veldig ivrige, store og busete hunder (uansett hvor godt ment det er) blir det ofte bare veldig mye for en liten tass. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får bare slenge inn mine 2 cents her - jeg vil anta at en 9 uker gammel collievalp er en langt bedre egnet lekekamerat for en 10 uker gammel groenendael valp enn det en 9 måneder gammel rottis er - uansett hvor grei rottisen er liksom. Mindre sjanser for skader om de får leke med jevnaldrende.

Skal man på playdate med valp så bør hundene de skal leke med være av samme størrelse, det er de alle mest tjent med.

Jeg er fullt klar over det, men jeg det går jo an å hilse på større hunder (hun får ALDRI hilse på små hunder uten at hun ligger mens jeg holder henne, nettopp fordi hun er såpass stor. Valpen her hjemme får hun bare leke med når hun ligger stille, og så velger valpen om den vil leke eller ikke. Når de da "leker" så er det valpen som får herje med rottisen og ikke omvendt, og som sagt; rottisen ligger stille på gulvet mens jeg holder henne.). Var ikke meningen at jeg skulle la henne leke med Angus, hun kan gjøre stor skade selv om hun bare er grei :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg kommer til å ha Pøbel i bånd, for da har jeg mest kontroll over hvor kroppen hans er. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Stort sett greit på trening, men der han mistet fokus og motivasjon og brøt for å undersøke omgivelsene enn å følge meg og maten i en ny øvelse, der vet jeg ikke helt hva som var årsaken, jeg kan bare gjette. Tenker be om tillatelse til å filme neste gang, så får jeg se og høre hva det er lille Ede har å navigere etter, hva som fungerer og hva som ikke gjør det. Mistenker at jeg er forvirrende og inkonsekvent med hvordan jeg belønner, og at kroppspråket mitt heller ikke er tydelig nok i kommunikasjonen med ham. Får forhåpentligvis lov til å filme til privat bruk for å analysere. 
    • Jeg tipper det er mer alder og hormoner enn seperasjonsangst. Jeg ville personlig ventet med valp til den hunden du allerede har fungerer sånn som du ønsker, så den ikke lærer valpen uvanene sine.   Jeg ville fokusert på å trene hunden mentalt før den skal være hjemme alene, og generelt fokusere på å ha god balanse mellom aktivitet og ro. Fokus på å ha en god av-knapp hjemme, og at han samtidig får nok stimuli til å klare å være rolig når han skal. Vanskelig balanse og finne, men man må nesten prøve seg litt frem på hvor mye din hund trenger. Jeg ville hatt mest fokus på mental trening. Søk er super fin øvelse før alene hjemme trening. 
    • Glemte ta bilder i går. Var en bra dag 🐾 Utover å feilberegne når Ede ville sovne på formiddagen, slik at den timen vi hadde bestilt for lek og miljøtrening i styrkerom med balanseputer var over etter 20 minutter fordi Ede var trøtt og ble sliten, så var det en skikkelig smooth dag.  Vi koste og håndterte ører og labber og lekte og trente og koste med naboer og hadde et vellykket bad på kvelden, og not a single photo was taken that day, vi var for opptatte til å tenke på det. Balanseputer (nederst på siden i hundebutikken her https://www.k9hundesenter.no) var virkelig kjempegøy til han ble sliten og trøtt. Superkjekt å kunne leie istedenfor å måtte eie, for det er knapt om plassen hjemme. På tur hjem fikk han med seg en Snoop aktiviseringsball, som var superstas å leke med til han oppdaget at det var mye lettere å be muttern trille den, for da kom det mer godis ut av den enn av å knote med den selv. Istedenfor å se det som en failed IQ-test tar jeg det som en anledning til å forsterke lederskap, så han får full uttelling for å se til meg for hjelp med den. Regner med den fortsatt beholder verdi som punchingbag under cranky toddler had enough biteraptuser før han sovner. Dagen i dag blir spennende. Først må vi hente pelsstellsutstyr på "Posten", hvilket nå er inne på en matbutikk, og vi må bytte buss for å komme dit. Bussen er bra sosialisering og miljøtrening, men hva gjør vi når vi kommer frem? Heldigvis kan vi be en nabo hjelpe oss, men om vi ikke kunne? Får meg til å igjen drømme om en offisiell Canine Good Citizen sertifikat ordning som tillater ansvarsbevisste hundeeiere å ta med seg veloppdragne hunder inn.  Veloppdragen er viktig med den størrelsen lille Ede blir etterhvert, så i kveld skal vi på valpetrening, for å ha et godt utgangspunkt når den testen for det sertifikatet endelig blir en realitet. 
    • Nando Brown var et godt tips. Kom på at en jeg har fulgt lenge også kan listes: Robert Cabral. Fikk også tips om Nate Schoemer. Stonnie Dennis er super, men han er ikke helt i klasse med f.eks. Will Atherton i machofaktor. Hadde Atherton trent positivt hadde han vært et supert idol for unge menn med skrikende behov for maskuline rollemodeller, men han er huge part of the problem istedenfor. Samme gjelder Zak George og han skallede homofile jeg ikke husker hva heter. De er ikke mannemenn som appellerer til den gruppen som trenger det.  Samojed løs på gård? De er typisk råglade i å bli dusjet og badet? Om en liker skitten "hvit" hund, hvorfor ikke maremma eller liknende istedenfor? 
    • Enig, spesielt om hund nr to. Har du hatt to hunder før? Det ser så lett ut når andre gjør det. Brant meg skikkelig på å tro det var som å ha samkjørte tvillinger etter å ha sett andre håndtere to og flere hunder sååå smooth. Viste seg at to hunder kan være nøyaktig dobbelt så mange som en. Min største var 3 år og hadde god lydighet da jeg tenke vi var klare for familieforøkelse - men det var når han fikk all oppmerksomheten som eneste hund. Han viste seg å ha forsvinnende liten tålmodighet med å bli satt til side for å se/høre meg trene valp. Å trene dem sammen fikk jeg heller ikke til. Hver sin markør fra samme person ble bare kluss for meg og forvirrende for hundene. Å gå tur med dem hver for seg hadde jeg ikke tid til, og eldste ble så frustrert av gå pent i bånd trening med valpen, han begynte trekke, konsekvent og febrilsk dersom jeg tillot meg å stoppe fordi valpen trakk, og jeg endte med å måtte velge mellom å ha kontroll på den voksne mellomstore eller trene miniatyr valp, for tiden strakk bare ikke til å trene begge. Valget var lett. Minste av selskapsrase endte derfor som en savage villhund kun kontrollert av båndet, mens eldste av mer aktiv og krevende blanding måtte få all min oppmerksomhet for å oppføre seg pent utendørs.  Minste ble supert selskap for ham som han ble ordentlig glad i og gjorde det lettere for ham å tåle være hjemme alene, men det var de to individene, ikke noen allmengyldig sannhet. Samme gjelder å håndtere to hunder. Andre får det jo til, så ikke la meg skremme deg fra det.   
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...