Gå til innhold
Hundesonen.no

Har funnet en skogsmus-baby

Grim

Recommended Posts

Ja, naturen er brutal etc, men jeg tviler på om du hadde fått de samme svarene var det en hareunge eller et lite rådyr du hadde snublet over.

Neppe, både rådyrkalv og hare sies å være godt på tallerken :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neppe, både rådyrkalv og hare sies å være godt på tallerken :aww:

Hehehe, godt poeng.

Men jeg finner altså ingenting om å flaske opp små gnagerbabyer på nett (fant ut at babyen min er gammel nok til å gnage på skalker da, kjekt å vite), men jeg har jo selv hatt noen rottekull og jeg mins å huske at de begynte å spise fast føde sånn ca når de fikk pels, dvs rimelig kjapt. De ammet forsatt ved siden av da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, naturen er brutal etc, men jeg tviler på om du hadde fått de samme svarene var det en hareunge eller et lite rådyr du hadde snublet over.

Er det større dyr man kommer over som er skadet eller i trøbbel på andre måter så er Viltnemnda v/Politiet den rette instansen. Det anbefales aldri, noen gang, å ta til seg ville dyr. Smådyr blir garantert spist i løpet av kort tid og større dyr bør vurderes av fagfolk.

Å forsøke å 'redde' mus, fugler, lemmen eller hva det nå måtte være fungerer praktisk talt aldri med mindre man besitter både nødvendig kunnskap og har de rette fasiliteter. Det eneste man oppnår er at istedenfor en rask død i sine naturlige omgivelser dør dyret langsomt og ensomt i unaturlige omgivelser.

Menneskelige følelser og misforstått snillhet kan være ganske grusomt når man er en liten villmus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Appropos lemmen...

Så et program på tv'n for lenge siden - reportasje om noen som hadde lemmen som burdyr. Funket helt greit, det - det er vel ikke noe værre enn mus eller rotte, hamster eller kanin?

Hvorfor skulle man ikke kunne gjøre det samme med en mus? Temme den og ha den som husdyr i et egnet bur? (Bortsett fra at de er vel flokkdyr, så man burde vel ideelt sett ha flere)

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Appropos lemmen...

Så et program på tv'n for lenge siden - reportasje om noen som hadde lemmen som burdyr. Funket helt greit, det - det er vel ikke noe værre enn mus eller rotte, hamster eller kanin?

Hvorfor skulle man ikke kunne gjøre det samme med en mus? Temme den og ha den som husdyr i et egnet bur? (Bortsett fra at de er vel flokkdyr, så man burde vel ideelt sett ha flere)

Susanne

Vel, svaret på det er uhyggelig komplisert. Men det enkle, og det eneste jeg føler meg kompetent til å fremlegge, er at ville dyr ikke blir ordentlig tamme (i vår bruk av ordet). Det tar mange generasjoner å få en art domestisert. Å ta et dyr ut fra den uendelige store villmarken for å å 'temme' det i et bur er slemt.

Det finnes ganske mye forskning på akkurat dette om man er interessert. Mye spennende 'hjerneforskning' får man på kjøpet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, svaret på det er uhyggelig komplisert. Men det enkle, og det eneste jeg føler meg kompetent til å fremlegge, er at ville dyr ikke blir ordentlig tamme (i vår bruk av ordet). Det tar mange generasjoner å få en art domestisert. Å ta et dyr ut fra den uendelige store villmarken for å å 'temme' det i et bur er slemt.

Det finnes ganske mye forskning på akkurat dette om man er interessert. Mye spennende 'hjerneforskning' får man på kjøpet :)

Men da er det jo uansett bedre å slå den i hodet med noe hardt, enn å la naturen gå sin gang... For musas del? Om ikke t.s klarer, så finnes det sikkert venner og bekjente som klarer, Jeg var ganske så slem som liten for jeg fanget skogmus og holdt som kjæledyr jeg. Noen av de virket ganske så tamme etterhvert, bortsett fra at de selvfølgelig stakk fort som f fikk de muligheten :lol:

(pappesker er IKKE egnet musebur btw *flir*)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var ganske så slem som liten for jeg fanget skogmus og holdt som kjæledyr jeg. Noen av de virket ganske så tamme etterhvert, bortsett fra at de selvfølgelig stakk fort som f fikk de muligheten :lol:

(pappesker er IKKE egnet musebur btw *flir*)

Vi har sikkert vært mange 'slemme' barn som fanget dyr og hadde dem i esker/bur og blikkbokser. Jeg likte frosker og ormer. De satte større pris på friheten enn på meg de også :lol:

Men poenget er at det er forskjell på naturen og våre domestiserte husdyr. Man kan liksom ikke se enkelthendelser i naturen og erklære at vi er snillere enn den ved f.eks å avlive et lite kryp 'humant' fremfor å la det bli spist. Det blir rimelig arrogant egentlig...

Dessuten, ved å avlive f.eks en liten mus 'humant' betyr i praksis å drepe *to* mus. For det rovdyret som ville spist den skadde vil finne seg et annet måltid istedet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessuten, ved å avlive f.eks en liten mus 'humant' betyr i praksis å drepe *to* mus. For det rovdyret som ville spist den skadde vil finne seg et annet måltid istedet ;)

Ha ha ha - med DEN logikken bør vi heller ikke drepe husmus, da.. De har da andre naturlige fiender de også?

Men jo, du har sikkert rett i at det ikke er "bare-bare" å temme et villt dyr sånn helt uten videre. Har ingen peiling hvor mange generasjoner disse lemmenene hadde vært i fangenskap, jeg. Eller om de faktisk var sånn "hamster-tam" heller, da..

Jeg skjønner problemet, jeg - og hadde vurdert det som helt umulig å ta livet av den, ja.

Så JEG hadde måtte reise til nærmeste veterinær, jeg..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare påpeke at nedfrysing av et pattedyr er overhode ikke noen "human avliving". For fullstendig nyfødte gnagerunger kan jeg gå med på at nedfrysning er den metoden som går fordi de har en svært liten kropp, ikke noe pels og det skal lite til for at de fryser ihjel. Ergo da går det fort.

Musunger som har begynt å få pels og beveger seg mer tåler også mer, og vil oppleve en enorm flukttrang i en fryserboks, og vil desperat prøve å komme seg ut før den fryser ihjel. Har både hørt og sett stygge tilfeller hvor folk slenger gnagere i fryseren og så åpner opp igjen om noen timer for å se om den er død.. noen rotter hadde klort seg til blods på fingrene før den døde, andre rotter var fremdeles i livet, men i svært dårlig forfatning.

De som tror det å fryse ihjel er en human avliving, kan jo selv prøve å gå ut i 20 minus uten klær på og kjenne hvor behagelig det er.. :) Og samtidig forestille seg at du sitter innesperret i en boks hvor du ikke har noen mulighet til å komme ut, og instinktene dine skriker at nå fryser du ihjel. Tror du panikken griper deg, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er ubehagelig å fryse, helt enig med deg der. Men det er utrolig kort tid man fryser når man er naken i -20 eller kaldere ;) Stakkars Jack hadde vel rundt +2 i vannet (aner ikke lufttemp, men det var nok + det også) og brukte derfor lang tid på å fryse ihjel... En musebaby i fryseboks? Ikke mange minuttene før den sovner.

Jeg ville slått den ihjel jeg, men det er jo mange som ikke klarer det, det bevises jo i denne tråden samt Tonjes (?) i fjor.

Stemmer, det var min tråd som ble mange sider lang i fjor om hva man burde eller ikke burde gjøre. Jeg greide heller ikke avlive dyret selv, men fikk hjelp av noen som greide så den musungen ble slått ihjel. Hadde ikke hjerte til å sette den ut i snøen eller i fryseren så syntes det var bedre å la den få en kakk i hodet ( hodet å hodet fru blom, hele musa ble flat...) Men den led hvertfall ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe, godt poeng.

Men jeg finner altså ingenting om å flaske opp små gnagerbabyer på nett (fant ut at babyen min er gammel nok til å gnage på skalker da, kjekt å vite), men jeg har jo selv hatt noen rottekull og jeg mins å huske at de begynte å spise fast føde sånn ca når de fikk pels, dvs rimelig kjapt. De ammet forsatt ved siden av da..

:lol: :lol: :lol: :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei alle hundefolk! 😀 Jeg er på jakt etter en ny turkompis og følgesvenn. Jeg har tenkt på rase lenge og ønsker også innspill fra dere, så håper dere kan hjelpe meg. Jeg er tidligere vant med Alaska Husky da jeg har hatt 2 av den rasen, jeg elsker polarhunder og liker veldig personligheten og ærligheten til huskyene, så jeg var i utgangspunktet bestemt på en ny Alaska, men har senere sett mye på Siberian (SH grunnet at jeg liker at de er kraftigere) men så er det som trekker ned at jeg gjerne ønsker en som kan være litt løs i rundt meg når jeg holder på ute uten og stikke av, har også sauer beitende rundt eiendommen så det er jaktinstinktet som er litt vanskelig. Jeg bor på et stort småbruk med masse plass, går mye turer både i skog og på fjellet. Har også sett litt på rasen Lapsk vallhund, da de er litt like i utseende men den er en gjeterhund og har lite jaktlyst, gjeterhunder har jeg lite erfaring med og er redd det kan bli slitsomt mye lyd (helt greit med lyd når de er i aktivitet og lek) men vil ikke ha en som står å bjeffer hele dagen. Er også redd for at den skal begynne å gjete på alt. Jeg har gått litt tom for alternativer på eventuelt flere raser, og der håper jeg dere kan hjelpe. Er også interessert i å høre erfaringer fra folk som har Siberian eller Lapsk.
    • Vesle Yoshi er blitt over 2 år nå. Vi driver stort sett med blåbær løp da han er en smule overivrig på stevner og vil hilse på alle, så vi er avhengig av gjerder. Han har dog startet noen offesielle stevner. Han ble 3. beste agility hund i japaner klubben. Han er fremdeles minstemann i flokken og er kjempeglad for at båndtvangen er over, han elsker å løpe.
    • Han er helt nydelig😍  Blir veldig nysgjerrig på en sånn en dag😅
    • Tusen takk for det. Da er oppdretteren useriøs men jeg visste ikke om det før jeg kjøpte valpen. Ikke alt man kan lese om på dogweb eller Facebook.
    • Nei, seriøse oppdrettere lurer naturligvis ikke valpekjøpere. Useriøse oppdrettere gjør hva de vil.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...