Gå til innhold
Hundesonen.no

tryggeste bilburet?


Recommended Posts

i dag var vi å hentet vår "nye" nissan primera stasjonsvogn. og vi fikk med et gratis hundebur av de, siden dems hund døde. dette er et vari hardplast bur, godkjent for fly, også er det egentlig en str for stort for den rasen vi skal ha. (de hadde en schæfer). så da lurte vi på om noen her ute kunne guide oss litt i den store bilbur jungelen. så enkelt og greit, hvilket hundebur merke er sikkrest for hunden? trønderburet, hercules, vari, andre merker? prøvd å lese litt rundt og google men blir ikke helt klok, så trenger å høre andres erfaringer med bilbur :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vel ikke vært noen skikkelig test på hva som er mest sikkert av bilbur, vel? Folk bare gjetter på Herkules og Vario Cage, troligvis fordi de selv annonserer at de er det.

Jeg tror ikke f.eks. Variocage er så serkt hvis det blir truffet fra siden - det er konstruert for å stå bakerst i bilen ikke sidelengs.

Når sannheten skal sies så trenger bare et bur holde sammen til et visst punkt - sterkere enn dèt spiller ingen rolle fordi da er både bil totalt ødelagt og hund død uansett, liksom. Og troligvis er det tilstrekkelig på alle de vanlige bilburene - Herkules, Vario, Kela, osv.

Kela får man designet akkurat slik man vil - DET er jo en fordel.

Herkules ser ut som et elefantbur - og noen synes det er fint.

Variocage buret synes jeg er veldig pent - og skjemmer ikke noen bil.

Plaskasser er stygge, upraktiske og knuser for et godt ord - neppe noe å ha i bil for sikkerhet i alle fall.

Sammenleggbare metallbur bør alle og enhver kunne SE er livsfarlig - de "klapper sammen" for et godt ord og en bråbrems...

Så smak og behag - men helsveiset (ikke sammenleggbart) tror jeg er greia' mht bilbur i alle fall.

(OG - hvis man følger med litt på Finn.no så dukker det opp riktige perler av bur til god pris. )

Lykke til!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå foreligger det faktisk kollisjonstest på Variocage, mener den ligger på www.hundebur.no. Ellers finner man den på Mimsafe sin side (produsenten av Variocage). Litt av poenget med Variocage er at det har deformasjonssone, slik at f.eks baksetepassasjerene ikke blir skadet av et stivt stålbur som kommer framover.

Her kan dere se hvordan det ser ut med en krasj...

http://www.mim.se/?p=krocktest&l=se

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sammenleggbare metallbur bør alle og enhver kunne SE er livsfarlig - de "klapper sammen" for et godt ord og en bråbrems...
Jeg er selvfølgelig enig i at det ikke er optimalt å ha sammenleggbart metallbur, men trodde deler av problemet var at hundene kunne bli spiddet.

Også er vel spørsmålet om de faktisk klapper sammen dersom det er stripset sammen? (de mener jeg strips rundt alle kanter).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja... En (eller ti) plaststrips er neppe noen stor trygghet i en kollisjon, vil jeg tro.

Tror ikke det ville være noen god sikring av annen type last å bruke sånne plaststrips heller.

MEN ja, det er helt sikkert bedre enn ikke noe. Og jeg tenker også på det å ikke ha buret helt inntil døren(e) på bilen. La bilen ta mesteparten av støten, også har buret som hovedoppgave å holde hunden(e) inne i bilen hvis noe dramatisk skjer.

Og ja - Variocage har en genial oppfinnelse i deformasjonssonen i buret. De har faktisk også en "airbag" man kan kjøpe som ekstrautstyr.

Men ved en kræsj fra siden eller en velt vil deformasjonssonen ikke ha noen hensikt. Da er det kun burets helhetskonstruksjon som vil være avgjørende.

Jeg har to Kelabur i bilen, men de svakeste punktene der er nok festene til bilen. Dvs stroppene som de er festet med... Og der tror jeg mange "synder". Kjøper flotte og fancy bur, men glemmer å feste de skikkelig.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja... En (eller ti) plaststrips er neppe noen stor trygghet i en kollisjon, vil jeg tro.

Tror ikke det ville være noen god sikring av annen type last å bruke sånne plaststrips heller.

MEN ja, det er helt sikkert bedre enn ikke noe. Og jeg tenker også på det å ikke ha buret helt inntil døren(e) på bilen. La bilen ta mesteparten av støten, også har buret som hovedoppgave å holde hunden(e) inne i bilen hvis noe dramatisk skjer.

I en kræsj er det nok bare de virkelig ordentlige burene som holder ja, men som du sa, f.eks. bråbrems, da vil jeg tro at stripsene gjør en liten jobb ihvertfall. Men det er jo diskutert hvorvidt sammenleggbart metallbur er bedre enn ingenting..

Men konklusjonen er vel uansett at disse ordentlige burene er best, og er absolutt verdt investeringen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvor fint buret ser ut er ikke så nøye, bare det er trygt for hunden.

tror nok vi satser på enten hercules bur eller vario cage. sendte en prisforespørsel til trønderburet også, så får se hva de svarer :) dette er hvertfall bur som vi har plass til nå som vi har byttet ut bilen.

sånn sammenleggbart stålbur er hvertfall ikke aktuelt som et bilbur. vi får vente på feriepengene og så blir det bil bur, får se hva de har hos de forskjellige forhandlerene i nærheten :)

men, noen som har noen peiling på str. vi trenger til en finsk lapphund hann? har ikke erfaring med hun i bil før, så vet ikke helt hva som blir stort eller fot lite. men det kan det vel hende at de i butikken også kan være behjelpelige med å finne ut av også :)

edit: vi satser jo på at vi ikke skal ha behov for det tryggeste, vil jo ikke kræsje men man vet jo aldri, bedre før var :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

i dag var vi å hentet vår "nye" nissan primera stasjonsvogn. og vi fikk med et gratis hundebur av de, siden dems hund døde. dette er et vari hardplast bur, godkjent for fly, også er det egentlig en str for stort for den rasen vi skal ha. (de hadde en schæfer). så da lurte vi på om noen her ute kunne guide oss litt i den store bilbur jungelen. så enkelt og greit, hvilket hundebur merke er sikkrest for hunden? trønderburet, hercules, vari, andre merker? prøvd å lese litt rundt og google men blir ikke helt klok, så trenger å høre andres erfaringer med bilbur :D

Jeg skjønner ikke hvorfor du ikke kan bruke det buret du fikk med jeg da. Det er vel ikke noe poeng at hunden skal ha minst mulig plass heller?

Jeg har varikasser i min bil, en XL til min tervhanne og ett Large til min Franske bulldog. Hun kunne fint hatt ett veldig mye mindre bur, men jeg synes det er greit at de har god plass og kan kose seg i buret. Jeg blir tidvis trist når jeg ser hvor små bur folk skviser hundene sine inn i.

Mange kjøper jo variocage, og det er ok bur det - men når de - tross det faktum at de har f.eks. schæfer - allikevel velger å ha buret på den minste størrelsen så hunden må brettes dobbelt for å få plass i buret så blir det trist. Og det er MANGE som kjører rundt med det jeg mener er altfor små bur til sine hunder og da hjelper det søren ikke hva slags bur du har. Alternativt - folk kjøper altfor liten bil i forhold til hund og skviser ett bur inn i for deretter å brette hunden sammen før kjøretur.

Har samme mening om Herkules hundebur forøvrig - liker ikke gitteret, og selv om bunnflaten er stor så er det dårlig plass i burene - hunden må ligge i flatdekk for å ha god plass.

Aluconsult er sinnsykt dyre, det samme gjelder trønderburet - uforholdsmessig høy pris. MEN - pene bur.

Kela hundebur, formsyr til alle typer biler og er kanskje den rimeligste på markedet pr. dags dato. Burene er pene, holdbare og praktiske.

Etter min mening bør en Finsk Lapphund hannhund ha ett bur som tilsvarer Vari Large - dvs. Høyde: ca. 66 cm

Bredde: ca. 61 cm

Lengde: ca. 91 cm

Bredde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har i nesten 3 år hatt Artfex, som i Norge forhandles av www.bole.no

Dette er vel et av to burmerker som faktisk kræsjtester burene sine:

Er kjempefornøyd med buret, men når hund nr 3 kom i hus måtte vi dessverre gå for en annen løsning.

Artfex har også en del ekstrautstyr som ekstra fester slik at buret sitter godt sikret i bilen, og noe jeg ser på som en stor fordel, det har nødutgang bak.

Det mangler på de fleste merker bortsett fra Variocage og Artfex.

Veldig greit å faktisk kunne ta ut hundene foran om man etter en kræsj ikke får opp bagasjerommet.

Buret er også låsbart noe jeg har som krav på et bur.

Hardplast og sammenleggbare stålbur ville jeg aldri hatt da begge delene nok klapper fort sammen og vil gi skarpe deler.

Men hver sin smak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har i nesten 3 år hatt Artfex, som i Norge forhandles av www.bole.no

Dette er vel et av to burmerker som faktisk kræsjtester burene sine:

Er kjempefornøyd med buret, men når hund nr 3 kom i hus måtte vi dessverre gå for en annen løsning.

Artfex har også en del ekstrautstyr som ekstra fester slik at buret sitter godt sikret i bilen, og noe jeg ser på som en stor fordel, det har nødutgang bak.

Det mangler på de fleste merker bortsett fra Variocage og Artfex.

Veldig greit å faktisk kunne ta ut hundene foran om man etter en kræsj ikke får opp bagasjerommet.

Buret er også låsbart noe jeg har som krav på et bur.

Hardplast og sammenleggbare stålbur ville jeg aldri hatt da begge delene nok klapper fort sammen og vil gi skarpe deler.

Men hver sin smak.

Dette har jeg på mitt helsveisede bur som likner kela (om det er kela eller ikke vet jeg ikke). Disse burene får man i akkurat str man ønsker, med dører akkurat hvor du ønsker de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg på mitt helsveisede bur som likner kela (om det er kela eller ikke vet jeg ikke). Disse burene får man i akkurat str man ønsker, med dører akkurat hvor du ønsker de.
Det er faktisk to dører på mitt sammenleggbare metallbur (som jeg bruker midlertidig..) når jeg tenker meg om, et foran og et bak. Låsbart er det i teorien ikke, men det går alltids an å feste det sammen med hengelås om man ønsker det.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT. er det noen som har erfaring med sikretsbelte til hund, å vet dere om hvor dan å hvor bra di fungerer vist man er ute for ulykken?

Bur er utrolig mye mer sikkert enn bilbelte, nesten uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvorfor du ikke kan bruke det buret du fikk med jeg da. Det er vel ikke noe poeng at hunden skal ha minst mulig plass heller?

eneste grunnen til at vi tenkte vi måtte bytte ut er fordi vi har hørt fra flere og lest flere steder at man ikke skal ha for stort bur i bil, da hunden kan risikere og bli slengt flere ganger inni et bur som er veldig stort, enn i et som er litt mindre.

synes jo det hadde hvert veldig kjekt om vi ikke trengte å bytte ut buret heller, men vil bare ha det så sikkert som mulig. har ikke målt buret ordentlig, men skal få gjort det snart så ser vi hva målene sier :)

men som sagt, vi har ikke noe erfaring med hun i bil siden dette er vår første hund.

edit: vi har faktisk kjøpt ny bil for at det skal være plass til hund og ordentlig hundebur, den vi hadde egnet seg nemlig ikke til det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...