Gå til innhold
Hundesonen.no

Vom og hundemat


trulte

Recommended Posts

Jeg har nettopp begynt å halvfôre hundene på voh, og alle 3 kattene holder på å gå ut av sitt gode skinn når hundene får mat :) De har fått smake litt, og det glir ned på høykant :) Kan jeg gi kattene voh? Regner med det ikke gjør noe en gang iblandt, eller?

Enn å helfôre katt på det? Da vil de ikke få i seg taurin, og det skal vel katter ha, etter som jeg har forstått?

Hvis det ikke er noen idè å fôre kattene på vog, finnes det tilsvarende fôr som voh til katt?

Mulig det hadde vært mer naturlig å spørre på et katteforum, men folk her har jo peiling på det meste, så prøver her først :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ga ilderene mine vom og hundemat, i hvert fall. På den tiden husker jeg at ilderfolkene fikk et "spesiallaget" fôr til ilderene (spiser de tørr kattemat, spiser de kattungemat pga. høyt proteininnhold).

Skal ikke se bort i fra at det funker. Du kan jo sende en mail til v&h og høre også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det skal godt gjøres å lage kjøtt som ikke inneholder taurin:P Det er en av aminosyrene som er med i oppbygningen av proteiner som vi finner i alskens kjøtt. Å får katten for lite taurin så kan du jo gi den redbull :whistle::lol:

Katter trenger generelt mye mindre av de "rare og ukjente" næringstoffene en en hund trenger i forhold til kroppsvekt(vitaminer, og mineraler). Det skal gå fint å gi den V&H, hvertfall i min mening=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enn å helfôre katt på det? Da vil de ikke få i seg taurin, og det skal vel katter ha, etter som jeg har forstått?

Som nevnt, taurin finner du i alle animalske produkter, så du skal ikke være redd for at kattene ikke får i seg taurin om de spiser v&h.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt, taurin finner du i alle animalske produkter, så du skal ikke være redd for at kattene ikke får i seg taurin om de spiser v&h.

Men stemmer det ikke at i kattemat er det taurin, og ikke i hundemat, og derfor kattene ikke skal spise hundefôr regelmessig? Er jo så mange som sier det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men stemmer det ikke at i kattemat er det taurin, og ikke i hundemat, og derfor kattene ikke skal spise hundefôr regelmessig? Er jo så mange som sier det.

Jo, men siden v&h er kjøtt og det er taurin i rødt kjøtt, er det taurin i v&h :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men stemmer det ikke at i kattemat er det taurin, og ikke i hundemat, og derfor kattene ikke skal spise hundefôr regelmessig? Er jo så mange som sier det.

Nei det stemmer ikke. Det er taurin i begge. Det er ofte tilsatt ekstra taurin i kattemat om proteinkildene er dårlige. Grunnen til at katt ikke skal spise hundemat, er fordi det har for lite protein, kattemat skal ha minst 40 % protein, og så mye finnes i uhyre få hundefôr.

Jo, men siden v&h er kjøtt og det er taurin i rødt kjøtt, er det taurin i v&h :)

Det er taurin i alt kjøtt,også i innmaten, så hjerte er et fint tilskudd, og det masse taurin i fisk/sjømat. Grunnen til at V&H passer fint til katt er at det har mye protein, ikke riktig nok, men likevel bedre enn mange tørrfôr selv de beregnet for katt.

En katt på 5 kg trenger bare en reke om dagen for å få i seg nok taurin, MEN de får som regel ikke nok protein og altfor mye karbohydrater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men stemmer det ikke at i kattemat er det taurin, og ikke i hundemat, og derfor kattene ikke skal spise hundefôr regelmessig? Er jo så mange som sier det.

Jo, det stemmer, men hadde kattematen i utgangspunktet vært 100% kjøttprodukt, så hadde det ikke vært behov for å tilsette taurin. Katten har et større kjøttbehov enn hunden. Mens hunden er litt mer lik oss mennesker i matveien, spiser katten kun kjøtt, de er 100% carnivore og har altså et spesielt behov for taurin (jeg regner med de oppdaget dette da katteforprodusenter begynte å lage tørrfor, og de raskt oppdaget at katten fikk sykdommer pga. mangler i kosten).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode forklaringer! Forstår litt mer nå :)

Hvis jeg begynner å fôre kattene på voh, hva bør jeg tilsette for å få nok protein? Eller blir det så lite for lite protein at jeg ikke trenger bry meg om det, tror dere?

Den ene katten vår går på spesialfôr for å ikke få hyppig urinveissteiner/infeksjoner. kan denne også fores med voh?

Tror jeg skal ta en prat med en vet også, men de sier vel at tørrfôret er best uansett..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det stemmer ikke. Det er taurin i begge. Det er ofte tilsatt ekstra taurin i kattemat om proteinkildene er dårlige. Grunnen til at katt ikke skal spise hundemat, er fordi det har for lite protein, kattemat skal ha minst 40 % protein, og så mye finnes i uhyre få hundefôr.

Det er taurin i alt kjøtt,også i innmaten, så hjerte er et fint tilskudd, og det masse taurin i fisk/sjømat. Grunnen til at V&H passer fint til katt er at det har mye protein, ikke riktig nok, men likevel bedre enn mange tørrfôr selv de beregnet for katt.

En katt på 5 kg trenger bare en reke om dagen for å få i seg nok taurin, MEN de får som regel ikke nok protein og altfor mye karbohydrater.

Breems, skal kattemat helst ha minst 40% protein? Hvor i guds natur finner du en konsentrasjon på 40% protein? Høyeste proteininnehold jeg kan finne er rundt 25%, og det er i utvalgt fugl og fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Breems, skal kattemat helst ha minst 40% protein? Hvor i guds natur finner du en konsentrasjon på 40% protein? Høyeste proteininnehold jeg kan finne er rundt 25%, og det er i utvalgt fugl og fisk.

Lurte også litt på det der. Her må det siles mye vann :)

Får katten rent kjøtt og innmat så skal man vel uansett ikke være redd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

VomOgHundemat lanserer etterhvert et eget kattefor. Når er usikkert enda, men de har bekreftet at ryktene stemmer (jeg sendte dem en mail og spurte).

Jeg ville ikke fullfort en katt på vanlig v&h. Hva vet man om hvor godt innholdet passer til katten? Hvilke vitaminer og andre stoffer den risikerer å få for lite eller for mye av på det foret (husk at det man ser listet på vomoghundemat.no er TILSATTE mengder, ikke totalt innhold inkl. hva som er i kjøttvarene fra før). Kattene her i hus får tilbud om å smake, men ikke nok til at de kan spise seg mette for dagen på det. Og jeg gleder meg stort til råforet for katt blir tilgjengelig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

det skal godt gjøres å lage kjøtt som ikke inneholder taurin:P Det er en av aminosyrene som er med i oppbygningen av proteiner som vi finner i alskens kjøtt. Å får katten for lite taurin så kan du jo gi den redbull :whistle::lol:

Katter trenger generelt mye mindre av de "rare og ukjente" næringstoffene en en hund trenger i forhold til kroppsvekt(vitaminer, og mineraler). Det skal gå fint å gi den V&H, hvertfall i min mening=)

Så får den VINGER i tilegg??? :blink:

Jeg hadde foret kun på vom og hundemat her, hadde kattene spist det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...