Gå til innhold
Hundesonen.no

Valp med underbitt


:)Kine

Recommended Posts

Jeg har nå fått tilbudet om en valp. Oppdretteren sier at det ser ut som den har underbitt, så den vil sannsynligvis ikke kunne stilles ut. Dette er egentlig ikke et problem for meg, for utstilling er det ingen her som er noe særlig interessert i.

Jeg er derimot mer usikker på hva slags andre konsekvenser dette underbittet kan få. Valpene er nå litt over 4 uker, så det er jo mye som kan rette seg opp. Men jeg har hørt at underkjeven vokser mye treigere enn overkjeven.

Jeg kan jo vente. Det er ikke noe hastverk for vår del.. (Bortsett fra at jeg er valpesjuk! Og det er strålende timing med en 3 mnd lang sommerferie.:P)

Hvordan ville dere gjort det fremover?

Edit: Hvordan er det med pengene i en slik situasjon? Er det vanlig med refundering hvis bittet ikke ordner seg? Evt. prisreduksjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mest sannsynlig vil et underbitt aldri plage hunden, da skal det i så fall være ekstremt stort. De vanligste problemene ved underbitt er hjørnetenner som graver seg opp i tannkjøttet i overkjeven - men det er ikke et vanlig problem.

Mange raser skal ha underbitt, og de både spiser og leker like bra som en hund med saksebitt.

Men du bør ta en god runde med deg selv.

Ok, du er ikke interessert i utstilling nå. Men kan det tenkes at du blir det senere?

Selv om du ikke er interessert i utstilling, kan det være andre aktiviteter en er interessert i. Så vær klar over at om du skulle fatte stor interesse for en sport (lydighet, agility, viltspor, bruks, osv) og ønsker å oppnå titler - så er det alltid krav til eksteriørpremiering for å få tittelen i hundesporter også. Og med et underbitt skal du i teorien ikke klare å oppnå god nok premiering i utstillingsringen til at du får brukstittelen. Men nå er det de færreste hundene som i det hele tatt aspirerer til brukstitler, jeg vil likevel bare gjøre deg oppmerksom på det.

Ja, som regel vokser underkjeven saktest, slik at det er størst sjanse for at et underbitt retter seg. Men jeg vet likevel om flere hunder som har hatt et lite underbitt som ung, hvor dette har rettet seg i voksen alder når hodet er ferdig utviklet.

Personlig ville jeg i utgangspunktet aldri tatt en hund med underbitt, men det er fordi jeg er aktiv med utstilling og avl, så den ville være diskvalifisert fra min form for hundehold.

Men jeg ville ikke hatt skrupler med å selge en valp med underbitt, for det vil i hverdagen meget sjelden få konsekvenser. Jeg ville dog enten solgt valpen med prisavslag, eller hatt i kontrakten at veterinærutgifter knyttet til bittfeilet (for eksempel trekking av gnagende hjørnetenner) dekkes av meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar. :)

Det med utstilling tror jeg nok går greit. Jeg er ganske sikker på at det ikke er noe for meg.

Men jeg ble litt bekymret for de andre. Lydighet, agility og særlig viltspor er alle sporter jeg kunne tenkt meg å holdt på med. Hvor "høyt" opp skal man før man det kreves eksteriørpremering?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar. :)

Det med utstilling tror jeg nok går greit. Jeg er ganske sikker på at det ikke er noe for meg.

Men jeg ble litt bekymret for de andre. Lydighet, agility og særlig viltspor er alle sporter jeg kunne tenkt meg å holdt på med. Hvor "høyt" opp skal man før man det kreves eksteriørpremering?

Det er først når du skal søke om Championat du må ha eksteriør resultater for å få det godkjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar. :)

Det med utstilling tror jeg nok går greit. Jeg er ganske sikker på at det ikke er noe for meg.

Men jeg ble litt bekymret for de andre. Lydighet, agility og særlig viltspor er alle sporter jeg kunne tenkt meg å holdt på med. Hvor "høyt" opp skal man før man det kreves eksteriørpremering?

Altså, jeg skulle ikke drive med utstilling og hadde ingen ide om det når jeg kjøpte Corgien, ikke mange mnd etterpå var jeg hektet, og jeg tror jeg hadde angret om jeg kjøpte en hund med en feil.

Ellers om man har en opdretter som dytter valper med feil på folk, synes jeg lite om :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har hørt at det er flere som blir interessert i utstilling etterhvert. Men jeg er ganske sikker på at det ikke er noe for meg. Jeg vil heller reise på fjellet da. :)

Anette&Amiga: Jeg skjønner ikke helt hva du mener med at du ikke liker oppdrettere som dytter på valper med feil? Jeg føler ihvertfall ikke at jeg blir dyttet på noe som helst. Det kom to valper i dette kullet, og hun ene er lovt bort til en annen oppdretter for lenge siden. Det er flere som står i "kø" for å få hun andre, så om jeg ikke jeg velger hun, så er ikke det noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anette&Amiga: Jeg skjønner ikke helt hva du mener med at du ikke liker oppdrettere som dytter på valper med feil? Jeg føler ihvertfall ikke at jeg blir dyttet på noe som helst. Det kom to valper i dette kullet, og hun ene er lovt bort til en annen oppdretter for lenge siden. Det er flere som står i "kø" for å få hun andre, så om jeg ikke jeg velger hun, så er ikke det noe problem.

Er noen oppdrettere og for all del jeg vet jo ikke hvordan din er. Som selger en valp med feil til f.ex full pris, eller ikke oppgir at det er feil og mangler så du i etterkant ikke kan f.ex stille ut eller få championat. Eller som prøver å trøkke en valp med feil på folk som kanskje er litt uvitende på områder.

De som gjør sånt liker jeg ikke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Underbitt - ikkeno problem her i gården ihvertfall, Lhasa på 8 kilo har borti 7-8 mm underbitt (og det er mye!) og "rotete" tenner i underkjeven. Han har aldri vært hemmet av det på noe vis iløpet av sine snart 6 år på Moder Jord. Han hadde normalt bitt da jeg hentet han. Synes han er veldig sjarmerende med tenna sine, jeg. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er noen oppdrettere og for all del jeg vet jo ikke hvordan din er. Som selger en valp med feil til f.ex full pris, eller ikke oppgir at det er feil og mangler så du i etterkant ikke kan f.ex stille ut eller få championat. Eller som prøver å trøkke en valp med feil på folk som kanskje er litt uvitende på områder.

De som gjør sånt liker jeg ikke :)

Aah.. Oki. Nei, det er jeg enig i ikke er noe særlig. Nå har jeg ikke fått et slikt inntrykk av denne oppdretteren ihvertfall. :)

Underbitt - ikkeno problem her i gården ihvertfall, Lhasa på 8 kilo har borti 7-8 mm underbitt (og det er mye!) og "rotete" tenner i underkjeven. Han har aldri vært hemmet av det på noe vis iløpet av sine snart 6 år på Moder Jord. Han hadde normalt bitt da jeg hentet han. Synes han er veldig sjarmerende med tenna sine, jeg. :lol:

Hehe.. Ja, jeg er egentlig enig i at det er ganske sjarmerende. Han boxer-blandingen vi har fra før har jo underbitt, og det glir spesielt veldig langt fram når han er trøtt. Når han ligger og sover på sofaen med munnen litt åpen og underkjeven skyter utover så er han på sitt søteste! :wub:

Moren min har derimot tidligere hatt en rottis med overbitt, som fikk brune tenner (tannstein?) i tennene som hang "på utsiden" i overkjeven, og syntes det var ubehagelig å bite ned på ting, så jeg har jo hatt litt dårlige erfaringer med dette før også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke alle som blir bitt av utstillingsbasillen etter en runde i ringen. Jeg har gått noen nå, og synes det er like masete hver gang. :P

Så hvis man ikke er altfor interessert, er det igrunn null problem å kjøpe "feilvare" som ikke går ut over hundens hverdagsliv, såklart. Men jeg ville nok forventet prisavslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er noen oppdrettere og for all del jeg vet jo ikke hvordan din er. Som selger en valp med feil til f.ex full pris, eller ikke oppgir at det er feil og mangler så du i etterkant ikke kan f.ex stille ut eller få championat. Eller som prøver å trøkke en valp med feil på folk som kanskje er litt uvitende på områder.

Jeg har solgt 3 valper til fullpris med feil ved levering. 2 stk manglet en sten og en med overbitt.

Grunnen til det er at alle 3 hundene har mulighet til at dette faktisk endrer seg, eller ikke. Det er faktisk ikke noe man vet når valpen er 8 uker.

Forsjellen er nok heller hva slags avtale oppdretteren har om det ikke endrer seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har solgt 3 valper til fullpris med feil ved levering. 2 stk manglet en sten og en med overbitt.

Grunnen til det er at alle 3 hundene har mulighet til at dette faktisk endrer seg, eller ikke. Det er faktisk ikke noe man vet når valpen er 8 uker.

Forsjellen er nok heller hva slags avtale oppdretteren har om det ikke endrer seg.

det ligger nok der ja, for en jeg pratet med var det ingen avtale om ikke bittet rettet seg etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er noen oppdrettere og for all del jeg vet jo ikke hvordan din er. Som selger en valp med feil til f.ex full pris, eller ikke oppgir at det er feil og mangler så du i etterkant ikke kan f.ex stille ut eller få championat. Eller som prøver å trøkke en valp med feil på folk som kanskje er litt uvitende på områder.

De som gjør sånt liker jeg ikke :)

Dette blir litt OT, men det er faktisk forskjell på å selge en hund med diskvalifiserende feil og å selge en hund som ikke kan bli champion - sistnevnte kan fremdeles være en habil utstillingshund.

Det er også slik at en ikke kan se alle feil i valpekassa. En valp kan være svært lovende, helt ordinær eller regelrett stygg - og det kan være den siste som ender som champion og "svane".

De fleste utstillingsfeil gir ingen refusjon, fordi de færreste hunder er perfekte. Dårlige vinkler er en feil, høy haleføring er en feil, lyse øyne er en feil, steil skulder er en feil, også videre. Men en betaler full pris lell, fordi de fleste av oss først og fremst selger familiehunder, mer enn det kan vi ikke love at hunden kan bli.

Sånn, en presisering av feil og feil på hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...