Gå til innhold
Hundesonen.no

Biltråd! Trenger tips!


Synnikken

Recommended Posts

Er på jakt etter "flerbruksbil" til hundegreier. Mest utstillinger og slikt så grønne skilter er planen.

Opp til 100 000, litt over går fint.

Opel vil vi ikke ha, heller ikke drivstoff slukende dingsbiler.

Litt motor er heller ikke å forakte.

Tips? :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Yaris med grønne skilter. Helt ok bil med tanke på plass til flere hunder og den sluker ikke bensin. Ikke har den vifteriem heller, så slipper å skifte den. Men du bør ikke ha lange bein :P

Hvis penger ikke var noe problem, ville jeg hatt en 4hjulstrekker med masse plass til både folk og fe, men siden det ikke er realiteten akkurat nå, så funker Yarisen veldig greit.

Det jeg ikke liker så godt med den, er at jeg på hundetreff osv må ha litt plass hvis jeg skal ha dører oppe for hundene. Dørene slår utover istedet for å kunne dra dørene til side og bakluka opp. Men det er litt pirk egentlig.

Edit: Den har ikke så stor motor da, og er ikke en super bil i de værste snøværsforholdene synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor stor bil trenger du?

Ettersom du har småhunder, og med høyde for at du ikke skal ha mange større hunder. Så hadde jeg heller invistert i noe annet enn pizzabil, og brukt penger på en mindre stasjonsvogn med AC/klima i hele kupeen, helt bak til bikkjene. Pizza biler blir veldig ofte enten fryseboks eller tørketrommel for bikkjene (iskald eller alt for varm). Og at du kan legge ned baksetene.

Og at setene til sjåfør er komfortabel og gode kjøreegenskaper (lets face it, pizzabiler har veldig skjeldent de to tingene der til den prisen) Jeg kjører rundt 30-40000 km i året og de to tingene der tok nesten knekken på meg når jeg hadde Caddy.

En mindre bil vil også kreve mindre drivstoff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Yaris med grønne skilter. Helt ok bil med tanke på plass til flere hunder og den sluker ikke bensin. Ikke har den vifteriem heller, så slipper å skifte den. Men du bør ikke ha lange bein :P

Hvis penger ikke var noe problem, ville jeg hatt en 4hjulstrekker med masse plass til både folk og fe, men siden det ikke er realiteten akkurat nå, så funker Yarisen veldig greit.

Det jeg ikke liker så godt med den, er at jeg på hundetreff osv må ha litt plass hvis jeg skal ha dører oppe for hundene. Dørene slår utover istedet for å kunne dra dørene til side og bakluka opp. Men det er litt pirk egentlig.

Edit: Den har ikke så stor motor da, og er ikke en super bil i de værste snøværsforholdene synes jeg.

Dette du sier her er det som gjorde at jeg ikke valgte Yaris. Mine krav var:

"Billig" (under 100.000)

Billig i drift

Sidedører, helst på begge sider (ikke sånne som slår ut)

Bakluke og ikke dør(er)

AC

Gitter i skilleveggen (ikke sånn hel vegg)

Og da falt valget på Berlingo multispace. Jeg har et dobbeltbur med grei str (plass til to hunder med litt str), har hundeutstyr under og fortsatt god plass til overs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor stor bil trenger du?

Ettersom du har småhunder, og med høyde for at du ikke skal ha mange større hunder. Så hadde jeg heller invistert i noe annet enn pizzabil, og brukt penger på en mindre stasjonsvogn med AC/klima i hele kupeen, helt bak til bikkjene. Pizza biler blir veldig ofte enten fryseboks eller tørketrommel for bikkjene (iskald eller alt for varm). Og at du kan legge ned baksetene.

Og at setene til sjåfør er komfortabel og gode kjøreegenskaper (lets face it, pizzabiler har veldig skjeldent de to tingene der til den prisen) Jeg kjører rundt 30-40000 km i året og de to tingene der tok nesten knekken på meg når jeg hadde Caddy.

En mindre bil vil også kreve mindre drivstoff.

Her jeg er helt enig egentlig. Ihvertfall med tanke på å sitte konfortabelt og gode kjøreegenskaper.

Yarisen er helt grei nå når jeg først har den, men egentlig ikke noe mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor stor bil trenger du?

Ettersom du har småhunder, og med høyde for at du ikke skal ha mange større hunder. Så hadde jeg heller invistert i noe annet enn pizzabil, og brukt penger på en mindre stasjonsvogn med AC/klima i hele kupeen, helt bak til bikkjene. Pizza biler blir veldig ofte enten fryseboks eller tørketrommel for bikkjene (iskald eller alt for varm). Og at du kan legge ned baksetene.

Og at setene til sjåfør er komfortabel og gode kjøreegenskaper (lets face it, pizzabiler har veldig skjeldent de to tingene der til den prisen) Jeg kjører rundt 30-40000 km i året og de to tingene der tok nesten knekken på meg når jeg hadde Caddy.

En mindre bil vil også kreve mindre drivstoff.

Tenker litt som Jeanette her. Mopser er jo ikke spesielt gode på varme, så kanskje det hadde vært veldig kjekt med AC også der de skal være? Ser i hvertfall på vår "pizzabil" (Ford Connect); det er skikkelig varmt baki der, evt. skikkelig kaldt, helt an på årstiden. Ikke er det spesielt komfortabelt å kjøre langt med slike brødbokser heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...