Gå til innhold
Hundesonen.no

mildt sagt forvirret...

tulip

Recommended Posts

Skrevet

Da har jeg snakket med eier av doberen som stilte i Hammerfest idag, det var slett ikke en NKK uts, så beklager den ;) H*n var meget fornøyd med dommeren som forklarte hva og hvor og hvorfor, og hunden fikk kjempegod kritikk.

Hundene er da en juniorhanne som fikk blått. MEN han ble samtidig BIR junior!! Det var en dober til, en tispe som gikk unghundsklassen, hun ble BIR åpen klasse med cert. Tispens eier ble kjempeforvirret av dette, og mente de skulle vel ha stilt mot hverandre om BIR/BIM, men neida, slik var det ikke.

Alle BIR junior gikk direkte til BIS junior, mens BIR/BIM i eldre klasser gikk til BIG, og deretter BIS. De fikk dette forklart med at det var ganske nytt, men helt vanlig på østlandet. Vel, jeg har ikke lest noe om dette her på sonen før, og når jeg sjekker klasseinndelingen hos NKK så stemmer jo ikke dette i det hele tatt. Kan de ha fulgt NHL sine regler? Har de blandet sammen "vanlige" utsregler med vinnertitteluts?

Noen som kan hjelpe etpar forvirrede sjeler?

Guest Jonna
Skrevet

Innenfor NKK så er det ikke noe som heter BIR junior e.l.

Men jeg vet at spesialer så kan man gi beste junior og sette beste i tispe og hannhund klassen der mot hverandre. Men de plasseres evt som normalt i BHK/BTK. Og det BIR junior resultatet er ikke offisielt!

Vet ikke hva NHL gjør.

Skrevet

Det var slik som du sier jeg også hadde forstått det Jeanette, så jeg ble mildt sagt forundret når hun fortalte hun ble BIR junior! Oppdretteren hennes er like forvirret, men begge er i bil og får ikke sjekket annonsen el for å dobbeltsjekke hvilket forbunds regler som er fulgt. Og OM dette er NHL regler, så vil vel ikke tispens cert være gyldig hos NKK?

Skrevet

Dette høres ut som en utstilling av Norges Hunders Landsforbund, men egentlig ikke helt likevel. :P Her er hundene fra 6-9 mnd juniorer, og alle som får rødt og HP går rett til BIS, og det deles ikke ut BIR. At denne doberen fikk blått, men likevel blei BIR junior, er litt rart...

Og nei, det er IKKE vanlig på østlandet, hehe.

Skrevet

Ok. Så da ble kanskje doberhannen best i sin klasse med en blåsløyfe. Altså ikke BIR slik vi vanligvis forstår det men Best i Rasen-Junior (jeg trodde jo de måtte ha en ekselent for å få den benevnelsen men,men). Altså ble han best av alle doberjuniorene som stilte, og siden det kun var han i klassen klarte han det selv om han fikk blå.

Jeg syns selv denne forklaringa ikke henger helt på greip, men det er det mest logiske jeg kan tenke meg til.

Skrevet

Han fikk rødgul sløyfe med BIR junior på... Og gikk i BIS junior sammen med de andre BIR juniorene.. Han ble jo beste junior iom at han var den eneste, men fikk blått/VG altså. Tispa gikk til vanlig BIG, men ble ikke satt opp til BIS runden.

Nei, jeg rister bare på hodet her... Håper noen som var på utstillingenb ser dette og kan forklare hvordan de oppfattet ting!

:icon_confused:

Skrevet

Javel...nei...skjønner fint lite :icon_confused:

Hvor er Emma? Hun kan dette hun, og kan sikkert forklare hvordan det faktisk fungerer evt. er meningen det skal fungere :)

Guest Jonna
Skrevet

Hvor var utstillingen da? Kanskje man greier google seg fram.

Edit: NHL har ingen utstillinger oppført denne helgen på hjemmesiden sin.

Skrevet

Det var utstilling på Hammerfest etter NKKs regler i dag, så jeg antar det er samme utstilling.

Hvert år er det en dobbeltutstilling i Drammen rundt august, hvor Klubben for Større Selskapshundraser og Norsk Leonbergerklubb er arrangør. De har det samme - en kårer beste junior i rasen, som går videre til en felles BIS junior-finale. Det ble der opprettet fordi det sjelden på de store rasene (som KSS jo er raseklubb for) er en junior som når opp, derfor ønsket en litt ekstra blest og litt ekstra oppmerksomhet for "rekruttene", de unge og lovende.

Det er jo mulig at disse har forsøkt seg på det samme. Men etter min mening burde en eventuelt ved en slik finale følge samme premieringskrav som settes for å komme til BIS veteran-finalen, altså minst excellent.

For øvrig er det vanlig med BIS junior-finaler nedover i Europa, og på alle store vinnerutstillinger. På WDS i 2008 møtte X'en vinner av juniorhannhund (hun vant juniortispe) for å kåre beste junior i rasen, og dermed inngangsbillett til BIS-finalen.

Edit: Også i Drammen har de egne rosetter, så vi har en hvit-grønn BIR junior-rosett fra 2008... Irriterer meg litt, for det er ingenting i utstillingsreglene som heter det, så jeg vil heller ha en ordentlig grønn-hvit rosett for å ha blitt best i sitt kjønn (men det fikk jeg på samme utstilling i 2009, så en skal vel ikke klage :lol: )

Skrevet

Takk Emma! Jeg har fått med meg at det er BIR/BIS junior på tittelutstillinger altså. Derfor jeg lurte på om de hadde blandet sammen noen regler, jeg :)

Men er dette en offisiell måte å gjøre det på, eller bare en sånn ekstragreie? Vil det være et "tellende resultat" ? Iom at den ikke står som fotnote elns på NKKs klassediagram. Og er det "vanlig" på østlandet som det ble påstått?

LITT mindre forvirret, men bare litt..

Skrevet
Men er dette en offisiell måte å gjøre det på, eller bare en sånn ekstragreie? Vil det være et "tellende resultat" ? Iom at den ikke står som fotnote elns på NKKs klassediagram. Og er det "vanlig" på østlandet som det ble påstått?

Nei, dette resultatet er ikke offisielt, så på Dogweb vil hunden stå med VG i resultatlista. Og nei, det er IKKE vanlig å ha slike finaler her på Østlandet heller - er vel bare den utstillingen Emma nevner jeg har hørt det har blitt kåret BIR-junior på :).

Skrevet

Takker og bukker for svar!

Eieren er veldig fornøyd med VG og hyggelig debut, så da kan BIR`et bare være *ler* Hunden skal stilles på NKK Trondheim, det blir spennende med konkurranse i klassen iallefall :)

Skrevet

Takker og bukker for svar!

Eieren er veldig fornøyd med VG og hyggelig debut, så da kan BIR`et bare være *ler* Hunden skal stilles på NKK Trondheim, det blir spennende med konkurranse i klassen iallefall :)

Tusen takk Tulip, for at du fant ut av det for meg. Og takk til Emma for oppklarende svar (den dama kan virkelig utstilling :thumbsup: ).

Jeg var veldig happy med kritikken, så for meg spilte det ingen rolle hvilken sløyfe jeg fikk, men gøy lell at vi har en gul/rød rosett fra første utstillinga, selv om den ikke er offesiel, jeg synes den var vell fortjent ;)

Gleder oss stort til å kjenne på konnkuransen og se om vi (jeg) blir bitt av utstillingsbasillen.

post-9039-0-71121200-1306015399_thumb.jp

Skrevet

Nå ble jeg litt klokere; Fikk nemlig en slik BIR junior i Drammen i fjor, og jeg skjønte ikke bæret av hva det var for noe :P Var eneste som fikk exellent i junior, derfor denne rosetten da :)

Skrevet

Vi var også på den utstillingen i Hammerfest som var i helga. Kodak ble BIR junior begge dager, men han fikk excellent og hele pakka, også BIR voksen. Jeg trodde også at excellent var kravet for at junioren kunne bli BIR junior. Men så kikket jeg på infobrevet som klubben hadde sendt.

''Best In Show Junior: Det vil bli kåret BIR/BIM junior i alle raser, så fremst hunden får excellent eller very good i kvalitetbedømmelsen.''

Som sagt, syns det er dumt at de ikke har like krav som BIR/BIM veteran må ha får å bli det.

Skrevet

De hadde BIR junior som en uoffisell klasse. mens BIR veteran er offesiell. da kan en ha andre regler forhold til Veteran.

Er BIR Veteran en offisiell tittel? Hvordan ser det isåfall ut på Dogweb, f.eks. om hunden blir BIR Veteran og vanlig BIR?

Skrevet

Er BIR Veteran en offisiell tittel? Hvordan ser det isåfall ut på Dogweb, f.eks. om hunden blir BIR Veteran og vanlig BIR?

jeg tenkte sånn, bamse liste opplegg ting, men kanskje litt galt å si det er offisiell da. for det er jo ikke årets mestvinnanes Junior. men det er jo årets veteran.

Skrevet

jeg tenkte sånn, bamse liste opplegg ting, men kanskje litt galt å si det er offisiell da. for det er jo ikke årets mestvinnanes Junior. men det er jo årets veteran.

Ahhh da skjønner jeg ja. Men jeg syntes da uansett at kravene for å gå til BIS-finale burde være likt for veteraner og juniorer.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Bare det lille du beskriver om dognanny gjør at jeg vil fraråde hva som helst hun anbefalte ihvertfall. Som dere jo har oppdaget så er det å korrigere, rykke eller kjefte på en allerede frustrert hund ikke konstruktivt. Det er helt fint å høre hva dere har prøvd å hva som skjer. Men jeg lurer litt på, hva skjer om dere deler opp turene? Maks 15-20 minutter på en tur. Skjer det like ofte på morgen og kveld som på den lengre turen på dagtid? Et par enkle oppgaver i løpet av turen (som allerede er grundig innlært inne og som han kan), en enkel sitt, kontakt, håndtarget e.l. Da tenker jeg en kort stopp og en øvelse, maks to repetisjoner, og så rusle videre. Hvis dere får lært inn igjen grime så kan det være tryggere med å prøve halsbånd, men det er nok lettere for dere å få hjelp av en instruktør som ser dere og hunden. Jeg er helt sikker på at dette er løsbart, selv om dere er kjempetålmodige og har prøvd masse allerede! Håper vi får en oppdatering her også når dere har fått litt hjelp.
    • Takker igjen for godt svar! Vi har brukt både sele og halsbånd, med de siste 6 mnd har vi utelukkende brukt sele som sitter godt. Har flere ganger vurdert å bruke halsbånd i stedet men ser at vi ikke tørr da han helt sikkert hadde klart å vri seg ut av det når han klikker. Flere ganger har jeg vært redd for at han skal komme seg ut av selen når vi krangler. Han river å sliter, ruller å hopper. Eneste gangene jeg er trygg på at han ikke kommer seg ut av sele/halsbånd er om han er bundet fast, for da står han helt stille. Og både sele og halsbåndene vi har brukt er passer han og er justerbart. Vi brukte også retrieverkobbel i starten (fikk anbefalt det av oppdretter) men bruker ikke det lengre. En av teknikkene dognanny viste oss var å bruke retrieverkobblet til å "få han av oss" når han hopper på, ved å rykke i båndet, men det fungerte i en halv dag så trosset han det også å vi ønsker ikke å bli stående å rykke i et så tynt med kraftig bånd, det økte bare stressnivået hans.  Vi har ila året som har gått tenkt at han kan være både over og understimulert og gjort endringer i hverdagen i perioder for å justere aktivitetsnivået både opp og ned. Men det har ikke blitt bedre. I periodene vi har justert det ned ser vi at han blir verre, og gjerne mer pågående inne også. Noe vi mener taler imot at han er overstimulert. Og vi har siden han var liten forsøkt å gjøre tydelig skille på at lek og oppgirende aktiviteter skjer ute, mens inne er det ro.  Mulig jeg ordla meg litt feil i forrige kommentar, men vi krever stort sett ingenting av han ute. Det resulterer i at vi henger etter han å han drar som en galing. Men slik har det blitt fordi hver gang vi prøver å lære han noe ute (gå pent, søke kontakt med oss, sladretrening ol) så ender det etter et pr min med et nytt utbrudd. Så frustrasjoenen vår kommer av at vi føler vi er i en ond sirkel. Han vimser rundt å vet ikke hva som er forventet av han > vi forsøker å korrigere han å lære han noe/forstyrre han ved å gi han en oppgave eller mål med turen > han klikker > vi rykker tilbake til start. Slik har det blitt da vi har tenkt at vi kanskje bare må stå i disse episodene til han lærer seg hvordan han skal oppføre seg på tur, det er jo tross alt en rase som er lærevillig og gjerne vil ha en oppgave. Men selv etter lengre persioder der vi prøver igjen å igjen så later det ikke som at han forstår tegningen. Så de siste pr månedene så har vi ikke krevd eller forventet noe av han. Å selv når han er løs å kan løpe som han vil, feks på inngjærdet hundepark (Maridalen hundepark og Nordkisa hundepark) å vi forsøker å kalle han inn, så kommer han løpende (som jo er bra) men kommer da flyvende med sine 40 kg rett på oss å begynner å bite. Så kort sagt så klikker han både av for mye frihet, for lite frihet, lite/ingen forstyrrelse fra oss og for mye forstyrrelse fra oss... Mulig jeg høres ut som jeg bare kommer med motargumenter til alle forslag, å det mener jeg ikke! Men vi har virkelig prøvd alle vinklinger og teknikker vi kan tenke oss til og finne ut + litt til.  Men tusen takk for konkrete tips til adferdskonsulenter og fysio 😀
    • Nå vet jeg ikke om alle instruktørene til Norges Hundeskole, men jeg har ikke kjent eller møtt mange instruktører derfra med adferdskompetanse. Dognanny kjenner jeg ikke til, men jeg synes bakgrunnen kanskje var litt tynn. Selv om dere ikke ser noe mønster i adferden og han er røngtet fri så kan det godt være muskulære eller skjelett-problemer som bygger seg opp over tid og trigger på ulike tidspunkter, når det bare renner over. Og når du nevner at han har hatt ryggproblemer så blir jeg raskt mye mer oppmerksom på at det kan være noe uoppdaget der.  Bruker dere halsbånd eller sele? Hvis dere bruker halsbånd ville jeg forsøkt en godt tilpasset sele. Om dere allerede gjør det ville jeg faktisk forsøkt halsbånd, for å se om det gjør noen forskjell. Som du sier, ut fra det du beskriver, kan det høres ut som stress, frustrasjon og overtenning. Har dere forsøkt å kutte langt ned på kravene? Og kutte ned på aktiviseringen? Det er ikke det vanligste, men det hender også at hunder er overaktiverte og overstimulerte. Og selv om det er en aktiv rase så finnes det alltids unntak.  Korte, rolige turer, med litt løping om det ikke trigger for mye, og mer ro og hvile hjemme. Prøv å ikke stille for mye krav, gi ham litt mer slakk, litt mer "forberedelse" på at "nå skjer ting", og om mulig la han heller gå en kort tur i lengre bånd og gå hjem før det smeller. Alt dette er såklart forslag til ting å prøve ut, uten at jeg har sett hunden og situasjonene. Dere trenger definitivt en kompetent adferdsekspert til regelmessig oppfølging. https://www.atferdskonsulenter.no/finn-konsulent/hund#Innlandet-hund Kjersti Bjøntegaard kan jeg personlig anbefale. Vi brukte henne mye med vår til dels krevende ridgeback unghund. Turid Hovland kjenner jeg bare såvidt til, men i likhet med Kjersti har hun en solid og god utdanning og mye god kompetanse ser jeg. Ta kontakt med en av dem, og de kan sannsynligvis anbefale andre om de selv ikke har kapasitet. De kan godt mulig også anbefale en fysioterapeut. I Oslo kan jeg anbefale smarthund.no (Hilde Iren).
    • Går det an å bruke kickspark i langrennsporene? Eller der de har oppkjørte løyper? Finnes det ski på dem? Har lyst på men må se om jeg kan kjøre det først da de vanlige veiene her jeg bor blir strødd. Hvordan trener man da hunden til å trekke? 
    • Glemte å legge til at vi gjør daglig korte økter med søk, hjernetrim, lek, «skattejakt» etter godbiter og leker både inne og ute. Øver mye på håndteringstrening ol.  Å han mestrer alt annet som en drøm, ingen problemer med å være hjemme alene, stueren på 1-2-3, trygg og veldig fin hund på alle andre måter, akkurat det vi så for oss. «Bare» dette ene problemet som skygger over så mye av det som har gått bra..
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...