Gå til innhold
Hundesonen.no

Valp som hilser med biting..


AnnChristin

Recommended Posts

Har et problem med at valpen min hilser ved å bite. Hvis jeg f.eks står opp og hilser på han biter han, masse, hvis jeg slutter å hilse går han på føttene, og ligger jeg i senga og hilsere på han der og dermed trekker til meg hånda, så roer han seg, men biter like mye når jeg da hilser igjen. Ignorering ved biting fører bare til biting i føtter, bukser, sokker o.l.

Har prøvd og gi han tyggeleker, tyggepinner o.l. og rose han når han tygger på de istedenfor, men de er spennende i to sekunder så er det over på armer, bein, bukser igjen.

Noen tips til hvordan få bukt med dette problemet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei den med sprayflasken var ny for meg, kanskje det virker på våres 8 uker gamle jack russel.

Et råd jeg fikk av en bekjent er å si høyt AU.

Først tenkte jeg at det da ikke kan være så lurt for da viser man valpen at man er underdanig, men så leste jeg en artikkel om hvor viktig bitelek er for små valper for det er derigjennom de lærer seg å ikke bite for hardt men tilpasse bittet etter det de biter i.

Jeg bestemte meg for å prøve og det viste seg å faktisk virke utrolig bra. Derimot syns jeg det er vanskeligere med barn som kommer på besøk, især de minste, men da sier jeg det istedet. De største lærer seg fort hvilken type AU som virker.

Og så selvfølgelig ros når den ikke biter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpen min biter også, jeg bare stapper noe annet i munnen hans og leker med det jeg, sørger for at det er mer interessant enn å bite i meg. Det er så og si null reaksjon fra meg om han biter kroppen min, utenom i få tilfeller jeg ikke har mulighet (verken leke i umiddelbar nærhet eller noe) da har jeg sagt AU med pipestemme, da gir han seg, nok til at jeg kan erstatte bitelysten med noe annet.

Jeg kan også anbefale tyggeting som oksemuskel, strup og mye annet, samt selvfølgelig leker og sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler sterkt på at valpen oppfatter deg som underdanig. På "krokodiller" med normal valpeadferd, som det høres ut som din har, hjelper det med tålmodighet og å rope AU og snu segbort fra valpen et par minutter. Den lærer etterhvert. Det å spraye en liten valp med vann anser jeg som dyreplageri.... :icon_cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler sterkt på at valpen oppfatter deg som underdanig. På "krokodiller" med normal valpeadferd, som det høres ut som din har, hjelper det med tålmodighet og å rope AU og snu segbort fra valpen et par minutter. Den lærer etterhvert. Det å spraye en liten valp med vann anser jeg som dyreplageri.... :icon_cry:

Enig.. Eller i allefall ganske unødvendig.

Er det en liten valp - hyl. Vi har latt våre få tre sjanser, biter de etter vi har hylt tre ganger er det slutt på hva det nå enn var vi holdt på med. De lærer det fort, og slutter å bite etterhvert når tenna ikke klør så fælt :) Husk å ha tyggeleker og tyggebein tilgjengelig 24/7.

Og om den ikke slutter - gjør det ekkelt å bite. Uva biter ikke, men hun liker å gripe tak i hendene våre med munnen. Om jeg ikke skulle ønske å bli "holdt i hånda" presser jeg en finger opp i ganen eller ned mot tunga. Det er heslig, så da slipper hun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har byttet litt på både med au (piping) og å ta tak i tunga hans, litt etter hva som passer best i forhold til hvor han biter.

Nå har han begynt å gi seg på meg, evt et lite nei kan funke ved biting i buksebein o.s.v. Men det er jo kun på meg, ikke andre. Og å få folk til å altid høre etter er jo heller ikke like lett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir litt skremt av at de første tipsene du får her er å påføre valpen ubehag, jeg. :icon_confused:

Valper ER ivrige og biter, og jeg trur at rotrening samt å vise den andre alternativer er nøkkelen (her også). Hvis han biter deg, så bli helt rolig og kjedelig. Idet han slipper, roser du rolig med varm og god stemme, og stryker på han. Dersom han blir spinnvill, så må du være motsatsen. For noen fungerer det å pipe (det er jo sånn hunder viser hverandre at de får vondt og at den andre må stoppe), mens noen valper blir trigga av det og blir enda ivrigere. Imouto blir helt paff hvis jeg sier au og piper når vi leker (vi leker ganske røft fysisk med hverandre) og slutter umiddelbart med biting og sleiker meg i stedet. Aiko, derimot, syntes det var dritkult med levende pipeleker, og blei bare enda ivrigere på pirayatendensene sine dersomv i peip. Så med henne var det kjedligmamsen som fungerte.

Du må bare prøve deg fram, men gjerne uten ubehag, han er jo bare en bebis. :)

Edit: Det å be folk om være kjedelige hvis han biter, er ofte lettere enn å lære dem opp i hvordan irettesette valpen din. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit: Det å be folk om være kjedelige hvis han biter, er ofte lettere enn å lære dem opp i hvordan irettesette valpen din. :P

Hadde han bare skjønt det :P Han kan ta tak i buksa til typen når han går og han stopper opp, men bikkja står og river og leker med den fordet :P Men, som sagt, han er bare en baby enda, det blir bedre etterhvert :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oppdretteren vår praktiserer å si "AU" høyt når valpene biter, og når valpen er rundt handa eller benet, spiller hun "død" sånn at handa/benet eller det det måtte være ikke blir noe morsomt å leke/bite på. hun sier at det funker utmerket og anbefaler det for oss når vi henter småen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...