Gå til innhold
Hundesonen.no

Snopper..

TonjeM

Recommended Posts

Altså som ihuga tispe-eier gjennom alle år, og nå som lille basenji ikke er mer, så har vi fått et problem her i huset - forhuds-gugg :barfy: ! Dette har jeg ikke vært borti før. Lille basenji må ha hatt usedvanlige hygiene-evner altså, var alltid hun som tok seg av understellsbehandlingen til både Tomsingen og Strider, og det var verdens reneste fineste snopper. Nå er det ikke slik, selv lille hyperrenslige Strider (han er faktisk ekstremt flink til å holde seg ren) sliter med dryppert om dagen.

Så hvordan håndterer man slike snopper til hverdags og til fest? Hvordan får man fiksa forhudskatarr (er det ikke det det heter?) og hvordan forhindrer man det? Og hvis det innebærer skylling etc... hvordan gjør man det i praksis (ser så såre og sarte ut de der rosa blyantene..)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurte selv på dette med snopp stell, og spurte veterinæren om man egentlig trengte å gjøre noe med det området. De sa at så lenge alt var normalt og ingenting kom ut fra stedet (drypping, gugg etc) så trengte vi ikke gjøre noe. Men hvis det kom ting ut derifra, kunne jeg få kjøpt noe rensegreier som jeg kunne ta i. Men den tid den sorg, hehe. Satser på alt går bra :P Men for ditt tilfelle må du vel få tak i noe som du kan vaske den med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skyll/spyl inni forhuden (med type diabetessprøyte uten nål) med saltvann, minst etter hver luftetur, til det ikke er mer drypping av gørr (en liten ukes tid) Om det ikke hjelper overhode, så dra til vet.

Det funka for oss, begge de to gangen han har hatt det sånn ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt hannhunder - flere til enhver tid - i snart 30 år. Har drevet og skylt forhud på nøyaktig EN hund - og han var den eneste som fikk problemer med sånt etterpå..

Så her skylles ingen - og har heller aldri opplevd noen probl. der nede. MEN - de har nok litt grønn gugge der av og til (ser det når man børster), men det pleier å løse seg selv tydeligvis.

På en korthåret hund "må" man kanskje ta dette mere høytidelig - da det jo faktisk synes at det drypper. (Og det er jo litt ekkelt)

Men vær forsiktig med dette, som så mye annet, er det så lett at vi behandler med "kanon" når en sprettert kanskje hadde vært det riktige redskapet...

Se om hunden virker ha problem med det, om det er mye som drypper, eller bare en dråpe nå og da. JEG ville aldri turt noe sånt "hjemmesnekra" remedie på dette - ER det et reelt problem vil vet'en foreskrive det riktige å gjøre.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke meningen å kuppe tråden altså, men det handler vel om det samme :)

Hvor mye er unormalt mye gugg på en måte? På flat'en her har jeg aldri sett noen ting komme ut, om han er veldig renslig eller om han bare ikke har det kan jeg ikke si. Eldste bc'en her, nå 5 år, har litt gugg til tider. Ved enkelte tilfeller drypper det på gulvet :barfy: Er dette noe dere gjør noe med? Jeg har nemlig aldri gjort det, men det slutter jo også av seg selv... Jeg gjør ikke annet enn å vaske pelsen under der og magepelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hva andre syns er "for mye", littegrann gugg er det jo titt og ofte, og da er det bare å vaske bikkja og gulvet. Men når det renner/drypper hele tiden, forhuden begynner å bli sår og hoven, og "blyanten" (artig ord ;) ) irrende rød, da har jeg gjort noe med det jeg.

Ikke har det ført til noen videre problemer heller, for gamlingen min i allefall (Nå er det vel fem og sju år siden han dryppet noe som helst)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør Siri - det er vel hun som er eksperten på snoppestell her på sonen :lol:

:aww::whistle::lol:

Snoppestellet her i huset består vel egentlig bare av vanlig vasking når jeg likevel vasker pelsen under magen. Jeg kan av og til merke at det er litt kliss i pelsen etter utflod, men ikke noe jeg har tenkt å gjøre noe med før jeg faktisk ser at det er plagsomt (altså forhuden er rød og irritert). :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forhudskatarr er veldig, veldig vanlig hos hannhunder, og om jeg ikke tar helt feil er den vel kronisk også? Man kan med andre ord spyle og skylle så mye man vil, men det vil som regel komme tilbake. Både Ask og Tarik har hatt det, men ikke så mye at det drypper på gulvet eller blir flekker på tepper og møbler. De plages ikke av det (Ask var mer plaget av skyllingen enn av utfloden :P ), så jeg følger bare med det, uten å gjøre noe før jeg ser det blir et problem, som Siri sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bobby er første hannhund her i huset og jeg var ikke klar over forhudsgørra på forhånd, ble derfor stressa og hønemor når jeg oppdaget gørr for første gang. Men fikk beskjed hos vet at var helt normalt med forhudskatarr i ny og ne, og da spes på unghunder. Skulle derfor ikke gjøre noe med det, da hunden fikset det selv og jeg kunne gjøre det hissigere hvis jeg begynte å skylle.

Her klarner det opp av seg selv, og kommer tilbake innimellom.

Men har aldri vært så ille at det drypper og setter flekker rundt omkring, da hadde jeg nok bedt vet om et eller annet. Da er det vel en "kraftig forhudskatarr" ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en snopp i hus, og vasker bare som Siri gjør, når hunden likevel er "til vask" :ahappy:

Ellers hender det jo at det har kommet et drypp i ny og ne, men jeg trodde at det er sånn det er med hannhunder jeg. Det er ikke ofte, så jeg hadde ikke tenkt å gjøre noe med det før ev. jeg føler det har blitt unormalt mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...