Gå til innhold
Hundesonen.no

mildt sagt forvirret...


tulip

Recommended Posts

Da har jeg snakket med eier av doberen som stilte i Hammerfest idag, det var slett ikke en NKK uts, så beklager den ;) H*n var meget fornøyd med dommeren som forklarte hva og hvor og hvorfor, og hunden fikk kjempegod kritikk.

Hundene er da en juniorhanne som fikk blått. MEN han ble samtidig BIR junior!! Det var en dober til, en tispe som gikk unghundsklassen, hun ble BIR åpen klasse med cert. Tispens eier ble kjempeforvirret av dette, og mente de skulle vel ha stilt mot hverandre om BIR/BIM, men neida, slik var det ikke.

Alle BIR junior gikk direkte til BIS junior, mens BIR/BIM i eldre klasser gikk til BIG, og deretter BIS. De fikk dette forklart med at det var ganske nytt, men helt vanlig på østlandet. Vel, jeg har ikke lest noe om dette her på sonen før, og når jeg sjekker klasseinndelingen hos NKK så stemmer jo ikke dette i det hele tatt. Kan de ha fulgt NHL sine regler? Har de blandet sammen "vanlige" utsregler med vinnertitteluts?

Noen som kan hjelpe etpar forvirrede sjeler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Innenfor NKK så er det ikke noe som heter BIR junior e.l.

Men jeg vet at spesialer så kan man gi beste junior og sette beste i tispe og hannhund klassen der mot hverandre. Men de plasseres evt som normalt i BHK/BTK. Og det BIR junior resultatet er ikke offisielt!

Vet ikke hva NHL gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var slik som du sier jeg også hadde forstått det Jeanette, så jeg ble mildt sagt forundret når hun fortalte hun ble BIR junior! Oppdretteren hennes er like forvirret, men begge er i bil og får ikke sjekket annonsen el for å dobbeltsjekke hvilket forbunds regler som er fulgt. Og OM dette er NHL regler, så vil vel ikke tispens cert være gyldig hos NKK?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres ut som en utstilling av Norges Hunders Landsforbund, men egentlig ikke helt likevel. :P Her er hundene fra 6-9 mnd juniorer, og alle som får rødt og HP går rett til BIS, og det deles ikke ut BIR. At denne doberen fikk blått, men likevel blei BIR junior, er litt rart...

Og nei, det er IKKE vanlig på østlandet, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Så da ble kanskje doberhannen best i sin klasse med en blåsløyfe. Altså ikke BIR slik vi vanligvis forstår det men Best i Rasen-Junior (jeg trodde jo de måtte ha en ekselent for å få den benevnelsen men,men). Altså ble han best av alle doberjuniorene som stilte, og siden det kun var han i klassen klarte han det selv om han fikk blå.

Jeg syns selv denne forklaringa ikke henger helt på greip, men det er det mest logiske jeg kan tenke meg til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han fikk rødgul sløyfe med BIR junior på... Og gikk i BIS junior sammen med de andre BIR juniorene.. Han ble jo beste junior iom at han var den eneste, men fikk blått/VG altså. Tispa gikk til vanlig BIG, men ble ikke satt opp til BIS runden.

Nei, jeg rister bare på hodet her... Håper noen som var på utstillingenb ser dette og kan forklare hvordan de oppfattet ting!

:icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var utstilling på Hammerfest etter NKKs regler i dag, så jeg antar det er samme utstilling.

Hvert år er det en dobbeltutstilling i Drammen rundt august, hvor Klubben for Større Selskapshundraser og Norsk Leonbergerklubb er arrangør. De har det samme - en kårer beste junior i rasen, som går videre til en felles BIS junior-finale. Det ble der opprettet fordi det sjelden på de store rasene (som KSS jo er raseklubb for) er en junior som når opp, derfor ønsket en litt ekstra blest og litt ekstra oppmerksomhet for "rekruttene", de unge og lovende.

Det er jo mulig at disse har forsøkt seg på det samme. Men etter min mening burde en eventuelt ved en slik finale følge samme premieringskrav som settes for å komme til BIS veteran-finalen, altså minst excellent.

For øvrig er det vanlig med BIS junior-finaler nedover i Europa, og på alle store vinnerutstillinger. På WDS i 2008 møtte X'en vinner av juniorhannhund (hun vant juniortispe) for å kåre beste junior i rasen, og dermed inngangsbillett til BIS-finalen.

Edit: Også i Drammen har de egne rosetter, så vi har en hvit-grønn BIR junior-rosett fra 2008... Irriterer meg litt, for det er ingenting i utstillingsreglene som heter det, så jeg vil heller ha en ordentlig grønn-hvit rosett for å ha blitt best i sitt kjønn (men det fikk jeg på samme utstilling i 2009, så en skal vel ikke klage :lol: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Emma! Jeg har fått med meg at det er BIR/BIS junior på tittelutstillinger altså. Derfor jeg lurte på om de hadde blandet sammen noen regler, jeg :)

Men er dette en offisiell måte å gjøre det på, eller bare en sånn ekstragreie? Vil det være et "tellende resultat" ? Iom at den ikke står som fotnote elns på NKKs klassediagram. Og er det "vanlig" på østlandet som det ble påstått?

LITT mindre forvirret, men bare litt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er dette en offisiell måte å gjøre det på, eller bare en sånn ekstragreie? Vil det være et "tellende resultat" ? Iom at den ikke står som fotnote elns på NKKs klassediagram. Og er det "vanlig" på østlandet som det ble påstått?

Nei, dette resultatet er ikke offisielt, så på Dogweb vil hunden stå med VG i resultatlista. Og nei, det er IKKE vanlig å ha slike finaler her på Østlandet heller - er vel bare den utstillingen Emma nevner jeg har hørt det har blitt kåret BIR-junior på :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker og bukker for svar!

Eieren er veldig fornøyd med VG og hyggelig debut, så da kan BIR`et bare være *ler* Hunden skal stilles på NKK Trondheim, det blir spennende med konkurranse i klassen iallefall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker og bukker for svar!

Eieren er veldig fornøyd med VG og hyggelig debut, så da kan BIR`et bare være *ler* Hunden skal stilles på NKK Trondheim, det blir spennende med konkurranse i klassen iallefall :)

Tusen takk Tulip, for at du fant ut av det for meg. Og takk til Emma for oppklarende svar (den dama kan virkelig utstilling :thumbsup: ).

Jeg var veldig happy med kritikken, så for meg spilte det ingen rolle hvilken sløyfe jeg fikk, men gøy lell at vi har en gul/rød rosett fra første utstillinga, selv om den ikke er offesiel, jeg synes den var vell fortjent ;)

Gleder oss stort til å kjenne på konnkuransen og se om vi (jeg) blir bitt av utstillingsbasillen.

post-9039-0-71121200-1306015399_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var også på den utstillingen i Hammerfest som var i helga. Kodak ble BIR junior begge dager, men han fikk excellent og hele pakka, også BIR voksen. Jeg trodde også at excellent var kravet for at junioren kunne bli BIR junior. Men så kikket jeg på infobrevet som klubben hadde sendt.

''Best In Show Junior: Det vil bli kåret BIR/BIM junior i alle raser, så fremst hunden får excellent eller very good i kvalitetbedømmelsen.''

Som sagt, syns det er dumt at de ikke har like krav som BIR/BIM veteran må ha får å bli det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De hadde BIR junior som en uoffisell klasse. mens BIR veteran er offesiell. da kan en ha andre regler forhold til Veteran.

Er BIR Veteran en offisiell tittel? Hvordan ser det isåfall ut på Dogweb, f.eks. om hunden blir BIR Veteran og vanlig BIR?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er BIR Veteran en offisiell tittel? Hvordan ser det isåfall ut på Dogweb, f.eks. om hunden blir BIR Veteran og vanlig BIR?

jeg tenkte sånn, bamse liste opplegg ting, men kanskje litt galt å si det er offisiell da. for det er jo ikke årets mestvinnanes Junior. men det er jo årets veteran.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tenkte sånn, bamse liste opplegg ting, men kanskje litt galt å si det er offisiell da. for det er jo ikke årets mestvinnanes Junior. men det er jo årets veteran.

Ahhh da skjønner jeg ja. Men jeg syntes da uansett at kravene for å gå til BIS-finale burde være likt for veteraner og juniorer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...