Gå til innhold
Hundesonen.no

Utstilling for dummies!


AnnChristin

Recommended Posts

Jeg har da tenkt til å stille ut etterhvert som nøtta mi blir eldre. Men jeg har INGEN erfaring i heletatt. Tenkte å stille ut på lapphund utstillingen som er i Drammen i sommer, og evt på NKK om det er noe valpeutstilling der. Men jeg har som sagt ingen anelse.

Hvilke forberedelser må man ta (lapphund)?

Hvilket utstyr trenger man? Line e.l.?

Hva gjør man i ringen?

Og vel, hva annet er det jeg burde vite før jeg hever meg inn i dette.

Og hva med meg? Er det noe annet enn pent antrekk eller trenger jeg ikke det engang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min hjemmeside er noen artikler jeg har skrevet selv for å hjelpe litt i gang med utstilling - se under "Med egne ord" i Bokhylla. Les de fem artiklene, og spør igjen når noe er uklart :ahappy:

NKK har ikke valpeshow.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke bånd vil forresten passe til en sort og hvit hund, med litt brunt innimellom? Sort kanskje? Eller, hvitt blir kanskje for hvitt? Har meldt han på utstilling 17 april i drammen hundepark, så da er det bare å vente å se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke bånd vil forresten passe til en sort og hvit hund, med litt brunt innimellom? Sort kanskje? Eller, hvitt blir kanskje for hvitt? Har meldt han på utstilling 17 april i drammen hundepark, så da er det bare å vente å se.

Svart er nok best, for hvitt bånd mot hvit pels gjør ofte at pelsen ser gulaktig ut.

Hvem arrangerer i hundeparken? Er det valpeshow? Hvordan melder man på? Finner ikke på NKK eller hundeparken siden sider... :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, link er greit å legge med kanskje. Er buskerud hundeklubb som arrangerer. Vanlig utstilling og valpeshow.

http://www.buskerud-hk.com/

http://www.facebook.com/event.php?eid=159633944085442

Står mest info på facebook siden.

Jej! Da var vi påmeldt også! Etter hva jeg forsto på opplegget (ganske annerledes enn på NKK's utstillinger!), går valpene rett til BIS (de som får rødt, vel og merke). Det er dumt, ellers hadde vi kanskje møttes i gruppefinalen. :)

Lykke til uansett! :)

Jeg er hun høye med rødt hår og et rødt knertmonster ved siden av, bare å komme bort og si hei. :) (Og så begynner jeg å bli ganske trygg i utstillingssammenheng, så det er bare å spørre hvis du trenger litt støttekontakt.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jej! Da var vi påmeldt også! Etter hva jeg forsto på opplegget (ganske annerledes enn på NKK's utstillinger!), går valpene rett til BIS (de som får rødt, vel og merke). Det er dumt, ellers hadde vi kanskje møttes i gruppefinalen. :)

Lykke til uansett! :)

Jeg er hun høye med rødt hår og et rødt knertmonster ved siden av, bare å komme bort og si hei. :) (Og så begynner jeg å bli ganske trygg i utstillingssammenheng, så det er bare å spørre hvis du trenger litt støttekontakt.)

Det skal jeg huske på. Og ser du ei nervøs jente i sort bukse, hvit t-skjorte og vest, som har en sort og hvit liten hårball er det bare å si hei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jej! Da var vi påmeldt også! Etter hva jeg forsto på opplegget (ganske annerledes enn på NKK's utstillinger!), går valpene rett til BIS (de som får rødt, vel og merke). Det er dumt, ellers hadde vi kanskje møttes i gruppefinalen. :)

Dette er jo NKK's konkurrent, Norges Hunder Landsforbund, altså har de et eget system og er ikke tilknyttet NKK, annet enn at noen raser visstnok kan tillate for at hunder registrert i NHL kan stille på utstilling på dep.nr. og evt. oppnå NKK-registrering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo NKK's konkurrent, Norges Hunder Landsforbund, altså har de et eget system og er ikke tilknyttet NKK, annet enn at noen raser visstnok kan tillate for at hunder registrert i NHL kan stille på utstilling på dep.nr. og evt. oppnå NKK-registrering.

Hehe, du er veldig morsom om dagen med alle de nye ringsekretærkunnskapene dine, men noe får vi vanlige dødelige med oss også, altså! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, du er veldig morsom om dagen med alle de nye ringsekretærkunnskapene dine, men noe får vi vanlige dødelige med oss også, altså! :D

Hihi, det med NHL fant jeg ut av før kurset altså :P men da ble jeg helt forferdet over at noe sånt hadde eksistert uten at jeg hadde fått det med meg nemlig. Og nå ble jeg helt overrasket over at det faktisk var så aktivt!

Har snust på tanken med å melde Tinka på der nemlig.. men det har bare blitt med tanken :ahappy:

Og ikke meningen å virke eplekjekk med RS-kunnskapene, men øver meg bare og lærer mye ved å huske det jeg kan i slike situasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(om du har sorthvit hund, så lønner det seg ikke å stille i sort og hvite klær) :)

Oj, vet ikke om jeg har råd til å kjøpe nye klær, og det er ærlig talt ikke annet i skapet mitt enn sort/hvitt :P Tror jeg har en rød ballkjole liksom, det er det, og et korsett, men det egner seg ikke på slike steder :whistle:

Viste faktisk at det var forskjell på forbunda, men valpeustilling har jo ikke noe å si uansett så =D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, vet ikke om jeg har råd til å kjøpe nye klær, og det er ærlig talt ikke annet i skapet mitt enn sort/hvitt :P Tror jeg har en rød ballkjole liksom, det er det, og et korsett, men det egner seg ikke på slike steder :whistle:

Viste faktisk at det var forskjell på forbunda, men valpeustilling har jo ikke noe å si uansett så =D

Du kan slappe av med klærne og farger, det har ikke alt å si, selv om det noen ganger høres sånn ut.

Det er viktigere at du har på deg sko det er godt å løpe i, bukse du kan bøye deg i uten å leke rørlegger, og en overdel du kan bøye deg i uten at alle får se barmen. Og om du har en god BH så ikke store pupper dasker deg og dommeren i fjeset, er det greit også. Kle deg komfortabelt og praktisk, med andre ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan slappe av med klærne og farger, det har ikke alt å si, selv om det noen ganger høres sånn ut.

Det er viktigere at du har på deg sko det er godt å løpe i, bukse du kan bøye deg i uten å leke rørlegger, og en overdel du kan bøye deg i uten at alle får se barmen. Og om du har en god BH så ikke store pupper dasker deg og dommeren i fjeset, er det greit også. Kle deg komfortabelt og praktisk, med andre ord.

OT, men hva om hun LIKER det da? :aww:

Bare tuller :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter i samme tråden min jeg. Hva er enklest måte å få hvit bikkje hvit igjen? Han er såklart hvit på undersiden, og vel, ikke så hvit lengre nå.

Jeg er ikke helt sikker på hva du egentlig spør om, men det finnes sikkert 1473 forskjellige shampooer for hund, med ulike egenskaper - for eksempel gjøre det hvite hvitere, det sorte sortere, pelsen mer glansfull, mindre statisk, mer volumøs, striere, slettere, glattere, for krøllete pels, også videre.

Mange bader hunden sin rett før utstilling med en shampoo som paser for den rasen og det individet. Men det er forskjeller - min hund kan bades samme morgen som utstillingen og se flot ut. For andre raser vil det være feil fordi pelsen blir for luftig og må legge seg ned litt før den er rasetypisk. Noen skal føhnes tørre, andre skal lufttørkes.

Jeg kjenner ikke din rase, men om du kontakter oppdretter, raseklubb eller aktive utstillere innen rasen vil de helt sikkert kunne gi deg noen pelsstelltips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan slappe av med klærne og farger, det har ikke alt å si, selv om det noen ganger høres sånn ut.Det er viktigere at du har på deg sko det er godt å løpe i, bukse du kan bøye deg i uten å leke rørlegger, og en overdel du kan bøye deg i uten at alle får se barmen. Og om du har en god BH så ikke store pupper dasker deg og dommeren i fjeset, er det greit også. Kle deg komfortabelt og praktisk, med andre ord.

:lol: Du er så go' :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter i samme tråden min jeg. Hva er enklest måte å få hvit bikkje hvit igjen? Han er såklart hvit på undersiden, og vel, ikke så hvit lengre nå.

Jeg bruker Chris Christensen White shampoo på alt det hvite på Amiga, det bleker ikke etc, men vasker hun blenda hvit :lol: også bruker jeg black på alt det brune.

Men du kan jo høre med noen med samme rase hva de ev bruker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Uff, kjipt med UVI. Men bra du fikk sove 6 timer sammenhengende, det er jo ganske lenge.  Jeg tror det allerede er blitt en vane for han å våkne i 4-tiden. Han våknet igjen i natt. Lå litt å tygget på sengen og styrte, så sovnet han etterhvert. Og igjen når alarmen går klokken 7, så vil han bare sove videre, så det er virkelig ikke noe stort behov for å tømme seg. Så nå er det bare å få bort den vanen tenker jeg, så får jeg sove natten igjennom 😊
    • Så bra Her har ho begynt å tisse inne, så da var UVI et faktum.. Men men, det skjer ofte med valper.  I natt sov ho i 6 timer sammenhengende, deilig. 
    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
    • PS: er det andre enn meg som går rundt å sjekker om det lukter tiss hele tiden???
    • Min har holdt seg stabil frem til nå.  Jeg har begynt å sove oppe, den sover nede i bingen. Tydligvis så sover jeg tungt, for idag etter 7 timer var hele buret og valpen fullt av tiss. Dette har ikke skjedd før... så hektisk morgen..  Lurer litt på hva jeg skal gjøre nå. Prøve igjen og se om det var et uhell, eller bare sove 6 timer så ut...
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...