Gå til innhold
Hundesonen.no

Tørke pelsen til hunden


Recommended Posts

Jeg tenker på å kjøpe noe til å tørke pelsen på sheltien min med etterhvert, sånn i tilfelle jeg f.eks. må bade henne midtvinters. Kan ikke gå med fuktig pels ut i kulda da, må være helt tørr. Nå er hun bare valp enda, så hun er tørr på et blunk med den korte pelsen, men det varer jo ikke så lenge. Til vinteren har hun masse pels.

Min egen hårføner hadde jeg opprinnelig tenkt å bruke til den slags, men den bråker noe inni granskauen. Hun har vært på badet mens jeg bruker den, og liker den ikke særlig godt, men hun stikker ikke ut når den slås på.

Og passer det egentlig å bruke menneske-hårføner til å tørke hundepels? Er de for svake eller noe? For jeg tenker at det er vel en grunn til at det selges egne fønere til hunder...? Hvorfor skulle ellers folk kjøpe sånne til hunder i dyre dommer, hvis det var like greit å bruke billige menneske-hårfønere? :icon_redface:

Er det generelt lavere lydnivå på de fønerne som finnes for hunder? Sånn som noen av disse for eksempel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min menneskehår-føner har kald luft knapp iallefall.

Men Lill; mener du at hundeblåseren blåser mere luft pr minutt enn en for menneskehår? (klønete sagt men håper du skjønte meg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min menneskehår-føner har kald luft knapp iallefall.

Men Lill; mener du at hundeblåseren blåser mere luft pr minutt enn en for menneskehår? (klønete sagt men håper du skjønte meg)

Ja masse mer :)

Jeg har en kraftig hårføner, den kan ikke konkurere med laveste hastighet på blåseren min som har kald og varm luft og flere hastigheter. Elsker den etter jeg brukte timesvis med hårføner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, ok. Takk for info, Amiga. Forresten, hvor mye ca ga du for din hundeblåser? Om du husker det? Husker du hvor mange watt din er på?

Kjøpte en til 1990 som egentlig kostet 2900. Plush puppy som solgte. Nettbutikken er nede der nå. Husker ikke watt ol i farta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, så det er ikke unormalt å betale såpass for en hundeblåser om man vil ha noe som "funker" eller er bra nok.

Kjekt å vite.

Jeez... jeg begynte å lete etter hundeblåser og fant sinnsykt mye utstyr for stell av hund. Shampooer for enhver tenkelig pels og utfordring, sakser til tusenlappen og mer, børster, kammer, stellebord, forkle (vanntett of course) og.... jeg går helt i surr. Jamen er jeg sjeleglad jeg ikke har noen pelsstell-raser som f.eks. puddel, malteser eller bichon frisè!

*Dobbelpost, mod. Miriam*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeez... jeg begynte å lete etter hundeblåser og fant sinnsykt mye utstyr for stell av hund. Shampooer for enhver tenkelig pels og utfordring, sakser til tusenlappen og mer, børster, kammer, stellebord, forkle (vanntett of course) og.... jeg går helt i surr. Jamen er jeg sjeleglad jeg ikke har noen pelsstell-raser som f.eks. puddel, malteser eller bichon frisè!

Men du har jo en sheltie :whistle:

Caroline sin guide til Sheltie grooming :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en liten tanke, en hundeblåser bråker temmelig mye mer enn menneskeføner. Mine aksepterer føner, men synes blåseren blir ekkel.

Jeg vente mine til det, selv hun på 8 :) (som er redd støvsugere :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk!

Har du med stativ eller klarer du deg fint med å bolde og børste samtidig?

Stativet synes jeg bare kan brukes når hunden står på boret og synes den egentlig er litt lite praktisk da en kun blåser et sted av gangen.Så jeg blåser og børster hunden for hånd :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ja, jeg vet at de må "stusses litt" ved behov i blant, og børstes og gres godt, men jeg visste ikke at man for eksempel godt kunne trenge sakser til tusenvis av kroner, 3-4 forskjellige, til det +++ masse annet.

Men jeg må nok satse på å kjøpe en sånn hundeblåser av noe slag, skal hunden bli tørr etter bad innen rimelig tid. Må ha skikkelig kvalitets-shampoo (jeg har to fra før, men har bestilt to andre...må jo prøve ut forskjellige og finne en jeg liker og en som passer hundens voksne pels etterhvert), også må jeg finne en spraybalsam. Jeg har ikke tålmodighet til balsam som skal skylles ut på meg selv engang, så jeg har det ikke på hunden heller - spraybalsam er tingen! Jeg har fra før et par børster/karde/kam, men hvor gode de er kvalitetsmessig vet jeg ikke, de var ikke dyre. Det vet jeg ikke før jeg har hatt dem i bruk en stund... :-) Også må jeg skaffe en saks, for jeg har skjønt at det nytter ikke med kjøkkensaksa her! :lol:

Med min hårføner på kaldluft bruker jeg 6 timer på og blåse min collie tørr :whistle:

Oj.... :blink:

Hm...?

"* Requires 800-1200 hour service intervals "

Står på vareteksten til hundeblåser til kr 1990,-

Er det vanlig at man må drive og levere dem inn til service "i hytt og pine" og betale en formue for det også...?

*Trippelpost, bruk multisiteringsfunksjonen og redigeringsfunksjonen. Moderator Miriam*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri hørt om :P

Jeg bare tørker av hår som fester seg bakpå i sugintaket.

jeg har den til venstre her. Sånn ca.

Takk for svar, Anette (nå holdt jeg på å kalle deg Amiga...hehe:p)

Forskjellen på de to på bildet er...? Justeringsknappen? (ser ut som det til den på venstre side, den har en knapp mer) Du kan altså justere hvor mye luft den skal blåse/hvor hardt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, Anette (nå holdt jeg på å kalle deg Amiga...hehe:p)

Forskjellen på de to på bildet er...? Justeringsknappen? (ser ut som det til den på venstre side, den har en knapp mer) Du kan altså justere hvor mye luft den skal blåse/hvor hardt?

min har 2 knapper. som kan slåes opp og ned. når de står i midten er de på 0. Så jeg har 2 hastigheter på luften og varm og kald.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg må sette "hundeblåser" på ønskelista mi til jul i år... Så får jeg heller sette en undertekst som forklarer at en "hundeblåser" ikke er til å f.eks. blåse hunden av veien med, men å blåse den tørr! :lol:

Sakser, shampooer og børster kan jeg jo samle på så lenge :-) Heldigvis får ikke valpis så full pels på en stund enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du tenker å bruke spraybalsam etter hunden er vasket, så vil jeg bare nevne at det ikke er lov å bruke noen midler på hunden, slik som det, hårspray, skum osv. på utstilling altså.

Klart det er mange som driter i dette, meeeeen regelen er nå der.

Det er ikke tillatt å fremføre hund til bedømmelse hvor:

-pels, nese eller hud er behandler med produkter som forandrer farge eller struktur

Hentet fra utstillingsreglementet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke min sheltie er utstillingsmateriale overhodet, men ellers takk for "advarselen" (jeg var forøvrig klar over det reglementet der). Min sheltie har altfor store svarte flekker på kroppen. "Helhetsinntrykket skal være blått" (grått) og "uten STORE svarte flekker", står det ettertrykkelig i rasestandarden, så da kan min bare glemme en karriere i utstillingsringen gitt :-) Hun er nesten helt svart av store svarte flekker på ene siden, andre siden er mest grått, men også der er hele låret dekket av en stor svart flekk. Nå ville jeg helst ha en kompis, så at hun ikke gjør seg i noen showring er ikke noe problem for meg :D

Men tilbake til topic:

Lurte på om denne Oster føneren for hund er ok? Eller er det for dårlig? Den er litt "billig" iforhold til en del annet jeg har sett av tørkere til hund, så derfor er jeg litt skeptisk til kvalitet og hvor god den kan være...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...