Gå til innhold
Hundesonen.no

Old english sheepdog


IdaC

Recommended Posts

Japp, en rase jeg har tenkt på leeenge å annskaffe meg. er det noen som har erfaringer med rasen. for og ulemper?

JA, jeg vet det er masse pelstell! men det er bare kos!( har hatt bichon frise, wheaten terrier) så jeg mener for min del det er en fordel:-)

Mye sykdommmer? hvilke?

jeg flytter på hybel til høsten, men vil ikke dele flokken hjemme. masse grunner. og jeg kan IKKE leve uten hund, det går bare ikke. og valget mitt har falt på en pelshund!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet bare at pelsstellet på en OES er noe helt annet enn pelsstellet på en wheaten! Her snakker vi mange timer i uka. Men jeg er enig i at de er nydelige da! :)

Ja, jeg vet, men det er ca samme som er på bichon tror jeg, bare at hunden er større:)

Fortiden bor det tre wheatens hjemme, så børsting kvær dag e æ vant med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Så gøy at du er interessert i en OES :) Pelsstellet på en OES kan forøvrig ikke sammenlignes med en bichon. En OES bør børstes ukentlig, og dette tar ca 4 timer... Å bade en OES tar "bare" et par timer om den er gjennomgredd først, så det er mye jobb. Bare spør hvis det er noe du lurer på, ellers anbefaler jeg deg å ta kontakt med raseklubben på noesk.no :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Så gøy at du er interessert i en OES :) Pelsstellet på en OES kan forøvrig ikke sammenlignes med en bichon. En OES bør børstes ukentlig, og dette tar ca 4 timer... Å bade en OES tar "bare" et par timer om den er gjennomgredd først, så det er mye jobb. Bare spør hvis det er noe du lurer på, ellers anbefaler jeg deg å ta kontakt med raseklubben på noesk.no :)

Der var du ja Kristina. Jeg håpet at du skulle dukke opp i denne tråden. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Så gøy at du er interessert i en OES :) Pelsstellet på en OES kan forøvrig ikke sammenlignes med en bichon. En OES bør børstes ukentlig, og dette tar ca 4 timer... Å bade en OES tar "bare" et par timer om den er gjennomgredd først, så det er mye jobb. Bare spør hvis det er noe du lurer på, ellers anbefaler jeg deg å ta kontakt med raseklubben på noesk.no :)

Vet du om noen i tromsø som har OES?

sånn jeg skal ha til utstilling. siden jeg driver med det fra før av. + og skal drive ag el lydighet.

skal de klippes? vis ja, hvor ofte? er det noe som er viktig å tenke på sånn om OES?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veit iallefall om en som har OES der oppe, men igjen, ta kontakt med raseklubben og distriktskontakten i Troms/Finnmark :)

De skal ikke klippes, kun rundt potene og litt stussing "her og der" før utstilling, samt barbering under potene.

Det er ikke så mye sykdom på rasen, men vær nøye med å sjekke gemyttet på avelsdyrene, da det gjerne avles på litt av hvert. Det er noen hunder med div redlser og usikkerhet, men det snakkes ikke så høyt om innad i klubben/oppdrettere og mange har de fineste bortforklaringene på det.

Jeg trener både lydighet og bruks med min, men det kan være en utfordring til tider. Agility hadde hun elsket, men kommer litt for høyt i stress, samt at hun ihvertfall ikke hadde tatt seg tid til å stoppe på feltene, for alt av pirearbeid og ting som ikke er gøy/fartsfylt er totalt unødvendig :) Hun kan dø for belønningen min (drakamp, ball etc), men ikke søren om hun repeterer sju ganger på det samme alikevel, da blir hun døv eller underholder seg selv. Hun egentlig elsker å jobbe, men hun gjør det på sin måte, og noen ganger jobber og jobber hun, uten at hun egentlig vet hva hun driver med. Men prøver hardt, det skal hun ha for :)

Tror det blir litt hva du gjør det til også. Er du flink til å bygge opp en god lek fra hunden er liten tror jeg du kan komme langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veit iallefall om en som har OES der oppe, men igjen, ta kontakt med raseklubben og distriktskontakten i Troms/Finnmark :)

De skal ikke klippes, kun rundt potene og litt stussing "her og der" før utstilling, samt barbering under potene.

Det er ikke så mye sykdom på rasen, men vær nøye med å sjekke gemyttet på avelsdyrene, da det gjerne avles på litt av hvert. Det er noen hunder med div redlser og usikkerhet, men det snakkes ikke så høyt om innad i klubben/oppdrettere og mange har de fineste bortforklaringene på det.

Jeg trener både lydighet og bruks med min, men det kan være en utfordring til tider. Agility hadde hun elsket, men kommer litt for høyt i stress, samt at hun ihvertfall ikke hadde tatt seg tid til å stoppe på feltene, for alt av pirearbeid og ting som ikke er gøy/fartsfylt er totalt unødvendig :) Hun kan dø for belønningen min (drakamp, ball etc), men ikke søren om hun repeterer sju ganger på det samme alikevel, da blir hun døv eller underholder seg selv. Hun egentlig elsker å jobbe, men hun gjør det på sin måte, og noen ganger jobber og jobber hun, uten at hun egentlig vet hva hun driver med. Men prøver hardt, det skal hun ha for :)

Tror det blir litt hva du gjør det til også. Er du flink til å bygge opp en god lek fra hunden er liten tror jeg du kan komme langt.

Tusen takk! hihi, nå blir det oppdretterjakt x) kan det være en ide om import fra et annet land? tanke på gemytt og helse?

sånn som Wheaten fins det jo forskjellige pelstyper( amrikansk og irsk ++ ene er tykkere enn den andre noen med underull andre har ikke) er det noe sånt på de? og har de knutefaser? ( sånn som wheaten knuter det seg å lager tover når de går fra valp til voksen i ca 1/2 år eller noe)

Og er det spesielle børster kammer? (har en del, men om jeg kan bruke det)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, optimalt skal jo pelsen være rimelig stri, men det er mange ulike pelser, noen har voldsomme pelser med mye underull, den er gjerne myk og helt forferdelig å holde, også har du de som har en veldig stri pels med lite underull som er fryktelig enkel å holde, og alt imellom såklart.

En OES har 4-5 pelsskifter før den får den voksne pelsen rundt 3 årsalderen, og spesielt fra 8 mnder- 1 1/2 år, så floker det seg mye. Pelsen skifter fra valpepels til unghundpels (enkelte hunder blir nesten helt hvite i denne perioden), til åringpels, og enkelte hunder har ikke fult utviklet voksenpels før i 3 årsalderen.

Jeg bruker karde på beina, kam på ørene og en avlang børste fra chris christensen på kroppen + balsamspray. Alle bruker ulike børster, så du finner en du er komfortabel med til slutt til ditt bruk. Men en børste med tagger (uten sånn knott ytterst), en kam og en karde er et must. Men det har dere vel til wheatens også. Ellers bruker jeg et grooming powder når hun er møkkete og jeg ikke orker å bade henne.

De er veldig ålreite å ha løs på tur, de tråkker stort sett i helene på eieren og beveger seg ikke langt unna for å utforske på egenhånd. Lunah stopper alltid og ser at vi henger med hvis hun er noen meter foran.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi står og gjør klar hundene rundt utstillingsringen står vi beardisfolk og skuler misunnelig på de som har korthårsraser, mens de med OES skuler misunnelig på oss. Men gjett hvem som får all oppmerksomheten når de løper i ringen! :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi står og gjør klar hundene rundt utstillingsringen står vi beardisfolk og skuler misunnelig på de som har korthårsraser, mens de med OES skuler misunnelig på oss. Men gjett hvem som får all oppmerksomheten når de løper i ringen! :ahappy:

Så Beardis-pelsen er mye lettere å stelle? Har hørt at voksne Beardiser trenger full gjennombørsting ca hver 3.uke. Er det fordi de har mye mindre pels, eller fordi OES pelsen er veldig ulik Beardis-pelsen? (Har ikke kjent på OES-pels, bare så det er sagt..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så Beardis-pelsen er mye lettere å stelle? Har hørt at voksne Beardiser trenger full gjennombørsting ca hver 3.uke. Er det fordi de har mye mindre pels, eller fordi OES pelsen er veldig ulik Beardis-pelsen? (Har ikke kjent på OES-pels, bare så det er sagt..)

Akkurat som med OES er det individuelle forskjeller på beardiser også, men jeg tror nok jevnt over at beardispelsen er enklere å ha med å gjøre ja. Tar man en gjennombørsting annenhver eller hver tredje uke så går det greit. Jeg vet ikke så mye om OES, men jeg har inntrykk av at de styler mer i forbindelse med utstilling. Tuperer opp pelsen her og der, og det må jo børstes ut igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi står og gjør klar hundene rundt utstillingsringen står vi beardisfolk og skuler misunnelig på de som har korthårsraser, mens de med OES skuler misunnelig på oss. Men gjett hvem som får all oppmerksomheten når de løper i ringen! :ahappy:

HiHi, det er aldri noen OES på utstilling her oppe... noe som irriterrer meg litt, så får ikke hilst på noen... Men det er vel noen som skal på Dog4all? så får hilse på da :innocent: ( skal ned å gå NM i JH :D

Akkurat som med OES er det individuelle forskjeller på beardiser også, men jeg tror nok jevnt over at beardispelsen er enklere å ha med å gjøre ja. Tar man en gjennombørsting annenhver eller hver tredje uke så går det greit. Jeg vet ikke så mye om OES, men jeg har inntrykk av at de styler mer i forbindelse med utstilling. Tuperer opp pelsen her og der, og det må jo børstes ut igjen.

Røyter beardiser??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Røyter beardiser??

Ja, de røyter litt. Men de har ikke perioder da de blir nedrøytet, bortsett fra etter valping kanskje. Hvis man børster regelmessig blir ikke huset fullt av "pelshybelkaniner", og beardishår i møblene er lett å fjerne siden de er så lange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler deg å bruke god tid på å finne oppdretter, uansett om du tenker på å få den fra Norge eller utland. Vær spesielt nøye med å se på stamtavler for å unngå innavl. Det er relativt få avlsdyr og mange er i slekt. Du burde også hilse på foreldredyrene og andre voksne OESer oppdretteren evt har. Er enig med Kristina om at det dessverre dinnes noe gemyttproblemer rundt om som det ikke snakkes så mye om. Det er en helt fantastisk rase! Vær opmerksom på at pelsstellet er mye mer krevende enn man tror. Forbered deg på at 4 timers pelsstell i uka kan bli til 12 timer i unghundtiden. Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...