Gå til innhold
Hundesonen.no

Jakten på den "perfekte" hund


Enits

Recommended Posts

Kan også si litt om sheltie, iallefall om min. Min hund på et år bjeffer svært sjelden. Han kan finne på å "boffe" om det feks dukker opp et menneske fra mørket, men det er ikke ofte. Han bjeffet litt som valp, valgte da å dempe dette, det var veldig lett. Ellers så er han kjempe førerorientert, alltid vært det. Har naturlig radius på maks 20-30 meter :) Han elsker å trene agility/lydighet, men trenger i grunn ikke det for å trives. Han var en uke uten noe annen stimuli enn tur i en uke, plaget ham ikke.. Han klarer seg også med kun tisseturer i hagen i noen dager om det er behov. Men han er også med på dagsturer opp på fjellet. Min er heller ikke reservert i det hele tatt. Men kanskje han ikke er veldig rasetypisk? :icon_confused: De andre sheltiene jeg kjenner bjeffer endel, men er heller ikke reserverte.. :) Og han røyter ikke i det hele tatt, iblandt sover han på sengen min, ikke et hår å finne etter ham. Børster gjennom ham en gang i uken, da det ellers floker seg bak ørene.

Vet nok ikke nok om rasen idet hele til å kunne anbefale den. Men kanskje du skal titte mer på den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 59
  • Created
  • Siste svar

Jeg vil også si Whippet. Det er en god del kull som har vært i det siste, samt flere planlagte, kanskje du får kjøpt en eldre som oppdretter har til overs. Har sett flere annonser på eldre valper som ikke har blitt solgt. (vil tro markedet er mettet snart) Jeg har møtt flere whippet, mange veldig trivelige supersosialer dyr. Men et par nervøse. Jeg har ingen anelse om hvordan de er som unge, om de er lik greyhound, men uansett er de jo såpass små at om den til tider er spinnvill er det ikke like mye pes som med en grey. :P

Men det er ikke ofte man kommer over mynder til omplassering. det er sjeldent. Det er liksom en grunn for at folk IKKE omplasserer mynder. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil også si Whippet. Det er en god del kull som har vært i det siste, samt flere planlagte, kanskje du får kjøpt en eldre som oppdretter har til overs. Har sett flere annonser på eldre valper som ikke har blitt solgt. (vil tro markedet er mettet snart) Jeg har møtt flere whippet, mange veldig trivelige supersosialer dyr. Men et par nervøse. Jeg har ingen anelse om hvordan de er som unge, om de er lik greyhound, men uansett er de jo såpass små at om den til tider er spinnvill er det ikke like mye pes som med en grey. :P

Men det er ikke ofte man kommer over mynder til omplassering. det er sjeldent. Det er liksom en grunn for at folk IKKE omplasserer mynder. ;)

er en whippet på 5 år ute på finn nå ;) men jeg skal ikke ha ny hund med en gang så det hjelper ikke meg :P haha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er ikke ofte :)

Men uansett får du ha lykke til med jakten på rasen for deg :)

Takk :) Skal bruke god tid, og i sommer skal jeg til oslo å hilse på sonenhunder for å se hva jeg kan like og ikke :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Italiensk mynde?

De jeg kjenner er i hvertfall særs behagelige å ha.

Null pelsstell. Trenger stort sett småturer og ellers en skikkelig løpetur en gang i blandt.

Har ikke hørt at de er spesielt belastet med helseproblemer heller.

Litt mindre enn Whippeten er de også.

Vet om to stk som bor i allergihjem, det går helt fint (nå sier ikke jeg at det vil funke med alle allergikere, men de jeg kjenner tåler dem)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sheltie tror jeg ikke helt passer til dine ønsker. De er små, veldig aktive hunder, egentlig, og mange av dem har MYE lyd. De blir på en måte små gjeterhunder. Jeg vil tro de er mye mer var for eiers sinnstemning enn f. eks whippet.

Jeg tror det er andre raser, som f.eks whippet som vil passe bedre til dine kriterier og behov :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Whippeten passer kriteriene, bortsett fra at den er over 40 cm. Mine er 53 (hann) og 48 (tispe). Men ellers er de ukompliserte som voksne, aktive utendørs og utrolig vennlige dyr.

Vær isåfall obs på linjer, så du ikke får sært og kjedelig individ.. Jaktinstinktet kan være relativt høyt, men de stikker ikke av for å jakte. Skulle det derimot dukke opp ett rådyr på stien, så tror jeg inkallingen skal være over gjennomsnittet god for å hindre jakt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etnahund- men den er vel forholdsvis vokal av seg?

Njeh. Lundii bjeffer under lek, og hvis hun ser noe skummelt/spennende. Nå bor vi jo avsides til, så folk som går forbi, er skumle/spennende fordi hun ser dem såpass sjelden. Er vi hos mamma og dem, bjeffer hun aldri, for der går det folk så ofte. :ahappy:

Finner ikke den i listen på canis :(

Nei, de er nok ikke lagt inn der fordi de er såpass sjeldne. Men det står noe bra info om dem her på forumet under gruppe 5, på engelsk, dog. :ahappy:

Takk :) Skal bruke god tid, og i sommer skal jeg til oslo å hilse på sonenhunder for å se hva jeg kan like og ikke :P

Da må du hilse på Lundii! Jeg tror faktisk etnahund kan passe deg veldig godt, utifra kriteriene dine. Enten det, eller whippet. Whippet er jo også veldig enkle og ukompliserte hunder som krever veldig lite.

Etnahunden er enkel og grei. Krever lite, men er med på lek og morro og trening så snart du vil. De har jaktinstikt, selv om det er mer utpreget på enkelte individer enn andre, Lundii har ikke jakt på katter/fugler, hun kan løpe halvhjertet etter en katt hvis den løper, men snur hvis hun kommer for langt unna meg, og stopper hvis katten stopper, det er tydelig bare lek fra hennes side. Sauer er hun redd for. På Lure Coursing derimot er hun kjempeflink! Tror nok også hun hadde jaget hare/kanin om hun hadde fått muligheten. (Hun har aldri sett en.)

Lundii kan fint ligge og sove hele dagen, og kun være ute for å gå på do noen ganger i løpet av dagen. Kan hende hun da prøver å dra meg igang med lek(drakamp) i sofaen, og da slenger vi gjerne inn litt apport-trening samtidig, men hvis jeg ikke gidder, leker hun for seg selv ved å kaste leka i luften og fange den igjen. Maser ikke. Hun kan også fint være ute og leke hele dagen med meg, eller andre hunder, gå lange turer, uten å bli sliten. :ahappy:

Både moren og faren er akkurat som Lundii, og brødrene også, selv om den ene broren var noe masete som unghund, kjedet seg fort, men det er den eneste jeg vet om. :ahappy: De er muligens noe hissigere på katter, det har jeg ikke spurt om, Lundii er jo oppvokst med katter.

De kan være noe reserverte mot fremmede, dog.

Tror whippeten er ganske lik etnahunden i lynne og oppførsel, sånn som jeg har opplevd de jeg har møtt iallefall. :ahappy:

Etnahunden er noe større enn du kanskje ønsket deg, tispene skal være 42-46 cm, med avvik til 50 cm, 8-10kg. Hannhundene er 46-50 cm med avvik til 52cm, og skal veie 10-12 kg. :)

Masse lykke til med valget!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil vite mer om dsg, gå inn på forumet:

www.dansksvenskgrds.diskusjonsforum.no

Der kan du lese og lære om alt du trenger å vite om rasen :)

Jeg har 2 stykker selv, og kjenner og omgås en del med andre gårdshunder. Rasen er superglad, og elsker mennesker de kjenner. Min eldste er litt reservert overfor fremmede i den forstand at hun ikke har noe særlig interesse i å hilse på dem. Yngstemann er litt mer utadvendt, og hilser og koser gjerne med alt og alle :P

Det er også litt variert aktivitetsnivå på de ulike individene, begge mine har middels/høyt aktivitetsnivå. Men dette kommer jo også litt an på hvor mye morsjon de får som unge :) Rasen er også kjent for å være krevende som unghunder, og det kan jeg absolutt skrive under på! Rakett i rompa beskriver dette godt :P Men nå har min eldste blitt 2 år, og hun har blitt betraktelig roligere. Inne sover dem for det meste, ute er det full rulle. De elsker å løpe!

Når det kommer til røyting og bjeffing, så røyter ikke mine særlig mye. I den verste perioden klarer jeg meg fint med å støvuge ett par ganger i uka, men hvite hår på klær er ikke til å unngå ;)De bjeffer når det ringer på, men thats it.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
    • Men du sier ikke når dere legger dere, man kan ikke forvente at en liten valp skal sove 8t i strekk, det tar som regel litt tid.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...