Gå til innhold
Hundesonen.no

Lp og utstyr spørsmål!


Ane

Recommended Posts

For noen dager siden kom jeg over en diskusjon hvor noen diskuterte over hva man kunne si under en lp konkurranse. Under for eksempel "hopp over hinder", hva kan man si da? "På plass", og "hopp"? Eller? Hva er lov?

Og når hunden skal sitte igjen etter du går, hva sier dere da? "Sitt" og så "bli"? Det er vel ikke lov? Hva er lov her?

Også! Hvilken størrelse bør jeg ha på Puppia selen til en border collie hannhund? Finner ikke Puppia selene i noen dyrebutikk. Noen som vet om noen kjeder som har dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også! Hvilken størrelse bør jeg ha på Puppia selen til en border collie hannhund? Finner ikke Puppia selene i noen dyrebutikk. Noen som vet om noen kjeder som har dem?

Jeg kan ikke hjelpe deg med lydighetesspørsmål, men denne kan jeg ;)

En BC hannhund og en annen BC hannhund er ikke nødvendigvis like nok til å passe i den samme selen. Du må måle ham, og så ta et valg utfra det.

Jeg fant en grei og rimelig eBay-selger, som også fører Puppia, og der sto det hva slags mål som passet i de forskjellige størrelsene. Søk Puppia Harness på eBay, så finner du det ut ;)

Sånn generelt vil jeg nok si at den største størrelsen (xl) burde passe, så sant han ikke er veldig stor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det med kommandoer var oppe under i konkurranse jeg gikk for en stund siden. Det var Oddgeir Sørmarken som sa dette og da velger jeg å tro at han vet hva han snakker om. Var også en annen dommer tilstede og de var enige. I mange land er det ikke lov med 2 kommandoer: på plass, kom her, sitt opp, opp å stå +++. I norge er det lov(om det er lov skal jeg ikke uttale meg og men begge disse var enige om at de ikke trakk for det). Når de var begge enige om at det skulle sies i et or på et vis. på...plass var ikke lov og de regnet som 2 kommandoer. sitt..opp er også 2. Men jeg bruker selv og mange andre bruker: sittopp, påplass og disse var enige om at det var lov.

Ordene blir sakt i et uten opphold. Er litt vanskelig å forklare synes jeg men de blir sakt raskt sånn at det høres ut som et ord: sittopp istede for sitt opp. Ingen tydelig pause :)

håper du forstod hva jeg mente :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svar på TS sitt spørsmål: I hoppøvelsen klasse 1 er tillatt: Bli- på plass- hopp, altså 3 kommandoer. Hvis du vil , kan du si plass/hopp eller hoppåplass i ett ord. Cluet er at hoppkommando må gies før hunden hopper. Å si på plass etter hoppet gir trekk. Dette ifølge en LPdommer jeg trener sammnen med.

Ellers bør to ords kommandoer sies som ett ord, for å unngå trekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det der er litt rart jeg. Nå har vi stort sett diskutert kl.2-hopp, altså på plass, hopp, sitt, hopp, på plass, og der har 2 dommere ved to forskjellige anledninger, uavhengig av hverandre påstått at det er direkte urettferdig å kommandere hunden i sitt før den lander på andre siden av hoppet, det er ikke fysisk mulig å sette seg i hoppet, ikke sant? Da bør det også være mulig å kommandere hunden til å hoppe, og deretter på plass i det den lander - det er jo heller ikke fysisk mulig å komme inn på plass i hoppet, sant?

Det er vel forøvrig lov til å si bli i alle øvelser hvor hunden skal bli igjen, så vidt jeg har fått med meg. Da vil "korrekt" kommandokjede bli på plass (utgangsstilling), bli, hopp, på plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I lydighetsreglene, så står det følgende ang hinderet i klasse 2:

Kommando: Ord eller tegn for ”hopp”, ”sitt” og ”tilbake hopp”.

Så uansett om hunden ikke kan sette seg på plass eller ikke mens den er i lufta, så ville jeg aldri ha brukt en ekstra plass kommando mens hunden var i lufta. Å ikke kommandere sitt mens hunden er i lufta har noe med at de egentlig skal regne ut hvor treg hunden er fra man sier kommandoen vel?

I klasse 1 derimot står følgende:

Kommando: Ord eller tegn for ”bli”, ”på plass” og ”hopp”.

Så på meg virker det da som at har kan man bruke to kommandoer etter man har satt i fra seg hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er man nødt å bruke hopp-kommandoen? Hvis jeg feks setter ned bikkja foran hinderet i klasse 1, sier "hit" eller "på plass", så vil hun jo nå hoppe over hinderet uten noe mer dilldall.. Men må jeg likevel si hopp ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...