Gå til innhold
Hundesonen.no

Kan jeg klage/få endret det?

Toivo

Recommended Posts

Et år etter jeg registrerte kennelnavnet mitt; "Vintervidda", kom jeg over en nyregistrert kennel med navnet "Vintervidden" i Sverige. Ikke bare var navnet utrolig likt og med samme betydning, men de driver med samme rase og har kjøpt den 1 år yngre halvbroren til min hannhund!

Jeg er ikke blitt informert på noen måte om at dette kennelnavnet var til godkjenning, og hadde derfor ingen måte å klage på før det ble godkjent...

Noen som vet om det går ann å klage på slikt?

De skriver kennelnavnet sitt "Vinterviddens" mens jeg skriver det "av Vintervidda"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"När vi fått svar från FCI, skickar vi dig information om detta. Vi skickar även ut information om i vilket nummer av SKKs tidning Hundsport namnet kommer publiceras. Medlemmar har ca en månad på sig att eventuellt lämna in protest mot namnet. "

http://www.skk.se/uppfodning/avel-och-uppfodning/att-registrera-ett-kennelnamn/

Det eneste er vel om man kontakter FCI, for det er i såfall dit klagen må rettes. Dog vet jeg ikke hvilke prosedyrer FCI har på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før du går "over hodet" på Vinterviddens og klager her og der, kan du ikke ta kontakt med dem pr email og innlede en dialog om saken? Er ikke sikkert de er så vrangvillige som du tror :)

Var du den første som reg. navnet, bør jo du få beholde det, og det tror jeg nok de innser. Vet du forresten noe om hvor lenge siden det er at de reg. sitt kennelnavn? Kan jo ha vært for lenge siden, bare at de ikke har benyttet seg av det eller ikke har drevet aktivt i en periode?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg mener fremdeles det er verdt et forsøk å iallefall vise den høfligheten det er å ta kontakt og orientere dem om dilemmaet :) Det kan hende de ikke er spesielt interesserte i å bli forvekslet med en annen kennel? Det vet man aldri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden "Vintervidden" har betalt 2500,- SEK for navnet så er det vel tvilsomt at de vil gi det på båten uten videre. Da må vel isåfall TS være villig til å betale for at de skal kunne registrere et nytt vil jeg tro.

Om de får igjennom en slik klage til FCI, så vil de vel trolig få et nytt navn "gratis" akkurat slik som skjer hvis forslagene man kommer med, ikke går igjennom.

Det er jo faktisk ikke sikkert at de har visst at det fantes en kennel som heter Vintervidda, eller at de trodde det ble regnet som forskjellig siden TS skriver av Vintervidda, og de skriver Vinterviddens.

Uansett, det er jo FCI som har godkjent det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skikkelig kjipt, og jeg synes det er helt utrolig at det har gått igjennom! Har du kontaktet vintervidden? Kan jo hende de er villige til å bytte, om du betaler tapet deres... kjedelig for deg det og, men på den måten kan det jo hende du får navnet ditt i fred i det minste. Når det er samme rase attpåtil blir det helt på jordet dette her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde kennelen ligget i Norge hadde jeg jo sett det i hundesport og kunnet klage, men svenske kennelnavn står jo ikke der, synes FCI gjerne kunne informert kennler når noen registrerer noe som er så likt, og har samme betydning OG de driver med samme rase...

Har ikke vært i kontakt med de nei, tanken har jo egentlig vært å drite i det, men vil helst ikke at folk skal tro det er jeg som har oppdrettet hundene som kommer derifra :P Så da tenkte jeg bare jeg skulle høre om noen visste hva FCI har for prosedyrer med en slik klage...

Jeg fikk mitt kennelnavn godkjent ca 1 år før de fikk godkjent sitt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

synes FCI gjerne kunne informert kennler når noen registrerer noe som er så likt, og har samme betydning OG de driver med samme rase...

hvordan skal FCI i Belgia vite hva vintervidda betyr, og hvilken rase det skal avles på? :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvordan skal FCI i Belgia vite hva vintervidda betyr, og hvilken rase det skal avles på? :icon_confused:

At Vintervidden og Vintervidda har samme betydning er kanskje ikke så lett for noen som ikke kan norsk eller svensk, men at de er like bør de se :-P Og Hvilken rase det avles på fyller man jo ut på skjemaet når man søker om kennelnavn, vet ikke om det bare registreres i NKK eller om den opplysningen går videre til FCI, jeg trodde kanskje den gjorde det...

Evt. kan de vel bruke google translator :-P Hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man leiter litt i listene, så ser man at det er en del likheter i kennelnavn der.

Og med tanke på hvor mange kennelnavn som garantert kommer inn til godkjenning der, så er det nok en umulig oppgave å for de å skulle sende ut info til alle og en hver som har noen lunde likt kennelnavn.

Dersom du ikke får de andre til å ville endre på sitt (du må nok evt belage deg for å betale for evt kostnader ved å endre kennelnavnet), så får du navnsette hundene dine slik at det ikke er noen tvil om at det er fra deg hundene kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

Til trådstarter:

har du funnet ut hva du vil foreta deg med hensyn til dette kennelnavnet?

Jeg ville forsøkt å ta kontakt med dem i allefall, de svenske folkene som har det like navnet, for det KAN jo hende de blir like overrasket som deg over at det finnes en til som er så lik :-) Og når de hører at dere driver med samme rase i tillegg så...

Eller det kan vise seg at de rett og slett kopierte deg, de hørte om kennelnavnet ditt i forbindelse med rasevalget sitt og bestemte seg rett og slett for å "ta navnet" med en liten vri bare.

Men alt dette er jo bare spekulasjoner, du vet ikke noe før du har prøvd. Send også en mail til NKK og spør hva du kan gjøre og om de har noen råd å gi...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Til trådstarter:

har du funnet ut hva du vil foreta deg med hensyn til dette kennelnavnet?

Jeg ville forsøkt å ta kontakt med dem i allefall, de svenske folkene som har det like navnet, for det KAN jo hende de blir like overrasket som deg over at det finnes en til som er så lik :-) Og når de hører at dere driver med samme rase i tillegg så...

Eller det kan vise seg at de rett og slett kopierte deg, de hørte om kennelnavnet ditt i forbindelse med rasevalget sitt og bestemte seg rett og slett for å "ta navnet" med en liten vri bare.

Men alt dette er jo bare spekulasjoner, du vet ikke noe før du har prøvd. Send også en mail til NKK og spør hva du kan gjøre og om de har noen råd å gi...?

Andre helga i juni reiser jeg nordover i Sverige på en utstilling disse folka skal på også, så da skal jeg slå av en prat med de ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...

Alle nyregistrerte kennelnavn publiseres i Hundesport, og da har du en viss klagefrist etter at det publiseres. Har du oversteget denne fristen er løpet kjørt.

Dette var vel en Svensk kennel? Da er det ikke mulig for henne å se det i hundesport.

Frustrerende!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nå en gang slik at FCI tar bestemmelsen om de mener navnet er for likt eller ikke. Jeg har vel liten tro på at noen som har hatt kennelnavnet i ett år er villig til å skifte navn når FCI har gjodkjent navnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Men sist så ville ikke vetrinæren ta biopsi fordi de da kan stikke akkurat på det området som det ikke er ondartet. Og motsatt. Måtte operere den bort også vet man om den er godarta eller ondartet.
    • Hei og hopp. jeg skal bytte for til min 10 mnd gamle finske lapphund. Hun er ekstremt sensitiv i magen, får lett diare. Ønsker et skånsomt og selvfølgelig næringstett for. Har per nå Purizon, og har vært fornøyd med det. Men tenker å prøve noe annet og se om magen blir mer stabil da. Vurderer enten Markus Muhle eller Købers. Har noen noen erfaringer med disse formerkene til sensitive hunder? setter pris på alle svar!:)
    • Nå tviler jeg på at det er spesielt farlig, hvis det var vanlige, små muffinspapir. Bare følg med på allmentilstanden. MEN, når det gjelder slike medisinske spørsmål om ting som kan være farlige så bør du alltid kontakte veterinær heller enn et tilfeldig nettforum, facebook, eller tilfeldige folk. Ta en telefon og spør, det kan redde livet til hunden din.
    • Hunden min klarte å spise tre muffinspapir i går når jeg var på toalettet.. papiret var soggy og mykt, men jeg blir jo bekymret. Hun har ikke kastet opp og bæsjet to fine bæsjer i dag . Formen hennes er også helt normal. Men hun hikket både i går og i dag, og jeg har aldri lagt merke til at hun har hikket før. Noen her som har erfaring med hund som har spist muffins/bakepapir😅 er det noe som pleier å komme ut av seg selv? Eller løses lett opp i magen? kan legge til at hun er bare 3.7 kg så ikke den største hunden.
    • Mitt inntrykk med working cocker er at de er slitsomme arbeidsjern med lite ro i kroppen. De vibrerer av energi. Kjøp deg en vanlig cocker og klipp den ned/ikke barber. Men vil ikke du ha en pelshund er det ganske safe å ikke kjøpe pelshund..  Vil ikke du ha jakthund... ikke kjøp en jakthund.  Ganske enkel matte    
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...