Gå til innhold
Hundesonen.no

Spenning, glede, fryd, skrekk, gru- hjeelp


LinL

Recommended Posts

Hei :) Noen av dere har kanskje sett en tråd jeg skrev for ei stund siden når jeg drev å vurderte raser. Jeg fyller 21 år i juni, og er barnevensstudent. I utgangspunktet hadde jeg bestemt meg for å vente med hund til jeg er ferdigutdannet og har en noenlunde stabil økonomi. MEN så har jeg blitt syk igjen, jepp, jeg snakker om valpesyken.. Etter lange vurderinger, gransking av bankkontoen og diskusjoner med meg selv og med foreldrene mine kom jeg fram til at jeg skulle låne familiehunden for å se hvordan det går å kombinere skole og hund. Dette ga jo selvfølgelig mersmak, og nå ser det ut til at det blir valp på meg i juni. Jeg er først i venteliste på en rød dvergpinscher hannvalp. Oppdretter venter to kull med røde valper :D JEG ER SÅ GLAD, og samtidig nervøs for at det ikke skal komme noen hanner i kullene (men det skal jo litt mye til for at det ikke blir det da). MEN jeg holdet meg positiv og gleder meg til (den mulige) valpen :D

Så, til saken, hva er det viktigste jeg må ha klart hvis det blir valp? Jeg er jo litt nervøs, er så redd for å gjøre noe galt med en stakkars liten valp, men jeg leser og leser, og driver å øver meg på klikkertrening og andre positive treningsmetoder med hundene til familien :)

Det jeg da lurer på, til dere erfarne valpeoppdragere, hva er det aller viktigste jeg må tenke på når det gjelder oppdragelse? Hvilke "feller" er det lett å gå i, og hvordan unngå de?

Jeg har nesten to hele måneder hvor jeg har en veldig fleksibel jobb, (sykkelinstruktør og resepsjonist) med bare 3 timer sammenhengende jobbing, så TID, det har jeg massevis av i sommer :)

Og valpekurs. Er det noen som kan anbefale noen hundeskoler i Trondheimsområdet som trener positivt? :)

Rotete innlegg, men jeg er bare så ivrig, så glad og forventningsfull OG nesten litt redd :P Jeg måtte bare lette litt på hjertet her, hehe.

Jeg takker på forhånd for svar :D Hei og hå!