Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan får dere tid til valp?


GunhildM

Recommended Posts

Planen min er at jeg skal få valp til sommeren, men det er så irriterende at jeg må treffe så nøyaktig på timingen med skole og eksamen :getlost:

Spørsmålet mitt er: hvordan gjør dere det med jobb og skole når dere får valp? Valpen krever jo mye i starten og man kan vel ikke bare ta seg fri pga valpen? :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber fulltid i barnehage noe som gjør at jeg ikke kan ha med valpen på jobb. Planen her siden jeg får valp til påske hvor jeg har fri, er å i tillegg ta fri en uke etter det.

Deretter vil jeg ha mulighet til å ha valpen i bilen og lufte mange ganger i løpet av dagen (allerede avklart med jobben).

Samt at jeg har venner og familie rundt meg som alltids kan hjelpe ut hvis det blir noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi jo ren luksus når det kommer til å sette av tid til valpen. Jeg er fremdeles student med fjernstudie så leser hjemme om kvelden og i helgene når sambo kan holde et øye med valpen også. Så er det jobb i resepsjonen på en dyreklinikk en til to ettermiddager i uken hvor valpen får være med i hvertfall den første mnd. Hun er da med i ca 2,5 timer før sambo henter henne når han er ferdig på jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var heldig og timet Amiga til sommeren, vi fikk henne når sambo var ferdig på skolen for året ogj eg hadde igjen 1 eksamen. Etter det hadde vi 3 mnd før jeg begynte i jobb og vi hadde masse tid sammen :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som student har jeg kunnet legge lesingen til ettermiddag/kveld og dratt på skolen når samboer kommer hjem fra jobb. Har også tatt med valpen på deltidsjobben jeg har. Men at det blir litt mere valp og litt mindre lesing den første tidenmå jeg vel bare innrøme :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har valpen med meg på jobb, og av og til på skolen. Skolen er litt skeptisk på det, men det går greit.

Jeg tenkte jeg kunne søke om å få ha valpen med den siste uken siden vi er ferdig med alt da og bare er på skolen for å spille fotball og grille. Eller eventuelt få fri den siste uken og komme siste dagen eller noe, er det forskjell å søke om å få reise på ferie en uke og få fri en uke for man skal ha valp? :whistle::lol:

Det er en i klassen som planlegger å få valp nå snart og hun skal ha den med på skolen uten å spørre, men jeg føler det blir veldig respektløst mot skolen. Jeg vil heller ikke ha valp midt i skoleåret for det er siste året på videregående og jeg vil fokusere på å gjøre det bra og så heller få valp etterpå når jeg kan gi valpen den tiden den trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte jeg kunne søke om å få ha valpen med den siste uken siden vi er ferdig med alt da og bare er på skolen for å spille fotball og grille. Eller eventuelt få fri den siste uken og komme siste dagen eller noe, er det forskjell å søke om å få reise på ferie en uke og få fri en uke for man skal ha valp? :whistle::lol:

Det er en i klassen som planlegger å få valp nå snart og hun skal ha den med på skolen uten å spørre, men jeg føler det blir veldig respektløst mot skolen. Jeg vil heller ikke ha valp midt i skoleåret for det er siste året på videregående og jeg vil fokusere på å gjøre det bra og så heller få valp etterpå når jeg kan gi valpen den tiden den trenger.

Fryktelig dumt - allergikere skal tas hensyn til. Det er få skoler som tillater at man tar med dyr inn i skolebygningene av nettopp allergihensyn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg fikk valpen min så hentet jeg henne i begynnelsen av juli og da hadde vi hele juli og halve august før jeg begynnte på skolen igjen. :wub: Når jeg begynnte på skolen hadde mamma henne de dagene jeg ikke hadde henne med på skolen, brukte hund i undervisningen på skolen. Så det gikk veldig fint egentlig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fryktelig dumt - allergikere skal tas hensyn til. Det er få skoler som tillater at man tar med dyr inn i skolebygningene av nettopp allergihensyn.

Det sitter jo en dame forran meg i klasserommet med hund i veske, det har aldri vært spurt om noen var allergisk og det er nesten sånn at jeg vil lage litt opprør (jeg er jo allergisk om jeg ikke tar medisiner) bare fordi de aldri spurte :aww:

Læreren liksom bare ser forbi at hun løper med den ut i jakka... :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fryktelig dumt - allergikere skal tas hensyn til. Det er få skoler som tillater at man tar med dyr inn i skolebygningene av nettopp allergihensyn.

Vår skole er litt slækk (ja, jeg går på samme skole). Jeg hadde med Blondie en av de siste skoledagene på den skolen, men da hadde jeg spurt først. Men jeg tror ikke de sjekker om noen er allergiske. Jeg bare spurte for jeg visste at andre folk hadde hatt med seg hunder på skolen for å ta bilder av de i studio.

Jeg fikk også valp i ferien, men det var bare 1-2 uker til skolen startet igjen da Blondie kom i hus. Etter dette var mamma litt hjemme og passet henne. Tror hun hadde fri fra jobb eller noe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var så heldig at jeg hadde en arbeidsplass der hunder var velkomne, så valpen var med på jobb fra mandag. Hentet valpen på en fredag for å kunne ha hele helgen alene med han først :)

Akkurat nå har jeg blitt arbeidsledig og ser på det som en super mulighet til å få trent både valpen og flat'en til å kunne være hjemme alene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk Tyson i november 2008, da jeg gikk siste året på videregående og jobbet et par dager i uka. Vi var jo to som tok oss av ham, sambo og jeg, men voffs måtte pent være hjemme når vi var på skole og jobb. Nå jobber jeg tre- fire dager i uka, fem timer om dagen (en dag jobber jeg 8) så nå er det goood tid til voffs :) Nå har vi to voffser. Når jeg er på jobb er sambo hjemme, og motsatt, så det er alltid folk hjemme, bortsett ifra om vi er på treningsstudio et par timer i uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Har altid hatt alene ansvaret for hund. Og når jeg har kjøpt ny valp har det vært 14 dager hjemme for så å ta med valpen i bilen og lufte den ofte. Noen ganger opp gjenom tiden har jo sønnen min vært i passende alder til å få ansvar med å lufte etter skolen og derfor har valpen fått en kortere dag hjemme alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Allergikere eller ikke så syns jeg man skal spørre først for det er tross alt en valp som ikke er husren og som kan forstyrre i timene hvis den begynner å bjeffe o.l. Men akkurat den siste uken har vi ikke timer og er ikke like mye på skolen og har ikke fag, så det kan gå.

Jeg har også et annet alternativ og det er å ha sommerjobb og heller vente med å begynne i jobb til høsten så jeg kan få valp da, men det beste er om jeg kan få den i sommer og så jobbe som planlagt til høsten så jeg holder fortsatt en knapp på sommervalp :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var utruleg heldige då det viste seg at kona hadde to veker fri i turnusen sin frå akkurat den dagen kvalpen var leveringsklar. Sjølv tok eg fri den dagen, og hadde fri i min "turnus" dagen etter (har fri kvar tysdag). Etter to veker var han åleine heime då eg var på jobb. Eg jobbar 5 - 14, så han sov truleg ein god del timar etter at eg gjekk på jobb (tok han ut på do før eg gjekk), og såg ikkje ut til å ha lidd nemneverdig då eg kom heim.

Eg jobbar altså 5 - 14 fire dagar i veka, og kona jobbar turnus i ambulansen, med mykje friperiodar, så i det store og det heile trur eg ikkje Laffen har det så gale :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående det med valp i klasserommet.. Ene læreren vår har fått seg valp og hun tok med valpen inn i klasserommet til A-klassen. :P Jeg går i B.. Jeg synes de var heldige som fikk hilse på pelsballen som tuslet rundt osv.. Men ja, man må ta hensyn til allergikere.. ;)

Men jeg synes det er mange her som ikke helt tilrettelegger for valpen mtp skole osv.. :P Ikke at det nødvendigvis er dumt, men er det ikke litt upraktisk at man må ende opp med å ta med valpen på skolen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har altid hatt alene ansvaret for hund. Og når jeg har kjøpt ny valp har det vært 14 dager hjemme for så å ta med valpen i bilen og lufte den ofte. Noen ganger opp gjenom tiden har jo sønnen min vært i passende alder til å få ansvar med å lufte etter skolen og derfor har valpen fått en kortere dag hjemme alene.

Litt greit å høre at flere benytter seg av lufting i bil. Har liksom i det siste blitt litt skeptisk på om det er noen idé i det hele tatt, etter bare et par uker med all tid.

Nå er jeg fan av å starte hjemmealenetreningen med en gang, ved å ikke slippe hunden inn på do, når man skal hente post, ta ut søppel osv. Men det er jo begrenset hvor langt man kommer på så "kort tid".

Men det er vel kanskje ikke uvanlig å benytte seg av bil en periode, så lenge været tillater det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Litt greit å høre at flere benytter seg av lufting i bil. Har liksom i det siste blitt litt skeptisk på om det er noen idé i det hele tatt, etter bare et par uker med all tid.

Nå er jeg fan av å starte hjemmealenetreningen med en gang, ved å ikke slippe hunden inn på do, når man skal hente post, ta ut søppel osv. Men det er jo begrenset hvor langt man kommer på så "kort tid".

Men det er vel kanskje ikke uvanlig å benytte seg av bil en periode, så lenge været tillater det.

Med alle mine så har den første dagen gått til å bli kjent og neste dag så har jeg begynt med å la valpen være igjen når ejg gikk på do. Eneste det har vært litt vansklig med er Urbi hu var først inn døra når jeg åpnet den. Ellers så har jeg hatt valper i en tid hvor det ahr vært helt greit å ta dem med i bilen når jeg skulle jobbe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med alle mine så har den første dagen gått til å bli kjent og neste dag så har jeg begynt med å la valpen være igjen når ejg gikk på do. Eneste det har vært litt vansklig med er Urbi hu var først inn døra når jeg åpnet den. Ellers så har jeg hatt valper i en tid hvor det ahr vært helt greit å ta dem med i bilen når jeg skulle jobbe.

Helt enig med at første dagen er helt uten forventninger ja, starter ikke med å lukke dører da. Jeg fikk dessverre Tinka midt i kalde desember, men det betø jo også masse ferie, samt at jeg jobbet deltid utpå nyåret da.

Dette er første gangen jeg skal gjøre alt heeelt alene (bodde med en venninne sist). Men føler at planen min er grei, og at valpen kommer på en god årstid med dette. Samt at det bare er mai og juni jeg må jobbe med valp, og da er det jo også mye mer åpent for at vi bl.a. kan gå litt turer med barna, hvor valpen kan være med og sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg studerte og jobbet deltid. Så da jeg bestemte meg for å få valp, bestemte jeg meg også for at studiet jeg gikk ikke var verdt å fullføre mens jeg egentlig ville andre ting. Så jeg gikk ut semesteret og tok deretter fri seks uker fra jobb. Etter å ha jobbet noen vakter bestemte jeg meg for at jeg ville bruke enda mer tid på hunden (tid fikk kompensere for manglende kunnskap) så jeg sluttet i jobben også. For å finansiere hundeholdet gjorde jeg noe mange gjør uten å tenke over det; melde seg opp til fag, motta studielån, og droppe eksamen. Kan vel egentlig ikke anbefale det, men nå har ikke jeg billån eller boliglån lengre, så da er studielån ikke et problem (sier jeg nå :ahappy: )

Så jeg hadde god tid til hunden.

Nå jobber jeg fulltid, men turnus, så hverdagen er variert. Han er fortsatt valp, men har endelig oppdaget at gulvet ikke er et toalett og at mennesker ikke er tyggebein. Så nå er det egentlig veldig enkelt. Planen er å begynne å studere igjen når han er to år gammel, så hundeholdet slipper å gå utover studiet (jeg er langt i fra like flink til å administrere tid og økonomi som de her inne som er studenter og valpeeiere).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber i turnus og er borte to helger i mnd, fram til nå har mamma og sambo hatt hundene.

i sommer skal mamma og sambo bort og være borte leenge.

Så da skal valpen bort på pass, og den voksene enten til oppdretter, mormor eller noen andre de helgene jeg jobber.

jeg er så heldig å ha fri 2.5 uke i strekk hver mnd så har masse tid til hundene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vi fikk Dakota fikk jeg 3 uker fri fra jobb, og samboer fikk 3 uker etter det igjen. Etter det, så dro samboer hjem hver dag i lunsjen for å lufte henne i ca 1-2 måneders periode.

Da vi fikk Montana var saken grei, jeg var hjemmeværende i ganske mange måneder, så det ordnet seg jo sånn sett. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

atte, jeg skulle/skal egentlig har fri i 2 uker når vi henter valpen vår i slutten av mai. men nå er hun ene på jobben sykemeldt, to kan muligens ikke jobbe så mye da, så da er det bare meg igjen. vet ikke helt hva som skjer med ferie, har jo egentlig krav på å få den, men alt blir jo så vanskelig med en sykemelding, særlig når vi kun er 4 stk. og jobber i en butikk.

men hvis alt skulle skjære seg å jeg ikke får fri i de ukene likevel. tror dere det går bra om jeg har han med på jobben og lar han ligge på kontoret, og eventuelt få hun ene til å komme ned et par ganger så jeg får luftet han underveis. jobbtiden blir da fra 10-16/17.

merker jeg blir ganske stresset av denne situasjonen, alt var jo helt planlagt og klart, også rakner planene sakte.. :hmm: noen som har noen tips, gode råd eller hjelpende ord til en snart hunde eier som bekymrer seg litt over hvordan man skal løse dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Vill var 12kg ved 17 uker/4mnd, og har endt opp på 19,5kg og rett over 50 cm😅 Roet seg betraktelig etter 5mnd😅
    • Tenkte det passet fint med en liten oppdatering, nå som jeg snuser litt innpå forumet igjen og Sydney har blitt en gæmlis Om tre dager har hun rund dag, og har vokst et ordentlig hvitt skjegg. En god gammel dame har hu altså blitt, men ennå sprek som bare det. Akkurat nå chiller vi etter å ha tatt oss en fin tur på fjellet Lett og deilig regn, og lite folk. Tok ikke med kamera, så blir mobilbilder! Hun ser så kompakt og rar ut her, haha Er igrunn spinkel.
    • 13-åringen min har også bare ett gir, og hun løper alle turer. Hun har i tillegg en del muskelsvinn, bilyd på hjertet og en skranglete skulder, så en frisk 13-åring tenker jeg i hvert fall det er uproblematisk å løpe med. Jeg har fått beskjed fra veterinæren om at jeg bare skal la min styre tempoet som hun vil.
    • Jeg har en eldre hannhund på 13 år, blandingshund, mor er husky. Han er et sportstype, bygd lett og rask. Veier 26-29 kg, varier i vekt, pga han fortsatt blir like surrete når nabotispene har løpetid 🙊 Han har alltid vært med på lange gåturer og sykling/løping/ski. Har redusert litt på turene som han er med på, men har han med på intervall løping, maks 4 km.  Han er usedvanlig sprek og holder koken på tur, dersom han sakker tempoet så følger jeg han. Veterinæren sier han er ekstremt sprek og frisk for alderen. Har minimalt med muskelsvinn og bevegelsesapparatet er som på en unghund. Ellers frisk med god hjerte/lunge helse. Hun mener han bare har godt av løpeturene, men jeg bekymrer meg alltid for at det blir for mye.. Han har aldri vist tegn til at det er for mye, han elsker å løpe, og vi går både før og etter løpingen. Han henter seg like fort inn som alltid etter løpeturene.  Har han aldri med på løpetur i solsteik eller over 20 varmegrader. Da holder vi oss til å gå.    Er det noen som har eldre senior hund som de løper med? Skjønner at jeg bare skal være veldig fornøyd med sprek og frisk gammelmann i hus, men jo eldre han blir, jo mer bekymret blir jeg for at noe skal skje han ❤️ 
    • Ja, de roer vel kanskje ned voksingen veldig nå fremover, ikke like eksponensiell som den har vært til nå  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...