Gå til innhold
Hundesonen.no

Lp og utstyr spørsmål!

Ane

Recommended Posts

For noen dager siden kom jeg over en diskusjon hvor noen diskuterte over hva man kunne si under en lp konkurranse. Under for eksempel "hopp over hinder", hva kan man si da? "På plass", og "hopp"? Eller? Hva er lov?

Og når hunden skal sitte igjen etter du går, hva sier dere da? "Sitt" og så "bli"? Det er vel ikke lov? Hva er lov her?

Også! Hvilken størrelse bør jeg ha på Puppia selen til en border collie hannhund? Finner ikke Puppia selene i noen dyrebutikk. Noen som vet om noen kjeder som har dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også! Hvilken størrelse bør jeg ha på Puppia selen til en border collie hannhund? Finner ikke Puppia selene i noen dyrebutikk. Noen som vet om noen kjeder som har dem?

Jeg kan ikke hjelpe deg med lydighetesspørsmål, men denne kan jeg ;)

En BC hannhund og en annen BC hannhund er ikke nødvendigvis like nok til å passe i den samme selen. Du må måle ham, og så ta et valg utfra det.

Jeg fant en grei og rimelig eBay-selger, som også fører Puppia, og der sto det hva slags mål som passet i de forskjellige størrelsene. Søk Puppia Harness på eBay, så finner du det ut ;)

Sånn generelt vil jeg nok si at den største størrelsen (xl) burde passe, så sant han ikke er veldig stor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det med kommandoer var oppe under i konkurranse jeg gikk for en stund siden. Det var Oddgeir Sørmarken som sa dette og da velger jeg å tro at han vet hva han snakker om. Var også en annen dommer tilstede og de var enige. I mange land er det ikke lov med 2 kommandoer: på plass, kom her, sitt opp, opp å stå +++. I norge er det lov(om det er lov skal jeg ikke uttale meg og men begge disse var enige om at de ikke trakk for det). Når de var begge enige om at det skulle sies i et or på et vis. på...plass var ikke lov og de regnet som 2 kommandoer. sitt..opp er også 2. Men jeg bruker selv og mange andre bruker: sittopp, påplass og disse var enige om at det var lov.

Ordene blir sakt i et uten opphold. Er litt vanskelig å forklare synes jeg men de blir sakt raskt sånn at det høres ut som et ord: sittopp istede for sitt opp. Ingen tydelig pause :)

håper du forstod hva jeg mente :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svar på TS sitt spørsmål: I hoppøvelsen klasse 1 er tillatt: Bli- på plass- hopp, altså 3 kommandoer. Hvis du vil , kan du si plass/hopp eller hoppåplass i ett ord. Cluet er at hoppkommando må gies før hunden hopper. Å si på plass etter hoppet gir trekk. Dette ifølge en LPdommer jeg trener sammnen med.

Ellers bør to ords kommandoer sies som ett ord, for å unngå trekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det der er litt rart jeg. Nå har vi stort sett diskutert kl.2-hopp, altså på plass, hopp, sitt, hopp, på plass, og der har 2 dommere ved to forskjellige anledninger, uavhengig av hverandre påstått at det er direkte urettferdig å kommandere hunden i sitt før den lander på andre siden av hoppet, det er ikke fysisk mulig å sette seg i hoppet, ikke sant? Da bør det også være mulig å kommandere hunden til å hoppe, og deretter på plass i det den lander - det er jo heller ikke fysisk mulig å komme inn på plass i hoppet, sant?

Det er vel forøvrig lov til å si bli i alle øvelser hvor hunden skal bli igjen, så vidt jeg har fått med meg. Da vil "korrekt" kommandokjede bli på plass (utgangsstilling), bli, hopp, på plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I lydighetsreglene, så står det følgende ang hinderet i klasse 2:

Kommando: Ord eller tegn for ”hopp”, ”sitt” og ”tilbake hopp”.

Så uansett om hunden ikke kan sette seg på plass eller ikke mens den er i lufta, så ville jeg aldri ha brukt en ekstra plass kommando mens hunden var i lufta. Å ikke kommandere sitt mens hunden er i lufta har noe med at de egentlig skal regne ut hvor treg hunden er fra man sier kommandoen vel?

I klasse 1 derimot står følgende:

Kommando: Ord eller tegn for ”bli”, ”på plass” og ”hopp”.

Så på meg virker det da som at har kan man bruke to kommandoer etter man har satt i fra seg hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er man nødt å bruke hopp-kommandoen? Hvis jeg feks setter ned bikkja foran hinderet i klasse 1, sier "hit" eller "på plass", så vil hun jo nå hoppe over hinderet uten noe mer dilldall.. Men må jeg likevel si hopp ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det er mange måter å gjøre dette på. Og man bør definitivt ha en plan, for alenetrening fram til en hel arbeidsdag kan ta tid. Med den siste hunden vår tok det 6 mnd. Jeg var da delvis ufør, så mannen hadde ham med på kontoret de dagene jeg var på jobb. Personlig mener jeg at man bør være hjemme med valpen minimum en uke, helst to, for å bruke tid sammen, bli kjent både med hverandre og den nye hverdagen, og etablere litt rutiner, før man i det hele tatt kan starte alenetreningen gradvis. Så bruker man tiden man har, men minst et par uker med systematisk alenetrening hjelper for de fleste. Når man må tilbake på jobb er det mange muligheter. Det viktigste er å ikke pushe valpen for lenge for tidlig, da risikerer man i verste fall å få en hund som ikke tåler å være alene hjemme i det hele tatt, og det er ganske slitsomt. Hjemmekontor. Ta med hunden på jobb.  Hundepasser/hundebarnehage (NB! Vær ekstremt nøye på hundebarnehage, der trenger valpen også tilvenning, og 5 dager i uken er alt for mye. Det er MYE stimuli, stress og påvirkning på slike steder, og det bør være en god plan for hvordan hundene får nok ro i løpet av dagen. Sjekk gjerne at de som håndterer hundene til daglig, altså ikke bare daglig leder, har kursing og faktisk kunnskap om språk og adferd hos hund, å "bare være glad i hunder" er ikke nok på slike steder). Om man er flere i huset, kan man flekse på jobbtid slik at en kan dra tidlig på jobb og komme tidlig hjem, og den andre drar sent. Nabo/familie/venn som passer valpen på dagtid og etterhvert stikker innom og lufter. Omplasseringshund som er vant til å være alene hjemme, heller enn valp. Da bør man også bruke tid på å bli kjent, og starte rolig og gå forsiktig frem med alenetrening på nytt sted, men så lenge de er vant til (og komfortabel med!) å være alene så bør treningen gå ganske raskt.  
    • Jeg lurer på hvor lenge man bør ta fri fra jobb for å være hjemme med den nye valpen, dersom man ikke har mulighet for hjemmekontor? Jeg har en valpebok der det anbefales 5-6 uker, men dette er jo ikke så enkelt i praksis. Det kan sikkert variere mye når valpen er tilvendt å være alene hjemme også. Noen tips?
    • Har ikke egenerfaring, men omgåttes en håndfull whippets. Tur i typisk norsk skog er meg bekjent ikke noe nevneverdig problem. Herjer hunden i skogen kan det såklart bli en skramme her eller der uavhengig av rase, men jeg har aldri hørt at det er noe vesentlig verre med whippet. Når det gjelder munnkurv mtp. jaktlyst så vil det hindre skade og drap av byttedyr, men jagingen og stresset blir jo det samme. Hunden skal ikke jage vilt (eller tamt strengt tatt) så du bør ha tilgang til åpne og/eller inngjerdede områder som hunden kan få løpe fra seg på. 
    • Ser at det er nesten 6 år siden noen har skrevet her, men jeg prøver likevel:  Har et par spørsmål om whippet som jeg lurer på. 1) Leser her og der at det er veldig lett at de får overflatiske skader på kroppen, pga av full fart under "fri leik". Hvordan er det å kombinere tur  i typisk norsk skog med en løs whippet?  2) Whippet har jo jaktlyst. Er det mange som har erfaring med at naboens katt har fått en ublid skjebne? 3) Når det gjelder jaktlyst; er det helt "på trynet" å sette munnkurv på en whippet som skal få rase fra seg i fritt løp? Bare noen spørsmål fra en som har whippet på lista over "hunder jeg kanskje kunne tenkte med, når den hunden jeg har nå rusler til de evige jaktmarker"...
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...