Gå til innhold
Hundesonen.no

Tørke pelsen til hunden


Recommended Posts

Om du tenker å bruke spraybalsam etter hunden er vasket, så vil jeg bare nevne at det ikke er lov å bruke noen midler på hunden, slik som det, hårspray, skum osv. på utstilling altså.

Klart det er mange som driter i dette, meeeeen regelen er nå der.

Det er ikke tillatt å fremføre hund til bedømmelse hvor:

-pels, nese eller hud er behandler med produkter som forandrer farge eller struktur

Hentet fra utstillingsreglementet.

Tror kanskje den blir å dra det litt langt? Spraybalsam er balsam, det! Ingen balsamer har effekt uten at noe sitter igjen i pelsen; det blir like effektfullt som å smøre smør på brødskiva, og så skrape av alt sammen igjen, det. Klarer virkelig ikke å vri hodet mitt til å bli enig i at spraybalsam er noe mer feil enn vanlig balsam; det er en tynnere balsam som er lagd slik at det er akkurat passe mye balsamstoff som sitter igjen i pelsen. Blir det å bruke balsam for å få gredd ut floker det samme som å forandre pelsstruktur? Tenker man sånn så kan man jo ikke bade hunden engang, og langt mindre føne den :rolleyes2:

Spraybalsam :heart:

Jeg tror ikke min sheltie er utstillingsmateriale overhodet, men ellers takk for "advarselen" (jeg var forøvrig klar over det reglementet der). Min sheltie har altfor store svarte flekker på kroppen. "Helhetsinntrykket skal være blått" (grått) og "uten STORE svarte flekker", står det ettertrykkelig i rasestandarden, så da kan min bare glemme en karriere i utstillingsringen gitt :-) Hun er nesten helt svart av store svarte flekker på ene siden, andre siden er mest grått, men også der er hele låret dekket av en stor svart flekk. Nå ville jeg helst ha en kompis, så at hun ikke gjør seg i noen showring er ikke noe problem for meg :D

Men tilbake til topic:

Lurte på om denne Oster føneren for hund er ok? Eller er det for dårlig? Den er litt "billig" iforhold til en del annet jeg har sett av tørkere til hund, så derfor er jeg litt skeptisk til kvalitet og hvor god den kan være...?

Jeg vurderte en lignende føner - men endte opp med å kjøpe en vanlig menneskeføner med kaldluftvalg og 2200 W blåsestyrke. Kan ikke skjønne at det skjer noe magisk av at den heter "hunde" foran "føner" som gjør at 1600 W blåser mer og sterkere vind enn 2200 W :icon_confused: Særlig når munnstykket er nærmest identisk. Men jeg bruker fortsatt gode to timer på å føne en samojed tørr med føneren jeg har nå; regner med *holde fuktig finger opp i lufta* at en sheltie kanskje ville tatt meg en 30-45 min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror kanskje den blir å dra det litt langt? Spraybalsam er balsam, det! Ingen balsamer har effekt uten at noe sitter igjen i pelsen; det blir like effektfullt som å smøre smør på brødskiva, og så skrape av alt sammen igjen, det. Klarer virkelig ikke å vri hodet mitt til å bli enig i at spraybalsam er noe mer feil enn vanlig balsam; det er en tynnere balsam som er lagd slik at det er akkurat passe mye balsamstoff som sitter igjen i pelsen. Blir det å bruke balsam for å få gredd ut floker det samme som å forandre pelsstruktur? Tenker man sånn så kan man jo ikke bade hunden engang, og langt mindre føne den :rolleyes2:

Spraybalsam :heart:

Det kan nok diskuteres i det uendelige, men når det sies at det eneste du kan spraye på hunden din før entré i ringen er vann, så tolker jeg det slik at det gjelder spraybalsam også.

Selv regner jeg Coatshine som en slags spraybalsam, og jeg vil si at jeg bryter denne regelen ved å spraye hunden.

Man skal også sørge for at man har vasket ut alle rester i pelsen, også når man har brukt balsam. Nå skal ikke TS stille ut hunden, så da er det ikke så farlig, og som sagt.. mange som bryter denne regelen, og få blir tatt for det.

Jeg ville bare gjøre oppmerksom just in case, man kan jo fint tolke den regelen som man vil, men jeg bare nevnte den.. don't shoot the messenger! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan nok diskuteres i det uendelige, men når det sies at det eneste du kan spraye på hunden din før entré i ringen er vann, så tolker jeg det slik at det gjelder spraybalsam også.

Selv regner jeg Coatshine som en slags spraybalsam, og jeg vil si at jeg bryter denne regelen ved å spraye hunden.

Man skal også sørge for at man har vasket ut alle rester i pelsen, også når man har brukt balsam. Nå skal ikke TS stille ut hunden, så da er det ikke så farlig, og som sagt.. mange som bryter denne regelen, og få blir tatt for det.

Jeg ville bare gjøre oppmerksom just in case, man kan jo fint tolke den regelen som man vil, men jeg bare nevnte den.. don't shoot the messenger! ;)

Hvis vi skal være A4 og anale, så kan jeg være enig i at spraybalsam er fy-fy i ringen. Men da må vanlig balsam som man skyller ut også være det (om ikke også sjampo) - av samme grunn som mitt første svar, hvis man ønsker at balsamen skal ha noe effekt da.

Nå føler jeg ikke behov for å være OT mer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vi skal være A4 og anale, så kan jeg være enig i at spraybalsam er fy-fy i ringen. Men da må vanlig balsam som man skyller ut også være det (om ikke også sjampo) - av samme grunn som mitt første svar, hvis man ønsker at balsamen skal ha noe effekt da.

Nå føler jeg ikke behov for å være OT mer :)

Som med alle andre ting, så vil du møte dommere/ringsekretær som er A4, og noen som ikke er det. Jeg bare minnet om regelen :) Det var ment mer generelt, men du ble tydeligvis svært truffet av det, noe som ikke var meningen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som med alle andre ting, så vil du møte dommere/ringsekretær som er A4, og noen som ikke er det. Jeg bare minnet om regelen :) Det var ment mer generelt, men du ble tydeligvis svært truffet av det, noe som ikke var meningen :D

Truffet? Bør det ikke da være noe jeg har gjort? :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Truffet? Bør det ikke da være noe jeg har gjort? :blink:

Vet ikke jeg, du er den eneste som kverulerer rundt utstillingsreglene som jeg siterte. Som kun ble skrevet her i tilfelle TS ikke var klar over det, og ønsket å stille ut, noe som hun var klar over, og hun skal ikke stille, så da er jo den saken grei :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke jeg, du er den eneste som kverulerer rundt utstillingsreglene som jeg siterte. Som kun ble skrevet her i tilfelle TS ikke var klar over det, og ønsket å stille ut, noe som hun var klar over, og hun skal ikke stille, så da er jo den saken grei :D

Flisespikkeri blir det jo, uansett :P Alt man tar i/på pelsen før man skal i ringen kan forandre strukturen, også vann.

Reglene er som de er, det er greit nok, men om de skal tolkes helt korrekt burde man vel egentlig ikke bruke shampoo heller... Og spraybalsam, er det ulovlig på selve utstillingsdagen, men greit å bruke én uke før? Eller kan man ikke bruke det uansett, fordi det kanskje kan forandre pelsstrukturen på et eller annet tidspunkt?

En del bruker jo også utstillingsdekken for å få glattere og blankere pels, er det ulovlig?

Jeg er ikke ute etter å diskutere med deg, egentlig, men den regelen er per i dag ganske håpløs...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flisespikkeri blir det jo, uansett :P Alt man tar i/på pelsen før man skal i ringen kan forandre strukturen, også vann.

Reglene er som de er, det er greit nok, men om de skal tolkes helt korrekt burde man vel egentlig ikke bruke shampoo heller... Og spraybalsam, er det ulovlig på selve utstillingsdagen, men greit å bruke én uke før? Eller kan man ikke bruke det uansett, fordi det kanskje kan forandre pelsstrukturen på et eller annet tidspunkt?

En del bruker jo også utstillingsdekken for å få glattere og blankere pels, er det ulovlig?

Jeg er ikke ute etter å diskutere med deg, egentlig, men den regelen er per i dag ganske håpløs...

Enig med du! :yes: Tenker man så firkanta, er det faktisk ikke lov å børste bikkja heller. Ikke påføre produkter for å endre pelsens struktur er regelen - altså er det å påføre produktet "børste" for å gre ut floker i pelsen ulovlig. Det endrer strengt tatt pelsstrukturen mer enn å bruke balsam; spray eller vanlig, spør du meg.

Skjønn er oppskrytt *fnis*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flisespikkeri blir det jo, uansett :P Alt man tar i/på pelsen før man skal i ringen kan forandre strukturen, også vann.

Reglene er som de er, det er greit nok, men om de skal tolkes helt korrekt burde man vel egentlig ikke bruke shampoo heller... Og spraybalsam, er det ulovlig på selve utstillingsdagen, men greit å bruke én uke før? Eller kan man ikke bruke det uansett, fordi det kanskje kan forandre pelsstrukturen på et eller annet tidspunkt?

En del bruker jo også utstillingsdekken for å få glattere og blankere pels, er det ulovlig?

Jeg er ikke ute etter å diskutere med deg, egentlig, men den regelen er per i dag ganske håpløs...

Helt enig, og jeg vet at du ikke er ute etter å diskutere, for du er jo helt enig med meg. Jeg bare nevner regelen, for ikke alle er klar over den, også får man tolke den som man vil. Evt. ta sjansen på å bruke produkter, altså det er jo opp til hver enkelt.

Selv bruker jeg jo dekken, og det kan jo diskuteres hvorvidt det er noe bedre/verre enn spraybalsam. Men jeg forandrer jo ihvertfall ikke pelsens struktur med det.

Enig med du! :yes: Tenker man så firkanta, er det faktisk ikke lov å børste bikkja heller. Ikke påføre produkter for å endre pelsens struktur er regelen - altså er det å påføre produktet "børste" for å gre ut floker i pelsen ulovlig. Det endrer strengt tatt pelsstrukturen mer enn å bruke balsam; spray eller vanlig, spør du meg.

Skjønn er oppskrytt *fnis*

Der ser du kanskje hvor du har misforstått, siden du tydeligvis er helt enig med meg. Det er ikke jeg som tenker firkantet, jeg bare nevner en regel i tilfelle man ikke har hørt om den.

Dog vil ikke en vanlig børste forandre pelsSTRUKTUREN, for det er liksom betegnelsen som beskriver hvorvidt pelsen er stri, myk, silkeglatt osv. F.eks. vil hårspray gjøre pelsen striere, og balsam pelsen mykere (kommende litt an på balsamen altså).

Nå skjønner jeg derimot at du har tolket mitt innlegg som at jeg er så firkantet, og det er jeg slettes ikke, meeen jeg er ansvarlig nok til at jeg føler det blir riktig å informere om hva reglementet sier. Så er tolkningen og sjansene opp til hver enkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv bruker jeg jo dekken, og det kan jo diskuteres hvorvidt det er noe bedre/verre enn spraybalsam. Men jeg forandrer jo ihvertfall ikke pelsens struktur med det.

Men hva gjør et slikt dekken, egentlig? Jeg trodde det skulle gjøre pelsen glatt, holde den tett inntil kroppen og forhindre volum?

Eller mener du dekken fordi bikkja fryser på utstilling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva gjør et slikt dekken, egentlig? Jeg trodde det skulle gjøre pelsen glatt, holde den tett inntil kroppen og forhindre volum?

Eller mener du dekken fordi bikkja fryser på utstilling?

Jeg bruker det til å tørke pelsen, og forhindre at den legger seg i slike fjoner etter hvordan han ligger i hundesenga og tørker seg.

Altså jeg bruker et Pluto-håndkle over hunden, og fester det med et Katadhin-dekken. Klart kunne jeg bare blåst han tørr, men med min personlige føner hadde jeg brukt timesvis, og jeg eier ikke en ordentlig blåser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker det til å tørke pelsen, og forhindre at den legger seg i slike fjoner etter hvordan han ligger i hundesenga og tørker seg.

Altså jeg bruker et Pluto-håndkle over hunden, og fester det med et Katadhin-dekken. Klart kunne jeg bare blåst han tørr, men med min personlige føner hadde jeg brukt timesvis, og jeg eier ikke en ordentlig blåser.

Men da endrer du jo pelsstruktur ;) for hadde han gått naturlig ville det krøllet seg, blitt fjoner ol. Jeg bare setter det på spissen her jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da endrer du jo pelsstruktur ;) for hadde han gått naturlig ville det krøllet seg, blitt fjoner ol. Jeg bare setter det på spissen her jeg :)

Niks, hadde han gått naturlig hadde pelse blitt liggende flatt, eller altså slik den blir med dekken.

MEEEN jeg syntes det er litt slemt å la bikkja stå oppreist i tja, 12 timer tar det vel å la hele pelsen tørke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der ser du kanskje hvor du har misforstått, siden du tydeligvis er helt enig med meg. Det er ikke jeg som tenker firkantet, jeg bare nevner en regel i tilfelle man ikke har hørt om den.

Dog vil ikke en vanlig børste forandre pelsSTRUKTUREN, for det er liksom betegnelsen som beskriver hvorvidt pelsen er stri, myk, silkeglatt osv. F.eks. vil hårspray gjøre pelsen striere, og balsam pelsen mykere (kommende litt an på balsamen altså).

Nå skjønner jeg derimot at du har tolket mitt innlegg som at jeg er så firkantet, og det er jeg slettes ikke, meeen jeg er ansvarlig nok til at jeg føler det blir riktig å informere om hva reglementet sier. Så er tolkningen og sjansene opp til hver enkelt.

Her ser jeg hvordan jeg ikke har misforstått en verdens ting! :) Min hund får klart mykere pels når jeg har børstet ham, og den blir også rettere. Han har ganske stri og noen steder bølgete pels hvis jeg lar den være i fred. Myk, glatt og mye luftigere rett etter at jeg børster; den til og med bølger seg annerledes når han beveger seg. Altså har jeg endret pelsstrukturen.

Bruker man vanlig balsam, som skal skylles ut, blir pelsen mykere, luftigere og mindre tørr - altså er strukturen forandret - no? Bruker man spraybalsam, skjer akkurat det samme som ved bruk av vanlig balsam, hvorfor skal det da være mer feil? Særlig siden jeg flere ganger har påpekt at INGEN balsam, spray eller vanlig, har noen som helst effekt hvis ingenting er igjen i pelsen. Bruker du balsam og den gir resultat - ja, da er det balsamrester i pelsen. Skyller du ut balsamen fullstendig, bruker du for det første fryktelig lang tid på å få det til, og for det andre blir resultatet som om du ikke hadde brukt balsam i det hele tatt. Skjønner? Bruker man anti-flokespray (i alle fall den jeg har) endres ingenting annet enn lukta (pfffy lukter av duftviskelær og wunderbaum) - det er børstinga som tar seg av strukturendringa.

Endrer jeg min egen hårstruktur av å gå til sengs med vått hår i fletter, sånn at jeg våkner med krøller? Eller endrer jeg hårstrukturen ved å føne det tørt før jeg legger meg, slik at det ikke blir rufsete (som det ellers ville gjort hvis jeg lot naturen gå sin gang)?

EDIT: kanskje vi skal lage vår egen tråd for flisespikking? :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo! Du har faktisk misforstått grunnen til at jeg siterte reglene til NKK, det er IKKE fordi jeg er firkantet. Men fordi jeg ønsker å opplyse andre..

Har jeg sagt at du er firkantet? Jeg har kun argumentert for at spraybalsam ikke er noe annerledes en vanlig balsam, så hvis man skal tolke reglene så firkantet som du mener noen dommere gjør, så må begge ting være feil. Og børster også. Og dekken. Muligens også føner hvis man skal være riktig anal.

I den sammenheng kan jeg nok ha gitt utrykk for at din forståelse av spraybalsam som noe helt annerledes enn vanlig balsam er noe virkelighetsfjernt, uten at jeg kaller det å være firkantet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jeg sagt at du er firkantet? Jeg har kun argumentert for at spraybalsam ikke er noe annerledes en vanlig balsam, så hvis man skal tolke reglene så firkantet som du mener noen dommere gjør, så må begge ting være feil. Og børster også. Og dekken. Muligens også føner hvis man skal være riktig anal.

Jeg mener ikke at noen dommere gjør det, men jeg sier at man kan komme ut for dommere/ringsekretærer som tolker den firkantet. Klart, jeg tror mange fikser på pelsstrukturen til hunden sin, for at den skal se sitt beste ut når den er i ringen.

I den sammenheng kan jeg nok ha gitt utrykk for at din forståelse av spraybalsam som noe helt annerledes enn vanlig balsam er noe virkelighetsfjernt, uten at jeg kaller det å være firkantet.

Jeg har da aldri sagt at spraybalsam er noe annerledes enn vanlig balsam har jeg!? Hvis jeg har formulert meg slik at du tror det, så beklager jeg. Men selvfølgelig, det er jo samme ulla, balsam er balsam liksom.

Men det er vel sånn at når man er ute etter å være uenig, så klarer man det uansett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener ikke at noen dommere gjør det, men jeg sier at man kan komme ut for dommere/ringsekretærer som tolker den firkantet. Klart, jeg tror mange fikser på pelsstrukturen til hunden sin, for at den skal se sitt beste ut når den er i ringen.

Jeg har da aldri sagt at spraybalsam er noe annerledes enn vanlig balsam har jeg!? Hvis jeg har formulert meg slik at du tror det, så beklager jeg. Men selvfølgelig, det er jo samme ulla, balsam er balsam liksom.

Men det er vel sånn at når man er ute etter å være uenig, så klarer man det uansett :)

Hihi, jeg bare sletta hele fine svaret jeg hadde skrevet, jeg.

Jeg har ikke noe behov for å gjøre den personlig ved å snakke om hvorvidt man skal være enige eller uenige, og jeg ser ikke poenget med å diskutere når argumentasjonen flyter ut i alle retninger. Siden dette tydeligvis begynner å gå i ring, ser jeg ikke noe poeng i å trekke det ut - takk for diskusjonen :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant diskusjon egentlig :) Men jeg er forsåvidt enig med Vims, at balsam må være greit og innenfor reglene, uansett om det er spray-and-leave-in varianten eller rinse-out varianten. Grunnen til at jeg syns det er at det er et produkt som er så vanlig og almennbrukt på både mennesker og langhåra hunder, at jeg kan ikke se hvordan det på noen måte gjør det til noe "juks". Dommerne forlanger jo en velstelt pels, og da kan ikke bikkja stå der full av floker! :P

Smakte leverbitene godt for voffsen, Vims? :) (regner med du har fått dem i posten forlengst nå)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant diskusjon egentlig :) Men jeg er forsåvidt enig med Vims, at balsam må være greit og innenfor reglene, uansett om det er spray-and-leave-in varianten eller rinse-out varianten. Grunnen til at jeg syns det er at det er et produkt som er så vanlig og almennbrukt på både mennesker og langhåra hunder, at jeg kan ikke se hvordan det på noen måte gjør det til noe "juks". Dommerne forlanger jo en velstelt pels, og da kan ikke bikkja stå der full av floker! :P

Smakte leverbitene godt for voffsen, Vims? :) (regner med du har fått dem i posten forlengst nå)

Minimann er veldig fornøyd med forsendelsen! Sender pm :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blåser til salgs på finn.no fra Hundihuset til 1400. Jeg trur jeg skal kjøpe den, jeg. Jeg har jo tross alt strihåra spisshunder med monstruøse mengder pels. :ahappy:

Sikkert samme som jeg skal ha bare at jeg skal ha modellen over til 1900 kr :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på om jeg skal velge den blåseren til 1990,- fra Hundihuset, jeg også. Det var en justeringsknapp på den så jeg, det er det ikke på den til 1400,- Sånn jeg forstår det, er det mengden luft/trøkk man kan justere på den ene, men ikke den andre modellen...??

Ofte har ting en tendens til å bli litt bortkastet når man prøver og spare penger ved å velge billigste løsning, som den håndholdte føneren til 650,- jeg nevner lenger oppe i tråden.... Det skulle ikke overraske meg stort om jeg kjøper den, at jeg finner ut etter et par bad av bikkja, at det må kraftigere saker til likevel, og så må jeg kjøpe en ny...:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ofte har ting en tendens til å bli litt bortkastet når man prøver og spare penger ved å velge billigste løsning, som den håndholdte føneren til 650,- jeg nevner lenger oppe i tråden.... Det skulle ikke overraske meg stort om jeg kjøper den, at jeg finner ut etter et par bad av bikkja, at det må kraftigere saker til likevel, og så må jeg kjøpe en ny...:P

Jajajaja! :frantics: Jeg får vel bare kaste meg på og velge det dyreste jeg også da! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...