Gå til innhold
Hundesonen.no

Kvalitetsfor = lite bajs, eller..


Hampus

Recommended Posts

Jeg skjønner ikke hva du vil fram til her?? 1kg tunfisk vil def gi mye mindre avføring enn 1 kg tørrfôr! Både pga vanninnholdet og fordi det er mer fordøyelig. 1 kg Orijen vil også si mindre avføring enn 1 kg Labb/Eukanuba/RC også, selv med likt vanninnhold, pga høyere fordøyelighet og ingen korn.

Så jo, et godt fôr gir mindre bæsj! Hvor ofte hunden bæsjer er eg urelevant, det er mengde og konsistens som teller.

1. Det jeg skulle fram til er å svare på "Kvalitetsfor = lite bajs, eller.."

2. Hvis man kan måle kvaliteten på for med hvor mye som kommer ut vs vor mye som blis spist så må man regne med ting som oppbygningen på foret(kanskje det er "volumiøst" i mangel på et bedre ord/det jeg nevnte med myofibrene i tunfisk), mengde micro og macro næringstoffer som er til stede i deler av kost som ellers er lite fordøyelig(lav biologisk tilgjengelighet) osv.

Kan gi et eksempel, når jeg har treningsperioder og spiser en del proteinpulver, rent fett og maltodextrin så har jeg bare avføring noen ganger i uka, det betyr IKKE at det er et sundt kosthold langsiktig. Da det mangler masse av de varierte antioksidanter, vitaminer, mineraler, og andre næringstoffer som vi ikke nødvendigvis trenger men hjelper godt for å regulere ting i kroppen(som bakterier, lipider, kolesterol, asoreterte fett- og aminosyrer osv).

Å ser vi på slikt som vi definerer som "sunt" så gir det oftest mer avføring en variert kost. magert kjøtt(kylling, svin), grovt og fiberrikt brød. Det jeg vil fram til er at jeg har i lengre tid vært intresert i kosthold til både menneske og hund, og aldrig har det vært spørsmål om avføringsmengde, har aldrig hørt om en enenste studie som har vist noen konklusivt forhold mellom hvor mye som spisest vs hvor mye bæsj som kommer ut og eventuelt helsebringene effekt av å spise ting som "ikke kommer ut igjen".

Stort sett eneste jeg har fått med meg som er en universal regel på kosthold(for både menneske og hund) er "hvis det fantes for 10.000 år siden, så er det sunt for deg". Ta nå ikke feil, det er ikke sunt å spise stein selv om det fantest for 10.000år siden.

Når det kommer til spørsmålet om hvilket hundefor som er best så er det ikke noe svar i det hele tatt, det kommer an på om hunden din reagerer på noe i foret, akurat slik som vi mennesker kan reagere individuelt på ting i mat, så kan hunder og. En annen ting er hva hunden gjør, både generelt og spesisfikt, mat er ikke bare sunt, men det kommer an på når på døgnet man spiser det og hvilken aktivitet man har utført både før og etter måltidet og eventuelt om man ønsker å oppnå et spesielt formål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan gi et eksempel, når jeg har treningsperioder og spiser en del proteinpulver, rent fett og maltodextrin så har jeg bare avføring noen ganger i uka, det betyr IKKE at det er et sundt kosthold langsiktig. Da det mangler masse av de varierte antioksidanter, vitaminer, mineraler, og andre næringstoffer som vi ikke nødvendigvis trenger men hjelper godt for å regulere ting i kroppen(som bakterier, lipider, kolesterol, asoreterte fett- og aminosyrer osv).

Såklart har du lite avføring på et slikt kosthold, men det er ikke fullkost som et tørrfôr er, uansett merke. Så det kan ikke sammenlignes annet enn tildels med råfôring, der man har meget lettfordøyelige proteiner og fett, ergo meget liten avføring. Alle mineraler, sporstoffer og vitaminer er derimot ivaretatt, så det er sunt hele livet, i motsetning til din treningsdiett. Avføringen som kommer er stort sett bittelitt fettrester og aske, dvs det som er ufordøyelig av ben. (ev fiber fra frukt/grønnsaker for de som bruker dette)

Å ser vi på slikt som vi definerer som "sunt" så gir det oftest mer avføring en variert kost. magert kjøtt(kylling, svin), grovt og fiberrikt brød.

*klippet litt*

Stort sett eneste jeg har fått med meg som er en universal regel på kosthold(for både menneske og hund) er "hvis det fantes for 10.000 år siden, så er det sunt for deg". Ta nå ikke feil, det er ikke sunt å spise stein selv om det fantest for 10.000år siden.

Jepp, hundene/ulvene spiste ikke grovt og fiberrikt brød for 10.000 år siden, så de hadde nok bittesmå og harde råfôrsbæsjer da også. Igjen, siden hunder ikke TRENGER karbo slik vi mennesker gjør for hjernefunksjon kan det ikke sammenlignes. Kylling og svin gir bitteliten og hard bæsj på min hund iallefall, ikke volumiøst og mykt. Nettopp fordi det er lettfordøyelig.

Når det kommer til spørsmålet om hvilket hundefor som er best så er det ikke noe svar i det hele tatt, det kommer an på om hunden din reagerer på noe i foret, akurat slik som vi mennesker kan reagere individuelt på ting i mat, så kan hunder og. En annen ting er hva hunden gjør, både generelt og spesisfikt, mat er ikke bare sunt, men det kommer an på når på døgnet man spiser det og hvilken aktivitet man har utført både før og etter måltidet og eventuelt om man ønsker å oppnå et spesielt formål.

Reaksjoner pga sensitivitet eller allergi må utelukkes når man snakker på generell basis. At noen hunder er allergiske mot kylling betyr ikke at kylling er et dårlig protein i et fôr.

Og jeg er enig med deg, det er enkelte hundefôr jeg ikke ser på som spes sunne, men kvalitetsfôr er som regel sunne NOK for de fleste.

Så jo, et kvalitetsfôr gir mindre bæsj enn andre fôr pga høyere opptak av næring, ergo er det sunnere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler at vi har fått det meste ut på bordet nå=) Så en liten OT bemerkning. Vi mennesker som hunder, fungerer bedre uten karbohydrater. Det er bare omsettningsprioden som er en b****. Mennesker er skapt for å være i ketolyse stort sett hele tiden foruten om når man går inn for å legge på seg. Som fra naturen sin side er sommeren, da karbohydrater faktisk er tilgjengelig. Når et mennesek er i ketolyse så går behovet for vitaminer og slikt drastiskt ned, sekresjonen av veksthormoner går opp og insulinfølsomheten øker.

Så jo, et kvalitetsfôr gir mindre bæsj enn andre fôr pga høyere opptak av næring, ergo er det sunnere.

Men høyt opptakelig næringsinnehold er ikke en kriterie for at maten er sunn. Den kriterien har jeg kun hørt på hundeforum, men aldrig funnet kilden til den informasjonen. Og slike kriterier blir ikke sett på i treningsmiljøene som jeg har fått med meg, å ikke er slikt beskrevet i noen av artiklene eller raportene jeg har lest. Eneste jeg har sett ang bæsj er noen få skriv om konsistens og farge, men det var mer for spesielle tilfeller, som "problemsøking" :whistle: og nestenalergier(matiritasjoner i mangel på et bedre ord).

Så jeg ønsker å minne på at det er mange faktorer til at mat blir mer eller mindre kompakt etter det har blitt fordøyd. Slikt som væskeinnhold, strukturell oppbygging osv. Næringstoffene som blir opptatt er heller ikke nødvendigvis sunne. Næringstoffene som er vanskelig å oppta, uansett hvor de kommer ifra er ikke nødvendigvis usunne.

Mitt tips sålangt, hunder fra naturen sin side spiste alskens dritt de kom over, rottent og fordervet om så. Varier på hvilket hundefor du gir, er hunden for tykk så ta ut det som er med mye karbohydrater, er hunden tyngre men fremdeles i god helse og er muskuløs så er den bare stor, ikke stress. Gi og hunden middagsrester, folk ga hunder og katter rester i flere hundre år uten å se en sammenheng i livslengde, og før det spiste de det de kom over i naturen. Å er hunden din aktiv så har foret lite å si(sålenge det ikke er skikkelig crap), hvis du ikke er ute etter noe spesifikt som å legge på hunden ekstra musklatur eller fett før en hendelse(trekkhund, WP, LC eller lignende).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Tenkte det passet fint med en liten oppdatering, nå som jeg snuser litt innpå forumet igjen og Sydney har blitt en gæmlis Om tre dager har hun rund dag, og har vokst et ordentlig hvitt skjegg. En god gammel dame har hu altså blitt, men ennå sprek som bare det. Akkurat nå chiller vi etter å ha tatt oss en fin tur på fjellet Lett og deilig regn, og lite folk. Tok ikke med kamera, så blir mobilbilder! Hun ser så kompakt og rar ut her, haha Er igrunn spinkel.
    • 13-åringen min har også bare ett gir, og hun løper alle turer. Hun har i tillegg en del muskelsvinn, bilyd på hjertet og en skranglete skulder, så en frisk 13-åring tenker jeg i hvert fall det er uproblematisk å løpe med. Jeg har fått beskjed fra veterinæren om at jeg bare skal la min styre tempoet som hun vil.
    • Jeg har en eldre hannhund på 13 år, blandingshund, mor er husky. Han er et sportstype, bygd lett og rask. Veier 26-29 kg, varier i vekt, pga han fortsatt blir like surrete når nabotispene har løpetid 🙊 Han har alltid vært med på lange gåturer og sykling/løping/ski. Har redusert litt på turene som han er med på, men har han med på intervall løping, maks 4 km.  Han er usedvanlig sprek og holder koken på tur, dersom han sakker tempoet så følger jeg han. Veterinæren sier han er ekstremt sprek og frisk for alderen. Har minimalt med muskelsvinn og bevegelsesapparatet er som på en unghund. Ellers frisk med god hjerte/lunge helse. Hun mener han bare har godt av løpeturene, men jeg bekymrer meg alltid for at det blir for mye.. Han har aldri vist tegn til at det er for mye, han elsker å løpe, og vi går både før og etter løpingen. Han henter seg like fort inn som alltid etter løpeturene.  Har han aldri med på løpetur i solsteik eller over 20 varmegrader. Da holder vi oss til å gå.    Er det noen som har eldre senior hund som de løper med? Skjønner at jeg bare skal være veldig fornøyd med sprek og frisk gammelmann i hus, men jo eldre han blir, jo mer bekymret blir jeg for at noe skal skje han ❤️ 
    • Ja, de roer vel kanskje ned voksingen veldig nå fremover, ikke like eksponensiell som den har vært til nå  
    • Ja, han både tisser og bæsjer. Gjør det samme som han gjør på morgenen, bare noen timer tidligere. Skulle jo tro han ville slitt mer med å holde seg når han var mindre og blære og alt var mindre, enn nå som alt skal ha blitt større.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...