Gå til innhold
Hundesonen.no

Trekk og kløv


Huldra

Recommended Posts

Ville vell vert veldig forsiktig med hvor mye du belaster hunden i trekkselen vertfall dersom du skal ha hunden til og bære kløv. Men trekksele underst og kløv over :) Det funker vertfall fint her i huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går ofte an å feste en hanefot bakpå kløven, men det er ikke særlig bra å bruke den til trekk. Kløven er ikke akkurat lagd for det da brystreima gjerne ligger for høyt opp, og kløven dessuten forskyves og vil bli liggende galt når den trekkes i. Jeg vil ikke ha trekk samtidig med kløv, fordi jeg da har mer kontroll på hvor mye hunden belastes, og hvordan, og fordi kløven ligger best uten noe under...men å ha sele under kløven er et alternativ, som bisQuit sier :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, tenkte å ha sele under kløven ja. :) Og det er ikke snakk om lange stunden, eller over en lang periode. Det jeg er redd for er gnag, for kløven skal vel helst ligge rett på hunden uten så mye mellom. Men noen timer noen ganger går greit da eller? Hun trekker jo tidvis i kløven allerede, så jeg tenker det må være bedre å ha en trekksele under og heller trekke i den - siden hun trekker nesten uansett liksom? Jeg vet jo at en kløv ikke er lagd for å trekkes i, og vil jo bare det beste for bikkja. :yes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da går det helt sikkert fint :)

Nå har vi som mål å kunne gå ukeslange turer med relativt tung kløv sånn med tid og stunder, så da er vi litt nøye på ting. Nansen vil jo også gjerne trekke, og i alle fall gå laaangt foran oss. Vi har øvd masse på at man går pent i bånd når man har på kløv, men han får tydeligvis en real dose mark i rumpa når han har fått på kløven og skjønner at vi skal på langtur :rolleyes2: Har løst det med å bruke 5-meters line når han kløver, og så korte ned på lina litt sånn etterhvert når han roer seg, til slutt går han pent og pyntelig i vanlig kobbel. Krysser fingrene for at han vil bli voksen og fornuftig å innse at det lønner seg å spare på kreftene når man er på kløvtur, etterhvert som kløven blir tyngre og turene lengre :whistle: For det er virkelig ikke særlig gøy å trene på å gå pent i bånd med en hund med diger kløv som setter seg fast i alt som fins av trær og buskvekster - særlig når man bare har lyst til å kose seg på tur :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke snakk om ukes-turer, men om noen timer en gang i blant. Og jeg er litt usikker på hvor mye jeg gidder å trene på at hun IKKE skal trekke, for det er i grunnen behagelig at hun trekker når jeg først skal gå slike turer. Hvis hun blir sliten tror jeg hun vil regulere seg selv. Merk: tror. Jeg kan jo alltids bare ta det som det kommer dersom hun går helt bananas og holder på å slite seg helt fullstendig ut? :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har begynt og kløve med Jubi nå. Kjøpte meg Ruffwear sin kløv som er avtagbar, festet på ruffwear-selen.

Siden jeg bruker denne selen til vanlige turer ser jeg ikke noe galt i og bruke den med kløv på tur heller. Jubi drar alltid hun, og lære henne og ikke dra er fåfengt. Jeg bruker samme feste som jeg gjør når jeg bruker bare sela ( det bakerste ).

Dette er jo ikke en stor kløv for de lange turene, men for vår bruk er den perfekt. Jeg får belastet henne litt, sånn at hun roer seg ned litt, og siden hun kun er i bånd får hun brukt kroppen sin mer enn bare å ruse rundt i bånd.

224628_10150179629126431_533231430_7438777_2511798_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, tenkte å ha sele under kløven ja. :) Og det er ikke snakk om lange stunden, eller over en lang periode. Det jeg er redd for er gnag, for kløven skal vel helst ligge rett på hunden uten så mye mellom. Men noen timer noen ganger går greit da eller? Hun trekker jo tidvis i kløven allerede, så jeg tenker det må være bedre å ha en trekksele under og heller trekke i den - siden hun trekker nesten uansett liksom? Jeg vet jo at en kløv ikke er lagd for å trekkes i, og vil jo bare det beste for bikkja. :yes:

Eg merker ikkje noe på hunden som skulle tilsi at det er noe ubehag og ha kløven over selen her vertfall. Vi bruker troll kombisele og Laika kløv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her får hundene dra om de vil (og jeg orker), og stortsett fester jeg bare i hanefoten. Løpende hanefot er kjekt ;) Eller så hiver jeg på en nomesele under. Fungerer fintfint.

Stortsett får de derimot ikke lov til å dra, det gjør vondt i knær og hofter å gå å bremse en 25kg husky (eller 25kg husky og 16kg aussie, eller 32kg RR) med 1/3 eller halve vekta si i kløv. Det blir et merkbart drag på sletter og i nedoverbakker. I ulent terreng er det heller ikke behagelig med ei stram line om man selv går med sekk, så her må de stortsett gå pent når de kløver. Laska er litt treg til å forstå det i starten (eller om vi ser rein eller sau), så om hun ikke vil forstå så går hun i grime. Det enkle er ofte det beste :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her får hundene dra om de vil (og jeg orker), og stortsett fester jeg bare i hanefoten. Løpende hanefot er kjekt ;) Eller så hiver jeg på en nomesele under. Fungerer fintfint.

Stortsett får de derimot ikke lov til å dra, det gjør vondt i knær og hofter å gå å bremse en 25kg husky (eller 25kg husky og 16kg aussie, eller 32kg RR) med 1/3 eller halve vekta si i kløv. Det blir et merkbart drag på sletter og i nedoverbakker. I ulent terreng er det heller ikke behagelig med ei stram line om man selv går med sekk, så her må de stortsett gå pent når de kløver. Laska er litt treg til å forstå det i starten (eller om vi ser rein eller sau), så om hun ikke vil forstå så går hun i grime. Det enkle er ofte det beste :P

:D Hehe, ja knær er noe dritt! Hadde håpet hun kunne gått fint med kløv, men det ser nesten ikke sånn ut. Nå vurderer jeg å ta på (eller i alle fall å ha med) trekkselen på kløvturer, og så ta den på dersom hun trekker mye - siden det er bedre for hunden. Og ellers krysse fingrene for at hun går litt roligere. Blir det varmt nok gjør hun da dèt. :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første tanken min, uten å ha lest alle innleggene er å bytte ut brystreima til kløven med en komte. Komte er jo beregnet nettopp til å trekke i, og brukes (eller ble brukt) til trekking av pulk og slike ting. Da bør det isåfall gå an å la hunden trekke i kløven.

sacco2.gif

Bilde lånt fra Google, og jeg ser nå at det er Djervekvinnen sitt jo :ahappy: (si ifra om du vil at jeg skal fjerne det altså)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Jeg har begynt og kløve med Jubi nå. Kjøpte meg Ruffwear sin kløv som er avtagbar, festet på ruffwear-selen.

Siden jeg bruker denne selen til vanlige turer ser jeg ikke noe galt i og bruke den med kløv på tur heller. Jubi drar alltid hun, og lære henne og ikke dra er fåfengt. Jeg bruker samme feste som jeg gjør når jeg bruker bare sela ( det bakerste ).

Dette er jo ikke en stor kløv for de lange turene, men for vår bruk er den perfekt. Jeg får belastet henne litt, sånn at hun roer seg ned litt, og siden hun kun er i bånd får hun brukt kroppen sin mer enn bare å ruse rundt i bånd.

Webmasterkløven er jo genial! Kan fint brukes til trekk også, derfor jeg gjerne vil ha den. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...