Gå til innhold
Hundesonen.no

Lp og utstyr spørsmål!

Ane

Recommended Posts

Skrevet

For noen dager siden kom jeg over en diskusjon hvor noen diskuterte over hva man kunne si under en lp konkurranse. Under for eksempel "hopp over hinder", hva kan man si da? "På plass", og "hopp"? Eller? Hva er lov?

Og når hunden skal sitte igjen etter du går, hva sier dere da? "Sitt" og så "bli"? Det er vel ikke lov? Hva er lov her?

Også! Hvilken størrelse bør jeg ha på Puppia selen til en border collie hannhund? Finner ikke Puppia selene i noen dyrebutikk. Noen som vet om noen kjeder som har dem?

Skrevet

Også! Hvilken størrelse bør jeg ha på Puppia selen til en border collie hannhund? Finner ikke Puppia selene i noen dyrebutikk. Noen som vet om noen kjeder som har dem?

Jeg kan ikke hjelpe deg med lydighetesspørsmål, men denne kan jeg ;)

En BC hannhund og en annen BC hannhund er ikke nødvendigvis like nok til å passe i den samme selen. Du må måle ham, og så ta et valg utfra det.

Jeg fant en grei og rimelig eBay-selger, som også fører Puppia, og der sto det hva slags mål som passet i de forskjellige størrelsene. Søk Puppia Harness på eBay, så finner du det ut ;)

Sånn generelt vil jeg nok si at den største størrelsen (xl) burde passe, så sant han ikke er veldig stor.

Skrevet

Akkurat det med kommandoer var oppe under i konkurranse jeg gikk for en stund siden. Det var Oddgeir Sørmarken som sa dette og da velger jeg å tro at han vet hva han snakker om. Var også en annen dommer tilstede og de var enige. I mange land er det ikke lov med 2 kommandoer: på plass, kom her, sitt opp, opp å stå +++. I norge er det lov(om det er lov skal jeg ikke uttale meg og men begge disse var enige om at de ikke trakk for det). Når de var begge enige om at det skulle sies i et or på et vis. på...plass var ikke lov og de regnet som 2 kommandoer. sitt..opp er også 2. Men jeg bruker selv og mange andre bruker: sittopp, påplass og disse var enige om at det var lov.

Ordene blir sakt i et uten opphold. Er litt vanskelig å forklare synes jeg men de blir sakt raskt sånn at det høres ut som et ord: sittopp istede for sitt opp. Ingen tydelig pause :)

håper du forstod hva jeg mente :)

Skrevet

Svar på TS sitt spørsmål: I hoppøvelsen klasse 1 er tillatt: Bli- på plass- hopp, altså 3 kommandoer. Hvis du vil , kan du si plass/hopp eller hoppåplass i ett ord. Cluet er at hoppkommando må gies før hunden hopper. Å si på plass etter hoppet gir trekk. Dette ifølge en LPdommer jeg trener sammnen med.

Ellers bør to ords kommandoer sies som ett ord, for å unngå trekk.

Skrevet

Syns det der er litt rart jeg. Nå har vi stort sett diskutert kl.2-hopp, altså på plass, hopp, sitt, hopp, på plass, og der har 2 dommere ved to forskjellige anledninger, uavhengig av hverandre påstått at det er direkte urettferdig å kommandere hunden i sitt før den lander på andre siden av hoppet, det er ikke fysisk mulig å sette seg i hoppet, ikke sant? Da bør det også være mulig å kommandere hunden til å hoppe, og deretter på plass i det den lander - det er jo heller ikke fysisk mulig å komme inn på plass i hoppet, sant?

Det er vel forøvrig lov til å si bli i alle øvelser hvor hunden skal bli igjen, så vidt jeg har fått med meg. Da vil "korrekt" kommandokjede bli på plass (utgangsstilling), bli, hopp, på plass.

Skrevet

I lydighetsreglene, så står det følgende ang hinderet i klasse 2:

Kommando: Ord eller tegn for ”hopp”, ”sitt” og ”tilbake hopp”.

Så uansett om hunden ikke kan sette seg på plass eller ikke mens den er i lufta, så ville jeg aldri ha brukt en ekstra plass kommando mens hunden var i lufta. Å ikke kommandere sitt mens hunden er i lufta har noe med at de egentlig skal regne ut hvor treg hunden er fra man sier kommandoen vel?

I klasse 1 derimot står følgende:

Kommando: Ord eller tegn for ”bli”, ”på plass” og ”hopp”.

Så på meg virker det da som at har kan man bruke to kommandoer etter man har satt i fra seg hunden.

Skrevet

Men er man nødt å bruke hopp-kommandoen? Hvis jeg feks setter ned bikkja foran hinderet i klasse 1, sier "hit" eller "på plass", så vil hun jo nå hoppe over hinderet uten noe mer dilldall.. Men må jeg likevel si hopp ?

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Generelt sett ville jeg forøvrig kuttet ut all hilsing i bånd. Sosialisering foregår enten med båndtur sammen uten hilsing, eller løs med maks to andre hunder om gangen, helst med en båndtur uten hilsing før de slippes sammen. Økt frustrasjon på grunn av forventning til hilsing er sannsynligvis en av de vanligste årsakene til passeringsproblemer og aggresjon mot andre hunder. 
    • Simira har rett – det er stress, ikke rang. Det du beskriver høres ut som en hund som blir overstimulert i møte med andre hunder, og når du tar henne ned, eskalerer frustrasjonen fordi hun ikke fikk gjort det hun ville. Det viktigste nå er å gi henne mindre mulighet til å øve inn adferden. For hver gang hun ypper og hopper på en annen hund, vil hun gjøre mer av det i fremtiden. Så dere må holde større avstand og starte med møter hvor hun kan være rolig. Lang avstand, korte møter(muligens ingen møter), pause FØR hun når det frustrasjonspunktet hvor hun "mister hodet". Jeg skriver mer konkret om å bygge ro her, om dere vil ha en plan: https://oslohundetrener.no/ro-trening-hund-slik-laerer-hunden-a-finne-ro-i-hverdagen/ At den ikke reagerer på ALLE hunder er faktisk greit – det betyr at hun ikke er generelt aggresiv, men at det noen møter trigges frustrasjonen særlig mye. Fokuser på hvilke møter som går bra, og bygg derfra.
    • Dette har absolutt ingenting med rang å gjøre, det er en ren stressfunksjon. Det handler om situasjonen der og da, hva hunden har gjort rett før og tidligere på dagen, hvem som holder i båndet og hvordan de reagerer, den andre hunden og hvordan den reagerer, og sikkert mange andre ting. Igjen, her må hilsing og lek med andre hunder begrenses. Og hvis dette likevel skjer må hunden såklart uansett fjernes fra situasjonen umiddelbart. Jeg ville fått hjelp av en instruktør til å se på og jobbe med dette, så det ikke utvikler seg. Jo flere ganger dette skjer, jo mer øker sjansen for at det vil fortsette, og for at det før eller senere vil bli en konflikt der noen blir skadet.
    • Ja det er pga. stress og frustrasjon. Tror hunden vil opp i rang og finner ikke ut av det. Hunden reagerer ikke på alle hunder. Hvis det hadde skjedd så hadde jeg tatt den med til Vetrinær. Men er usikker på om det er noe fysisk når den kun reagerer på noen av hundene.?
    • Man må såklart ikke, men det kan ofte være greit å utelukke fysisk ubehag ved aggressiv adferd. Når det er sagt høres dette ut som et adferdsproblem. Uavhengig av alder så er det ikke bare å "vente til de vokser det av seg". Hvis en unghund starter med problematisk adferd er det utrolig viktig å jobbe med det, nettopp for å forme den hunden skal bli som voksen. Sånn umiddelbart høres det ut som hunden kan være overstimulert og at dette er et utslag av stress i møte med andre hunder. Hvis dette skjer i hilsesituasjoner eller løs lek med andre hunder så høres det ut som dere må ta ham ut av situasjonen og holde avstand lenge før han når det punktet at dette skjer.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...