Gå til innhold
Hundesonen.no

Kalorifattig tilsetning


Recommended Posts

Chanti for vom&hundemat, men får ikke så mye at hun blir mett. Hun er såå sulten ser det ut som, så jeg har tenkt tanken på å kunne tilsette noe kalorifattig i maten, slik at det blir mer vomfyll til ho. Hva kan jeg tilsette egentlig? Helst noe som er enkelt å lage og ikke for dyrt. Har tenkt tanken på kokt most gulrot? Eller kokt ris?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner med at du ønsker å holde vekten på hunden, og at det er derfor du ikke forer henne til hun er mett. Hvis det er tilfelle så er det siste du vil deise i henne en karbohydratkilde som ris, da insulin er et meget anabolt hormon.

Se om V&H har et alternativ som inneholder færre karbohydrater, tørket vom er og et alternativ.

mange dyr går ned i velkt av å ta inn mer kalorier, bare ut av en annen næringskilde, protein er tungt å bryte ned, som et resultat går stoffskifte litt opp. Du kan prøve å suplementere med tunfisk i vann eller i olje. Se om du har noen karbohydrater i kosten som du kan eleminere. Mettet fett er og ganske sultstillende, og hunder lever bare godt på mettet fett.

C-vitamin har og en tendens til å øke fottforbrenning under belastning hos flere pattedyr, men da først når man nærmer seg ca 25mg per kg kroppsvekt. Det er ikke sikkert at det er faktum hos hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke gi ris og annen karbo. Gi rå moste grønnsaker, gjerne gulrot og brokkoli, kålrabi og blomkål. Dette fyller magen uten at noe særlig blir tatt opp, hverken vitaminer eller annet. Om du koker grønnsakene vil de kunne oppta karbohydratene, ergo mer næring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :)

Okei, så ris er ikke lurt. Skjønner. Men tørket Vom? Frysetørket? Det er jo masse fett i det?

Hos min vom&hundemat forhandler har de kun den nr 33 som jeg bruker, samt den med laks nr 25. Og det ser ut som at mer fett og kalorier i den typen.

Hunden får kun vom&hundemat, ikke noe annet, så det er ikke så mye å ta av. Men kan jeg tilsette tunfisk? Da må det vel bli et par-3 hermetikk bokser for at det skal blir noe vomfyll ut av det?

Tulip: Takk for tips. Har tenkt litt tanken på kokte grønnsaker. Må være greit å mose og blande i kjøttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slanking har ikke særlig mye med kalorimengde å gjøre. Kaloribasert slankekurer fungerer kun sakte og over meget lang tid, og i min mening så er de kjedelige og slitsome(sulten i eningen).

Fett er en av de tingene som faktisk kan få en hund til å gå ned i vekt, så mer kalorier kan gi en slankende effekt. Det samme med proteiner, da de er seige å fordøye og øker stoffskiftet.

Hvis du er ute etter ting for å gi ren metthetsfølelse for hunden så er salt(ja fy på meg for å si det) og grønnsaker noen alternativ. Se på matvaretabellen over hva som inneholder hva, men generel anbefaling for å ungå vektøkning er å holde seg unna karbohydrater.

http://matportalen.no/matvaretabellen

Blomkål er ganske bra, har 2.3g karbo per 100g og de karboene er stort sett polysakkarider(bare en "liksom" karbohydrat/påvirker ikke insulinproduksjon noe betydelig).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Truls, nå skal ikke hunden slankes, men få en større metthetsfølelse. Da er rå grønnsaker flott :)

Djerve, det tar ikke lang tid å hakke opp rå grønnsaker, ev kjøre i blender med litt vann. Du kan selvsagt koke om du ønsker. Spiser dine hel gulrot feks? Da kan du gi en før mat, slik at de får tygd litt samt fylt opp med fiber først. det kan også hjelpe på metthetsfølelsen om du rører ut maten i endel vann, det blir tyngre/fullere i magen. Gir du rå bein? Det fyller også godt opp i magen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun liker ikke å få bare grønnsaker, det er hun null interessert i. Da tror jeg det må kamufleres godt med kjøttlukt :P (tror det går bare bra å blande i maten)

Jeg gir slike bein man kjøper på butikken. Av hud. Gir jeg det, spiser hun gjerne opp hele beinet når hun får et. Gjelder det også slike bein, eller kun råe? (metthetsfølelse)

Lurt det med å blande vann i!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan få mine råbein, de stinker opp kjøleskapet mitt:P Skal koke dem imorgen.

Hva med å lage en stappe av noen grønnsaker? Spe på med litt levergodt(krydder for hund) for å gjøre det smakelig. Kraft av bein kan og være en basis for stappen.

Er det Dobben som er så sulten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe har kjøleskapet fullt av kjøtt, så du må bare beholde beina dine :D

Takk for tips.

Ja det er dobbern som er så sulten. Hun syns det er blodig urettferdig at Nitro, greyhounden, får så mye man han vil ha, en toppa skål, og noen ganger fyller vi til og med skåla på nytt hvis han spiser opp! ! :o Hun får bare en munnfull og slikker skåla lenge etterpå, og så stiller hun seg opp og stirrer på Nitro når han spiser ihåp om at han etterlater seg en smule på gulvet. Hun går inn i en mattranse. hehe. dakar lille blubben :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...