Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilket kennelnavn?

Nowisclee

Recommended Posts

Jeg ville valgt Nowic, og jeg ville hatt kennelnavnet først.

Ja, det er vel det jeg har falt ned på nå også. :ahappy:

Det er ingen regel om at det MÅ sendes inn tre navneforslag når man søker om kennelnavn, det er bare et tilbud (i tilfelle første forslag ikke blir godkjent blir forslag to vurdert osv og på den måten sparer man litt tid).

Angående genitivs-endelser/former (s eller 's eller ...av/of) så regnes ikke disse som del av grunnformen av kennelnavnet. De synes normalt derfor ikke i FCIs liste over godkjente kennelnavn men dukker kun opp på stamtavlene når valper registreres. FCI kutter også ut alle mellomrom i sin liste av enkelthetshensyn. FCI gjør også om norske bokstaver i sin liste slik at f.eks "Dølahunden" vil ligge som DOLAHUNDEN. Det betyr at hvis din hund f.eks heter "Peter Pan's Doggie" så vil du finne igjen kennelnavnet som PETERPAN i FCIs liste og ikke som PETER PAN'S. Det navnet man har fått godkjent av FCI kan senere ikke endres. Hvis man f.eks har fått godkjent SARASAS som kennelnavn ("s" her er altså ikke genitivs-S) så vil ikke FCI fjerne denne S'en da navn ikke kan endres uten at man søker helt på nytt. Har man derimot fått godkjent SARASA hos FCI men har gitt beskjed til NKK om at navnet foran valpenavnet skal skrives SARASAS (her er altså S'en en genitivs-form) så kan man før første kull få skrivemåten endret til noe annet, f.eks uten genitivs-S, eller etter valpenavnet etc. (...."av..."). Så S og S kan altså være to helt forskjellige ting :) .

Såvidt jeg vet er FCI veldig strenge på at om det er bare en eller to bokstaver som skiller (eller uttalen er helt lik) så blir ikke navneforslaget godkjent.

Jeg ville også holdt meg unna utenlandske måter å skrive vokstaver på, det er ikke sikkert det går igjennom hos NKK. é eller á f.eks blir neppe godtatt fordi kennelnavnet da vil bli veldig mye mindre søkbart for brukerne av Dogweb. Hvem (bortsett fra oppdretteren selv) husker vel om det er e, é eller è som er brukt i kennelnavnet?

Takk for masse god info! Det blir nok da enten Nowic, Nowi eller Nowisclee, i den rekkefølgen. Jeg ville helst ha tre alternativer i tilfelle noe ikke ble godkjent. :ahappy: Og godt å vite at è og é ikke er så lurt å bruke, det tenkte jeg heller ikke over akkurat nå.

Men da gjenstår jeg nok med Nowic, Nowi og Nowisclee, og ender vel da sikkert med Nowisclee dersom Nowic ikke går gjennom, siden Nowi er såpass likt. Men om Nowi skulle gå gjennom, og ikke Nowic, så vil jeg heller ha Nowi enn Nowisclee. :ahappy:

Edit: Så kan det se ut som om kaanskje det blir vanskelig å få igjennom Nowic også, siden både Novik, Novics, Novio og Novis finnes fra før.. Jaja, får bare prøve! :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 70
  • Created
  • Siste svar

Samtidig er noe av det dummeste jeg ser norske kennelnavn med engelske stamtavlenavn. Bæreløkka's Forever In My Heart, det får meg til å gråte innvendig (vet forresten ikke om det er et kennelnavn som heter det, jeg bare tok noe).

Galtvort's Awesome Honeybee :whistle::lol:

Ikke gråt da, navnet skjemmer ingen, som kjent.. hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg falt for dell'Nowi, eller noe sånt - særlig om det er italienske navn du vil bruke.

Eller Eelcsiwon.

Vi har kennelnavnet Latruda, og de fem første kullene er registrert med Latruda's

Jeg liker ikke den skrivemåten, og har fått endret det til Latrudas før neste kull. Jeg vet mange vil komme til å skrive det feil, men det er jo de som trodde vi hadde kennelnavnet Latrine også...

Ellers, om en oppdager feil i stamtavla, er det oppdretters plikt å korrekturlese stamtavlene når de kommer i hus, og de kan sendes i retur for å få ting skrevet riktig om noe har blitt feil - forutsatt at det sto riktig i papirene som ble sendt inn. Jeg kan ikke sende inn papirer om at valpen skal hete Latrudas Fucking Belive It, og når stamtavla kommer tilbake innse at ops, det heter jo Latrudas Fucking Believe It.

Selv om jeg alltid sier at jeg kommer aldri til å bli oppdretter, så er det noe med aldri si aldri, og jeg tror egentlig det er sannsynlig at jeg i fremtiden kommer til å ha et lite oppdrett. Men det er langt frem i tid, og godt er det, for herreguuud så vanskelig det er å finne navn! Må jo være noe man kan leve med, og være stolt av, og for min del må det ikke binde meg til en rase, selv om det nok blir dalmatiner uansett.

Ja, og det er jo også en av de mer sentrale og viktige jobbene i en oppdrettergjerning! Alt annet er jo rene kakestykkene i sammenligning :aww:

:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Off topic, men du kan tru eg vart forvirra då eg først kom inn hit og såg at det var eit mannleg medlem her som heitte Emma, og dreiv med berner sennen, då vi akkurat hadde fått oss bernerkvalp frå Emmatunet. Måtte utforske litt for å finne ut at det ikkje var same folka :ahappy: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Off topic, men du kan tru eg vart forvirra då eg først kom inn hit og såg at det var eit mannleg medlem her som heitte Emma, og dreiv med berner sennen, då vi akkurat hadde fått oss bernerkvalp frå Emmatunet. Måtte utforske litt for å finne ut at det ikkje var same folka :ahappy: .

Neida, jeg har nok ingen kobling til Emmatunet, så vidt jeg vet. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg falt for dell'Nowi, eller noe sånt - særlig om det er italienske navn du vil bruke.

Eller Eelcsiwon.

Ja, og det er jo også en av de mer sentrale og viktige jobbene i en oppdrettergjerning! Alt annet er jo rene kakestykkene i sammenligning :aww:

Takk for innspill! Men får man godkjent dell'Nowi med liten d, da? Vil først og fremst bruke italienske ord/navn, eventuelt reint oppspinn(som Nowisclee, som ikke betyr noe som helst) og engelsk.

Navnet dell'Nowi tenkte jeg jo litt på også fordi etnahund jo heter Cirneco dell'Etna originalt. dell betyr jo da "fra" eller "av". Hund fra Etna. :ahappy: Så da blir det jo *navn* av Nowi, liksom, bare på italiensk.

Blir jo ikke helt riktig dersom jeg oppdretter andre raser også seinere, men.

Men Nowi/Nowic fungerer jo også fint. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Fortsatt litt OT: Men det er absolutt ikke noe problem å få opp kullsøsken eller flere hunder fra samme oppdretter om man søker i dogweb med "* av Gråsonen". Da kommer alle hunder fra Gråsonen opp eller "a* av Gråsonen" da kommer alle fra a-kullet opp. Da syns jeg faktisk det er mer frustrerende med de som ikke har hverken bokstav kull eller tema kull for der må man se på hver enkelt hund sin fødselsdato evt kulloversikt for å finne søsken. Det er grunnen til at det er hat å søke på bc'er, ingen har kennelnavn (nesten) og ingen har bokstav kull.. argh!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsatt litt OT: Men det er absolutt ikke noe problem å få opp kullsøsken eller flere hunder fra samme oppdretter om man søker i dogweb med "* av Gråsonen". Da kommer alle hunder fra Gråsonen opp eller "a* av Gråsonen" da kommer alle fra a-kullet opp. Da syns jeg faktisk det er mer frustrerende med de som ikke har hverken bokstav kull eller tema kull for der må man se på hver enkelt hund sin fødselsdato evt kulloversikt for å finne søsken. Det er grunnen til at det er hat å søke på bc'er, ingen har kennelnavn (nesten) og ingen har bokstav kull.. argh!

Det med * får jeg bare ikke til å funke i nye dogweb! I gamle funker det, men altså ikke i nye. Virker det hos deg i nye dogweb altså?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei gud, det blir helt feil grammatikk å ha dell'Nowi på italiensk :lol: Nå betyr jo ikke "Nowi" noe på italiensk, men det ser jo ut som en flertallsform, og da blir "dei Nowi" riktig. Vil du ha bestemt form entall (som jo egentlig er passende, det blir liksom hund xxx fra akkurat DEN kennelen, på en måte), må du ha "del Nowi". Og da blir det mest riktig å ha navnet foran, som i for eksempel "Cane Marone del Nowi", men da kan du jo likeså godt ha bare kennelnavnet "Nowi" og bruke "del" i stedet for av/fra eller andre norske ord.

Og hvis du først skal gjøre det slik - ha italienske navn og bruke italienske preposisjoner altså - kan det jo være gøy med et kennelnavn som faktisk betyr noe på italiensk. :aww:

*italiensknerd ut*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill! Men får man godkjent dell'Nowi med liten d, da? Vil først og fremst bruke italienske ord/navn, eventuelt reint oppspinn(som Nowisclee, som ikke betyr noe som helst) og engelsk.

Nei, det kan jeg ikke tro, en får jo "av" med stor A, for eksempel. Så en må av og til gi etter for grammatiske behov når teknikken krever sitt, dessverre.

Nei gud, det blir helt feil grammatikk å ha dell'Nowi på italiensk :lol: Nå betyr jo ikke "Nowi" noe på italiensk, men det ser jo ut som en flertallsform, og da blir "dei Nowi" riktig. Vil du ha bestemt form entall (som jo egentlig er passende, det blir liksom hund xxx fra akkurat DEN kennelen, på en måte), må du ha "del Nowi". Og da blir det mest riktig å ha navnet foran, som i for eksempel "Cane Marone del Nowi", men da kan du jo likeså godt ha bare kennelnavnet "Nowi" og bruke "del" i stedet for av/fra eller andre norske ord.

Og hvis du først skal gjøre det slik - ha italienske navn og bruke italienske preposisjoner altså - kan det jo være gøy med et kennelnavn som faktisk betyr noe på italiensk. :aww:

*italiensknerd ut*

Ah, det visste jeg ikke, at det er flertallsform. Jeg kan ikke italiensk, så jeg svelger alt rått - men det skal være riktig, synes jeg.

Godt med nerder blant oss! :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Jeg synes Nowi, Isclée, Clée og Wisclée var fint jeg :D Også synes jeg at Nowi passer bra både foran og bak navnet og at resten passer fint bak :ahappy:

Clée Nowi var også veldig fint da :ahappy: feks: Clée Nowis Bamsebrakar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*italiensknerd ut*

Okeej! Godt vi har en italiensknerd blant oss. :lol: Men del Nowi blir jo da fortsat "av Nowi", og det er jo Nowi/Nowisclee-navnet jeg vil ha med i kennelnavnet. :P

Men jeg tror jeg satser på Nowic, jeg, i første omgang, så ser vi hvordan det går. :ahappy:

Nei, det kan jeg ikke tro, en får jo "av" med stor A, for eksempel. Så en må av og til gi etter for grammatiske behov når teknikken krever sitt, dessverre.

Ah, det visste jeg ikke, at det er flertallsform. Jeg kan ikke italiensk, så jeg svelger alt rått - men det skal være riktig, synes jeg.

Godt med nerder blant oss! :ahappy:

Ja, da må jeg nok det, i så fall. :P

Men da satser jeg nok på Nowic, tror jeg, kanskje. Eller Del Nowi/Del Nowic. Alyas Del Nowi, eller Alyas Del Nowic. Men Nowic Alyas er nok bedre, sånn ifht hvis jeg skulle få meg noen ikke-italienske raser. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller Eelcsiwon.

Vi har kennelnavnet Latruda, og de fem første kullene er registrert med Latruda's

Jeg liker ikke den skrivemåten, og har fått endret det til Latrudas før neste kull. Jeg vet mange vil komme til å skrive det feil, men det er jo de som trodde vi hadde kennelnavnet Latrine også...

Ellers, om en oppdager feil i stamtavla, er det oppdretters plikt å korrekturlese stamtavlene når de kommer i hus, og de kan sendes i retur for å få ting skrevet riktig om noe har blitt feil - forutsatt at det sto riktig i papirene som ble sendt inn. Jeg kan ikke sende inn papirer om at valpen skal hete Latrudas Fucking Belive It, og når stamtavla kommer tilbake innse at ops, det heter jo Latrudas Fucking Believe It.

:lol: ikke sant! Bare kennelnavnet er på plass er det jo bare å kjøre på, Latrina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, det var jo ganske så likt da, selv om skrivemåten jo er litt forskjellig! :lol: Lurer på hvilke navn de setter på hundene?

Ting-E-Lings Stjernestøv? Ting-E-Lings Fairy-cathcer? :lol:

Hoho :lol: Virker ikke som at det har så mye med feen Tingeling å gjøre.

Ting-E-Lings Abdol

Ting-E-Lings Femme Fatale

Tin-Ge-Lings Beautiful Bambi

Tin-Ge-Lings Little Miss Norway

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...

Nå har jeg fått svar på kennelnavnsøknaden, og både Nowic og Nowi ble avslått. :hmm: Noe som var litt dumt, for det var de jeg helst ville ha. Men Nowisclee ble godkjent da, så iallefall lett gjenkjennelig! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Men sist så ville ikke vetrinæren ta biopsi fordi de da kan stikke akkurat på det området som det ikke er ondartet. Og motsatt. Måtte operere den bort også vet man om den er godarta eller ondartet.
    • Hei og hopp. jeg skal bytte for til min 10 mnd gamle finske lapphund. Hun er ekstremt sensitiv i magen, får lett diare. Ønsker et skånsomt og selvfølgelig næringstett for. Har per nå Purizon, og har vært fornøyd med det. Men tenker å prøve noe annet og se om magen blir mer stabil da. Vurderer enten Markus Muhle eller Købers. Har noen noen erfaringer med disse formerkene til sensitive hunder? setter pris på alle svar!:)
    • Nå tviler jeg på at det er spesielt farlig, hvis det var vanlige, små muffinspapir. Bare følg med på allmentilstanden. MEN, når det gjelder slike medisinske spørsmål om ting som kan være farlige så bør du alltid kontakte veterinær heller enn et tilfeldig nettforum, facebook, eller tilfeldige folk. Ta en telefon og spør, det kan redde livet til hunden din.
    • Hunden min klarte å spise tre muffinspapir i går når jeg var på toalettet.. papiret var soggy og mykt, men jeg blir jo bekymret. Hun har ikke kastet opp og bæsjet to fine bæsjer i dag . Formen hennes er også helt normal. Men hun hikket både i går og i dag, og jeg har aldri lagt merke til at hun har hikket før. Noen her som har erfaring med hund som har spist muffins/bakepapir😅 er det noe som pleier å komme ut av seg selv? Eller løses lett opp i magen? kan legge til at hun er bare 3.7 kg så ikke den største hunden.
    • Mitt inntrykk med working cocker er at de er slitsomme arbeidsjern med lite ro i kroppen. De vibrerer av energi. Kjøp deg en vanlig cocker og klipp den ned/ikke barber. Men vil ikke du ha en pelshund er det ganske safe å ikke kjøpe pelshund..  Vil ikke du ha jakthund... ikke kjøp en jakthund.  Ganske enkel matte    
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...