Gå til innhold
Hundesonen.no

Skånefôr ved/etter magesyke


ida

Recommended Posts

Skrevet

Hundene her har hatt en grusom magevirus med blod i slimete oppkast, avføringen var rent blod (litt lyst og "utvannet" riktignok) og de har både fastet og gått svært gradvis tilbake til fast føde via ris og fiskeboller. De har også stått på Pro - kolin (en kraftigere type probiotika), til de var godt og vel normaltfungerende i magen, igjen. Vel, de får fremdeles skånefôr Specific, Digestive Support. Det er like mye fordi jeg gjerne vil få brukt opp sekken, som at jeg tror at de trenger det. Nå forstår jeg jo at de etter et par uker med svært lite mat og langsom tilvenning til normal mengde, er litt ekstra sultne, men de blir jo ikke mette av det jeg vil kalle en raus del tørrfôr med to fiskekaker og en dæsj youghurt naturell. For å få slutt på pipinga til Fibi får de en neve tørrfôr om kvelden, også, men er det virkelig mindre mettende med skånefôr enn vanlig tørrfôr?

Skrevet

Hundene her har hatt en grusom magevirus med blod i slimete oppkast, avføringen var rent blod (litt lyst og "utvannet" riktignok) og de har både fastet og gått svært gradvis tilbake til fast føde via ris og fiskeboller. De har også stått på Pro - kolin (en kraftigere type probiotika), til de var godt og vel normaltfungerende i magen, igjen. Vel, de får fremdeles skånefôr Specific, Digestive Support. Det er like mye fordi jeg gjerne vil få brukt opp sekken, som at jeg tror at de trenger det. Nå forstår jeg jo at de etter et par uker med svært lite mat og langsom tilvenning til normal mengde, er litt ekstra sultne, men de blir jo ikke mette av det jeg vil kalle en raus del tørrfôr med to fiskekaker og en dæsj youghurt naturell. For å få slutt på pipinga til Fibi får de en neve tørrfôr om kvelden, også, men er det virkelig mindre mettende med skånefôr enn vanlig tørrfôr?

Jeg vet ikke noe om skånefor, men jeg vet med meg selv at når jeg har hatt skikkelig magevirus (og av og til ellers også forsåvdt *host*), er det akkurat som kroppen har "økedager" etterpå hvor jeg tilsynelatende aldri blir mett. Litt som hos spebarn, der opererer man jo med økedager hvor de spiser og spiser og går mye opp i vekt.

Skrevet
For å få slutt på pipinga til Fibi får de en neve tørrfôr om kvelden, også, men er det virkelig mindre mettende med skånefôr enn vanlig tørrfôr?

Det vet jeg ikke noe om, men jeg ville uansett delt maten opp i flere måltider, jeg - minst to, du kan jo også prøve tre. Tipper de blir litt mindre sultne på kvelden hvis de har fått jevne mengder fôr utover dagen, ikke bare et gigamåltid på morgenen.

Skrevet

Det vet jeg ikke noe om, men jeg ville uansett delt maten opp i flere måltider, jeg - minst to, du kan jo også prøve tre. Tipper de blir litt mindre sultne på kvelden hvis de har fått jevne mengder fôr utover dagen, ikke bare et gigamåltid på morgenen.

Har alltd gitt mat bare èn gang om dagen til voksne, friske hunder, jeg. Sånn litt utpå ettermiddagen. Nå da de var syke, fikk de jo bare en liten skje med ris og fiskeboller flere ganger om dagen og etter hvert fem kuler tørrfôr eller slik. Men det er ikke noe problem å dele opp maten i to. Bortsett fra at det da blir to ganske små måltider for noe gigamåltid får de nok ikke, uansett... :D

Skrevet

Kan anbefale å koke og mose gulrot å tilsette maten, det er mildt for magen i tillegg til at det metter uten å tilsette så mange kalorier. :yes:

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det var jo en himla krangel her om "etikette" for noen (mange) år siden. Mange sluttet å bruke forumet etter det, antageligvis fordi de "tapte". Ironisk nok forsvant de som vant også, så den diskusjonen var jo mye vits i 😛  Ellers er det vel som flere sier, andre arenaer og livssituasjoner har tatt over. Jeg kikker innom av og til. Blir forhåpentligvis valp i september   
    • Jeg har hunder som jeg napper hår i ørene på.  Bruker earpowder, det gjør det lettere å få tak i hårene og de slipper lettere.  Noen ganger når hårene sitter langt inne, bruker jeg veneklemme (arterieklemme) for å få de ut.  Dette får du i dyrebutikk. Håper dette kan hjelpe deg.  Hvis hunden stritter imot, må det bare trenes på, så går det fint.
    • En hundefrisør kan antageligvis hjelpe deg bedre enn en dyrlege, både med den faktiske jobben og opplæring om hvordan du gjør det selv. Har du ikke fått noe veiledning av oppdretter om tilvenning og trening på pelsstell? Hvis det er en rasehund så er det også mulig at raseklubben har klippekurs eller noen som kan hjelpe.
    • Har en ikke røykefri hund som jeg sliter med å nappe ørene på. Har sett at det er en slags saks man kan nappe det lettere på. Eller finnes det noe annet enn fingrene? Hunden jeg har stritter sånn i mot og jeg sliter virkelig siden hun er ekstremt hårsår. Jeg får ikke tak i pelsen der fordi hun vrir seg unna med kroppen og med hodet og alt. Og jeg kan ikke dra til dyrlegen hver eneste gang heller.
    • Det kommer jo an på om du ønsker å åpne og lukke port hver gang du skal kjøre inn og ut. Jeg ville nok hatt bil og kjøring utenfor gjerdet, for å unngå fare for påkjørsel av hunder.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...