Gå til innhold
Hundesonen.no

Henter valp om en uke

SelvesteTerese

Recommended Posts

Hei, og gratulerer med valp! Enig i det de andre sier, kos deg med valpen din! Bli kjent med ham, og la ham bli kjent med deg (og evt de andre han skal bo sammen med), huset og stedet rett utafor døra di :ahappy:

Hvor er Odin fra, forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med valp! Og så samojed da :wub:

Har ikke noe konkret å komme med, for jeg har aldri hatt valp i hus før jeg.. Men vil definitivt anbefale deg å ikke stresse, bli kjent med valpen din og ikke begynn med trening med en gang den kommer i hus. La den bli kjent med deg og omgivelsene før du begynner med trening osv. Begynn med å lære den at man gjør ifra seg utendørs når den kommer, ved å løfte den ut osv etter soving, leking og spising. Kos deg med valpen din! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og gratulerer med valp! Enig i det de andre sier, kos deg med valpen din! Bli kjent med ham, og la ham bli kjent med deg (og evt de andre han skal bo sammen med), huset og stedet rett utafor døra di :ahappy:

Hvor er Odin fra, forresten?

Tusen takk :) Odin er fra Tyssedal, Inge Bjaanes Sæter heter mannen :)

Gratulerer med valp! Er den fra Tyssedal?

Det stemmer! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så utrolig heldig du er! Jeg krysser fingrene selv for godkjenning av faren min til en ny hund i hus, men det blir ikke før til sommeren. Jeg misunner deg virkelig! Det er så utrolig koselig med en valp i huset :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennande :).

Vi fekk vår første kvalp for 5 veker sidan, så vi har ferske erfaringar frå den slags (er eigentleg berre såvidt byrja å erfare enno). Eg las òg hundebok etter hundebok, både om rasen og om kvalp generelt. Første par dagane kjendest det som eg ikkje hugsa eitt ord av det eg hadde lese, men det har nok vist seg at eg har lærd noko, og kvalpen gjer meir og meir som vi vil :). Min filosofi er vel at det viktigaste er å alltid vere rolig, og der er eg ganske god, om eg må seie det sjølv :whistle: . Om det så er orkan i stova, snakk roleg til hunden, evt reis deg opp på ein heilt avslappa og normal måte, gå heilt rolig og normalt mot hunden (som om du berre skal ut på kjøkenet og hente eit glas vatn), ta med deg hunden til ein annan plass og hald han / kos med han. Ikkje alltid like lett, og eg skal ikkje påstå at eg har klart å utføre dette perfekt kvar gong ( :lol: ), men eg ser jo at dei gongane vi klarer det, er dei gongane som gir resultat.

No har vi ein utruleg sedat og avbalansert kvalp frå ein likedan rase. Eg kjenner ikkje noko til Samojed og deira lynne, anna enn at naboen til foreldra mine hadde ein eit par år.

Konklusjonen er iallefall at det er enormt med arbeid i starten, men ettersom vekene går blir det mindre og mindre jobb, og meir og meir kos :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[Tusen takk :) Odin er fra Tyssedal, Inge Bjaanes Sæter heter mannen :)

Hei Hei :) Jeg skal hente valp av den samme oppdretteren i helgen også, men nå bor jeg i odda og har vært der ute mange ganger og hilset på de. De er utrolig nydelige. Inge sa det var ei som kom å skulle hente en hannhund i helgen. Kjempe kos å ha noen på forumet som skal ha samme valp i fra kullet som meg da! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det er nok definitivt en del av "spøkelsesalderen", men det er også viktig å ta på alvor så man ikke ved uhell forsterker adferden så den blir en uvane.
    • Er hun ikke i den alderen? Jeg har noe liknende problemer selv, også 5 mnd. Bjeffet plutselig på en dame på bussholdeplassen i dag, uvisst av hvilken grunn. Heldigvis bare sosial bjeffing, som han gjør når han vil noe, men hun ble dessverre ukomfortabel, så måtte fortelle henne at det var vennlig kommunikasjon for å få oppmerksomhet, ikke noen trussel eller advarsel. De høres veldig annerledes ut og serveres mot "inntrengere" på "eget territorium". Kanskje sammenlignbart med hva din gjør? Fordi min er avlet for å vokte, så belønner jeg ham for å være flink gutt og gjøre jobben sin tilfredsstillende når han serverer advarselbjeff på fremmede "inntrengere". Hadde han truet og ikke latt seg avlede hadde jeg kjøpt profesjonell hjelp, men foreløpig er han tilfreds med å få respons på varselet og tar min vurdering av situasjonen som god fisk.  Kjenner du til begrepet sladretrening? 
    • Det er vanskelig å si uten å se hunden. Går dere på noe valpekurs? Isåfall er det et godt sted å spørre. Jeg tenker også at det er veldig viktig med god sosialisering med trygge hunder og folk, og på trygg avstand til "skumle" ting i ulike miljøer generelt, så ikke alt ukjent blir skummelt.
    • Hei! Har en 5 mnd gammel bc valp som knurrer og bjeffer på ting som kommer på avstand, samme om det er kjentsfolk eller fremmede.. hun syntes det er greit når de kommer nærme nok, da vil hun mer enn gjerne hilse og er fornøyd.   idag når faren min kom inn med caps knurret hun og bjeffet her inne, noe hun aldri har gjort før.. noe jeg bør gjøre for å forebygge? hun er dog lett å avbryte enkelte ganger, men mååå liksom bjeffe.. takk for alle svar
    • Jeg kaster lange blikk på Arrak sine jakker. Har brukt en 100-kroners Didriksons jakke fra Finn denne våren, og bra er det, for den har fått juling. Nå som hopping og biting og riving i klær ser ut til å være en ting i fortiden i nær fremtid.. Noen erfaringer med de?   Edit: advarer også mot Hööks sin jakke. Baklomma har rette kanter og er for smal. Lite plass og ting faller ut. Helt ok budsjettjakke, men har en råd til bedre, kjøp bedre. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...