Gå til innhold
Hundesonen.no

Lp og utstyr spørsmål!

Ane

Recommended Posts

For noen dager siden kom jeg over en diskusjon hvor noen diskuterte over hva man kunne si under en lp konkurranse. Under for eksempel "hopp over hinder", hva kan man si da? "På plass", og "hopp"? Eller? Hva er lov?

Og når hunden skal sitte igjen etter du går, hva sier dere da? "Sitt" og så "bli"? Det er vel ikke lov? Hva er lov her?

Også! Hvilken størrelse bør jeg ha på Puppia selen til en border collie hannhund? Finner ikke Puppia selene i noen dyrebutikk. Noen som vet om noen kjeder som har dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også! Hvilken størrelse bør jeg ha på Puppia selen til en border collie hannhund? Finner ikke Puppia selene i noen dyrebutikk. Noen som vet om noen kjeder som har dem?

Jeg kan ikke hjelpe deg med lydighetesspørsmål, men denne kan jeg ;)

En BC hannhund og en annen BC hannhund er ikke nødvendigvis like nok til å passe i den samme selen. Du må måle ham, og så ta et valg utfra det.

Jeg fant en grei og rimelig eBay-selger, som også fører Puppia, og der sto det hva slags mål som passet i de forskjellige størrelsene. Søk Puppia Harness på eBay, så finner du det ut ;)

Sånn generelt vil jeg nok si at den største størrelsen (xl) burde passe, så sant han ikke er veldig stor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det med kommandoer var oppe under i konkurranse jeg gikk for en stund siden. Det var Oddgeir Sørmarken som sa dette og da velger jeg å tro at han vet hva han snakker om. Var også en annen dommer tilstede og de var enige. I mange land er det ikke lov med 2 kommandoer: på plass, kom her, sitt opp, opp å stå +++. I norge er det lov(om det er lov skal jeg ikke uttale meg og men begge disse var enige om at de ikke trakk for det). Når de var begge enige om at det skulle sies i et or på et vis. på...plass var ikke lov og de regnet som 2 kommandoer. sitt..opp er også 2. Men jeg bruker selv og mange andre bruker: sittopp, påplass og disse var enige om at det var lov.

Ordene blir sakt i et uten opphold. Er litt vanskelig å forklare synes jeg men de blir sakt raskt sånn at det høres ut som et ord: sittopp istede for sitt opp. Ingen tydelig pause :)

håper du forstod hva jeg mente :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svar på TS sitt spørsmål: I hoppøvelsen klasse 1 er tillatt: Bli- på plass- hopp, altså 3 kommandoer. Hvis du vil , kan du si plass/hopp eller hoppåplass i ett ord. Cluet er at hoppkommando må gies før hunden hopper. Å si på plass etter hoppet gir trekk. Dette ifølge en LPdommer jeg trener sammnen med.

Ellers bør to ords kommandoer sies som ett ord, for å unngå trekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det der er litt rart jeg. Nå har vi stort sett diskutert kl.2-hopp, altså på plass, hopp, sitt, hopp, på plass, og der har 2 dommere ved to forskjellige anledninger, uavhengig av hverandre påstått at det er direkte urettferdig å kommandere hunden i sitt før den lander på andre siden av hoppet, det er ikke fysisk mulig å sette seg i hoppet, ikke sant? Da bør det også være mulig å kommandere hunden til å hoppe, og deretter på plass i det den lander - det er jo heller ikke fysisk mulig å komme inn på plass i hoppet, sant?

Det er vel forøvrig lov til å si bli i alle øvelser hvor hunden skal bli igjen, så vidt jeg har fått med meg. Da vil "korrekt" kommandokjede bli på plass (utgangsstilling), bli, hopp, på plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I lydighetsreglene, så står det følgende ang hinderet i klasse 2:

Kommando: Ord eller tegn for ”hopp”, ”sitt” og ”tilbake hopp”.

Så uansett om hunden ikke kan sette seg på plass eller ikke mens den er i lufta, så ville jeg aldri ha brukt en ekstra plass kommando mens hunden var i lufta. Å ikke kommandere sitt mens hunden er i lufta har noe med at de egentlig skal regne ut hvor treg hunden er fra man sier kommandoen vel?

I klasse 1 derimot står følgende:

Kommando: Ord eller tegn for ”bli”, ”på plass” og ”hopp”.

Så på meg virker det da som at har kan man bruke to kommandoer etter man har satt i fra seg hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er man nødt å bruke hopp-kommandoen? Hvis jeg feks setter ned bikkja foran hinderet i klasse 1, sier "hit" eller "på plass", så vil hun jo nå hoppe over hinderet uten noe mer dilldall.. Men må jeg likevel si hopp ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Helst vil vi jo at de ikke skal oppleve noe vondt i det hele tatt, men det er vanskelig. Jeg tenker det viktigste er om hun, og du, kan leve med det ubehaget som blokkeringen gir. Hvis ikke tenker jeg at risikoen ved operasjon kan være verdt det. Det er ikke en sykdom å være gammel, men det gjør jo at alle plager blir verre og mer risikable både å ha og gjøre noe med, som oftest. Jeg håpet selv i det lengste at det skulle enten bli akutt alvorlig eller at de bare skulle sovne hos meg, men til slutt måtte jeg jo ta den vanskelige avgjørelsen for begge to. Likevel er jeg trygg på at det var riktig tidspunkt for begge. Jeg tror at du også har nok innsikt til at du vet når det er på tide, selv om det er en prosess på vei dit. Håper dere får litt mer avklaring denne uken.
    • Tusen takk Dette er første gang jeg har gammel hund, og jeg synes det er kjempevanskelig å vurdere livskvalitet. Hun er jo helt klart ikke den samme hunden hun var som ung, men jeg tror ikke hun har det så forferdelig at hun selv ville valgt døden over det livet hun lever nå. Samtidig er hun jo på et punkt der noe som egentlig bare er en bagatell potensielt kan bli en dødsdom, fordi hun ikke kan dopes ned. Man sitter jo her i en umulig situasjon der ingen av alternativene egentlig er noe alternativ... Vi skal tilbake til veterinæren på torsdag for å ta en ny ultralyd av hjertet, så får vi se hva dommen blir da.
    • Håper det gikk bra. Trist at hunder eldes og får helseplager. De skulle vart evig, sunne og friske. Folk har så ulike syn på hunders ubehag ifbm aldring. Noen mener det er dyremishandling å la en hund ha noen aldersdomsplager i det hele tatt, og avliver tidlig for å la hunden slippe. Andre mener det er grotesk å ikke la det (ofte) kjæreste familiemedlemmet få fullføre livsløpet naturlig. Jeg vet ikke hvor på den skalaen du befinner deg, så jeg vet ikke hva jeg skal si eller ikke si for comfort ang. evt. narkose.  Håper det går bra med dere ❤️
    • Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...