Gå til innhold
Hundesonen.no

Camillas fotografering


Cams

Recommended Posts

Guest vivere
Jeg bare nyter og nyter og nyter.... vanvittig vakker - flotte bilder og motiver :D.

Enig med deg :) Selv undres jeg hvordan Camilla klarer å ta slike bilder. Av egen erfaring vet jeg hvor vanskelig det å fotografere levende skapninger med makroobjektiv når dybdeskarpheten avgjøres på millimeteren og mindre enn det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 53
  • Created
  • Siste svar
Tjih. Er dere ikke det minste nysgjerrige på hvordan, jinter? :)

Jopp, unge mann :). Jeg skulle gjerne visst mer om hvordan man får såpass stor dybdeskarphet her... En ekstern lyskilde slår meg som en viktig ingrediens :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere
Jopp, unge mann :). Jeg skulle gjerne visst mer om hvordan man får såpass stor dybdeskarphet her... En ekstern lyskilde slår meg som en viktig ingrediens :D

Mer enn bare en ekstern kanskje? Bildene ligner vaffal lite på de som jeg tok i reptilparken ifjor. Sukk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har latt være å gå innpå denne tråden fordi jeg har antatt at det er sånne "jeg har kjøpt meg et kamera som jeg trykker litt på, og hei hvor det går!"-bilder (som undertegnede er ganske god på :icon_redface: ), men fy søren så imponert jeg blei. Tar meg i å sitte og studere detaljene om igjen og om igjen, og er helt fascinert. Du er utrolig dyktig, rett og slett.

Har ikke lyst til å bli med meg på butikken og hjelpe meg med å kjøpe linse, vel...? :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere
Antakelig *ler og ønsker seg sånne gode lyskilder*

Fortsatt lam i bakhodet. Jeg altså :) Camilla skriver "Kameraet jeg bruker er Canon 40D (Av og til Canon 7D ), og på macro-shots bruker jeg Sigma 105mm med ekstern blitz og soft box."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsatt lam i bakhodet. Jeg altså :) Camilla skriver "Kameraet jeg bruker er Canon 40D (Av og til Canon 7D ), og på macro-shots bruker jeg Sigma 105mm med ekstern blitz og soft box."

Vi er muligens flere litt halvlamme her *ler*. Men jeg tenkte meg nok det var en softbox inne i bildet ja :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk alle sammen, er kjempehyggelig å høre at dere liker bildene! :)

Enig med deg :) Selv undres jeg hvordan Camilla klarer å ta slike bilder. Av egen erfaring vet jeg hvor vanskelig det å fotografere levende skapninger med makroobjektiv når dybdeskarpheten avgjøres på millimeteren og mindre enn det :)

Hehe, ja, det er en øvelse som tar knekken på tålmodigheten. Heldigvis med de fleste reptiler, så står de mye stille. Men det å f.eks fotografere aktive slanger eller gekkoer er nesten håpløst. Og det blir tungt i lengden å stå og holde et kamera som veier sikkert rundt 1 kg.

Manuell fokus er det beste. Og stort sett skal fokusen være på øynene. Så man har vel alt mellom 3 sekunder til 10 sekunder på å finne riktig fokuspunkt før dyret vandrer videre.

Jopp, unge mann :). Jeg skulle gjerne visst mer om hvordan man får såpass stor dybdeskarphet her... En ekstern lyskilde slår meg som en viktig ingrediens :D

Godt lys er ekstremt viktig uansett hva slags bilder man tar. (med mindre man er flink på å manøvre seg i dårlig lys og har utstyret for det) Og selv her sliter jeg mye selv. Jeg prøver å lære meg hvordan bruke f.eks to blitz samtidig, men det er vanskelig å justere riktig.

Jeg bruker også noe som heter "Light tent". Lystelt.

Ellers er det også viktig med godt kamerautstyr. Billig er langt ifra bra hvis man vil ta gode bilder. :P Jeg drev lenge med Canon 350D med macro og ekstern blitz og trodde bildene mine var gode nok. Helt til jeg kjøpte meg Canon 40D... og helt til samboer kjøpte seg Canon 7D... og helt til jeg var på Macrokurs i reptilparken og fikk prøve en Nikon til 70 000 kr (husker ikke merket, jeg er ikke noe flink på Nikon). Skjønt, kamerautstyr til 70 000 er sånt utstyr bare rike folk kjøper, eller folk som jobber som fotograf og blir sponset. Men poenget mitt er at de bildene det Nikon-kameraet tok, var helt vanvittig detaljerte og skarpe. Og sammen med et macro-objektiv som var verdt vel over 15 000... vel, vi kan si at min stusselige Canon 40D med Sigma macro ikke er "bra nok" lenger. :P

Jeg har latt være å gå innpå denne tråden fordi jeg har antatt at det er sånne "jeg har kjøpt meg et kamera som jeg trykker litt på, og hei hvor det går!"-bilder (som undertegnede er ganske god på :icon_redface: ), men fy søren så imponert jeg blei. Tar meg i å sitte og studere detaljene om igjen og om igjen, og er helt fascinert. Du er utrolig dyktig, rett og slett.

Har ikke lyst til å bli med meg på butikken og hjelpe meg med å kjøpe linse, vel...? :whistle:

Hehe, aww! Så bra du klikket deg inn allikevel da! :ahappy:

Jeg kan godt være behjelpelig med valg av utstyr om du ønsker deg noe nytt noe. Hva slags kamera har du fra før av?

Ang kjøp av utstyr, så er det "lureste" ofte å dra i butikken (f.eks Foto Video, de har noe sykt med lokaler hvor man får prøve utstyr), prøve ut et objektiv i din prisklasse som passer til det du vil ta bilde av (kan f.eks ikke bruke telezoom til macro-fotografering, osv osv..) og så bestiller du fra B&H Photo i USA. Mesteparten av kamerautstyret vårt kommer derfra, og man sparer gjerne mye penger på det.

Men utstyr har ingenting å si hvis man ikke er flink til å lære og utforske og prøve og feile. Vil også anbefale enhver som er interessert i fotografering å abonnere på et blad som heter "Digital Camera". Dette bladet er fullstappet med tips og triks og inspirasjon til tusen om all slags fotografering, vel verdt pengene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt fler bilder.

Afrikansk oksefrosk, Pyxicephalus adsperus

5535455174_d1f7ddc3c2_o.jpg

Jordbær pilgiftfrosk, Oophaga pumilio

5535454910_45f1a26940_o.jpg

5535454276_ffd43805be_o.jpg

"Phantasmal" pilgiftfrosk, Epipedobates tricolor

5534876135_d7e1b2fb28_o.jpg

Kongepyton, python regius

5534719605_5ed52f9ecf_z.jpg

Brillekaiman, Caiman crocodilus

5535299906_e0264bc29a_z.jpg

Og så litt moro med fish-eye. :P

Grønn iguan, iguana iguana

5534720701_e0e991c513_z.jpg

5535301192_8e49222fca_o.jpg

5534718631_1695a96475_o.jpg

Grønn-vinget ara papegøye, Junior.

5534718053_e6ef0c29d6_o.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oioioi, jeg er mektig imponert over fotograferingen din! Så dyktig du er!

Jeg drømmer selv om å bli , ja, en så god fotograf som deg. Jeg har SONY 330 tror jeg..haha, det er mitt første speilrefleks kamera. Dette kan ikke zoome så langt, så jeg skal kjøpe meg ny , lengre og bedre linse. Men hvilken ville du anbefalt? :) Om jeg kan spørre..heh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! :) Vært litt stille her nå en liten periode, men jeg har mer å poste.. Kanskje i kveld!

oioioi, jeg er mektig imponert over fotograferingen din! Så dyktig du er!

Jeg drømmer selv om å bli , ja, en så god fotograf som deg. Jeg har SONY 330 tror jeg..haha, det er mitt første speilrefleks kamera. Dette kan ikke zoome så langt, så jeg skal kjøpe meg ny , lengre og bedre linse. Men hvilken ville du anbefalt? :) Om jeg kan spørre..heh.

Haff, jeg er fryktelig dårlig på Sony-utstyr, jeg er litt mer dreven på Canon og ørlite Nikon. Hva slags fotografering vil du gjøre?

Det er enorm kvalitetsforskjell på objektiver, og du må bestemme selv hvor seriøs du vil fotograferingen din skal være.

Jeg er innmari kresen på kvalitet, og ønsker egentlig mye bedre kamera og objektiver, men det jeg har nå holder greit.

Ang hvilken objektiver du bør kjøpe, så er det helt avhengig av hva slags fotografering du vil gjøre. Vil du ha noe som zoomer greit, så bør du forhøre deg hos noen som er flinkere på Sony-merket på telezoom-objektiver.

Ooooo er ikke det en sånn en "let's get high" frosk? :D

Utrolig nydelige bilder du tar!

Hehe, njaaaa, nei, tror ikke det. Mener det var en Amerikansk og Australsk frosk/padde som ble brukt til den slags shenanigans. Denne her er fra Afrika.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...

Angola pyton

Python anchietae

5534692853_65f29273d1_z.jpg

Tokay Gekko

gecko gekko

5534688819_b280864578_z.jpg

Langhaleøgle

Takydromus sexlineatus

5535276548_e483807fe4_z.jpg

Blå pilgiftfrosk

Dendrobates azureus

5535274642_5e7c5f4749_z.jpg

Gul pilgiftfrosk

Dendrobates leucomelas

5534695517_74658e874f_z.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må slutte med dette, Camilla, jeg blir bare deprimert :)

Helt enig :getlost: Blir grønn av misunnelse :aww: Så flink skal jeg bli når jeg blir stor :aww:

(Bare tuller selvsagt, fortsett å poste disse flotte bildene :D Og gjerne lær oss vanlige dødelige hvordan du får det til :innocent: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...