Gå til innhold
Hundesonen.no

antibiotika gi øreproblem?

Arkan

Recommended Posts

Skrevet

Bomsen har vært, som sikkert flere har fått med seg, veldig syk. For å gjøre en lang historie kort så fikk han veldig fort en kraftig og hissig betennelse i ulveklotå. Ingen vet helt hvorfor eller hva det er. Dette begynte onsdag i påsken, og han var inn og ut til behandling. Til slutt ble tå amputert på mandag.

I forbindelse med dette har han siden torsdag i påsken gått på en bredspektra sterk antibiotika. Han ble på onsdag satt på enda en type antibiotika.

På torsdag når jeg kommer hjem fra jobb har han masse ørevoks og en seig væske i det ene øret. Det er også veldig varmt. Jeg rensa forsiktig, men det fortsatte å komme mye væske ut, og han rista mye på hodet. Nå har han nærmest fått et belegg på det ytre øret. Mulig det er væska som har stivna.

Jeg har aldri vært borti noe sånt, men lurer på om det kan skyldes at han går på veldig mye antibiotika. At det da kan være noe som blusser opp der?

Bomsen har aldri hatt øreproblem, ikke noe betennelse før, ikke mye ørevoks etc. Jeg har aldri før hatt behov for å rense ørene hans før.

Noen som har vært borti noe lignende? Eller har noen ideer om hva det kan være?

Han skal tilbake til veterinæren imorgen for bandasjeskift så jeg vil så klart få hun til å se på det da. Men lurer veldig på hva det kan være.

Skrevet

Men hjelp meg litt da :P

trenger noen tanker før vi skal til veterinæren imorgen, og jeg føæler meg litt lost med det her. :icon_confused:

Skrevet

Kan det være at han, uavhengig av tåa, har pådratt seg øremidd? De lager mye styggedom i ørene... men da burde du egentlig sett 'guffe' i begge ørene siden de sjelden holder seg på den ene siden.

At antibiotika skal forårsake ørebetennelse har jeg aldri hørt om. På den annen side, med en kraftig betennelse så er jo immunforsvaret ganske svekket så det skal lite til før det dukker opp andre ting.

Skrevet

Har ikke vært borti øremidd før, men får lese meg litt opp på det.

Det er mulig jeg husker feil, men mener jeg har hørt tidligere om hunder som har fått sopp pga antibiotika bruk. Han er jo satt på en veldig sterk type, og senere også enda en type til. Så jeg tenker at det lett kan ta knekken på alt av gode bakterier også.

Det virka som mye av den væska som kom har størkna som et tørt belegg i øret hans. Jeg vil ikke gjøre så mye med han nå siden han skal inn imorgen.

Skrevet

Det kan være sopp. Når antibiotikaen dreper alt av bakterier så blir det jo fine forhold for soppen til å ta over. Isåfall ville jeg holdt det rent og tørt og renset med eddikvann eller noe annet som gjør miljøet surt, og sett det an.

Det kan selvfølgelig også være en bakterie som er resistent mot den antibiotikaen han får.

Hvilken farge er det på voksen og væsken?

Skrevet

Det kan være sopp. Når antibiotikaen dreper alt av bakterier så blir det jo fine forhold for soppen til å ta over. Isåfall ville jeg holdt det rent og tørt og renset med eddikvann eller noe annet som gjør miljøet surt, og sett det an.

Det kan selvfølgelig også være en bakterie som er resistent mot den antibiotikaen han får.

Hvilken farge er det på voksen og væsken?

Nå er det helt tørt der. Det virker som om væska har stivna til et belegg.

Voksen var mørk brun nesten svart og væska så ut til å være blank.

Grunnen til at jeg sikkert reagerer litt ekstra er at han nå har vært så veldig syk og går på sterke medisnier. Han har heller aldri før hatt noe problemer med ørene sine. Så da blir jeg litt ekstra skeptisk kjenner jeg.

Skrevet

Sopp kan det selvsagt også være selv om det vel er vanligst på hunder med hengende ører med dårlig lufting i ørekanalen. Soppinfeksjoner stinker også gjerne pyton. Ørebetennelse kan jo ha mange årsaker men siden han ikke har hatt problemer med det før er det jo nærliggende å tro at det kan ha noe med hans nåværende tilstand. Og da er det sikkert greit å fikse også.

Skrevet

Nå er det helt tørt der. Det virker som om væska har stivna til et belegg.

Voksen var mørk brun nesten svart og væska så ut til å være blank.

Grunnen til at jeg sikkert reagerer litt ekstra er at han nå har vært så veldig syk og går på sterke medisnier. Han har heller aldri før hatt noe problemer med ørene sine. Så da blir jeg litt ekstra skeptisk kjenner jeg.

Den bakterien Argyr nettopp hadde var ganske hissig (og resistent mot vanlig antibiotika/øredråper) og der var det tjukk, seig brun gugge i rikelige mengder som klumpet seg og ble svart. *ugh* Når vi har hatt sopp har det vært mindre voks og den har lagt seg mer i "skorper".

Umulig for meg å si noe sikkert såklart, men jeg vil vel anta at det skyldes antibiotikaen og at det dermed enten er soppoppblomstring eller resistent bakterie. Jeg fikk Posatex til Argyr som visstnok er en ny variant og skal fungere mot en del av det som er resistent mot andre ting og det tok fint knekken på gugga. :)

Skrevet

Du sier til veterinæren at h*n SKAL ta prøve av øregugga og sende det inn til dyrking slik at dere vet helt sikkert hva slags faenskap som er i ørene og kan medisinere deretter. SKAL!

Nå går han på to typer antibiotika pgs. betennelse i labben, så jeg har ikke så veldig lyst til at han skal settes på en type til. Men hvis det ikke er noe alternativ så vil det såklart bli gjort.

Skrevet

Tja, som andre har nevnt så kan det være sopp, fordi antibiotikaen gjerne gjør det gunstigere for "oppblomstringen" av nettopp dette. Eventuelt kan det, også nevnt, skyldes blant annet en resistent bakterie eller nedsatt immunforsvar.

Orry har nylig operert begge ørene på grunn av kronisk ørebetennelse (bakterier og sopp), som igjen førte til mer eller mindre pottetette øreganger. Etter operasjonen ble han satt på to ulike antibiotikakurer, og da blomstret soppen opp etter kort tid.

Skrevet

Antibiotika ER jo sopp, så du skal ikke se bort ifra at det kan ha noe med saken å gjøre. Antibiotika setter også immunforsvaret veldig ned, noe som kan føre til at styggedommer kommer lettere, men jeg har for det meste kun hørt om at det skjer i ettertid av en behandling, eller hyppige behandlinger. Det KAN jo være tilfeldig også.. :icon_confused:

Skrevet

Da har vi vært hos veterinæren. Bandasjen skifta, og såret ser hvertfall bra ut.

Men han har fått en soppinfeksjon i øret. Veterinæren mener det kommer av all antibiotikane han går på nå. Men den siste typen han ble satt på skal ta sopp også så da håper jeg den gjør det. Han skal også få øredråper nå. Han skal tilbake på kontroll og bandasjeskift tirsdag og fredag så han blir hvertfall fulgt nøye opp.

Synes virkelig synd på lille Bomsen min nå. Ikke gøy å bli så syk, og så få dette på toppen. :icon_cry:

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...