Gå til innhold
Hundesonen.no

Bullmastiff

Stine

Recommended Posts

Skrevet

Drømmen siden jeg var rundt 18 år var en Bullmastiff, men omstendigheter gjorde det sånn at jeg endte opp med en Nuffe istede :lol:

Men nå vender denne drømmen tilbake hele tiden, og jeg er sånn ca bestemt meg for at neste hund blir en Bullmastiff! Bare samboer får ræva i gir og kjøper Caravellen han sikkler på nå :lol: Stor tomt og hus har vi, og nok turer vil den få (jeg regner med at gjennomsnittet på aktivitetsnivået på en bullmastiff er endel mindre enn ADHD tuppa mi :lol: )Den vil bli aktivt vist på utstilling, den kommer også til å bli prøvd i blodspor og ellers få være med på alt vi gjør :)

Hva må jeg se etter? HD/AD er greit, der har jeg dogweb til hjelp, allergier, demodex?

Fortell alt dere vil si om Bullmastiffen er dere greie, jeg vil vite absolutt ALT :lol: Sikkel er jeg vandt med fra Nuffen jeg hadde, samme med størrelsen. Så det er null stress :D Stikkende småhår har staffene, så det er heller ikke noe problem :)

Skrevet

Så spennende at du vil ha bullmastiff! :)

Hvis du går på klubben sine sider, så på Om klubben - Helsekomitè, så kan du lese en omfattende undersøkelse om helse på bullmastiff, som ble utført i fjor. Der kan du se stort og smått om helse. Jeg vil bare påpeke at jeg ikke kjenner meg igjen i mye av det som står der. Jeg kjenner en del folk med bullmastiff nå, men alle de er friske og fine (eller kanskje de ikke snakker om det, hvem vet :P ). Jeg vet om EN bullmastiff som måtte avlives pga alvorlig demodex. HD er ikke det største problemet på rasen, selvom det er der, og selvom man aller helst avler på frie individer (men det er også vanlig å avle på C og tilogmed D-hofter). Det er sjeldent at en bullmastiff med HD lider av det. Min er 10 år gammel og har C, merker det ikke på han i det hele tatt. Jeg så en gang en film av en bullmastiff (fra samme oppdrett som Baghera) som var 11 år, hadde E-hofter, og trente lydighet som bare det. :) Det er en del bullmastiffer som har kreft tror jeg, men jeg vil ikke uttale meg om kreft, allergier etc, fordi jeg ikke har vært borti det selv. Jeg vet at en av brødrene til Baghera døde av kreft da han var 5-6 år gammel, bare.

Litt mer generelt. Bullmastiff er en laidback rase. I Norge ønsker man en mer atletisk bygning på rasen enn i mange andre land, og ganske mange bullmastiffer i dag er mer aktive enn man skulle tro. :) Hundeaggresjon kan forekomme, men jeg ser ikke på dette heller som et problem. Rundt utstillingsringen er det alltid stille og fredelig, og det arrangeres bullmastifftreff både i og utenfor klubbens regi, og det er aldri noe problem. De er ganske sta, men det er ikke noe problem å ha de løse, det er ikke mye jaktinstinkt på en sånn hund. De er vennlige mot mennesker, men husk at det er en vokterrase. Blodspor tror jeg den kan funke utmerket til, jeg gikk en del blodspor med Baghera før. :)

Vet igrunn ikke hva mer jeg skal si, jeg. Vær nøye med valg av oppdretter, pass på at magefølelsen er der, og lykke til!

Skrevet

Tusen takk for et kjempefint svar :D

Jeg har titta endel på Game Keepers, og har funnet en kombinasjon som kommer til å bli gjort til sommeren som ser veldig lovende ut. Mulig det er litt tidlig for min samboer, men kanskje jeg klarer å overtale han :whistle: Bilen blei i boks for 10 min siden, så da var det problemet ute av verden og :lol: Vi skal ha tispe siden vi har en staffe hann fra før, mest sannsynlig så går det bra med en hanne til, men man veit aldri og jeg tar ikke sjangsen på at det skal gå til h*****.

Kombinasjonen det er snakk om er Game Keper`s Jackpot og Game Keeper`s Keeping The Faith. Jeg veit ikke om du veit noe om disse? Jeg har sjekka dogweb på begge, og helsestatus og utstillingsresultater er meget gode :D

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Som sagt, få en instruktør til å komme hjem til deg og se situasjonene og få hjelp til et opplegg. Dette er en hund som trenger konsekvent gjennomgående trening og rammer i hverdagen. Men få utelukket først at det ikke er noe smerter eller andre ting som påvirker adferden også.
    • Men når jeg skiller dem så biter hun meg. Hun blir helt vill i blikket og i kroppen og alt. De kan aldri være alene sammen. Jeg kan heller ikke la hun være på ett rom og jeg ber hun bli når den andre er på andre siden av døra. Da løper hun og biter meg i bånda. Eller i armen. 
    • Jeg har kjøpt nye håndklær, nytt sengetøy, nødklær og et par mer brukbare klespakker fra Finn, men mange av de såkalt berikede klærne er helt unike og har høy affeksjonsverdi. Bl.a. den nevnte singletten, som var det første fairtrade sertifiserte plagget jeg fant. Original Max Havelaar, fra før de byttet navn til Fairtrade. Den kostet omtrent 250 kr for tjue år siden og har trofast holdt stand gjennom hver eneste sommer siden. Med alt arbeidet jeg har lagt ned i den nå, så er Gucci fast fashion for tacky træsh hoes til sammenlikning.  Fordi jeg har vært en så etisk bevisst shopper og bygget en garderobe jeg kunne gå moralsk rakrygget i, så er det ikke bare, bare for meg å handle nytt. Favorittbutikken Libe er nedlagt, og jeg liker ikke kolleksjonene de gode merkene (som Komodo og Monkee Genes) har for øyeblikket. Nudie har heldigvis jeans jeg liker, men utover dem ser det svart ut. Derfor velger jeg redde det som reddes kan.  Alt av ulltøy må byttes fordi proteinfibre går bokstavelig talt i oppløsning i høy pH. Ikke bare undertøy som ikke er så farlig hvordan ser ut, men affeksjonsverdi Komodo blazer, kåpe, skjerf og lue, kjole, skjørt og flere bukser. Det er virkelig en smerte å vente på plagg jeg vil ha fra de merkene jeg liker. Trendene for tiden faller ikke i smak. Nøstebarn har fortsatt de samme plaggene de alltid har hatt, men er selvsagt utsolgt for de riktige fargene.  Jeg drar det antakelig så langt at jeg demonterer en jakke vevd og sydd i Sverige, fra et svensk merke som gikk konkurs og ikke lenger tilbyr noe nytt, for å unngå skade elgskinnet på utsiden mens jeg renser innsiden.  ..ikledd pølsedrakt fra Biltema, fordi jeg ikke hadde nevneverdig lyst til å legge penger i kassa til noen såkalt grønn butikk da jeg trengte emergency beskyttelse mot klima etter den fanatiske grønnskallen fra den sekterisk klorofyllkommunistiske kloakken av ruspsykotisk økolååågiske fotsoldater fra MDG beriket både garderoben min og miljøet med det ufortynnede insektsmiddelet sitt. Biltema klær med pølsemotiv på var det mest aggressive motsvaret jeg kunne finne som traumeterapi. Made in China av helt ny polyester, fraktet fossilt fra andre siden av planeten og med bilder av svinekjøtt på. Jeg slo til og det føltes bra.     
    • Er det ikke bedre å kaste klærne og kjøpe nye, det burde dekkes av innboforsikringen? Litt jobb, men føles tryggere likevel?
    • Det hjelper også å legge den i glovarmt vann etter vask, for å drepe mikroorganismene før du tørker den hurtig et varmt sted med god ventilasjon. De formerer seg lett under tørkeprosessen om du ikke har kverket dem skikkelig. Vaskemiddel hjelper bare med å få hardføre mikroorganismer delvis ut av stoffet, det dreper dem ikke, mange blir sittende igjen, og vannet i maskinen holder ikke 60° lenge nok. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...