Gå til innhold
Hundesonen.no

Kvalitetsfor = lite bajs, eller..


Hampus

Recommended Posts

Jeg skjønner ikke hva du vil fram til her?? 1kg tunfisk vil def gi mye mindre avføring enn 1 kg tørrfôr! Både pga vanninnholdet og fordi det er mer fordøyelig. 1 kg Orijen vil også si mindre avføring enn 1 kg Labb/Eukanuba/RC også, selv med likt vanninnhold, pga høyere fordøyelighet og ingen korn.

Så jo, et godt fôr gir mindre bæsj! Hvor ofte hunden bæsjer er eg urelevant, det er mengde og konsistens som teller.

1. Det jeg skulle fram til er å svare på "Kvalitetsfor = lite bajs, eller.."

2. Hvis man kan måle kvaliteten på for med hvor mye som kommer ut vs vor mye som blis spist så må man regne med ting som oppbygningen på foret(kanskje det er "volumiøst" i mangel på et bedre ord/det jeg nevnte med myofibrene i tunfisk), mengde micro og macro næringstoffer som er til stede i deler av kost som ellers er lite fordøyelig(lav biologisk tilgjengelighet) osv.

Kan gi et eksempel, når jeg har treningsperioder og spiser en del proteinpulver, rent fett og maltodextrin så har jeg bare avføring noen ganger i uka, det betyr IKKE at det er et sundt kosthold langsiktig. Da det mangler masse av de varierte antioksidanter, vitaminer, mineraler, og andre næringstoffer som vi ikke nødvendigvis trenger men hjelper godt for å regulere ting i kroppen(som bakterier, lipider, kolesterol, asoreterte fett- og aminosyrer osv).

Å ser vi på slikt som vi definerer som "sunt" så gir det oftest mer avføring en variert kost. magert kjøtt(kylling, svin), grovt og fiberrikt brød. Det jeg vil fram til er at jeg har i lengre tid vært intresert i kosthold til både menneske og hund, og aldrig har det vært spørsmål om avføringsmengde, har aldrig hørt om en enenste studie som har vist noen konklusivt forhold mellom hvor mye som spisest vs hvor mye bæsj som kommer ut og eventuelt helsebringene effekt av å spise ting som "ikke kommer ut igjen".

Stort sett eneste jeg har fått med meg som er en universal regel på kosthold(for både menneske og hund) er "hvis det fantes for 10.000 år siden, så er det sunt for deg". Ta nå ikke feil, det er ikke sunt å spise stein selv om det fantest for 10.000år siden.

Når det kommer til spørsmålet om hvilket hundefor som er best så er det ikke noe svar i det hele tatt, det kommer an på om hunden din reagerer på noe i foret, akurat slik som vi mennesker kan reagere individuelt på ting i mat, så kan hunder og. En annen ting er hva hunden gjør, både generelt og spesisfikt, mat er ikke bare sunt, men det kommer an på når på døgnet man spiser det og hvilken aktivitet man har utført både før og etter måltidet og eventuelt om man ønsker å oppnå et spesielt formål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan gi et eksempel, når jeg har treningsperioder og spiser en del proteinpulver, rent fett og maltodextrin så har jeg bare avføring noen ganger i uka, det betyr IKKE at det er et sundt kosthold langsiktig. Da det mangler masse av de varierte antioksidanter, vitaminer, mineraler, og andre næringstoffer som vi ikke nødvendigvis trenger men hjelper godt for å regulere ting i kroppen(som bakterier, lipider, kolesterol, asoreterte fett- og aminosyrer osv).

Såklart har du lite avføring på et slikt kosthold, men det er ikke fullkost som et tørrfôr er, uansett merke. Så det kan ikke sammenlignes annet enn tildels med råfôring, der man har meget lettfordøyelige proteiner og fett, ergo meget liten avføring. Alle mineraler, sporstoffer og vitaminer er derimot ivaretatt, så det er sunt hele livet, i motsetning til din treningsdiett. Avføringen som kommer er stort sett bittelitt fettrester og aske, dvs det som er ufordøyelig av ben. (ev fiber fra frukt/grønnsaker for de som bruker dette)

Å ser vi på slikt som vi definerer som "sunt" så gir det oftest mer avføring en variert kost. magert kjøtt(kylling, svin), grovt og fiberrikt brød.

*klippet litt*

Stort sett eneste jeg har fått med meg som er en universal regel på kosthold(for både menneske og hund) er "hvis det fantes for 10.000 år siden, så er det sunt for deg". Ta nå ikke feil, det er ikke sunt å spise stein selv om det fantest for 10.000år siden.

Jepp, hundene/ulvene spiste ikke grovt og fiberrikt brød for 10.000 år siden, så de hadde nok bittesmå og harde råfôrsbæsjer da også. Igjen, siden hunder ikke TRENGER karbo slik vi mennesker gjør for hjernefunksjon kan det ikke sammenlignes. Kylling og svin gir bitteliten og hard bæsj på min hund iallefall, ikke volumiøst og mykt. Nettopp fordi det er lettfordøyelig.

Når det kommer til spørsmålet om hvilket hundefor som er best så er det ikke noe svar i det hele tatt, det kommer an på om hunden din reagerer på noe i foret, akurat slik som vi mennesker kan reagere individuelt på ting i mat, så kan hunder og. En annen ting er hva hunden gjør, både generelt og spesisfikt, mat er ikke bare sunt, men det kommer an på når på døgnet man spiser det og hvilken aktivitet man har utført både før og etter måltidet og eventuelt om man ønsker å oppnå et spesielt formål.

Reaksjoner pga sensitivitet eller allergi må utelukkes når man snakker på generell basis. At noen hunder er allergiske mot kylling betyr ikke at kylling er et dårlig protein i et fôr.

Og jeg er enig med deg, det er enkelte hundefôr jeg ikke ser på som spes sunne, men kvalitetsfôr er som regel sunne NOK for de fleste.

Så jo, et kvalitetsfôr gir mindre bæsj enn andre fôr pga høyere opptak av næring, ergo er det sunnere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler at vi har fått det meste ut på bordet nå=) Så en liten OT bemerkning. Vi mennesker som hunder, fungerer bedre uten karbohydrater. Det er bare omsettningsprioden som er en b****. Mennesker er skapt for å være i ketolyse stort sett hele tiden foruten om når man går inn for å legge på seg. Som fra naturen sin side er sommeren, da karbohydrater faktisk er tilgjengelig. Når et mennesek er i ketolyse så går behovet for vitaminer og slikt drastiskt ned, sekresjonen av veksthormoner går opp og insulinfølsomheten øker.

Så jo, et kvalitetsfôr gir mindre bæsj enn andre fôr pga høyere opptak av næring, ergo er det sunnere.

Men høyt opptakelig næringsinnehold er ikke en kriterie for at maten er sunn. Den kriterien har jeg kun hørt på hundeforum, men aldrig funnet kilden til den informasjonen. Og slike kriterier blir ikke sett på i treningsmiljøene som jeg har fått med meg, å ikke er slikt beskrevet i noen av artiklene eller raportene jeg har lest. Eneste jeg har sett ang bæsj er noen få skriv om konsistens og farge, men det var mer for spesielle tilfeller, som "problemsøking" :whistle: og nestenalergier(matiritasjoner i mangel på et bedre ord).

Så jeg ønsker å minne på at det er mange faktorer til at mat blir mer eller mindre kompakt etter det har blitt fordøyd. Slikt som væskeinnhold, strukturell oppbygging osv. Næringstoffene som blir opptatt er heller ikke nødvendigvis sunne. Næringstoffene som er vanskelig å oppta, uansett hvor de kommer ifra er ikke nødvendigvis usunne.

Mitt tips sålangt, hunder fra naturen sin side spiste alskens dritt de kom over, rottent og fordervet om så. Varier på hvilket hundefor du gir, er hunden for tykk så ta ut det som er med mye karbohydrater, er hunden tyngre men fremdeles i god helse og er muskuløs så er den bare stor, ikke stress. Gi og hunden middagsrester, folk ga hunder og katter rester i flere hundre år uten å se en sammenheng i livslengde, og før det spiste de det de kom over i naturen. Å er hunden din aktiv så har foret lite å si(sålenge det ikke er skikkelig crap), hvis du ikke er ute etter noe spesifikt som å legge på hunden ekstra musklatur eller fett før en hendelse(trekkhund, WP, LC eller lignende).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
    • Usikker på om massiv fremgang i hverdagslydighet skyldes endring av metode, økt mental modenhet med mer impulskontroll, "varmen" (ikke veldig), eller en kombinasjon, men vi koser oss. Ikke en lyd på verken bussen, Posten eller Felleskjøpet i dag. Ble helt rørt av hvor flink han var til å sitte pent og pyntelig og vente uten labber på disken eller konsert. Å manøvrere pent mellom hyller med leker og tygg og snacks var deilig nok. Måtte nesten klype meg i armen da han bare var lydig ved disken også, begge steder. Det kom noen raptusbyks da vi nærmet oss hjemme igjen, men kjapt under kontroll med cue på en øvelse og en leke, og da det i neste øyeblikk kom et helt heat av saftige skinker i kondomdress på hjul -  bakfra - bare en meter fra oss, så satt han bare pent og pyntelig og så på de fly forbi uten impulser til å jage etter for å bite noen i rumpa. Amazing!  Godgutten 🥰
    • Eurasier er en selvstendig rase, og den krever en del aktivisering, på sine premisser. De har også hatt en del svakheter mentalt. Dette med usikkerhet er i høy grad genetisk, så det er viktig å gjøre god research på oppdrettere og linjer. God sosialisering er selvfølgelig også viktig, men eurasier er ikke en utpreget sosial rase. Når det gjelder "gneldring" så er det svært få hunder som gneldrer uten mål og mening så lenge de får den aktiviteten de trenger. Men noen raser er avlet for å vokte eller varsle, og de vil naturlig nok bjeffe når de opplever forstyrrelser, og terskelen der kan variere. Mange små hunder er avlet for å varsle, mens jeg kommer ikke på så mange store hunder (type str eurasier) som er kjent for å "gneldre". Noen spisshunder, som lapphundene, islandsk fårehund mm. kan bjeffe en del i arbeid og når de blir ivrige. Eurasier er forøvrig også en spisshund og ikke nødvendigvis helt stille. Om det er en rase som passer deg eller ikke er vanskelig å si, siden du ikke sier noe annet enn at du bor i leilighet. Skal du ha hund til tur og kos? Vil du gå kurs, og evt. drive med hundesport? Er det viktig at den går overens med andre hunder? Lett å trene/ha løs?  Hvor mye tid vil du bruke på pelsstell og støvsuging? Anbefaler å lese litt her, andre innlegg fra samme bruker på forumet, som har hatt en eurasier med sine utfordringer, men også kommet veldig langt med ham:   
    • Vurderer eurasier som neste hund, og ønsker å høre fra alle som har om både positive sider og utfordringer, anbefaling/fraråding av rasen. Hannhund eller tispe? Tisper er jo mindre, men da må en ta med løpetid og humørsvingninger med det etc. Hannhunder er kanskje mer stabil i humøret? Men samtidig større og mer 'territorielle? Er jo pluss og minus på begge sider. Bur idag I leilighet, liker og gå turer, men har ikke behov for en høyaktiv rase, ønsker heller ikke ha så liten da de har en tendens til og være gneldrete. Og lest og hørt at Eurasier er ganske stille på det punktet. Selv om de lager lyd selfølgelig, det er naturlig, men ønsker ikke sånn typisk gneldring.  Men blir jo litt usikker når en leser at de kan bli veldig skeptisk/nervøs til andre, en vil jo ikke 'feile' med hunden en skal få, ønsker jo velge riktig da det skal fungere i  mange år fremover. Kommer alltid tilbake til Eurasier da, falt litt for de, men har aldri hatt den type rase før. Har hatt labrador blanding, og spaniel før og de er jo litt mer førerorienterte.  Er det sånn at en må trene sosialisering i typ '3 til 4' timer hver dag eller holder det med 'minutter' noen dager,  det vil jo variere dager da man må jobbe etc sef. Blir jo sef mer enn noen minutter, men håper dere skjønner hva eg mener🙈 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...