Gå til innhold
Hundesonen.no

antibiotika gi øreproblem?


Arkan

Recommended Posts

Bomsen har vært, som sikkert flere har fått med seg, veldig syk. For å gjøre en lang historie kort så fikk han veldig fort en kraftig og hissig betennelse i ulveklotå. Ingen vet helt hvorfor eller hva det er. Dette begynte onsdag i påsken, og han var inn og ut til behandling. Til slutt ble tå amputert på mandag.

I forbindelse med dette har han siden torsdag i påsken gått på en bredspektra sterk antibiotika. Han ble på onsdag satt på enda en type antibiotika.

På torsdag når jeg kommer hjem fra jobb har han masse ørevoks og en seig væske i det ene øret. Det er også veldig varmt. Jeg rensa forsiktig, men det fortsatte å komme mye væske ut, og han rista mye på hodet. Nå har han nærmest fått et belegg på det ytre øret. Mulig det er væska som har stivna.

Jeg har aldri vært borti noe sånt, men lurer på om det kan skyldes at han går på veldig mye antibiotika. At det da kan være noe som blusser opp der?

Bomsen har aldri hatt øreproblem, ikke noe betennelse før, ikke mye ørevoks etc. Jeg har aldri før hatt behov for å rense ørene hans før.

Noen som har vært borti noe lignende? Eller har noen ideer om hva det kan være?

Han skal tilbake til veterinæren imorgen for bandasjeskift så jeg vil så klart få hun til å se på det da. Men lurer veldig på hva det kan være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være at han, uavhengig av tåa, har pådratt seg øremidd? De lager mye styggedom i ørene... men da burde du egentlig sett 'guffe' i begge ørene siden de sjelden holder seg på den ene siden.

At antibiotika skal forårsake ørebetennelse har jeg aldri hørt om. På den annen side, med en kraftig betennelse så er jo immunforsvaret ganske svekket så det skal lite til før det dukker opp andre ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke vært borti øremidd før, men får lese meg litt opp på det.

Det er mulig jeg husker feil, men mener jeg har hørt tidligere om hunder som har fått sopp pga antibiotika bruk. Han er jo satt på en veldig sterk type, og senere også enda en type til. Så jeg tenker at det lett kan ta knekken på alt av gode bakterier også.

Det virka som mye av den væska som kom har størkna som et tørt belegg i øret hans. Jeg vil ikke gjøre så mye med han nå siden han skal inn imorgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være sopp. Når antibiotikaen dreper alt av bakterier så blir det jo fine forhold for soppen til å ta over. Isåfall ville jeg holdt det rent og tørt og renset med eddikvann eller noe annet som gjør miljøet surt, og sett det an.

Det kan selvfølgelig også være en bakterie som er resistent mot den antibiotikaen han får.

Hvilken farge er det på voksen og væsken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være sopp. Når antibiotikaen dreper alt av bakterier så blir det jo fine forhold for soppen til å ta over. Isåfall ville jeg holdt det rent og tørt og renset med eddikvann eller noe annet som gjør miljøet surt, og sett det an.

Det kan selvfølgelig også være en bakterie som er resistent mot den antibiotikaen han får.

Hvilken farge er det på voksen og væsken?

Nå er det helt tørt der. Det virker som om væska har stivna til et belegg.

Voksen var mørk brun nesten svart og væska så ut til å være blank.

Grunnen til at jeg sikkert reagerer litt ekstra er at han nå har vært så veldig syk og går på sterke medisnier. Han har heller aldri før hatt noe problemer med ørene sine. Så da blir jeg litt ekstra skeptisk kjenner jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sopp kan det selvsagt også være selv om det vel er vanligst på hunder med hengende ører med dårlig lufting i ørekanalen. Soppinfeksjoner stinker også gjerne pyton. Ørebetennelse kan jo ha mange årsaker men siden han ikke har hatt problemer med det før er det jo nærliggende å tro at det kan ha noe med hans nåværende tilstand. Og da er det sikkert greit å fikse også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det helt tørt der. Det virker som om væska har stivna til et belegg.

Voksen var mørk brun nesten svart og væska så ut til å være blank.

Grunnen til at jeg sikkert reagerer litt ekstra er at han nå har vært så veldig syk og går på sterke medisnier. Han har heller aldri før hatt noe problemer med ørene sine. Så da blir jeg litt ekstra skeptisk kjenner jeg.

Den bakterien Argyr nettopp hadde var ganske hissig (og resistent mot vanlig antibiotika/øredråper) og der var det tjukk, seig brun gugge i rikelige mengder som klumpet seg og ble svart. *ugh* Når vi har hatt sopp har det vært mindre voks og den har lagt seg mer i "skorper".

Umulig for meg å si noe sikkert såklart, men jeg vil vel anta at det skyldes antibiotikaen og at det dermed enten er soppoppblomstring eller resistent bakterie. Jeg fikk Posatex til Argyr som visstnok er en ny variant og skal fungere mot en del av det som er resistent mot andre ting og det tok fint knekken på gugga. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hjelp meg litt da :P

trenger noen tanker før vi skal til veterinæren imorgen, og jeg føæler meg litt lost med det her. :icon_confused:

Du sier til veterinæren at h*n SKAL ta prøve av øregugga og sende det inn til dyrking slik at dere vet helt sikkert hva slags faenskap som er i ørene og kan medisinere deretter. SKAL!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier til veterinæren at h*n SKAL ta prøve av øregugga og sende det inn til dyrking slik at dere vet helt sikkert hva slags faenskap som er i ørene og kan medisinere deretter. SKAL!

Nå går han på to typer antibiotika pgs. betennelse i labben, så jeg har ikke så veldig lyst til at han skal settes på en type til. Men hvis det ikke er noe alternativ så vil det såklart bli gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå går han på to typer antibiotika pgs. betennelse i labben, så jeg har ikke så veldig lyst til at han skal settes på en type til. Men hvis det ikke er noe alternativ så vil det såklart bli gjort.

Men send inn gugga til dyrking så du vet hva slags dritt du har med å gjøre. :) Det var der mitt "SKAL" kom inn i bildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, som andre har nevnt så kan det være sopp, fordi antibiotikaen gjerne gjør det gunstigere for "oppblomstringen" av nettopp dette. Eventuelt kan det, også nevnt, skyldes blant annet en resistent bakterie eller nedsatt immunforsvar.

Orry har nylig operert begge ørene på grunn av kronisk ørebetennelse (bakterier og sopp), som igjen førte til mer eller mindre pottetette øreganger. Etter operasjonen ble han satt på to ulike antibiotikakurer, og da blomstret soppen opp etter kort tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antibiotika ER jo sopp, så du skal ikke se bort ifra at det kan ha noe med saken å gjøre. Antibiotika setter også immunforsvaret veldig ned, noe som kan føre til at styggedommer kommer lettere, men jeg har for det meste kun hørt om at det skjer i ettertid av en behandling, eller hyppige behandlinger. Det KAN jo være tilfeldig også.. :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har vi vært hos veterinæren. Bandasjen skifta, og såret ser hvertfall bra ut.

Men han har fått en soppinfeksjon i øret. Veterinæren mener det kommer av all antibiotikane han går på nå. Men den siste typen han ble satt på skal ta sopp også så da håper jeg den gjør det. Han skal også få øredråper nå. Han skal tilbake på kontroll og bandasjeskift tirsdag og fredag så han blir hvertfall fulgt nøye opp.

Synes virkelig synd på lille Bomsen min nå. Ikke gøy å bli så syk, og så få dette på toppen. :icon_cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har vi vært hos veterinæren. Bandasjen skifta, og såret ser hvertfall bra ut.

Men han har fått en soppinfeksjon i øret. Veterinæren mener det kommer av all antibiotikane han går på nå. Men den siste typen han ble satt på skal ta sopp også så da håper jeg den gjør det. Han skal også få øredråper nå. Han skal tilbake på kontroll og bandasjeskift tirsdag og fredag så han blir hvertfall fulgt nøye opp.

Synes virkelig synd på lille Bomsen min nå. Ikke gøy å bli så syk, og så få dette på toppen. :icon_cry:

Øredråper mot hvilken type sopp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...