Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan etablere en fast do-plass ute?

julnil

Recommended Posts

Dalmisen vi har nå, er ikke helt enig med oss i hvor do-plassen hans skal være. Han vil helst gjøre fra seg overalt, men jeg ønsker at han skal holde seg til ett hjørne av tomta.

Vi har en løpestreng som vi setter han i når vi slipper han ut for å gjøre fra seg, og da når han denne plassen.

Problemet er når han er løs. Når han da plutselig kjenner trangen, så setter han seg ned uansett hvor han er.

Det vi planlegger å gjøre, er å bytte ut en del av plenen i hjørnet, med grus/sand, og håper at dette skal definere plassen bedre for han.

Vi skal jo snart ha en liten ccpp, og ønsker å ha en fast plass til dem begge, slik at vi ikke må lete etter møkk over hele tomten.

Noen som har noen ideer til hva mer vi kan gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld meg, men hvis du ikke gidder å lete etter hundemøkk i hagen, eller holde et øye med ham når du slipper han ut, får du heller ta bikkja i bånd og rusle en runde i nabolaget. Tipper at det uansett er mindre krevende enn å lære en voksen hund å gå på do kun ett sted, og i tillegg spa opp og legge til rette for å ha grus i et hjørne av tomta...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tror jeg du leser litt med gal-foten her :)

Er vel ikke et problem at vi har lyst å definere en do-plass til han? Det er langt mer hygienisk.

Han er aldri løs alene ute, tror da ikke jeg skrev det?

Når han er løs ute, så er vi også ute.

Som jeg skrev da, så kan han finne på å gjøre sine bommelomtinger overalt, istedenfor å gå til den plassen han er på når vi slipper han ut i løpestreng for å gå på do-ærender.

Vi har barn som er ute og leker, og de har venner på besøk.

Vi har ikke en liten tomt med en bitteliten flekk med gress, så derfor ønsker vi ikke at han skal gjøre fra seg overalt. Plutselig har han løpt en runde rundt huset, og lagt fra seg en plass som ikke vi oppdager før et av barna trør i det. Ikke noe særlig...

Vi ønsker å tilrette legge for dette på en del av tomten for at det skal bli lettere å spa opp. Jeg tenker som så at det da også vil være lettere for hunden(e) å skille mellom lovlig og ikke-lovlig område.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror egentlig bare dere må ta bryet med å lete, evt holde et øye med hvor han gjør "bommelomm", så dere kan gå direkte dit og spa opp.

Vi har også barn i huset og på besøk, men jeg tar en runde daglig og fjerner etterlatenskapene etter hunden. Det er bare en del av jobben med hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste jeg kan tenke meg er om dere har ham i bånd til han har gjort fra seg, hver gang dere går ut. Da stå i et hjørne som skal bli den faste plassen. Men om det funker? Aner ikke. Det enkleste er nok å følge med når han gjør fra seg, og plukke opp med en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke jeg ville styrt noe med dette, du kan fort ende opp med to "sære" hunder, som det bare blir styr med for at de skal få gjort fra seg...

Det er jo ikke så vanskelig å forhindre møkk i hagen heller, er jo bare å gå tur med hunden regelmessig? Er iallefall bare på dager med liten eller ingen tur min hund gjør fra seg i hagen. MEN; når det er sagt så gjør han fra seg på et fast sted (tisse gjør han overalt). Nederst i hagen, der vi aldri er, og der det aldri skjer noe. Så han er rimelig ryddig av seg automatisk, men hvordan og hvorfor det har blitt sånn aner jeg ikke, men har vel noe med at hunder heller ikke liker å drite oppi eget matfat, så og si. Og det har jo ikke gjort at han ikke vil gjøre fra seg andre steder, så ble litt selvmotsigende dette her. Men som sagt, aner ikke hvordan det har blitt sånn, han har bestemt selv at dette (som regel) er plassen å bæsje på).

Men om du vet han ikke har bæsjet enda, og dere skal ha ham løs i hagen, kan du ikke gå en runde med ham da, så han får gjort fra seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tuller du? Hvis du tenker å hundens beste lar du ham gjøre fra seg utenfor egen hage. De liker best å komme seg litt ut fra sitt område for å gå på do. Bortsett fra det, er de hunder og må de så må de. Din jobb er å plukke opp. Har aldri mine hunder ute uten tilsyn og da er det bare å ta opp bæsjen med èn gang. Jeg ville aldri brukt barnas lekeplass som hundedo. Har du både barn og hund, er det vel lurt å gå tur med bikkja og la barna leke i hagen.

Edit: her kan det å gå på do være litt av et prosjekt. Èn vil helst bare bæsje under, innimellom, bak busker, èn skal opp på en haug, nei, forresten ikke den haugen, men den, nei, skulle ikke enda, likevel og når da han finner en grei nok do, så lar jeg han da gjøre det jeg skal der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ofte Mario ikke bæsjer så mye som en liten kule på tur, andre dager igjen bæsjer han tre ganger iløpet av kort tid.

På vinterstid er han så sær at det er ubeskrivelig. Han liker slettes ikke å gå i snøen, og kan finne på å sette seg på trappen å bæsje om så skulle være. Mannen min freser en egen vei til Mario, frem til en plass der han kan gjøre fra seg, som ligger utenfor lekeområdet :)

Mario er aldri ute uten av vi også er der, men han løper rundt huset som en virvelvind (noe vi ikke gjøre), og dermed finner jeg bæsjklatter som jeg ikke har fått med meg. Store deler av tomten er også naturtomt, der barna liker å klatre i trærne. Her ser man ikke bæsjen før man står midt oppi den (om man ikke får med seg at han gjør fra seg der), og det var det jeg i størst grad ville unngå.

Men det høres ikke ut som om det er så vanlig at hunder bæsjer på en fast plass altså, så da er det kanskje et prosjekt jeg bare skal kvele fra starten av...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om du vet han ikke har bæsjet enda, og dere skal ha ham løs i hagen, kan du ikke gå en runde med ham da, så han får gjort fra seg?

Du mener at når vi skal være ute i hagen, så tar jeg han med på en liten tur først for å la han gjøre fra seg?

Ja, er jo mulig. Men ofte om sommeren så er verandadøren åpen stort sett hele tiden når vi er hjemme, og barn og hund løper inn og ut og koser seg.

jaja, neinei, får vel bare fortsette å plukke når det skjer, der det skjer :)

Ofte når jeg er å rir, så må jeg le når hesten bæsjer. Ser for meg bæsjeposer i størrelse hest, og meg som prøver å skuffe alt oppi :D Enda godt det er godtatt at man kun sparker hestebæsjen i grøfta :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har aldri hørt om at det går an å trene hunder til å bæsje på et sted, iallfall er det nok andre ting jeg ville prioritert å bruke krefter på. Når det er sagt, ser jeg jo at det er flott å ha en stor tomt der unger og hunder kan leke fritt :) Hestebæsj er jo ikke ekkelt på samme måte, da. Iallfall ikke når man slipper å ha det i hagen ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at man kan "lære" opp både gris og hest å gjøre fra seg på ett sted. Vi har gjort det på ene skola jeg gikk på. Vi fikk to grisunger, og tok med det de hadde gjort fra seg på hengeren på turen dit, og la det i ett hjørne i grisebingen (inne). Og de gjorde alltid fra seg i det hjørnet. veldig praktisk. Har også erfart det samme med hester, men da har de vært små...

Skulle også gjerne hatt bikkja mi til å gjøre fra seg på ett sted, men har egentlig gitt litt opp nå... :-p For hun gjør aldri i fra seg på tur annet enn å tisse.

RED. Har også ridd hest som har lært å svinge rumpa ut i grøfta når den skal gjøre fra seg... overrasket meg skikkelig første gangen, men meget praktisk det også. Og de stoppet opp når de gjorde det :-p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, er det ikke rart det der med at hestebæsj ikke er like ekkelt, er jo bare gress.. Vi har noen som henter hestemøkk fra stallen for å bruke i blomsterbed. Ser for meg hundemøkk som gjødsel...rovdyrmøkk har en annen dimensjon ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lthildin: kjekt når hester tar en liten fordelsvending ja, bruker å be om det på hester som kan dette greit, så slipper jeg hoppe av etterpå :)

Mange hester blir svært renslige på boks, og bruker samme hjørne hver gang de møkker inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lthildin: kjekt når hester tar en liten fordelsvending ja, bruker å be om det på hester som kan dette greit, så slipper jeg hoppe av etterpå :)

Mange hester blir svært renslige på boks, og bruker samme hjørne hver gang de møkker inne.

hehe gjør det samme selv. Ikke alltid like greit å karre seg opp på hest som mener at man ikke skal stå stille på tur... :-p (driver å trener på det)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lært min BC til å gjøre "nr to" på kommando når jeg går de faste lufteturene. For da kan jeg styre det litt i forhold til hvor det ikke er folk. Det er ikke kos når en nabo har grillfest på terrassen og bikkja setter seg ned midt i glaninga deres. Jeg kan ikke se at veien derifra til et fast sted skulle være særlig lang. Og om hunden går i løpestreng så kan jeg klart se fordelen med en fast "latrine".

Det morsomme med min er at han skjønner forskjellen på de rutinemessige luftingene som morgen/ kveld og de lange turene i skogen hvor han kan gjøre hva han vil når han vil. En annen grunn til at jeg ønsket å lære ham det var selvsagt så han ikke skal glemme det i sin iver når jeg lufter ham om morgenen og han ofte har en del timer alene foran seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mario høres ut som en liten særing ja :lol: nei jo, mente vel ikke at du skulle måtte gå tur med ham hver gang dere skal ut i hagen, hadde ikke jeg orket iallefall. Men går jo an å prøve det som en her sa om grisene, ta bæsjen og legge der du vil han skal gjøre fra seg (og vise ham stedet)?.

Jeg vet ikke hva du fôrer ham på, men om du begynner på vom og hundemat får du iallefall lite bæsj, som brytes ned fortere enn tørrfôrbæsj (det siste har jeg ikke undersøkt selv om stemmer, men har hørt det fra flere, det første vet jeg stemmer). Casper har iallefall store ruker når han går på tørrfôr, så om Mario og har det nå så vil det iallefall hjelpe på den måten, selv om bæsjen fortsatt er overalt. Den er ikke like ekkel lenger i det minste.

(Ps. vi tar ikke skade av litt Mario-bilder snart altså :ahappy: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dalmisen vi har nå, er ikke helt enig med oss i hvor do-plassen hans skal være. Han vil helst gjøre fra seg overalt, men jeg ønsker at han skal holde seg til ett hjørne av tomta.

Vi har en løpestreng som vi setter han i når vi slipper han ut for å gjøre fra seg, og da når han denne plassen.

Problemet er når han er løs. Når han da plutselig kjenner trangen, så setter han seg ned uansett hvor han er.

Det vi planlegger å gjøre, er å bytte ut en del av plenen i hjørnet, med grus/sand, og håper at dette skal definere plassen bedre for han.

Vi skal jo snart ha en liten ccpp, og ønsker å ha en fast plass til dem begge, slik at vi ikke må lete etter møkk over hele tomten.

Noen som har noen ideer til hva mer vi kan gjøre?

Vil bare fortelle om møkka her i gården. :D Eldstemannen her har gått fritt på tomta (inngjerdet) i alle år, han har alltid "gjemt seg" langs gjerder og inni busker når han skal drite og det er jo kjekt og greit - virrevirrevapp, møkka borte etter prinsippet "ute av øye ute av sinn."

Så kom valpen, han går konstant og leter etter både fersk møkk og disse bortgjemte møkkaklumpene som jeg var så dum å ikke plukke opp fordi de var "ute av øye ute av sinn" og fordi jeg aldri har hatt bikkjer som spiser bikkjemøkk. Jeg må fotfølge dem og se at de driter og plukke opp etter begge to før de får gå alene inne på tomta. Og jeg har plukka opp ørtogførti gamle klumper fordi *se over* :angry: :lol:

Så det at dere klarer å få til en fast møkkaplass/har fått det til for eldstemann er ikke garantert Himmelrike på jord. Du vet ikke om nestemann er slik som valpen min og det er heller ikke sikkert at den vil gjøre fra seg der dere har lagd møkkaplassen. (Og dersom dere har unger som går inne på tomta får vi bare håpe at de lar møkka være der den er.)

Råd: Uansett hvordan dere finner ut av det - plukk opp etterhvert, det er det enkleste og beste. Det vil spare dere for mange irritasjoner. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...