Gå til innhold
Hundesonen.no

Trekk og kløv

Huldra

Recommended Posts

Ville vell vert veldig forsiktig med hvor mye du belaster hunden i trekkselen vertfall dersom du skal ha hunden til og bære kløv. Men trekksele underst og kløv over :) Det funker vertfall fint her i huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går ofte an å feste en hanefot bakpå kløven, men det er ikke særlig bra å bruke den til trekk. Kløven er ikke akkurat lagd for det da brystreima gjerne ligger for høyt opp, og kløven dessuten forskyves og vil bli liggende galt når den trekkes i. Jeg vil ikke ha trekk samtidig med kløv, fordi jeg da har mer kontroll på hvor mye hunden belastes, og hvordan, og fordi kløven ligger best uten noe under...men å ha sele under kløven er et alternativ, som bisQuit sier :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, tenkte å ha sele under kløven ja. :) Og det er ikke snakk om lange stunden, eller over en lang periode. Det jeg er redd for er gnag, for kløven skal vel helst ligge rett på hunden uten så mye mellom. Men noen timer noen ganger går greit da eller? Hun trekker jo tidvis i kløven allerede, så jeg tenker det må være bedre å ha en trekksele under og heller trekke i den - siden hun trekker nesten uansett liksom? Jeg vet jo at en kløv ikke er lagd for å trekkes i, og vil jo bare det beste for bikkja. :yes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da går det helt sikkert fint :)

Nå har vi som mål å kunne gå ukeslange turer med relativt tung kløv sånn med tid og stunder, så da er vi litt nøye på ting. Nansen vil jo også gjerne trekke, og i alle fall gå laaangt foran oss. Vi har øvd masse på at man går pent i bånd når man har på kløv, men han får tydeligvis en real dose mark i rumpa når han har fått på kløven og skjønner at vi skal på langtur :rolleyes2: Har løst det med å bruke 5-meters line når han kløver, og så korte ned på lina litt sånn etterhvert når han roer seg, til slutt går han pent og pyntelig i vanlig kobbel. Krysser fingrene for at han vil bli voksen og fornuftig å innse at det lønner seg å spare på kreftene når man er på kløvtur, etterhvert som kløven blir tyngre og turene lengre :whistle: For det er virkelig ikke særlig gøy å trene på å gå pent i bånd med en hund med diger kløv som setter seg fast i alt som fins av trær og buskvekster - særlig når man bare har lyst til å kose seg på tur :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke snakk om ukes-turer, men om noen timer en gang i blant. Og jeg er litt usikker på hvor mye jeg gidder å trene på at hun IKKE skal trekke, for det er i grunnen behagelig at hun trekker når jeg først skal gå slike turer. Hvis hun blir sliten tror jeg hun vil regulere seg selv. Merk: tror. Jeg kan jo alltids bare ta det som det kommer dersom hun går helt bananas og holder på å slite seg helt fullstendig ut? :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har begynt og kløve med Jubi nå. Kjøpte meg Ruffwear sin kløv som er avtagbar, festet på ruffwear-selen.

Siden jeg bruker denne selen til vanlige turer ser jeg ikke noe galt i og bruke den med kløv på tur heller. Jubi drar alltid hun, og lære henne og ikke dra er fåfengt. Jeg bruker samme feste som jeg gjør når jeg bruker bare sela ( det bakerste ).

Dette er jo ikke en stor kløv for de lange turene, men for vår bruk er den perfekt. Jeg får belastet henne litt, sånn at hun roer seg ned litt, og siden hun kun er i bånd får hun brukt kroppen sin mer enn bare å ruse rundt i bånd.

224628_10150179629126431_533231430_7438777_2511798_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, tenkte å ha sele under kløven ja. :) Og det er ikke snakk om lange stunden, eller over en lang periode. Det jeg er redd for er gnag, for kløven skal vel helst ligge rett på hunden uten så mye mellom. Men noen timer noen ganger går greit da eller? Hun trekker jo tidvis i kløven allerede, så jeg tenker det må være bedre å ha en trekksele under og heller trekke i den - siden hun trekker nesten uansett liksom? Jeg vet jo at en kløv ikke er lagd for å trekkes i, og vil jo bare det beste for bikkja. :yes:

Eg merker ikkje noe på hunden som skulle tilsi at det er noe ubehag og ha kløven over selen her vertfall. Vi bruker troll kombisele og Laika kløv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her får hundene dra om de vil (og jeg orker), og stortsett fester jeg bare i hanefoten. Løpende hanefot er kjekt ;) Eller så hiver jeg på en nomesele under. Fungerer fintfint.

Stortsett får de derimot ikke lov til å dra, det gjør vondt i knær og hofter å gå å bremse en 25kg husky (eller 25kg husky og 16kg aussie, eller 32kg RR) med 1/3 eller halve vekta si i kløv. Det blir et merkbart drag på sletter og i nedoverbakker. I ulent terreng er det heller ikke behagelig med ei stram line om man selv går med sekk, så her må de stortsett gå pent når de kløver. Laska er litt treg til å forstå det i starten (eller om vi ser rein eller sau), så om hun ikke vil forstå så går hun i grime. Det enkle er ofte det beste :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her får hundene dra om de vil (og jeg orker), og stortsett fester jeg bare i hanefoten. Løpende hanefot er kjekt ;) Eller så hiver jeg på en nomesele under. Fungerer fintfint.

Stortsett får de derimot ikke lov til å dra, det gjør vondt i knær og hofter å gå å bremse en 25kg husky (eller 25kg husky og 16kg aussie, eller 32kg RR) med 1/3 eller halve vekta si i kløv. Det blir et merkbart drag på sletter og i nedoverbakker. I ulent terreng er det heller ikke behagelig med ei stram line om man selv går med sekk, så her må de stortsett gå pent når de kløver. Laska er litt treg til å forstå det i starten (eller om vi ser rein eller sau), så om hun ikke vil forstå så går hun i grime. Det enkle er ofte det beste :P

:D Hehe, ja knær er noe dritt! Hadde håpet hun kunne gått fint med kløv, men det ser nesten ikke sånn ut. Nå vurderer jeg å ta på (eller i alle fall å ha med) trekkselen på kløvturer, og så ta den på dersom hun trekker mye - siden det er bedre for hunden. Og ellers krysse fingrene for at hun går litt roligere. Blir det varmt nok gjør hun da dèt. :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første tanken min, uten å ha lest alle innleggene er å bytte ut brystreima til kløven med en komte. Komte er jo beregnet nettopp til å trekke i, og brukes (eller ble brukt) til trekking av pulk og slike ting. Da bør det isåfall gå an å la hunden trekke i kløven.

sacco2.gif

Bilde lånt fra Google, og jeg ser nå at det er Djervekvinnen sitt jo :ahappy: (si ifra om du vil at jeg skal fjerne det altså)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

Jeg har begynt og kløve med Jubi nå. Kjøpte meg Ruffwear sin kløv som er avtagbar, festet på ruffwear-selen.

Siden jeg bruker denne selen til vanlige turer ser jeg ikke noe galt i og bruke den med kløv på tur heller. Jubi drar alltid hun, og lære henne og ikke dra er fåfengt. Jeg bruker samme feste som jeg gjør når jeg bruker bare sela ( det bakerste ).

Dette er jo ikke en stor kløv for de lange turene, men for vår bruk er den perfekt. Jeg får belastet henne litt, sånn at hun roer seg ned litt, og siden hun kun er i bånd får hun brukt kroppen sin mer enn bare å ruse rundt i bånd.

Webmasterkløven er jo genial! Kan fint brukes til trekk også, derfor jeg gjerne vil ha den. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• https://www.spleis.no/project/445754 Jeg har null venner å minimalt med familie så jeg har ingen nettverk så håper på at dere kan være så snille å hjelpe meg å dele. Forventer ingenting og setter ekstremt stor pris på all hjelp vi får ❤️ Bucky kom inn i livet mitt som en liten sjarmør med et stort hjerte. Han er min bestevenn, min lille baby og midtpunktet i livet mitt. Han har gitt meg utallige smil, trøstet meg når livet har vært tøft og spredd mye glede til alle han møter Etter jeg kom hjem fra operasjon på Jack (andre hunden min) på tirsdag så jeg at Bucky ikke var i form å det var rett inn på dyresykehuset med han. Viste seg at han hadde svulst med veske i buken. Etter en rekke prøver og bilder så kom de frem til at han har kreft i leveren. Jeg tokk da valget i å prøve å gi han en kjanse da han fortsatt har mye livsglede igjen. Han ble operert på torsdag og de fikk ut hele kreften. Han mener at det er den possitive typen men vi vet ikke mer før prøvene kommer tilbake om 3-5 uker. Han så heller ikke tegn til noe flere kuler men vi må ta ct om noen uker/måneder igjen for å se om det er flere inni leveren. Men så langt så virker alt bra å jeg får kanskje hente han hjem i morgen ❤️ På tlf i sta så nevnte veterinæren at regningen er nå på nærmere 90 000kr (ink ligge over til mandag). Jeg har igjen ca 50 000kr på forsikringen i tillegg til noe på buffer konto men det er ikke nokk da jeg måtte ha en operasjon på Jack som blir delvis dekket og har måtte ut med en del penger i sommer da hvitevarer røyk og måtte spyle tett rør osv.. Så har valgt å prøve å spørre om hjelp selv om jeg syns det er flaut å ikke liker å spørre om hjelp..  Har over lengre tid prøvd å selge det jeg eier på finn uten hell så tviler på at jeg plutselig får solgt noe mer der nå, skal prøve å male bilder å selge men sliter mye med kronisk migrene utmattelse depresjon osv.. så vet ikke hvor mye jeg får til der. plukker også sopp på bestilling men var helt tørka ut når jeg skulle inn å se på onsdag så max uflaks. Har også valgt å kutte ut behandlinger,legetimer og medisiner fremover for å ta vare på Bucky å få betalt ned det jeg evt må ta opp i lån  
    • Det er masse ekle planter der ute. I områder med f.eks. borree (urt), hundegress eller boress (også gress) er det høyst sannsynlig noe plantemateriale som sitter fast i svelget. De nevnte gressartene har blader som kan forårsake skader, men det finnes mange flere gressarter som har frø med mothaker fra *******. 
    • Det kan være at strået har forårsaket et sår eller noe som holder på å gro. Hvis du er usikker, ta en telefon til dyrlegen og hør hva de sier. Jeg ville sett det an et par dager til om hunden ikke er plaget ellers.
    • For ca 3 dager siden startet hunden min å nyse noe voldsomt. Plutselig kom det masse neseblod, og mens jeg hastekjørte til vetrinæren kom det plutselig et gress-strå ut av nesa hans… Dro det forsiktig ut, og da stanset både blødning og nysing og lillemann var like kvikk og glad som ellers!  Bare snu bilen å komme seg hjem…  De siste to dagene har han gått rundt å «harket» innimellom. Det virker som om han har noe ubehag i halsen. Ser ingen gress eller noe annet som sitter bak i svelget… Såå kan det være ubehag fra strået som kom ut av nesa?  Eller bør jeg ta han til vetrinær og få sjekket? Føler meg som en hysterisk hundeeier her jeg sitter, så hvor lenge skal jeg se an «harking» før jeg ringer dyrelege?🤣 Han har ingen problemer med pust, og harkingen kommer hvis han blir litt gira 
    • Ede er bra i magen igjen, etter en lang periode på kost bedre egnet for gris enn en hund. He doesn't seem to mind ^^ Jeg uttalte nylig at det som en periode har tedd seg som Sir Edeward nå har begynt gjenoppta mange uvaner han hadde som yngre. Kampen om kjøkkenbenken, motvilje mot utgangsstlling, vil ikke slippe leker på kommando. Han har begynt te seg valpete igjen, på alle måter.  When Dickhead Awakes var en boktittel jeg lekte med da jeg planla hundeholdet. Selv om han fortsatt sitter og tisser som en jente og spiser som en toåring, så blir nok de neste sidene i denne dagboken hetende nettopp det.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...