Gå til innhold
Hundesonen.no

Bullmastiff


Stine

Recommended Posts

Drømmen siden jeg var rundt 18 år var en Bullmastiff, men omstendigheter gjorde det sånn at jeg endte opp med en Nuffe istede :lol:

Men nå vender denne drømmen tilbake hele tiden, og jeg er sånn ca bestemt meg for at neste hund blir en Bullmastiff! Bare samboer får ræva i gir og kjøper Caravellen han sikkler på nå :lol: Stor tomt og hus har vi, og nok turer vil den få (jeg regner med at gjennomsnittet på aktivitetsnivået på en bullmastiff er endel mindre enn ADHD tuppa mi :lol: )Den vil bli aktivt vist på utstilling, den kommer også til å bli prøvd i blodspor og ellers få være med på alt vi gjør :)

Hva må jeg se etter? HD/AD er greit, der har jeg dogweb til hjelp, allergier, demodex?

Fortell alt dere vil si om Bullmastiffen er dere greie, jeg vil vite absolutt ALT :lol: Sikkel er jeg vandt med fra Nuffen jeg hadde, samme med størrelsen. Så det er null stress :D Stikkende småhår har staffene, så det er heller ikke noe problem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så spennende at du vil ha bullmastiff! :)

Hvis du går på klubben sine sider, så på Om klubben - Helsekomitè, så kan du lese en omfattende undersøkelse om helse på bullmastiff, som ble utført i fjor. Der kan du se stort og smått om helse. Jeg vil bare påpeke at jeg ikke kjenner meg igjen i mye av det som står der. Jeg kjenner en del folk med bullmastiff nå, men alle de er friske og fine (eller kanskje de ikke snakker om det, hvem vet :P ). Jeg vet om EN bullmastiff som måtte avlives pga alvorlig demodex. HD er ikke det største problemet på rasen, selvom det er der, og selvom man aller helst avler på frie individer (men det er også vanlig å avle på C og tilogmed D-hofter). Det er sjeldent at en bullmastiff med HD lider av det. Min er 10 år gammel og har C, merker det ikke på han i det hele tatt. Jeg så en gang en film av en bullmastiff (fra samme oppdrett som Baghera) som var 11 år, hadde E-hofter, og trente lydighet som bare det. :) Det er en del bullmastiffer som har kreft tror jeg, men jeg vil ikke uttale meg om kreft, allergier etc, fordi jeg ikke har vært borti det selv. Jeg vet at en av brødrene til Baghera døde av kreft da han var 5-6 år gammel, bare.

Litt mer generelt. Bullmastiff er en laidback rase. I Norge ønsker man en mer atletisk bygning på rasen enn i mange andre land, og ganske mange bullmastiffer i dag er mer aktive enn man skulle tro. :) Hundeaggresjon kan forekomme, men jeg ser ikke på dette heller som et problem. Rundt utstillingsringen er det alltid stille og fredelig, og det arrangeres bullmastifftreff både i og utenfor klubbens regi, og det er aldri noe problem. De er ganske sta, men det er ikke noe problem å ha de løse, det er ikke mye jaktinstinkt på en sånn hund. De er vennlige mot mennesker, men husk at det er en vokterrase. Blodspor tror jeg den kan funke utmerket til, jeg gikk en del blodspor med Baghera før. :)

Vet igrunn ikke hva mer jeg skal si, jeg. Vær nøye med valg av oppdretter, pass på at magefølelsen er der, og lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for et kjempefint svar :D

Jeg har titta endel på Game Keepers, og har funnet en kombinasjon som kommer til å bli gjort til sommeren som ser veldig lovende ut. Mulig det er litt tidlig for min samboer, men kanskje jeg klarer å overtale han :whistle: Bilen blei i boks for 10 min siden, så da var det problemet ute av verden og :lol: Vi skal ha tispe siden vi har en staffe hann fra før, mest sannsynlig så går det bra med en hanne til, men man veit aldri og jeg tar ikke sjangsen på at det skal gå til h*****.

Kombinasjonen det er snakk om er Game Keper`s Jackpot og Game Keeper`s Keeping The Faith. Jeg veit ikke om du veit noe om disse? Jeg har sjekka dogweb på begge, og helsestatus og utstillingsresultater er meget gode :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg får ofte raskere bånd med hannhunder jeg omgås, men jeg har nok selv landet på at det er tisper jeg skal ha nå. Foretrekker å ha hund som ikke skal tøffe seg eller bli tøffet på av andre hunder (og min erfaring er at dette er svært mye mer utbredt blant hanner enn tisper, selv om det det å forvente uansett kjønn blant noen raser), og synes ikke det er stas med høy kjønnsdrift hele året og stresset det kan medføre heller. Men hanner er generelt noe friskere (på den måten at det er flere tisperelaterte plager enn hannhundrelaterte) og ikke variabel i forhold til egen syklus som noen tisper er. 
    • Hannhunder kan sikkert være fine dyr for noen, men det er dessverre ikke min personlige opplevelse, og den jeg har hatt ga ikke særlige gode erfaringer med kjønnet. Jeg foretrekker helst tisper, især siden man nå ønsker drive oppdrett. Syntes de er mer seriøse, ærlige og stabile oppå det igjen. For ikke å snakke om manglende snoppevask, markering og lettere for samkjønnsaggresjon For all del, jeg kjenner trivelige hannhunder, og en gang i fremtiden var planen å forhåpentligvis importere en trivelig og fin en. Men har skjønt at å planlegge hund skal jeg ikke gjøre, det går aldri som jeg vil   
    • Jeg eier en selveier leilighet i et sameie. Helt uproblematisk. Leste vedtektene før jeg bydde/kjøpte og snakket med megler om dyrehold også først.  vi er vel rundt en 70 enheter tror jeg totalt på 5 bygg. Og jeg vet det er minst 10 hunder som bor her fast pr.d.d + folk som passer hund med ujevne mellomrom. Og en hau med katter er det også. Eneste regelen vi har er at hunder ikke skal i heisen pga allergi, det går bra siden hvert bygg kun er 4 etasjer. Tror dog det er folk som bryter den regelen ganske ofte som bor høyere opp en meg i første. 😂  Relativt nytt bygg da, ferdigstilt i 13/14 og dermed veldig god lydisolering også. 
    • Han fikk vite det når vi hadde hilsa på valpene! 😂
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...