Gå til innhold
Hundesonen.no

Valpen min vil ikke følge boka! :p


MiO

Recommended Posts

Har lest i diverse hundebøker at tørket lever, ja det er den beste belønningen man kan gi valpen og hunden sin i belønning ved trening, i Kong-leker osv. Ja, det slår liksom alt. Lever er tingen!

Derfor handlet jeg inn bl.a. det i bøtter og spann på forhånd, sånn at alt var klart når valpen kom i hus.

Nå har jeg tilbudt valpen tørket lever et halvt dusin ganger siste uka, og hun tar et sniff og går sin vei! :blink: Vil ikke engang ta det i munnen og prøvesmake. Nå nettopp forsøkte jeg igjen, men da forsøkte hun å rulle seg over leverbiten på gulvet istedet.

Hmf! Hun har tydeligvis ikke lest de samme hundebøkene som jeg...! Så da sitter jeg her da, med 1,2 kg tørket okse- og kyllinglever som ingen vil ha! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God tommelfingerregel er at det som lukter verst, er mest attraktivt. Tørka lever er nesten luktfritt, og er egentlig stort sett bare kult for glupske bikkjer, eller hunder som ikke er så nøye på hva de får. Mine vil IKKE ha... Her er ost, pølse, diverse kjøtt, smøreoster på tube og fiskebiter slagere. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min BC ELSSSSSSSSSKER tørka leverbiter, Amiga (corgi) synes de er pyton.

Hva jeg gjorde med amiga var å lete frem pølser, ost, myke kyllingbiter (fra handlers) og diverse annet og så hva var absolutt best, hva var ikke så godt ol. Så når vi trener nå vet jeg at jeg har det lille ekstra i sekken om hun virkelig tar i.

Men om hunden din overhodet ikke vil ha det kan du jo f.ex selge de da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine synted det er helt digg med lever så de må ha lest samme boka som det du har :) Hvilken bok er det? :lol:

Jeg vet 100% sikkert at det står i boka til Ian Dunbar; "Before and after you get a puppy", men jeg har lest det mange plasser da. Men konkret husker jeg jo ikke nøyaktig hvor lenger, unntatt den ovenfornevnte boka da (fordi han var så urokkelig bestemt på akkurat det at alle bikkjer elsker lever og det ble nevnt flere ganger i boka, husker jeg det godt).

Kan godt kjøpe av deg :ahappy:

Ja hvorfor ikke? Skal sende deg en pm senere så blir vi vel enige :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uhm, men altså min liker tørka lever? Kan godt kjøpe av deg :ahappy:

Har sendt deg en privat melding nå :-)

Har forsket litt mer på hva valpen er mest begeistret for. Yatzi her liker tydeligvis veldig godt kylling og laks. Har smakt begge deler og det gikk ned med et "schwooopp", så var det borte. Kanskje jeg må bruke ferskvarer som belønning etterhvert da... Æsj, jeg som tenkte praktisk og hvor greit det hadde vært å ha noe tørket i lommene... :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har forsket litt mer på hva valpen er mest begeistret for. Yatzi her liker tydeligvis veldig godt kylling og laks. Har smakt begge deler og det gikk ned med et "schwooopp", så var det borte. Kanskje jeg må bruke ferskvarer som belønning etterhvert da... Æsj, jeg som tenkte praktisk og hvor greit det hadde vært å ha noe tørket i lommene... :rolleyes2:

Bruker lungemos her på Yaris, og når jeg skal på trening slenge jeg bare en skive lungemos i stekepannen, og da blir det til slutt omtrent som kjøttdeig, og småbiter av seg selv. Første gangen ble de litt mer stekt og crispy, forrige gang hadde jeg dårlig tid, så da har jeg litt mykere biter.

Da kan du bruke det ferskt når du er hjemme og sånn, også steke noen porsjoner når du skal ut og trene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Har sendt deg en privat melding nå :-)

Har forsket litt mer på hva valpen er mest begeistret for. Yatzi her liker tydeligvis veldig godt kylling og laks. Har smakt begge deler og det gikk ned med et "schwooopp", så var det borte. Kanskje jeg må bruke ferskvarer som belønning etterhvert da... Æsj, jeg som tenkte praktisk og hvor greit det hadde vært å ha noe tørket i lommene... :rolleyes2:

Levergodt er ikke alltid godt - det kommer an på hvordan du har tørket det - eller om du har kjøpt inn ferdig tørket.

Om du skal lage levergodbiter selv så kan det lønne seg å bruke foodprosessor, male opp - tilsette litt salt, litt mel og bakepulver - spre ut i langpanne i tynt lag, stek først 10 min. på 200 grader - senk temperaturen til 50 grader og la ovndøren stå på gløtt, la stå til de er gjennomtørket.

Det lukter dritt i hele huset når man holder på, men bikkjene liker det.

Alternativ - de fleste hunder like frolic - det er billig og drøyt, en ring deles i fire.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

btw tips

http://handlers.no/product.php?cat_id=1&sub_id=24&name=Handlers%20treningsgodbiter

De med kylling EEEELSKER hundene mine, de er myke så lenge du holder de i plastikk. og lette å dele. Forskjellige smaker etc.

De har jeg også kjøpt :) Men jeg har blandet okse- og kyllingsmak i en sånn godbit-boks jeg har, så jeg vet ikke hva som er hva av smakene, men det gjør tydeligvis hunden. Nå som du sier det, så er det sannsynligvis smaken hennes som gjør at hun av og til syns de er ganske attraktive og av og til får de lunken mottagelse. Jeg antar det er en av de to smakene som er mer populær enn den andre. Får finne ut hvilken, ved hjelp av det som er i de merkede posene jeg kjøpte det i. Sannsynligvis den med kylling hun liker best, ettersom hun ble helt "hypnotisert" da hun fikk smake ekte kyllingkjøtt.

PS! Den tørkede leveren er kjøpt ferdig i poser, ingenting jeg lager selv. I'm that kind'o' girl, liker de ferdiglagde tingene best ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker lungemos her på Yaris, og når jeg skal på trening slenge jeg bare en skive lungemos i stekepannen, og da blir det til slutt omtrent som kjøttdeig, og småbiter av seg selv.

Takk, det hørtes ut som et deilig hundetips, selv om jeg personlig syns det høres avskyelig ut med...eh..moste lunger, liksom :P

Men det skal prøves!Takk for tipset!

da har jeg lært av deg MiO, ikke kjøpe inn altfor mye godbiter før valpen er i hus :aww: litt ivrig der jeg også nemlig :whistle:

Smart! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, det hørtes ut som et deilig hundetips, selv om jeg personlig syns det høres avskyelig ut med...eh..moste lunger, liksom :P

Men det skal prøves!Takk for tipset!

Det lukter faktisk riktig så godt, og ligner endel på litt for stekt kjøttdeig. Holdt nesten på å spise det selv jeg! Og det er jo faktisk menneskemat, så skal jo være mulig.

Selv spiser jeg jo leverpostei, er jo ikke så innmari mye bedre det :P

Bruker gjerne pølser og lignende når vi trener her. Kutter de opp i lange tynne staver og kniper av en bit med tommelfingerneglen når de får. Levergodbiter er også digg, men jeg tørker dem selv i ovnen.
Ååå det var en god idé med pølsene! Litt mindre kutting blir det jo av det :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...