Gå til innhold
Hundesonen.no

Spenning, glede, fryd, skrekk, gru- hjeelp


LinL

Recommended Posts

Hei :) Noen av dere har kanskje sett en tråd jeg skrev for ei stund siden når jeg drev å vurderte raser. Jeg fyller 21 år i juni, og er barnevensstudent. I utgangspunktet hadde jeg bestemt meg for å vente med hund til jeg er ferdigutdannet og har en noenlunde stabil økonomi. MEN så har jeg blitt syk igjen, jepp, jeg snakker om valpesyken.. Etter lange vurderinger, gransking av bankkontoen og diskusjoner med meg selv og med foreldrene mine kom jeg fram til at jeg skulle låne familiehunden for å se hvordan det går å kombinere skole og hund. Dette ga jo selvfølgelig mersmak, og nå ser det ut til at det blir valp på meg i juni. Jeg er først i venteliste på en rød dvergpinscher hannvalp. Oppdretter venter to kull med røde valper :D JEG ER SÅ GLAD, og samtidig nervøs for at det ikke skal komme noen hanner i kullene (men det skal jo litt mye til for at det ikke blir det da). MEN jeg holdet meg positiv og gleder meg til (den mulige) valpen :D

Så, til saken, hva er det viktigste jeg må ha klart hvis det blir valp? Jeg er jo litt nervøs, er så redd for å gjøre noe galt med en stakkars liten valp, men jeg leser og leser, og driver å øver meg på klikkertrening og andre positive treningsmetoder med hundene til familien :)

Det jeg da lurer på, til dere erfarne valpeoppdragere, hva er det aller viktigste jeg må tenke på når det gjelder oppdragelse? Hvilke "feller" er det lett å gå i, og hvordan unngå de?

Jeg har nesten to hele måneder hvor jeg har en veldig fleksibel jobb, (sykkelinstruktør og resepsjonist) med bare 3 timer sammenhengende jobbing, så TID, det har jeg massevis av i sommer :)

Og valpekurs. Er det noen som kan anbefale noen hundeskoler i Trondheimsområdet som trener positivt? :)

Rotete innlegg, men jeg er bare så ivrig, så glad og forventningsfull OG nesten litt redd :P Jeg måtte bare lette litt på hjertet her, hehe.

Jeg takker på forhånd for svar :D Hei og hå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Canis har valpekurs i Trondheim der klikker er hovedingrediensen. Trondheim Hundeskole trener også positivt hvis jeg ikke tar feil.

Min erfaring er at den største fellen å gå i er å stresse for mye :) De andre fellene kan andre som er mer kvalifiserte svare på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer som kommende eier av hund og ikke minst en dvergpinscher :D

Siden jeg har litt erfaring fra rasen vil jeg råde deg til å være bestemt men trene positivt(som du allerede har skrevet at du skal)

En dp skal så absolutt vite hva som er rett eller galt. Hvis den får gjøre som den vil kommer den til å styre hele huset. Så en vennelig men bestemt tone med hunden er veien å gå.

Pass på at du ikke lar den bli for avhengi av deg. Øv gjerne på å gå fra den litt mens andre holder den i parken eller lignende. Det må jo være mulig å la andre passe den uten at den desperat bjeffer og drar etter deg.

Hvis du ikke allerede har gjort det burde du ta deg en tur på pinscherklubbens hjemmeside og forum for å lese litt mer om dp.

Hvilken kennel skal du få hund fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer som kommende eier av hund og ikke minst en dvergpinscher :D

Siden jeg har litt erfaring fra rasen vil jeg råde deg til å være bestemt men trene positivt(som du allerede har skrevet at du skal)

En dp skal så absolutt vite hva som er rett eller galt. Hvis den får gjøre som den vil kommer den til å styre hele huset. Så en vennelig men bestemt tone med hunden er veien å gå.

Pass på at du ikke lar den bli for avhengi av deg. Øv gjerne på å gå fra den litt mens andre holder den i parken eller lignende. Det må jo være mulig å la andre passe den uten at den desperat bjeffer og drar etter deg.

Hvis du ikke allerede har gjort det burde du ta deg en tur på pinscherklubbens hjemmeside og forum for å lese litt mer om dp.

Hvilken kennel skal du få hund fra?

Takk takk :) Jeg er på pinscher forumet, sitter å ni-leser :P Jeg har tenkt å starte tidlig med alenetreninga, la den være inne alene når jeg går med søpla, og ellers sånne små ting, ikke la den dulte med på do osv. Ønsker jo at det skal bli en selvstendig hund etterhvert, jeg skal jo i jobb om noen år så! Takk for tips, bestemt med positiv. Det skal man klare, jeg må bare være streng med meg selv "ikke dulle med valpen HELE tiden" :P

Jeg skal ha hund fra exigor's kennel :) forhåpentligvis etter red pascal og red arina :D Satser på at det blir en litt mørk rød hanne :) er veldig spent altså ! :D tiden kan bare ikke gå fort nok...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende tid! :D Og er veldig enig med Kitano - største "fellen" er å stresse for mye.. ;) Nyt valpetiden, kos dere! (og ta mange bilder - før du vet ordet av det er han en 9mndr gammel hormonbombe av en tenåring...) ;) DPen er en veldig morsom rase - gled deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Presiserer det igjen jeg, bare slappe av, du leser mye nå på forhånd og det er bra. Men ikke stress om du kommer opp i en situasjon du ikke føler deg kjent i, husk at bøker ikke inneholder alle mulige scenarioer :P

Kos deg med valpen, og vær deg selv!

Når det kommer til trening er det lærerikt å gå et valpekurs, og prøve å dra på litt fellestreninger i etterkant. Og ja som Batis sier, MASSE BILDER! Lek paparazzi ihvertfall hver uke, har du ikke kamera, så bruk mobilen osv ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle tips og råd :D Jeg er veldig spent ! Ja det kommer til å bli masse bilder, klarer nesten ikke å vente. Heldigvis har jeg et godt støtteapparat i starten, familien gleder seg like mye som meg, og min mor er veldig flink med hunder, så jeg kan alltids spørre om hjelp der hvis jeg kommer opp i noen vanskelige situasjoner :)

Men, et nytt spørsmål; jeg og valpen bli boende hjemme i ca 3 måneder før vi drar tilbake til lillehammer hvor jeg studerer. Hjemme så har vi tre hunder, og disse er blitt ganske avhengige av hverandre, spesielt den yngste. Han liker absolutt ikke å være hjemme hvis ikke en av de andre hundene er der.

Jeg kommer til å prøve så mye jeg kan at valpen er litt alene uten at de andre hundene er i området, men vi bor jo under samme tak, så det vil kanskje bli litt vanskelig. Tror dere valpen kan bli avhengig av de, og at det kan bli et problem når vi flytter tilbake til lillehammer igjen? Eller tror dere dette går bra? Noen som har vært i liknende situasjon som har noen tips ? Kommer sikkert til å bombadere forumet med spørsmål fremover, men jeg liker å være litt i forkant :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pass på å trene hunden din for seg, gå egne turer med bare den. Evt. ved hjemmealene-trening kan den være på et eget rom, separat fra de andre.

Men det er godt du ser på det som en potensiell utfordring, for det er nok greit å være føre var på slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk takk :) Jeg er på pinscher forumet, sitter å ni-leser :P Jeg har tenkt å starte tidlig med alenetreninga, la den være inne alene når jeg går med søpla, og ellers sånne små ting, ikke la den dulte med på do osv. Ønsker jo at det skal bli en selvstendig hund etterhvert, jeg skal jo i jobb om noen år så! Takk for tips, bestemt med positiv. Det skal man klare, jeg må bare være streng med meg selv "ikke dulle med valpen HELE tiden" :P

Jeg skal ha hund fra exigor's kennel :) forhåpentligvis etter red pascal og red arina :D Satser på at det blir en litt mørk rød hanne :) er veldig spent altså ! :D tiden kan bare ikke gå fort nok...

Høres jo ut som en dp er perfekt for deg :)

Exigor er en bra kennel. Det som er så bra i sverige er at de er så flinke til å bruke MH tester på hundene sine.

Lykke til med valp. Du må legge ut bilder når den kommer da! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres jo ut som en dp er perfekt for deg :)

Exigor er en bra kennel. Det som er så bra i sverige er at de er så flinke til å bruke MH tester på hundene sine.

Lykke til med valp. Du må legge ut bilder når den kommer da! :D

Ja, begge foreldrene er MH testet, så håper bare det kommer en liten gutt til meg der :D

Nå sitter jeg selvfølgelig å tråler nettet etter utstyr og sånt ! :P Og jeg tenker på navn. GOOOSJ så mye styr og spenning :D MEn, har en liste med navn, hva troor dere ? :D

Alvin, Eddie, Felix, Helmer, Jasper, Kaiser, Noah, Pelle og Theo. Tror favorittene så langt er Alvin, jasper og pelle :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, begge foreldrene er MH testet, så håper bare det kommer en liten gutt til meg der :D

Nå sitter jeg selvfølgelig å tråler nettet etter utstyr og sånt ! :P Og jeg tenker på navn. GOOOSJ så mye styr og spenning :D MEn, har en liste med navn, hva troor dere ? :D

Alvin, Eddie, Felix, Helmer, Jasper, Kaiser, Noah, Pelle og Theo. Tror favorittene så langt er Alvin, jasper og pelle :P

Jeg likte Kaiser og Theo :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pelle synes jeg er et herlig hundenavn! Lett å si, ligner ikke på noen kommandoer og for meg så er det en skøyeraktig liten fyr som spretter rundt og skaper glede!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Apropos valpekurs: det finns mange gode alternativer her i byen, men sleng deg gjerne med på sonens etterhvert faste torsdagstreninger! Helt gratis, og kanskje litt lettere/lavere terskel for å få hjelp til dagligdagse ting. Og, altså, det er bare hyggelig om du vil være med allerede nå på torsdag, feks, selv om du ikke har valpen ennå ;)

Gratulerer med valp - og lykke til! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos valpekurs: det finns mange gode alternativer her i byen, men sleng deg gjerne med på sonens etterhvert faste torsdagstreninger! Helt gratis, og kanskje litt lettere/lavere terskel for å få hjelp til dagligdagse ting. Og, altså, det er bare hyggelig om du vil være med allerede nå på torsdag, feks, selv om du ikke har valpen ennå ;)

Gratulerer med valp - og lykke til! :D

Det skal jeg gjøre! Jeg bor i lillehammer nå, så er bare i trondheim i ferien. Men da skal vi absolutt ta turen ja :D

Jeg har sjekket endel valpekurs, men jeg finner ingen som er planlagt å gå i ferien. Har sendt mail (for ei GOD stund siden) til trondheim hundeskole og til canis hundeskole, men har ikke fått svar av noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal jeg gjøre! Jeg bor i lillehammer nå, så er bare i trondheim i ferien. Men da skal vi absolutt ta turen ja :D

Jeg har sjekket endel valpekurs, men jeg finner ingen som er planlagt å gå i ferien. Har sendt mail (for ei GOD stund siden) til trondheim hundeskole og til canis hundeskole, men har ikke fått svar av noen.

Hvis du bor på Lillehammer kan vi møtes der, jeg er nemlig derfra og drar "hjem" i blant :aww: Er du i Lhmr i påska? Da kommer nemlig vi en tur :ahappy:

Lillehammer har forøvrig en brukshundklubb (Lillehammer bhk); de er ikke spesielt gode på klikkertrening akkurat, men det kan være verdifullt å gå på fellestreninger der likevel, for å lære valpen å slappe av rundt andre hunder, osv. Du får sikkert en del nyttige tips der også - og det er aldri noe i veien for å trene med ikke-klikkere selv om du er en klikker selv :) Ellers er det ikke noe stress å vente med valpekurs, du får ikke mye ut av valpen før den er noen måneder gammel likevel :lol: det er langt viktigere med sosialisering (og det får du gratis ved å henge der på fellestreninger!) og å ha noen å spørre om råd når valpen er vanskelig. Og det siste er jo også sonen veldig flink på, da :yes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du bor på Lillehammer kan vi møtes der, jeg er nemlig derfra og drar "hjem" i blant :aww: Er du i Lhmr i påska? Da kommer nemlig vi en tur :ahappy:

Lillehammer har forøvrig en brukshundklubb (Lillehammer bhk); de er ikke spesielt gode på klikkertrening akkurat, men det kan være verdifullt å gå på fellestreninger der likevel, for å lære valpen å slappe av rundt andre hunder, osv. Du får sikkert en del nyttige tips der også - og det er aldri noe i veien for å trene med ikke-klikkere selv om du er en klikker selv :) Ellers er det ikke noe stress å vente med valpekurs, du får ikke mye ut av valpen før den er noen måneder gammel likevel :lol: det er langt viktigere med sosialisering (og det får du gratis ved å henge der på fellestreninger!) og å ha noen å spørre om råd når valpen er vanskelig. Og det siste er jo også sonen veldig flink på, da :yes:

Hehe, jeg drar hjem i påsken, har nesten ikke noe skole igjen nå, bare første uka i mai, så eksamen i starten av juni :P Men jeg skal absolutt slenge meg med på noen torsdagskvelder! i Mai kanskje :D største grunnen til at jeg vil på valpekurs er jo egentlig bare for å få tips til trening, og for at valpen skal kunne være litt rundt andre folk og hunder, så dersom dere holder på torsdager i sommerferien er jeg gjerne med da! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med valp :D

Et tips jeg vil komme med er rotrening. Jeg har en pinschergutt på straks ett år, og de er jo like på mange punkter pinscher og DP. En ting de har til felles er at de kan ha lett for å stresse.

Så det er viktig at de lærer å slappe av både inne og ute, hjemme og borte på besøk, og ikke minst blant andre hunder. Dette har jeg brent meg på, og kunne jeg dra tilbake i tid og fikse på en ting hadde det vært det. Det er jo ikke for seint å lære min det nå, men er jo myye lettere å gjøre når de er små. Valper sover mye :P

Lykke til, og kos deg med valpen. Det blir nok kjempestas :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Nei, jeg begrenser ikke pga. vaksinasjon. De hunder vi omgås er generelt både vaksinerte og friske, og det er de mine får hilse på i den perioden fordi jeg vil at de skal ha trygge, fine hundemøter. Tilfeldige andre hunder for de øve på å ikke bry seg med. Smitte i miljø tenker jeg lite på, da vi bor avsides og ikke bruker hundeparker ol. Valpekurs liker jeg vente med en måned eller to, slik at de er gamle nok til å trene gode økter og holde ut et helt kurs  
    • Sosialiseringsvinduet er frem til 12 uker sies det, selv om dette ikke stemmer helt så er det fortsatt veldig viktig å utsette valpen for det hen skal senere også, men i kontrollerte former. Både å fysisk møte andre trygge hunder for å utvikle språk og lære grenser, samt lære at man ikke skal hilse på alle hunder man møter på er viktig. Mange valper vaksineres før levering også, det har hvertfall de jeg har hatt vært selv om praksisen varierer litt. 
    • Vi har brukt Dog Breeding Science i Australia for å teste for ILM (Intestinal lipid malabsorption). Betalte rundt 400 kr og sendte spyttprøve.  De har utviklet en test for kelpier på denne sykdommen. Finnes visst og noen i Tyskland som har tatt utgangspunkt i testen som ble utviklet i Australia eller noe slikt, men vi brukte den i Australia da oppdretter tipset om den.  Fikk e-post om at hvis vi ønsket å teste noe mer så kunne de bruke prøvene til å teste i en kort periode. Ble litt nysgjerrig på fargetesting ettersom jeg håper han har arvet faren sin shaded/ghost tan farge. Men jeg vet ikke hvor mye svaret hadde gitt meg, jeg kan og bare vente å se hva han blir. Foreløpig tydelige antygdninger til at han vil bli shaded/ghost tan 😄
    • Jeg ville nok tenkt over hvorvidt hundene vi omgikkes var vaksinerte og friske, og ikke la valpen hilse på tilfeldige fremmede hunder. Jeg ville definitivt ikke oppsøkt hundeparker, f.eks. Men ellers tenker jeg at det er relativt trygt her i Norge så lenge man tenker seg litt om.
    • Nei. Jeg tenkte ingenting på begrensninger rundt andre hunder før 12 ukers vaksinen. Tilfeldigvis tok vi vaksine samme dag som valpekurset skulle ha første dag hvor valpene var med. Men jeg ville ikke latt det begrense meg heller.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...