Gå til innhold
Hundesonen.no

Spørsmål om kommandering


Teserere

Recommended Posts

Jeg har et spørsmål angående øvelse 7 hopp over hinder. I reglene står det at man kan gi kommando for "bli", "på plass" og "hopp".

Det jeg lurer på er om det er lov å si: "hopp, på plass" i en kommando? Eller blir det dobbelkommandering? Evt. "hopp", og når hunden hopper "på plass"? :icon_confused:

For hvis jeg bare sier "hopp", så går hun jo ikke rett i utgangsstilling, og sier jeg bare "på plass" løper hun rundt hinderet :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke gått i klasse 1 etter de nye reglene (der er det vel å plassere fra seg hunden, gå på andre siden av hinderet, og kalle inn og hund hoppe over hinderet?). Men tidligere sa jeg bare "på plass", hund hoppet over hinder, og satt i utgangsstilling da vi stoppet opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, man setter fra seg hunden, og går på motsatt side av hinderet vendt mot hunden, så skal den kommanderes over hinderet og i utgansstilling.

Jeg regner jo nesten med at man kan si begge kommandoene, men jeg er litt pirkete, så hadde vært greit å fått et bastant ja eller nei svar :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du kommanderer bli, går i fra, sier hopp til hunden og deretter på plass idet den kommer mot deg, blir det en kommando for mye. Hunden skal vite at den skal sette seg på plass idet den hopper. Hva slags kommando du bruker for å kalle hunden til deg, kan du bestemme sjøl. Veldig mange bruker "hopp plass" eller "hopp på plass". Så ja, det kan du fint bruke. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men må man da si det som èn kommando, eller kan jeg si hopp, og vente med å si på plass til hun er over hinderet?

Ja, du må si kommandoen i ett - ikke vente litt for da gir du to kommandoer og får trekk for det.

Hunder er ikke dumme, de SKJØNNER - når de har lært - at de skal komme i utgangsstilling etter hoppet. Om man MÅ gi dem kommando for også å komme inn på plass så har man kanskje ikke lært inn øvelsen riktig. Jeg bruker bare samme kommando som på innkalling på Willy, jeg, og når det står et hinder mellom ham og meg så skjønner han jo at han skal over det før han kommer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lange kommandoord dere bruker :P Men joda, så lenge du sier det i ett. Men hvorfor ikke bare bruke "på plass"? Det skal jo bety det samme uansett (tenker på Blondie sitt spm nå).

Og tilbake til TS... Terper man NOK på det, og får inn øvelsen ordentlig, så kommer det automatisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger du og si "hopp" da? For mitt vedkommende er det naturlig at hunden skal hoppe hindret, når det står et hinder rett foran nesa på hunden. (men Milla er dog en agility hund også da, så det faller mulig mer naturlig til for henne)

Jeg ville heller innstilit meg på og lære henne at et hinder- betyr at hun skal hoppe over det. Jeg ser mye heller hvorfor de "trenger" kommandoen "hopp" i de gamle reglene, vis hunden går i en fanbelaktig fvf med en god kontakt og ikke merker/vet hvor hindret er, er det greit om ha med "hopp" kommandoen.

JEG vill. Satt igjen hunden, si "bli" (om det er lov), stille meg på min repressive plass og kommandert "fot", "på plass" eller hva nå den kommandoen er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og tilbake til TS... Terper man NOK på det, og får inn øvelsen ordentlig, så kommer det automatisk.

Det skjønner jeg! Saken er bare at vi ikke har trent på den øvelsen før, så jeg lurte litt på hvilken kommando jeg skal bruke :P Hun går agility, og når jeg prøver å si hopp så går hun ikke automatisk på plass, og når jeg sier på plass så løper hun rundt... Selvom hun syns det er gøy å hoppe :) Men nå skal det trenes så det sitter :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lange kommandoord dere bruker :P Men joda, så lenge du sier det i ett. Men hvorfor ikke bare bruke "på plass"? Det skal jo bety det samme uansett (tenker på Blondie sitt spm nå).

Og tilbake til TS... Terper man NOK på det, og får inn øvelsen ordentlig, så kommer det automatisk.

Hahaha, jeg vet :P Aner ikke hvorfor det er blitt slik. Helst ville jeg bare brukt navnet f.eks. Det sitter sikkert bare i hodet mitt at hunden må forstå at hun skal både komme, og komme på plass. Derfor blir hele kommando ordet "kom, på plass". Jeg sier alt i ett, så det er ikke så vanskelig som det høres ut som :) Skal teste å bare si "på plass" en gang, men tror hun har bedre fart når jeg bruker "kom" også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Trenger du og si "hopp" da? For mitt vedkommende er det naturlig at hunden skal hoppe hindret, når det står et hinder rett foran nesa på hunden. (men Milla er dog en agility hund også da, så det faller mulig mer naturlig til for henne)

Jeg ville heller innstilit meg på og lære henne at et hinder- betyr at hun skal hoppe over det. Jeg ser mye heller hvorfor de "trenger" kommandoen "hopp" i de gamle reglene, vis hunden går i en fanbelaktig fvf med en god kontakt og ikke merker/vet hvor hindret er, er det greit om ha med "hopp" kommandoen.

JEG vill. Satt igjen hunden, si "bli" (om det er lov), stille meg på min repressive plass og kommandert "fot", "på plass" eller hva nå den kommandoen er.

Jeg har en hund som krasja i hinderet om jeg ikke kommanderte hopp i gamle kl 1 øvelsen. Men den nye hopp over hinder i kl 1 er egentlig en helt annen øvelse, så ikke helt sammenlignbart :) Det er lov å kommandere bli før du går i fra.

Hoppkommandoen skal gies før hunden hopper. Da har du lov å bruke begge kommandoene, og de behøver ikke sies i ett ord. Men etter hoppet skal du ikke si noe!

Du må ikke si dem i ett ord, men du må si den i en kommando, dvs så tett sammen at det nesten blir som ett ord. Dvs du kan ikke si hopp og la det gå ett halvt sekund så hunden får starta mot hinderet og så si på plass. Da er det to kommandoer og du får trekk. Sier du derimot hopp på plass uten noen unaturlig pause mellom ordene før hunden starter øvelsen er det en kommando (dommere kan kanskje være litt uenige hvor grensa går).

Det skjønner jeg! Saken er bare at vi ikke har trent på den øvelsen før, så jeg lurte litt på hvilken kommando jeg skal bruke :P Hun går agility, og når jeg prøver å si hopp så går hun ikke automatisk på plass, og når jeg sier på plass så løper hun rundt... Selvom hun syns det er gøy å hoppe :) Men nå skal det trenes så det sitter :aww:

Men da er det jo bare å lære hunden øvelsen! Det spiller ingen rolle hvilken kommando du bruker så lenge det bare er en kommando. Hvis du vil at kommandoen for å hoppe hinderet og sette seg på plass er "sofapute" så er det helt greit det. Poenget er at du bare får gi en kommendo og du må rett og slett lære hunden at øvelsen er at den skal sette seg på plass etter hinderet. Den kommandien betyr at hunden skal utføre hele kjeden av deløvelser. Selv om du driver med agility må kjeden av momenter i øvelsen hopp over hinder læres.

For min del spiller det fint liten rolle om jeg sier hopp, på-plass eller hopp-på-plass. Hunden min skjønner alle tre. Men om han har satt seg litt skjeivt på uthoppet (i kl 2), så pleier jeg å helgardere meg med å si "hopp-på-plass" for å være helt sikker på at han husker å ta med tilbakehoppet selv om det ikke står rett foran han. Egentlig litt tullete, for om hunden kan øvelsen skikkelig skal det ikke være nødvendig. Kan hunden øvelsen skikkelig, så kan den hele kjeden av momenter. Hva du kaller øvelsen er irrelevant. Hunden bryr seg ikke om ordet uansett. Den bryr seg bare om hva du har lært den at denne kjeden av momenter heter. Jeg har f.eks. kommandoordet bø for flatdekk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var nettopp på et stevne der dommer kritiserte hundefører for ikke å kommandere både hopp og på plass, så jeg har bestemt meg for "hopplass" (på plass-aktig) der jeg ellers bare ville ha kommandert på plass. Skjønner ikke helt at man skal måtte gi to kommandoer. Er det slik at man faktisk MÅ kommandere "bli" også da? Jeg har normalt ingen kommando for bli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må man vel få velge selv! Jeg startet i moss på søndag. Hopp-øvelsen er ganske nylig lært inn her, og jeg har bestemt meg for å bruke kommandoen hopp-plass. Men på søndag "glemte" jeg meg, og sa på-plass. Dommeren sa ingenting på det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...