Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan rettigheter har man om man har en hund på 3 år med HD?


vannmann

Recommended Posts

Som overskriften tilsier lurer jeg på generelt grunnlag på følgende:

Hvis man kjøper en hund av en oppdretter som reklamerer med avl's piser, ol, og det viser seg at man har en hund på 3 år som har kraftig HD og det er synlig på dogweb at forfedre har fått HD/AD, ol påvist før hunden har blitt laget...

Kan man da få refusjon på deler av kjøpesummen? Evt hvor mye?

Hva ville du/dere sagt/gjort?

Råd taes imot med takk, da jeg har bekjente som er i denne situasjonen og har spurt meg om råd og tips. Har ikke mye å komme med så jeg velger å spørre dere kloke sonisene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 55
  • Created
  • Siste svar

Hva står det i kjøpskontrakten?

En hund er en vare, så forbrukerkjøpsloven gjelder, der har man en reklamasjonsfrist på 3 år, så dine bekjente kan jo lese denne.

Men på raser disponible for HD og AA så vet man at slikt kan komme selv om foreldre er fri for lidelsene. Og som kjøper plikter man jo også til å undersøke litt på forhånd.

Og hva er avls-priser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ihvertfall i min kontrakt at jeg får deler av kjøpesummen tilbake ved HD, men så er jo da foreldrene fri og jeg bør jo da ta røntgen så raskt som mulig, og ved 3 års alder er vel ganske sent? Men det kommer vel an på rase sikkert.

Men der er ikke verre enn å lese kontrakten, og evt. sjekke litt regler og slikt på NKK (de har en anbefalt kjøpskontrakt der vet jeg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i det hele tatt gidde, tenker jeg.

Hunder med HD, AA og andre arvelige defekter (øyesykdommer f.eks.) kan uten problemer vinne på utstilling. Så lenge de ikke plages av sykdommen sin, er det heller ingenting i veien for at de kan prestere i lydighet, agility, bruks, jakt og andre hundesporter. At hundene har vunnet på utstilling o.l. har ingenting med helse å gjøre, og det garanterer heller ikke at valpene etter disse hundene blir friske.

Som du sier har forfedrene fått påvist HD/AA før hunden i det hele tatt ble laget. Da var det vel heller ingenting i veien for at dine bekjente kunne ha funnet ut av dette på forhånd? Man kan ikke forvente at oppdretteren skal fortelle absolutt alt om slekta, med mindre man spør etter helt konkrete ting, selvfølgelig. Det er lov til å undersøke ting på egenhånd også. (Så kan man selvfølgelig argumentere for at det er useriøst av en oppdretter å avle på hunder med mye HD og AA bakover i slekta, men det i seg selv er ikke noe argument for at man selv ikke skal undersøke hva det er man kjøper.)

Hunden har blitt tre år, og er dermed åpenbart blitt et familiemedlem som dine bekjente er glad i. Den har sterk HD, men plages den av dette, eller er det en lidelse den kun har på papiret? Hindrer HD-en hunden i å bli brukt til det den var tenkt til?

Jeg ville ikke stått på her for å få tilbake en tusenlapp eller fire. I mine øyne er ikke dette en ordentlig sak som man kan kjempe for. Å kjøpe hund er risikabelt i den forstand at man faktisk ikke vet hva man får før det har gått et år eller to. Men denne risikoen blir selvfølgelig atskillig større når man ikke undersøker på forhånd hvordan forfedrene til hunden er.

Det jeg derimot ville gjort, er å undersøke hvordan oppdretteren driver. Har h*n vært uheldig med dette ene kullet, eller avler h*n "konsekvent" på hunder med arvelige lidelser for å få fram f.eks. gode utstillingshunder? Det er lov å ta kontakt med raseklubben eller NKK hvis det oppdretteren driver med er særdeles bekymringsverdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med HD vil min hund miste sin avlsverdi, da det på min rase kreves at man avler på frie foreldre, dermed er det jo rett og rimelig at man da får tilbake enn viss verdi, går det ikke under skjulte feil? Når det er avlet på frie hunder..

Nå har TS gitt svært lite informasjon, og jeg tror uansett det kan være litt sent, og undrer meg over hvorfor de ikke har røntget tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med HD vil min hund miste sin avlsverdi, da det på min rase kreves at man avler på frie foreldre, dermed er det jo rett og rimelig at man da får tilbake enn viss verdi, går det ikke under skjulte feil? Når det er avlet på frie hunder..

Nå har TS gitt svært lite informasjon, og jeg tror uansett det kan være litt sent, og undrer meg over hvorfor de ikke har røntget tidligere.

Hvem krever det? Raseklubben? Så lenge NKK som registrator ikke har satt dette kravet er avlsverdien den samme uansett. Det er ingen garanti for at en hund vil bli brukt i avl, selv fri for HD. Og HD/Ad er ikke skjult feil så lenge det er kjent at individer i rasen kan få det, og det er slett ikke bare foreldrenes status som teller. Søsknene til foreldrene kan jo ha HD f.eks.

Det finnes hunder med HD som er meget verdifulle i avl fordi de har andre egenskaper som teller mer for rasens helhet enn HD statusen til den enkelt hunden. HD er ikke, og vil forhåpentligvis aldri bli det kriteriet som setter avlsverdien på en hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem krever det? Raseklubben? Så lenge NKK som registrator ikke har satt dette kravet er avlsverdien den samme uansett. Det er ingen garanti for at en hund vil bli brukt i avl, selv fri for HD. Og HD/Ad er ikke skjult feil så lenge det er kjent at individer i rasen kan få det, og det er slett ikke bare foreldrenes status som teller. Søsknene til foreldrene kan jo ha HD f.eks.

Det finnes hunder med HD som er meget verdifulle i avl fordi de har andre egenskaper som teller mer for rasens helhet enn HD statusen til den enkelt hunden. HD er ikke, og vil forhåpentligvis aldri bli det kriteriet som setter avlsverdien på en hund.

Raseklubben ihvertfall, og den mister avlsverdi i mine øyne, det samme gjelder jo manglende testikler.

Nå er det ikke så enkelt at man kan se på bare HD-status, bare utstillingsresultater eller andre resultater, men man må jo selvfølgelig se på hunden som helhet :) Men HD-status kan jo være utslagsgivende for om det ønskes å bruke min hund eller f.eks. hans bror som da evt. har forholdsvis like meritter.

Men alt dette pratet blir veldig OT, og jeg tror uansett vi er ganske enige. Dilemma som TS presenterer handler jo ikke så veldig mye om det uansett, og går vel heller mer på forsikring i forhold til evt. medisinering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i det hele tatt gidde, tenker jeg.

Hunder med HD, AA og andre arvelige defekter (øyesykdommer f.eks.) kan uten problemer vinne på utstilling. Så lenge de ikke plages av sykdommen sin, er det heller ingenting i veien for at de kan prestere i lydighet, agility, bruks, jakt og andre hundesporter. At hundene har vunnet på utstilling o.l. har ingenting med helse å gjøre, og det garanterer heller ikke at valpene etter disse hundene blir friske.

Som du sier har forfedrene fått påvist HD/AA før hunden i det hele tatt ble laget. Da var det vel heller ingenting i veien for at dine bekjente kunne ha funnet ut av dette på forhånd? Man kan ikke forvente at oppdretteren skal fortelle absolutt alt om slekta, med mindre man spør etter helt konkrete ting, selvfølgelig. Det er lov til å undersøke ting på egenhånd også. (Så kan man selvfølgelig argumentere for at det er useriøst av en oppdretter å avle på hunder med mye HD og AA bakover i slekta, men det i seg selv er ikke noe argument for at man selv ikke skal undersøke hva det er man kjøper.)

Eierene av denne hunden har ikke kjennskap til hvilke verktøy som eksisterer, ol som f. eks dogweb. Så da jeg søkte opp her om dagen å da bare 3 generasjoner tilbake, så spratt det opp sterk/moderat HD/AD katarakt (eller hvordan det skrives), ol.

Hunden har blitt tre år, og er dermed åpenbart blitt et familiemedlem som dine bekjente er glad i. Den har sterk HD, men plages den av dette, eller er det en lidelse den kun har på papiret? Hindrer HD-en hunden i å bli brukt til det den var tenkt til?

Denne hunden er såpass påvirket at den ikke kan bære kløv engang, ikke kan gå lange turer uten å ha ekstreme smerter etterpå, ol. Denne hunden har HD © i begge bakbein og forkalkning i bakpartiet, noe som resuleterer i at kloklipp/børsting/vask, ol fra midten av ryggen og videre bakover er glemmesak om man ikke tar den til vet (det gjør eieren i allefall som løsning). Eierene av hunden har fra den var 18 mnd eller 2 år (når man kan HD/AD røntge vært i snakk og konflikt med oppdretter da hunden allerede på minimums-alderen for røntgen tidspungtet hadde HD © å oppdretter sier at man ikke kan få refusjon eller noe pga avlsdyrene deres er friske da de har avls hederspris eller noe sånt :icon_confused:

Jeg ville ikke stått på her for å få tilbake en tusenlapp eller fire. I mine øyne er ikke dette en ordentlig sak som man kan kjempe for. Å kjøpe hund er risikabelt i den forstand at man faktisk ikke vet hva man får før det har gått et år eller to. Men denne risikoen blir selvfølgelig atskillig større når man ikke undersøker på forhånd hvordan forfedrene til hunden er.

Det jeg derimot ville gjort, er å undersøke hvordan oppdretteren driver. Har h*n vært uheldig med dette ene kullet, eller avler h*n "konsekvent" på hunder med arvelige lidelser for å få fram f.eks. gode utstillingshunder? Det er lov å ta kontakt med raseklubben eller NKK hvis det oppdretteren driver med er særdeles bekymringsverdig.

Ved å se på disse 3 generasjonene på dogweb har 90% av avkommene etter foreldre/besteforeldre HD/AD b,c eller d og øyesykdommer forekommer også, det er 1-3 valper pr kull ca som ikke har noe under "helse" taben på dogweb. Dette er jo ikke utstillingshunder, men heller bruks/lydighet/ag, ol. Kullene er jo på opptil 9 valper da det er snakk om hunder på 40kg + som voksene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekket min kontrakt, jeg får tilbakebetalt hele beløpet -15% ved levering av hunden eller 50% dersom jeg ønsker å beholde hunden (dette er i tilfelle med c, d eller e).

Men vet nå ikke hvordan kontrakt de har da, for det har nok mye å si!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved å se på disse 3 generasjonene på dogweb har 90% av avkommene etter foreldre/besteforeldre HD/AD b,c eller d og øyesykdommer forekommer også, det er 1-3 valper pr kull ca som ikke har noe under "helse" taben på dogweb. Dette er jo ikke utstillingshunder, men heller bruks/lydighet/ag, ol. Kullene er jo på opptil 9 valper da det er snakk om hunder på 40kg + som voksene.

Saksopplysning:

HD B er en fridiagnose, og skal derfor ikke regnes med i statistikken over antall belastede individ.

Sjekket min kontrakt, jeg får tilbakebetalt hele beløpet -15% ved levering av hunden eller 50% dersom jeg ønsker å beholde hunden (dette er i tilfelle med c, d eller e).

Men vet nå ikke hvordan kontrakt de har da, for det har nok mye å si!

Ja, hva som står i kontrakten har en del å si - og de færreste selger valper som avlshunder. Jeg vil i hvert fall ikke gjøre det, og vil ikke gi refusjon for noe som kan redusere en hunds muligheter som avlshund - det være seg knappe bakbeinsvinkler, C på hoftene, skuddredsel, svake mellomhender, D på albuene, også videre.

Jeg selger familiehunder, og om hunden kan brukes til noe mer er det en bonus. Det vil være tydelig i mine kontrakter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hva som står i kontrakten har en del å si - og de færreste selger valper som avlshunder. Jeg vil i hvert fall ikke gjøre det, og vil ikke gi refusjon for noe som kan redusere en hunds muligheter som avlshund - det være seg knappe bakbeinsvinkler, C på hoftene, skuddredsel, svake mellomhender, D på albuene, også videre.

Jeg selger familiehunder, og om hunden kan brukes til noe mer er det en bonus. Det vil være tydelig i mine kontrakter.

Der sier du noe veldig interessant ja, for jeg har jo kjøpt en jakthund, altså en hund som virkelig skal brukes. Oppdretter vil at hundene skal brukes så aktivt som mulig, og dermed blir det jo da forståelig at man ønsker å putte et slikt punkt vedr. HD i kontrakten. Selvfølgelig kan jo en hund med sterk grad fungere fint den, men det er vel en stor sjanse, og det er kanskje derfor HD legges slik vekt på innen min rase (sammenligner ikke med berner nå altså).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der sier du noe veldig interessant ja, for jeg har jo kjøpt en jakthund, altså en hund som virkelig skal brukes. Oppdretter vil at hundene skal brukes så aktivt som mulig, og dermed blir det jo da forståelig at man ønsker å putte et slikt punkt vedr. HD i kontrakten. Selvfølgelig kan jo en hund med sterk grad fungere fint den, men det er vel en stor sjanse, og det er kanskje derfor HD legges slik vekt på innen min rase (sammenligner ikke med berner nå altså).

Ja, om HD'en blir invalidiserende eller hemmende for hunden er det klart det er et viktig punkt - en jakthund må jo tåle mer enn en "ordinær familiehund" hva gjelder bevegelse.

Men har de noe punkt på for hardt bitt, skuddredsel, manglende jaktlyst og slike faktorer også? Bare interessant å se hvordan andre løser sine kontrakter i forhold til hva slags "hund" eller funksjon de selger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Der sier du noe veldig interessant ja, for jeg har jo kjøpt en jakthund, altså en hund som virkelig skal brukes. Oppdretter vil at hundene skal brukes så aktivt som mulig, og dermed blir det jo da forståelig at man ønsker å putte et slikt punkt vedr. HD i kontrakten. Selvfølgelig kan jo en hund med sterk grad fungere fint den, men det er vel en stor sjanse, og det er kanskje derfor HD legges slik vekt på innen min rase (sammenligner ikke med berner nå altså).

Jeg selger også brukshunder, men de får ingen refusjon for HD uansett grad.

I dette tilfellet som TS skisserer er en hund som eier kjøpte ved 18 mnd alder (jeg antar da det ikke kommer fram her, at kjøper har kjøpt hunden direkte fra oppdretter) som ikke er røntget, men har slektninger som er røntget med dårlig resultat, fraskriver ikke selger noe ansvar, men det gjør det jammen ikke fra kjøper heller. Jeg syns i utgangspunktet at kjøper ikke kan kreve refusjon på bakgrunn av at kjøper kunne ha krevd hunden røntget før kjøp. Unntaket er om kjøper har betalt valpepris eller mer på bakgrunn av uærlige opplysninger. Da ville jeg om jeg var kjøper, nok heller ha hevet kjøpet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, om HD'en blir invalidiserende eller hemmende for hunden er det klart det er et viktig punkt - en jakthund må jo tåle mer enn en "ordinær familiehund" hva gjelder bevegelse.

Men har de noe punkt på for hardt bitt, skuddredsel, manglende jaktlyst og slike faktorer også? Bare interessant å se hvordan andre løser sine kontrakter i forhold til hva slags "hund" eller funksjon de selger.

Nei faktisk ikke, men det er egentlig et interessant punkt. Men et punkt for testikler er det (i min kontrakt med Yaris altså), hvor halve kjøpesummen tilbakebetales. Dette har jo ikke noe med hundens jaktegenskaper, for man regner jo ikke med at hunden skal stilles ut også.. men dette punktet er vel kanskje generelt mer vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei faktisk ikke, men det er egentlig et interessant punkt. Men et punkt for testikler er det (i min kontrakt med Yaris altså), hvor halve kjøpesummen tilbakebetales. Dette har jo ikke noe med hundens jaktegenskaper, for man regner jo ikke med at hunden skal stilles ut også.. men dette punktet er vel kanskje generelt mer vanlig.

Testikler kommer litt på siden, da det kan ha helsemessige aspekt og føre til operasjon, derfor er det ofte med en klausul om det. Så det handler ikke nødvendigvis primært om at hunden mister utstillingsverdi, men at eier kan få store utgifter på det helseproblemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg selger også brukshunder, men de får ingen refusjon for HD uansett grad.

I dette tilfellet som TS skisserer er en hund som eier kjøpte ved 18 mnd alder (jeg antar da det ikke kommer fram her, at kjøper har kjøpt hunden direkte fra oppdretter) som ikke er røntget, men har slektninger som er røntget med dårlig resultat, fraskriver ikke selger noe ansvar, men det gjør det jammen ikke fra kjøper heller. Jeg syns i utgangspunktet at kjøper ikke kan kreve refusjon på bakgrunn av at kjøper kunne ha krevd hunden røntget før kjøp. Unntaket er om kjøper har betalt valpepris eller mer på bakgrunn av uærlige opplysninger. Da ville jeg om jeg var kjøper, nok heller ha hevet kjøpet.

Nei det jeg mente å si er:

Hunden ble kjøpt som 8 ukers valp og ble røntget som 18-24 mnd gammel (eller når man kan røntge den)å det ble da påvist HD-C, eierene av hunden ringte oppdretter som de kjøpte hund fra. Men oppdretter mener at ingen av avlsdyrene hadde "slike gener" å videreføre. Men da jeg nå sjekket dogweb for morroskyld 3 generasjoner tilbake er det jo et helsikkens alfabet etter mor, far, mormor, morfar, farmor, farfar og avkom etter disse slektningene. Vet at klasse a/b ikke betyr HD syk. Men når nesten alle har etterkommere har b, c eller d diagnose må det jo være noe rart på gang tanker jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Nei det jeg mente å si er:

Hunden ble kjøpt som 8 ukers valp og ble røntget som 18-24 mnd gammel (eller når man kan røntge den)å det ble da påvist HD-C, eierene av hunden ringte oppdretter som de kjøpte hund fra. Men oppdretter mener at ingen av avlsdyrene hadde "slike gener" å videreføre. Men da jeg nå sjekket dogweb for morroskyld 3 generasjoner tilbake er det jo et helsikkens alfabet etter mor, far, mormor, morfar, farmor, farfar og avkom etter disse slektningene. Vet at klasse a/b ikke betyr HD syk. Men når nesten alle har etterkommere har b, c eller d diagnose må det jo være noe rart på gang tanker jeg...

B er fritt så det er klart. Det er forøvrig ingen diagnose å ha HD det er en avlesning. Diagnosen kommer først når hunden har helseproblemer. Hvis kjøper har skrevet under på en kjøpekontrakt hvor det står at det ikke gies refusjon for HD status, så har de akseptert en slik avtale. Synd men sånn er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Testikler kommer litt på siden, da det kan ha helsemessige aspekt og føre til operasjon, derfor er det ofte med en klausul om det. Så det handler ikke nødvendigvis primært om at hunden mister utstillingsverdi, men at eier kan få store utgifter på det helseproblemet.

Ahh det var jeg faktisk ikke klar over, interessant å vite, men håper jeg slipper å oppleve noe sånt. Lille Yaris har ihvertfall begge to godt plassert nede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Testikler kommer litt på siden..

...men at eier kan få store utgifter på det helseproblemet.

???

Og det kan de ikke få, dersom hunden viser seg å ha HD grad C og D?

Må tilstå at jeg ikke skjønte logikken din bak de to siste utsagnene ang. HD saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

???

Og det kan de ikke få, dersom hunden viser seg å ha HD grad C og D?

Må tilstå at jeg ikke skjønte logikken din bak de to siste utsagnene ang. HD saken.

Det er faktisk svært skjeldent at hunder med C og D har, eller får, helseproblemer med en slik avlesning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

B er fritt så det er klart. Det er forøvrig ingen diagnose å ha HD det er en avlesning. Diagnosen kommer først når hunden har helseproblemer. Hvis kjøper har skrevet under på en kjøpekontrakt hvor det står at det ikke gies refusjon for HD status, så har de akseptert en slik avtale. Synd men sånn er det.

Det står ihvertfall "diagnose" på alle mine hunders avlesninger :)

Norsk Kennel Klubs veterinær har nå avlest og stilt HD diagnosen på din hund:

Navn: LEADING ANGEL'S CHERISH THORNAPPLE

Reg.nr: DK03361/2009

HD diagnose : A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

???

Og det kan de ikke få, dersom hunden viser seg å ha HD grad C og D?

Må tilstå at jeg ikke skjønte logikken din bak de to siste utsagnene ang. HD saken.

Om hun den er forsikret og har foreldre med A/B vil ev operasjon av HD dekkes der. Testikkelmangel og operasjon pga manglende testikkel dekkes såvidt jeg vet ikke av forsikring før det er påvist kreft. Man kan omgå den regelen ved at vet sier det er pga atferd/dyremessig velferd ol, men det er å "jukse".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

???

Og det kan de ikke få, dersom hunden viser seg å ha HD grad C og D?

Må tilstå at jeg ikke skjønte logikken din bak de to siste utsagnene ang. HD saken.

Dette handler ikke om min logikk eller min personlige mening, dette er veterinære anbefalinger.

Se ellers andre svar du har fått, for eksempel dette:

Om hun den er forsikret og har foreldre med A/B vil ev operasjon av HD dekkes der. Testikkelmangel og operasjon pga manglende testikkel dekkes såvidt jeg vet ikke av forsikring før det er påvist kreft. Man kan omgå den regelen ved at vet sier det er pga atferd/dyremessig velferd ol, men det er å "jukse".

Mange veterinærer anbefaler å kastrere hannhunder med vandrende eller manglende testikler for å komme helseproblemer i forkjøpet - fra prostataproblemer til kreft.

Får de ikke smerter og vansker med å bevege seg fritt med grad C og D?

Alle HD hunder som avlives pga den diagnosen, hvilken grad har de som oftest?

Det er ikke en naturlov som tilsier at en hund med C eller D på hoftene skal få smerter og ubehag, nei.

Vi har hatt hund med HD, og merket ikke noe til det før de var godt gamle. I fjor måtte vi avlive en tolv år gammel hannhund som de siste årene hadde forkalkninger i ryggen og trolig hoftene, kunne ha smerter, og fikk mer stolprete gange med kortere steg på sine gamle dager. Han fikk en rimadyl når han var ekstra stiv, samt gikk med back on track-dekken ved behov. Han var for øvrig røntget fri på hoftene.

Gammelhundsplager kommer gjerne uavhengig av hofteleddsdysplasi.

Det er sjelden en hund med alvorlig diagnose trenger operasjon eller annen kostbar behandling, er min erfaring - og jeg har en rase med cirka 22 prosent HD, hvorav halvparten av disse får D eller E. Så jeg har møtt noen hunder med HD opp gjennom årene - mange av dem har jeg også møtt i utstillingsringen med gode bevegelser.

God fôring, gode muskler, jevn mosjon - så får du ha en hund i mange år, til tross for HD.

Ja, noen må avlives på grunn av HD, de har gjerne E og store mistilpasninger mellom hofteledd og kule. Noen avlives før røntgenalder, og har henimot en F (ikke offisielt brukt diagnose, gjerne fordi disse hundene ikke rekker å bli gamle nok til å få en "F"). Noen blir operert og får satt inn ny kule (men mange velger heller avlivning fordi en slik operasjon krever lang restitusjon og rekonvalesens).

Så når du sier "alle de" vil jeg få poengtere at det ikke nødvendigvis er snakk om så mange som må avlives pga HD (eller AD, som faktisk er verre for en hund å ha med tanke på andel av kroppsvekta som hviler på framparten).

Og igjen - må min valpekjøper avlive sin syv måneder gamle hund på grunn av HD, vil det bli dekket av deres forsikring eller min avlsforsikring, fordi jeg har parret min HD-frie tispe med en HD-fri hannhund.

Men om hannhunden jeg selger får en jojo-testikkel, er det ikke like lett å få dekket av forsikringsselskapet, og derfor tar jeg det på min kappe og gir tilbake av kjøpesummen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, stort sett er det alltid "grusomme nyheter" og "krisemaksimering" og "å så forferdelig" ellers på forumet her når det er snakk om hunder med HD. Derfor ble jeg så overrasket når det brått i denne tråden blir omtrent bagatellisert, oppdrettere toer sine hender og mener de med all rett kan fraskrive seg ethvert ansvar om hunder de har solgt ender opp med diagnosen.

Det var liksom det jeg ikke helt fikk til å henge sammen. Men jeg skal lese tråden en gang til og tenke på det :) Finner nok ut av det :- )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...