Gå til innhold
Hundesonen.no

Å få valpen husren


Albertine

Recommended Posts

Jeg hentet en elleve uker gammel bearded collie i helgen og vi er i full gang med renslighetstrening. Jeg tar valpen med ut hver gang den har spist og sovet og når vi har lekt, pluss at jeg tar henne med ut når jeg synes det har gått lang tid siden sist. Likevel hender det titt og ofte at hun går fra utelek og tur og rett inn på stuegulvet for å gjøre fra seg. Er dette helt vanlig eller er det noe jeg kan gjøre med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Lilli22

Det er helt normalt. Valper klarer ikke kontrollere blæren sin så tidlig. Noen er treigere enn andre valper med å bli renslig. Ta tiden til hjelp og toldmodighet er tingen. =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likevel hender det titt og ofte at hun går fra utelek og tur og rett inn på stuegulvet for å gjøre fra seg. Er dette helt vanlig eller er det noe jeg kan gjøre med dette?
Er du da sikker på at hun har tisset ute? Eller at det er kort tid siden?

Må innrømme at jeg selv bare har uhell med valpen de få gangene jeg har latt det gå for lang tid, eller ikke vært rask nok etter at han har sovet. Men så sørger jeg også for at han har tisset en av de siste 5-10min før vi går inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har absolutt ikke tisset ute. Vi kan være ute en time, og hun setter seg til innendørs så snart vi kommer inn. Det er som om hun ikke vil tisse ute, men venter til vi kommer inn. Det er ikke alltid det er sånn da, på morgenen tisser hun når hun kommer ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har absolutt ikke tisset ute. Vi kan være ute en time, og hun setter seg til innendørs så snart vi kommer inn. Det er som om hun ikke vil tisse ute, men venter til vi kommer inn. Det er ikke alltid det er sånn da, på morgenen tisser hun når hun kommer ut.
Da er du rett og slett ute til hun tisser ute, og nekter å gå inn før hun tisser. Kan være lurt å være skikkelig kjedelig da, evt. bare traske sakte rundt.

Også huske å ta henne ut hver gang du ser henne tisse inne, f.eks. kan du la kobbelet være på når du går inn, idet hun setter seg ned for å tisse tar du henne med deg ut igjen, og er konsekvent og venter til hun har tisset ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inne er trygt, da tisser man der. Ta det litt roligere ute, bare lek men før dere går inn så roer dere ned og venter til hun tisser.
Det har jeg faktisk ikke tenkt over, men det virker veldig logisk.

Det forklarer også hvorfor valpen min aldri hadde problemer med å tisse ut, foruten å ha vært mye ute hos oppdretter, så har jeg også tilbringet mye tid ute. Sitter på gresset og slapper av og slikt, så om du kanskje har en god bok eller bare legger deg ut og slapper av selv. Gjør det å være ute trygt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når de er så små er det superskummelt å tisse ute. :)

Vår lille valp gjorde det i en kort periode helt i starten, fordi vi var nødt til å bruke en plass hvor det også er andre hunder som markerer seg.

Ja og så er det jo MASSE rart ute slik at den lille lett glemmer seg eller ikke vet at det er tisse den skal...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo ikke skummelt ute,det har jo litt påå hva den er vant med, min valp var vant til å tumle rundt ute de fra oppdretter. så når hun kom til oss var det lett å skjønne at gresset og parken var like kult og tissbart på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo ikke skummelt ute,det har jo litt påå hva den er vant med, min valp var vant til å tumle rundt ute de fra oppdretter. så når hun kom til oss var det lett å skjønne at gresset og parken var like kult og tissbart på :)

Kan være skummelt ute når det kanskje er store og tøffe hunder som markerer seg, var det jeg mente :)

Min foretrekker fremdeles å bajse midt på veien hvor ingen andre gjør fra seg :lol:

Albertine: da gjør du i alle fall alt rett, det vil nok ta litt tid men tassen skjønner det nok snart skal du se!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi prøver å observere henne nå, for å se hvordan hun gjør det. På natten tisser hun ute, også på morgenen. Ellers skjer det ikke. Vi har prøvd å være ute lenger, og det som skjer da er at hun trekker og trekker mot slutten av turen og nærmest løper hjem - for å tisse på gulvet. I kveld lot vi henne ikke få bestemme og holdt henne ute (i plaskregnet) til hun hadde tisset, og det kom da litt til slutt. Det ser ut til at det er veien å gå, bare så dumt at det skal ta så lang tid. Men, hvis det er det som skal til, så...

Takker for svar. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at for hver gang hun tisser inne, og ihvertfall når hun ikke blir båret rett ut, lærer hun at det er greit. Altså syntes jeg dere skal fortsette som dere gjorde ene gangen, og ja det kan faktisk ta tid å få valpen husren.

Tispa jeg har fra før var ikke husren før hun var passert året, og hun kunne tisse svære dammer i søvne om natten (i senga mi selvfølgelig). Og jeg har hørt om mange andre som har brukt lang tid, hatt mange uhell osv.

Selvfølgelig er det jo endel mennesker som er heldige, hvor alt går som en drøm, og jeg må jo innrømme at valpen jeg har hjemme nå, er en slik en, men jeg husker jo hvordan jeg hadde det forrige gang!

Bare stå på dere, kjør denne tålmodigheten/venting løpet ut, så ser dere snart tilbake på denne perioden og smiler over hvor frustrerte dere var til tider :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner følelsen. Det er ikke fritt for at man blir oppgitt, ja kanskje også på nippet til å bli irritert, når man har tilbragt timesvis ute med valpen, og så når man går innendørs i ET MINUTT, kommer tisset - på gulvet....! :P

Har selv valp nå (12 uker) og har opplevd det et par - tre ganger de første par ukene. Har vært så heldige med været denne våren, sommeren kom tidlig, så jeg har stort sett vært ute med valpen i mange timer hver eneste dag. Fra formiddag til utpå kvelden. Jeg har blitt ganske brun i ansiktet allerede, enda det bare er begynnelsen av mai måned, hehe :lol: Men likevel har det samme altså skjedd her som med deg, enda jeg har vært ute med valpen mye lenger. Det ser ikke ut til å spille noen rolle - det kommer på gulvet uansett :lol:

Men det er bare å tørke opp og fortsette og "holde vakt" over valpen. Nå som du har "skjønt tegninga", så ikke begå feilen flere ganger; slipp ikke valpen av syne et sekund når dere kommer inn! Sett deg eller stå og se på den hele tiden, og i samme sekund som du ser den setter snuten til gulvet og snuser litt frem og tilbake og skal til å huke seg ned, så spretter du frem og løfter den opp, og så suser du rett ut igjen med den.

Husk å bruke et enzym-basert vaskemiddel der du vasker bort valpetiss! Det er viktig, for å fjerne alle spor av lukt av urinen. Ellers risikerer du at valpen kjenner lukten av sitt eget urin og går tilbake for å gjøre det igjen senere på samme sted. Ingen av våre vanlige vaskemidler fjerner sporene av urin, ingen! Samme hvor godt du vasker, vil hunden kjenne lukten likevel. Så gå til innkjøp av et slikt vaskemiddel, du får kjøpt det på nett og på zoobutikker.

PS! Jeg bruker dette middelet, for det var det jeg så ble anbefalt til å vaske etter valper på YouTube treningsvideoene til

Det funker! All lukt blir borte.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk å bruke et enzym-basert vaskemiddel der du vasker bort valpetiss! Det er viktig, for å fjerne alle spor av lukt av urinen. Ellers risikerer du at valpen kjenner lukten av sitt eget urin og går tilbake for å gjøre det igjen senere på samme sted. Ingen av våre vanlige vaskemidler fjerner sporene av urin, ingen! Samme hvor godt du vasker, vil hunden kjenne lukten likevel.

Nåja, det uthevede stemmer ikke. Om du bruker vanlig eddik tar den absolutt all tisslukt vekk :) Mye billigere og lettere å få tak i :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nåja, det uthevede stemmer ikke. Om du bruker vanlig eddik tar den absolutt all tisslukt vekk :) Mye billigere og lettere å få tak i :)

For din nese, eller hundens?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundens selvsagt! Vi mennesker synes gjerne at edikk lukter verre enn tiss...

Det er et triks som er brukt i mange tiår. Noen husmortips er bare de aller beste, og edikk er tilfeldigvis et unikum :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite break through i dag! I morges gjorde hun begge deler ute på plenen, og hun har bare tisset inne to ganger. Hun har også vært på ordentlig skogtur, og det var visst gøy. Særlig alle de morsomme tingene man kan skitne seg til med... :lol:

226757_10150193544346713_593256712_7299016_523393_s.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med eddik, det fungerte IKKE på Milou :rolleyes2:

Det var i en annen sammenheng da:jeg hadde nemlig lest her tror jeg at hunder hatet dette, og dynket derfor båndet mitt med eddik (dette var dog uttynnet med vann), men Milou (som aldri var noe særlig opptatt av båndet til å begynne med) fattet da interesse for båndet og begynte å slikke og bite på det :icon_confused:

Albertine: alltid godt tegn når hun gjør mer fra seg ute enn inne! :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå løsner det. :) Det er oppdragelse som er tingen, og da mener jeg oppdragelse av mor. Etter en uke har vi lært hverandre å kjenne mye bedre, og nå når vi har fått innarbeidet rutiner er det mye lettere å forutse når hun vil gjøre fra seg, og ikke minst er det viktig at Pia selv har skjønt at det går an å gjøre sånt ute. Vi slapper av mye mer nå, begge to, og pappaen også. Bare en liten oppdatering. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...