Gå til innhold
Hundesonen.no

Treningsvenner på nettet


Audi

Recommended Posts

Vi har flyttet på landet, og har ikke fått oss treningsvenner her enda. Dermed tenkte jeg at kanskje noen kunne være interessert i å starte en slags treningsgruppe her på sonen?

Så kan vi fortelle hverandre om hva vi trener, fremgang, tips til nye ting å trene på osv.

Spiller ingen rolle hva folk trener på, om det er vanlig hverdagslydighet, bruks, utstilling osv.

Noen som er med meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann! Så koselig at dere vil "være med" og trene da :)

Hunden min heter Audi, han er en 2 år gammel collie. Vi trener lydighet, og når våren kommer krypende, går vi i gang igjen med rundering og spor. I tillegg så kløver vi.

I dag har vi vært på to timers tur nedover Glomma hvor de to beinte hadde sekk, og den firbeinte hadde kløv. Nå har han inntatt horisontalen på sofaen og blir nok liggende der en stund ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann! Hvordan går det? Har det vært noe trening i det siste?

Vi trener en del hver dag, for siden gutten ikke er sånn kjempefan av andre hannhunder, er hver passering trening for oss. Han er blitt utrolig flink, og kommer seg forbi de aller fleste uten å gjøre noen utfall eller brøle. I går gjorde han dessverre det (for første gang på flere måneder), men det er forståelig når det står 50 kg med riesenschnauzer og brøler på ham på andre siden av gaten ;) (Eier måtte sette sjøbein så han ikke skulle bli dratt ut i veien av hunden sin.)

Planen vår for videre lydighetstrening er mer nøyaktighet på kommandoene. Han er litt sløv ofte, og reagerer ikke med en gang han får en kommando.

Videre skal jeg lære han å rygge. Ikke helt sikker på hvordan jeg skal utføre det enda, men vi skal no få det til. Han lære seg jo å snurre rundt sin egen akse ganske fort, så dette skal nok gå bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da slenger vi oss på.

Jeg trene lydighet med aussie tispa mi Jatzy.

I det siste har vi hatt endel fremskritt. Bla har hun ikke motstridt seg tannvisning, ligget på alle felles dekkene (også med fremmende hunder på hver side). Vi har begynte med felles sitt, men dette skjønner hun ikke, og legger seg. Dette ligger nok i at vi har terpa mye på felles dekk.

Stå under marsj, her må jeg virkelig arbeide med stå momentet. Hun stopper ja, men det er først etter et par skritt. Jeg vil ha en bråstopp, eller iallefall noe som ligner.

Fvf, lineføring og avstandskommando må vi få på plass !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som om dere har god dreis på lydigheten Jatzy. Blir det konkurranse på dere også eller?

Det med stå under marsj sliter vi med også. Akkurat samme problem som dere. Han stopper, men det er først etter noen ekstra skritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, vi har jo bronsemerket, og tenker å gå klasse 1 i løpet av året. Men det er fortsatt endel ting som skal på plass før det, så når det blir konkuranse det er jeg ikke sikker på. Men vi trener iallefall konkuranse rettet,

Min hun har veldig høy gjenstands interesse, så for oss, så har det fungert å kaste en leke bakover, imens jeg sier stå. Det er vanskelig å beskrive hvordan jeg gjør det, men når hun går fvf, så kaster jeg leken bakover på samme siden som bikkja er, mens jeg sier stå i det hun bråstopper for å snu seg etter leka. Det funker greit, hittil, men vi har ikke kommet så langt at jeg vet hva resultatet blir.

Har prøvd med litt klikker trening, men her har nok jeg rota litt, for klikker er en så blitt en så strek forsterker at hun blir mer stresset enn noe annet.. Så det vi klikker inn, funker der og da, men når hu har roa seg har hu glemt det.. Så for min hund funker vanlig godbit/leke basert trening best :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis som innehaver av bronsemerket da :)

Det er nok stor fordel å ha en hund med stor gjenstandsinteresse. Audi er lite interessert i gjenstander, så vi jobber med å få den opp. Vi har bl.a hatt problemer med apporten, da han ikke ser poenget med gjenstander. Men det har kommet seg betraktelig da :) For nå bruker vi leken hans, og sørger for en dugerlig drakamp når han kommer inn til oss med gjenstanden.

Godbiter er absolutt beste belønning her i gården.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med gubben på ettermiddagsskift ble det vel kjedelig her hjemme, så jeg og Audi trente litt i stuen. Som nevnt er ikke apport det morsomste pelsen vet, så derfor jobber vi litt med det.

Jeg har kjøpt en hageslange som jeg har kappet i små deler (da kan jeg bruke det til løsbitt under rundering når vi kommer så langt også). Når han ser hageslangene blir han veldig fornøyd, og han elsker å finne dem. Jeg bruker klikker til å trene inn dette, for han hadde en tendens til å slippe den lenge før han var inne hos meg.

I dag fikk jeg ham til og med til å sette seg på plass MED apporten i munnen :D (Da regnet det kyllingbiter for å si det sånn ;) )

OOOH LYKKE!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har det vært litt trening her igjen. Jeg synes vi har en for dårlig utgangsposisjon (han stiller seg for langt unna, og er dårlig til å reposisjonere seg. I et forsøk på å prøve noe nytt, så har vi begynt med kassemetoden fra canis. Dermed lærer han seg å bevege seg sideveis mot beinet mitt på eget initiativ.

Han elsker å lære nye ting, så vi er på full vei oppover læringskurven :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supert at dere jobber med apporten! Det gjelder å ikke gi seg, selvom det mange ganger føles håpløst!

Min hund har nesten for høy gjenstands interesse, så jeg må være mer forsiktig i burken av leker som belønning, selvom det er leker hun jobber best for.

På mandag var vi på hundeklubben igjen.

Nok en gang var det ikke noe problem med tannvisningen eller felles dekken. Så her er det ikke så mye å fortelle om..

Men vi trente på stå momentet, altså, stå og bli stående. Jobbet med å gå rundt Jatzy, og at hun skulle bli stående. Byttet på å bruke leke og godbit som belønning. Problemet med denne øvelsen er at Jatzy synes det er kjedelig i lengen, så jeg tok endel pauser og løste ut med lek de gangene hun var veldig flink. Men stå og bli kan hun, for det gjør man jo på utstilling :P Lineføring er et annet kapittel.. Eller, Jatzy går som ei kule, jeg går som en fyllik!! Så her var det jeg som fikk peset med å stirre stang, så jeg skulle rette meg opp og gå rett frem, mens vi ble venne klikket (altså en annen person klikka, mens jeg gikk rett frem og belønnet jatzy når den andre klikket, når Jatzy gikk fint). det gikk helt greit, men dette må vi øve på. Etter det kjørte vi innkalling og den gikk helt greit untatt en skakk insitt.. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har det vært litt trening her igjen. Jeg synes vi har en for dårlig utgangsposisjon (han stiller seg for langt unna, og er dårlig til å reposisjonere seg. I et forsøk på å prøve noe nytt, så har vi begynt med kassemetoden fra canis. Dermed lærer han seg å bevege seg sideveis mot beinet mitt på eget initiativ.

Han elsker å lære nye ting, så vi er på full vei oppover læringskurven :D

Hva går denne kassemetoden ut på? Jazzi har nemlig også tendens til å trekke for langt i fra, hvis jeg ikke har godbit i hånda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte litt av tråden jeg!

Jeg har en basenjigutt som kan veldig mye! (til å være basenji er han utrolig flink til å høre etter og gjøre ting)

Han er overaskende lett å trene og tar ting veldig veldig fort, men så "glemmer" han ting ganske fort også! :)

Han kan div triks nå, og vi har begynt så smått med lydighet, bruker også kassemetoden, og vi er snart i mål! (merk at dette har tatt noen uker, høhø :P)

SÅ har jeg en grand danois på 4 mnd som lærer en del saktere enn basenjien, men til gjengjeld så tilbyr hun atferd lettere og hun trenger ikke godbit når hun har lært noe i motsettning til mr basenji som bare gjør ting for mat!

Har tenkt å bruke begge i rundering, har starta med basenjien og det går greit!

Også skal grandisen få prøve seg i lydighet! :D (ja jeg liker å trene raser som folk mener ikke duger)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva går denne kassemetoden ut på? Jazzi har nemlig også tendens til å trekke for langt i fra, hvis jeg ikke har godbit i hånda.

Kassemetoden kan brukes til flere ting. I utgangspunktet skal hunden lære seg å stå med forpotene på en kasse el.l (vi bruker en stor tykk bok som jeg har). Dette er et moment som må læres inn først, og som en egen del.

Når det kommer til å anvende dette for utgangsstillingen er dette en god video: Canistv, utgangsstilling

Lykke til med treningen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint at dere gir linker til hvor dere har funnet treningstips, videoer og sånt noe :) For oss nybegynnere som ikke aner hvor eller hvordan man finner sånt er det supert!

Denne tråden skal jeg følge med videre på, og håper den får masse liv! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hiver meg med hær jeg, skal ut å møte en annen rottis nå å trene på å gå tur sammen me andre hunder siden min hund er litt nervøs å skeptisk til andre hunder :) Godbit er klart d som funker best me gutten min, vist jeg belønner me ballen hannes henger han seg helt opp i den å klarer ikke å fokusere å di andre lekene er han ikke så interesert i :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og velkommen i gruppen Gino :)

Vi har fortsatt med innlæringen av kassemetoden. I dag tok han sine første steg til sin høyre side. Han har nok ikke skjønt det helt enda, men det går nok snart et lys opp for ham (han tar ting veldig fort, så det er moro å lære inn nye øvelser med ham).

The work continues :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen Gino :)

På mandag var vi på hundeklubben og trene lydighet. Der gikk en 'simulert klasse 1' trening med ring, dommer og det hele. Jatzy lå på felles dekken helt til hunden ved siden av begynte å bjeffe, det var ekkelt, så hu evakuerte fellesdekken og tok en egenprodusert innkalling i stede. Avstands kommandoen gikk i dass, men hu la seg på dekk på avstand. Resten gikk veldig bra, og fikk mye skrit for hopp øvelsen og spring marjsen. :) Nå vet vi hvor vi står og hva som må jobbes med. Lydelighet er virkelig gøy! Nesten synd at ikke jeg fikk øynene opp for hundesport grenen før i fjor.

I morra skal vi trene inkalling og avstandskommanderinger.. Og evnt hva annet vi måtte finne på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Her har det vært stille en stund ja ;)

Vi har hatt skikkelig påskeferie, så ble "kun" miljøtrening i hele påsken. Nå er hverdagen derimot kommet, og vi er begynt på igjen. Siden vi trener på kassemetoden for tiden, har jeg gått til innkjøp av en sånn krakk som barn står på for å nå opp til vasken på badet. Den har grei høyde for oss, var veldig billig (29 kr på Ikea), og har antiskli både på topp og bunn. (Det siste er veldig greit, for når han blir veldig ivrig kaster han seg oppå, og boken jeg brukte før, skled sammen med hunden bortover gulvet.. :P )

Pausen i påsken har han nok hatt godt av, da vi kunne gå ett skritt videre i dag. (Han bli lett frustrert hvis vi går for fort frem.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Vi sliter litt med kommandoen "stopp". Han er ofte veldig sen med å utføre kommandoen, og går kanskje 2-6 skritt før han faktisk stopper. Jeg prøver å trene det inn med klikkeren nå.

Noen som vil dele hvordan de gjorde det ang innlæring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønsker det som en mer generell kommando hvor han stopper øyeblikkelig uavhengig av hvor han er i forhold til meg.

(F.eks godt å ha når vi går langs veien el.l.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi sliter litt med kommandoen "stopp". Han er ofte veldig sen med å utføre kommandoen, og går kanskje 2-6 skritt før han faktisk stopper. Jeg prøver å trene det inn med klikkeren nå.

Noen som vil dele hvordan de gjorde det ang innlæring?

Jeg har lært inn ståmomentet for seg selv, og er (uten å høre blærete ut, håper jeg...) steike godt fornøyd med resultatet! :P

Jeg har hatt Harly i lek, variert hans posisjon, noen ganger har han vært på en av sidene og noen ganger i front av meg. 1 hånd med leke (godbit kan og brukes) og den andre hånden har blitt brukt som forsterker av kommandoen.

Jeg har kommandert stå, samtidig som den tomme hånden har blitt før frem direkte mot Harly som en brems.

I det han låser alle beina da kommer "braaaa" og belønning. Gikk ikke mange repetisjonene før tempoet på selve stoppen kom seg.

Etterhvert som vi har trent på flere steder har hånden blitt mindre og mindre fremtredene og nå i forrige uke satt vi momentet inn i øvelsen "stå under marsj." Ettersom dette da ble noe nytt igjen fikk han hjelp med påvirkning av hånd de første 2-3 repetisjonene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...