Gå til innhold
Hundesonen.no

Funderer på hvilke raser som kan passe


Maria

Recommended Posts

Shih tzu kjøpt fra seriøs oppdretter passer til kriteriene dine, bortsett fra at de ikke er sære eller asosiale. De bjeffer heller ikke mye. Vet at det er folk som trener Agillity med shih tzu, men de har fleksibelt aktivitetsnivå, alergivenlige og pelsstell :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mye spennende!

Skal vi se da.. Min far og hund går ikke overens uansett, for å si det sånn. Han er av typen allergiker som reagerer på alt med pels eller fjær. Det som er viktig for meg er at jeg ikke drar med meg masse allergener på meg selv når jeg er på besøk hos ham, uten hund. Og etter å ha vært på besøk hos en kompis i helgen, som har katt, ble jeg bare ennå mer bevisst på hvor mye jeg hater hår overalt :P Så jeg tror ikke jeg vil ha en hund som røyter overhode. Hadde det ikke vært for pelsen hadde papillon vært en kandidat i toppsjiktet!

Og Stella: takk for et overbevisende innlegg om dvergpuddelen! Veldig fint å lese dette. Slik du beskriver din hund høres hun ut som min portis i lite format, bortsett fra at hun ikke tåler flere dager på rad med lite aktivitet uten å bli litt loco. Jeg er helt sikker på at jeg kunne ha trivdes med dvergpuddel! :) Den er med!

Iner: Jeg vet ikke helt, men det er nok noe med fysikken til Shih Tzu som ikke faller helt på plass for meg. Jeg er egentlig typen som foretrekker langsnutede hunder, og helst uten barter. En av grunnene til at jeg er mer tvilende til havanais enn puddel. Det er nok veldig sært å ha slike preferanser, og kanskje litt trangsynt. Men alt må liksom stemme, og det får jeg ikke helt til med shiz tzu. Selv om de jeg har møtt er utrolig herlige hunder :) Takk allikevel for innspill! Når dere forslår dukker det plutselig opp alternativer jeg ikke har vurdert engang, og det kan være bra! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altfor store, om jeg da altså skal ha en ny rase.. :) Enten liten hund, som kan gå klasse 1 i agility (under 35 cm) og sitte på fanget på toget, eller portugisisk vannhund. Hadde vannhunden bare fantes i en miniatyrversjon av seg selv hadde jeg aldri vært i tvil om hva jeg skulle ha ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har inntrykk av at begge rasene kan passe deg like godt. Alt du kan gjøre med en dvergpuddel kan du gjøre med en havanais og omvendt. Rasene krever det samme av aktivisering og morsjon og de kan yte det samme. Begge rasene har forutsetninger til å bli gode agilityhunder. Hvis det er viktig at den ikke blir for stor, kan det kanskje være lettere å få tak i en puddel i passe størrelse, men hvis du syns at havanaisen er liten nok, så er det jo greit. Begge rasene krever pelsstell, men det har du jo erfaring med fra før. (Og det er befriende å kunne diskutere rasene uten at det blir side opp og side ned om pels :) )

Til syvende og sist blir det vel en smakssak - hvilket gemytt og utseende du liker best :) Det beste er vel å hilse på flere hunder av begge raser IRL og se hvem du får best magefølelse for. Og det er selvfølgelig bare å ta kontakt hvis du vil vite mer om havanaisen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten.. Hvis noen av dere har oppdretteranbefalinger på havanais eller puddel, si gjerne i fra! Send PM eller skriv det inn her :) Lettere å sjekke opp når en vet litt hva andre synes også. Si gjerne også hvorfor/hvorfor ikke du anbefaler det du gjør.

Hadde vært knall med litt tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Engelsk Toy Terrier, de passer flere av kriteriene dine godt? Syns ikke de er like mye terrier som endel av de andre terrier-rasene er.

Små, spretne hunder som passer godt til agility.

Ikke alle som liker utseende dems da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meg inkludert, kanskje? Hehe.

Nei, jeg skal ha en hund med mye pels som ikke slipper den, mao. røytefri. Det er det jeg liker best. Noe av det beste med å ha hund er jo pelsstell må skjønne :P Men takk allikevel for tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg får ofte raskere bånd med hannhunder jeg omgås, men jeg har nok selv landet på at det er tisper jeg skal ha nå. Foretrekker å ha hund som ikke skal tøffe seg eller bli tøffet på av andre hunder (og min erfaring er at dette er svært mye mer utbredt blant hanner enn tisper, selv om det det å forvente uansett kjønn blant noen raser), og synes ikke det er stas med høy kjønnsdrift hele året og stresset det kan medføre heller. Men hanner er generelt noe friskere (på den måten at det er flere tisperelaterte plager enn hannhundrelaterte) og ikke variabel i forhold til egen syklus som noen tisper er. 
    • Hannhunder kan sikkert være fine dyr for noen, men det er dessverre ikke min personlige opplevelse, og den jeg har hatt ga ikke særlige gode erfaringer med kjønnet. Jeg foretrekker helst tisper, især siden man nå ønsker drive oppdrett. Syntes de er mer seriøse, ærlige og stabile oppå det igjen. For ikke å snakke om manglende snoppevask, markering og lettere for samkjønnsaggresjon For all del, jeg kjenner trivelige hannhunder, og en gang i fremtiden var planen å forhåpentligvis importere en trivelig og fin en. Men har skjønt at å planlegge hund skal jeg ikke gjøre, det går aldri som jeg vil   
    • Jeg eier en selveier leilighet i et sameie. Helt uproblematisk. Leste vedtektene før jeg bydde/kjøpte og snakket med megler om dyrehold også først.  vi er vel rundt en 70 enheter tror jeg totalt på 5 bygg. Og jeg vet det er minst 10 hunder som bor her fast pr.d.d + folk som passer hund med ujevne mellomrom. Og en hau med katter er det også. Eneste regelen vi har er at hunder ikke skal i heisen pga allergi, det går bra siden hvert bygg kun er 4 etasjer. Tror dog det er folk som bryter den regelen ganske ofte som bor høyere opp en meg i første. 😂  Relativt nytt bygg da, ferdigstilt i 13/14 og dermed veldig god lydisolering også. 
    • Han fikk vite det når vi hadde hilsa på valpene! 😂
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...