Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan får dere tid til valp?

GunhildM

Recommended Posts

Planen min er at jeg skal få valp til sommeren, men det er så irriterende at jeg må treffe så nøyaktig på timingen med skole og eksamen :getlost:

Spørsmålet mitt er: hvordan gjør dere det med jobb og skole når dere får valp? Valpen krever jo mye i starten og man kan vel ikke bare ta seg fri pga valpen? :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber fulltid i barnehage noe som gjør at jeg ikke kan ha med valpen på jobb. Planen her siden jeg får valp til påske hvor jeg har fri, er å i tillegg ta fri en uke etter det.

Deretter vil jeg ha mulighet til å ha valpen i bilen og lufte mange ganger i løpet av dagen (allerede avklart med jobben).

Samt at jeg har venner og familie rundt meg som alltids kan hjelpe ut hvis det blir noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi jo ren luksus når det kommer til å sette av tid til valpen. Jeg er fremdeles student med fjernstudie så leser hjemme om kvelden og i helgene når sambo kan holde et øye med valpen også. Så er det jobb i resepsjonen på en dyreklinikk en til to ettermiddager i uken hvor valpen får være med i hvertfall den første mnd. Hun er da med i ca 2,5 timer før sambo henter henne når han er ferdig på jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var heldig og timet Amiga til sommeren, vi fikk henne når sambo var ferdig på skolen for året ogj eg hadde igjen 1 eksamen. Etter det hadde vi 3 mnd før jeg begynte i jobb og vi hadde masse tid sammen :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som student har jeg kunnet legge lesingen til ettermiddag/kveld og dratt på skolen når samboer kommer hjem fra jobb. Har også tatt med valpen på deltidsjobben jeg har. Men at det blir litt mere valp og litt mindre lesing den første tidenmå jeg vel bare innrøme :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har valpen med meg på jobb, og av og til på skolen. Skolen er litt skeptisk på det, men det går greit.

Jeg tenkte jeg kunne søke om å få ha valpen med den siste uken siden vi er ferdig med alt da og bare er på skolen for å spille fotball og grille. Eller eventuelt få fri den siste uken og komme siste dagen eller noe, er det forskjell å søke om å få reise på ferie en uke og få fri en uke for man skal ha valp? :whistle::lol:

Det er en i klassen som planlegger å få valp nå snart og hun skal ha den med på skolen uten å spørre, men jeg føler det blir veldig respektløst mot skolen. Jeg vil heller ikke ha valp midt i skoleåret for det er siste året på videregående og jeg vil fokusere på å gjøre det bra og så heller få valp etterpå når jeg kan gi valpen den tiden den trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte jeg kunne søke om å få ha valpen med den siste uken siden vi er ferdig med alt da og bare er på skolen for å spille fotball og grille. Eller eventuelt få fri den siste uken og komme siste dagen eller noe, er det forskjell å søke om å få reise på ferie en uke og få fri en uke for man skal ha valp? :whistle::lol:

Det er en i klassen som planlegger å få valp nå snart og hun skal ha den med på skolen uten å spørre, men jeg føler det blir veldig respektløst mot skolen. Jeg vil heller ikke ha valp midt i skoleåret for det er siste året på videregående og jeg vil fokusere på å gjøre det bra og så heller få valp etterpå når jeg kan gi valpen den tiden den trenger.

Fryktelig dumt - allergikere skal tas hensyn til. Det er få skoler som tillater at man tar med dyr inn i skolebygningene av nettopp allergihensyn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg fikk valpen min så hentet jeg henne i begynnelsen av juli og da hadde vi hele juli og halve august før jeg begynnte på skolen igjen. :wub: Når jeg begynnte på skolen hadde mamma henne de dagene jeg ikke hadde henne med på skolen, brukte hund i undervisningen på skolen. Så det gikk veldig fint egentlig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fryktelig dumt - allergikere skal tas hensyn til. Det er få skoler som tillater at man tar med dyr inn i skolebygningene av nettopp allergihensyn.

Det sitter jo en dame forran meg i klasserommet med hund i veske, det har aldri vært spurt om noen var allergisk og det er nesten sånn at jeg vil lage litt opprør (jeg er jo allergisk om jeg ikke tar medisiner) bare fordi de aldri spurte :aww:

Læreren liksom bare ser forbi at hun løper med den ut i jakka... :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår skole er litt slækk (ja, jeg går på samme skole). Jeg hadde med Blondie en av de siste skoledagene på den skolen, men da hadde jeg spurt først. Men jeg tror ikke de sjekker om noen er allergiske. Jeg bare spurte for jeg visste at andre folk hadde hatt med seg hunder på skolen for å ta bilder av de i studio.

Jeg fikk også valp i ferien, men det var bare 1-2 uker til skolen startet igjen da Blondie kom i hus. Etter dette var mamma litt hjemme og passet henne. Tror hun hadde fri fra jobb eller noe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var så heldig at jeg hadde en arbeidsplass der hunder var velkomne, så valpen var med på jobb fra mandag. Hentet valpen på en fredag for å kunne ha hele helgen alene med han først :)

Akkurat nå har jeg blitt arbeidsledig og ser på det som en super mulighet til å få trent både valpen og flat'en til å kunne være hjemme alene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk Tyson i november 2008, da jeg gikk siste året på videregående og jobbet et par dager i uka. Vi var jo to som tok oss av ham, sambo og jeg, men voffs måtte pent være hjemme når vi var på skole og jobb. Nå jobber jeg tre- fire dager i uka, fem timer om dagen (en dag jobber jeg 8) så nå er det goood tid til voffs :) Nå har vi to voffser. Når jeg er på jobb er sambo hjemme, og motsatt, så det er alltid folk hjemme, bortsett ifra om vi er på treningsstudio et par timer i uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Har altid hatt alene ansvaret for hund. Og når jeg har kjøpt ny valp har det vært 14 dager hjemme for så å ta med valpen i bilen og lufte den ofte. Noen ganger opp gjenom tiden har jo sønnen min vært i passende alder til å få ansvar med å lufte etter skolen og derfor har valpen fått en kortere dag hjemme alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Allergikere eller ikke så syns jeg man skal spørre først for det er tross alt en valp som ikke er husren og som kan forstyrre i timene hvis den begynner å bjeffe o.l. Men akkurat den siste uken har vi ikke timer og er ikke like mye på skolen og har ikke fag, så det kan gå.

Jeg har også et annet alternativ og det er å ha sommerjobb og heller vente med å begynne i jobb til høsten så jeg kan få valp da, men det beste er om jeg kan få den i sommer og så jobbe som planlagt til høsten så jeg holder fortsatt en knapp på sommervalp :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var utruleg heldige då det viste seg at kona hadde to veker fri i turnusen sin frå akkurat den dagen kvalpen var leveringsklar. Sjølv tok eg fri den dagen, og hadde fri i min "turnus" dagen etter (har fri kvar tysdag). Etter to veker var han åleine heime då eg var på jobb. Eg jobbar 5 - 14, så han sov truleg ein god del timar etter at eg gjekk på jobb (tok han ut på do før eg gjekk), og såg ikkje ut til å ha lidd nemneverdig då eg kom heim.

Eg jobbar altså 5 - 14 fire dagar i veka, og kona jobbar turnus i ambulansen, med mykje friperiodar, så i det store og det heile trur eg ikkje Laffen har det så gale :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående det med valp i klasserommet.. Ene læreren vår har fått seg valp og hun tok med valpen inn i klasserommet til A-klassen. :P Jeg går i B.. Jeg synes de var heldige som fikk hilse på pelsballen som tuslet rundt osv.. Men ja, man må ta hensyn til allergikere.. ;)

Men jeg synes det er mange her som ikke helt tilrettelegger for valpen mtp skole osv.. :P Ikke at det nødvendigvis er dumt, men er det ikke litt upraktisk at man må ende opp med å ta med valpen på skolen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har altid hatt alene ansvaret for hund. Og når jeg har kjøpt ny valp har det vært 14 dager hjemme for så å ta med valpen i bilen og lufte den ofte. Noen ganger opp gjenom tiden har jo sønnen min vært i passende alder til å få ansvar med å lufte etter skolen og derfor har valpen fått en kortere dag hjemme alene.

Litt greit å høre at flere benytter seg av lufting i bil. Har liksom i det siste blitt litt skeptisk på om det er noen idé i det hele tatt, etter bare et par uker med all tid.

Nå er jeg fan av å starte hjemmealenetreningen med en gang, ved å ikke slippe hunden inn på do, når man skal hente post, ta ut søppel osv. Men det er jo begrenset hvor langt man kommer på så "kort tid".

Men det er vel kanskje ikke uvanlig å benytte seg av bil en periode, så lenge været tillater det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Litt greit å høre at flere benytter seg av lufting i bil. Har liksom i det siste blitt litt skeptisk på om det er noen idé i det hele tatt, etter bare et par uker med all tid.

Nå er jeg fan av å starte hjemmealenetreningen med en gang, ved å ikke slippe hunden inn på do, når man skal hente post, ta ut søppel osv. Men det er jo begrenset hvor langt man kommer på så "kort tid".

Men det er vel kanskje ikke uvanlig å benytte seg av bil en periode, så lenge været tillater det.

Med alle mine så har den første dagen gått til å bli kjent og neste dag så har jeg begynt med å la valpen være igjen når ejg gikk på do. Eneste det har vært litt vansklig med er Urbi hu var først inn døra når jeg åpnet den. Ellers så har jeg hatt valper i en tid hvor det ahr vært helt greit å ta dem med i bilen når jeg skulle jobbe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med alle mine så har den første dagen gått til å bli kjent og neste dag så har jeg begynt med å la valpen være igjen når ejg gikk på do. Eneste det har vært litt vansklig med er Urbi hu var først inn døra når jeg åpnet den. Ellers så har jeg hatt valper i en tid hvor det ahr vært helt greit å ta dem med i bilen når jeg skulle jobbe.

Helt enig med at første dagen er helt uten forventninger ja, starter ikke med å lukke dører da. Jeg fikk dessverre Tinka midt i kalde desember, men det betø jo også masse ferie, samt at jeg jobbet deltid utpå nyåret da.

Dette er første gangen jeg skal gjøre alt heeelt alene (bodde med en venninne sist). Men føler at planen min er grei, og at valpen kommer på en god årstid med dette. Samt at det bare er mai og juni jeg må jobbe med valp, og da er det jo også mye mer åpent for at vi bl.a. kan gå litt turer med barna, hvor valpen kan være med og sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg studerte og jobbet deltid. Så da jeg bestemte meg for å få valp, bestemte jeg meg også for at studiet jeg gikk ikke var verdt å fullføre mens jeg egentlig ville andre ting. Så jeg gikk ut semesteret og tok deretter fri seks uker fra jobb. Etter å ha jobbet noen vakter bestemte jeg meg for at jeg ville bruke enda mer tid på hunden (tid fikk kompensere for manglende kunnskap) så jeg sluttet i jobben også. For å finansiere hundeholdet gjorde jeg noe mange gjør uten å tenke over det; melde seg opp til fag, motta studielån, og droppe eksamen. Kan vel egentlig ikke anbefale det, men nå har ikke jeg billån eller boliglån lengre, så da er studielån ikke et problem (sier jeg nå :ahappy: )

Så jeg hadde god tid til hunden.

Nå jobber jeg fulltid, men turnus, så hverdagen er variert. Han er fortsatt valp, men har endelig oppdaget at gulvet ikke er et toalett og at mennesker ikke er tyggebein. Så nå er det egentlig veldig enkelt. Planen er å begynne å studere igjen når han er to år gammel, så hundeholdet slipper å gå utover studiet (jeg er langt i fra like flink til å administrere tid og økonomi som de her inne som er studenter og valpeeiere).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber i turnus og er borte to helger i mnd, fram til nå har mamma og sambo hatt hundene.

i sommer skal mamma og sambo bort og være borte leenge.

Så da skal valpen bort på pass, og den voksene enten til oppdretter, mormor eller noen andre de helgene jeg jobber.

jeg er så heldig å ha fri 2.5 uke i strekk hver mnd så har masse tid til hundene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vi fikk Dakota fikk jeg 3 uker fri fra jobb, og samboer fikk 3 uker etter det igjen. Etter det, så dro samboer hjem hver dag i lunsjen for å lufte henne i ca 1-2 måneders periode.

Da vi fikk Montana var saken grei, jeg var hjemmeværende i ganske mange måneder, så det ordnet seg jo sånn sett. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

atte, jeg skulle/skal egentlig har fri i 2 uker når vi henter valpen vår i slutten av mai. men nå er hun ene på jobben sykemeldt, to kan muligens ikke jobbe så mye da, så da er det bare meg igjen. vet ikke helt hva som skjer med ferie, har jo egentlig krav på å få den, men alt blir jo så vanskelig med en sykemelding, særlig når vi kun er 4 stk. og jobber i en butikk.

men hvis alt skulle skjære seg å jeg ikke får fri i de ukene likevel. tror dere det går bra om jeg har han med på jobben og lar han ligge på kontoret, og eventuelt få hun ene til å komme ned et par ganger så jeg får luftet han underveis. jobbtiden blir da fra 10-16/17.

merker jeg blir ganske stresset av denne situasjonen, alt var jo helt planlagt og klart, også rakner planene sakte.. :hmm: noen som har noen tips, gode råd eller hjelpende ord til en snart hunde eier som bekymrer seg litt over hvordan man skal løse dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Gøy at han gikk fra å være reservert til å løpe til alt og alle ! Virkelig søt! 
    • Trist å se sånne innlegg uten ett eneste svar.  Selv planlegger jeg ikke så veldig. Etter sosialisering/miljøtrening av valp, som planlegges så detaljert som råd er - resten av verden er jo ikke under min kontroll - for å legge grunnlaget for en trygg og veloppdragen hund, så tar jeg ting mer på sparket som det passer seg. Ikke setter jeg tidsfrister for mestring av bestemte øvelser, starter eller opprykk, og ikke planlegger jeg mer detaljert enn noen løse skisser i tankene rett i forkant av hver økt.  På bakgrunn av trenerkurs og praktisk erfaring med barneidrett, så tenker jeg du er på veldig riktig spor med morsomme øvelser. Jeg har sett hvordan en kan kvele idrettsglede ved å sette fokus på teknikk og fremtidige mål, med krav og forventninger. Uten å ha fokus på glede i treningen her og nå kan en bare glemme å sette seg mål med barn og dyr. Om du mente hvordan gjøre LP-øvelser morsomme er jeg ikke mye til hjelp, for jeg synes LP har blitt ganske kjedelig. Om du mente overraskende innimellom-øvelser for å skape forventninger som holder motivasjonen oppe, så er det vel individuelt hva hundene liker å gjøre. De beste øvelsene er de hunden selv opplever stor mestring i og er stolt av pga den genuine begeistringen det utløser i deg. For noen er det å mestre "sitt", for andre er det å hoppe kanin baklengs i åttetall.  Jeg husker en episode hvor min hund ble gjenstand for et utbrudd fra en annen hund på trening. Vi var bare der for rekreasjon, ikke noen ambisjoner utover quality time sammen. Vi hadde hatt enorme utfordringer med andre hunder i hverdagslige situasjoner, og banen var en arena hvor han ikke fryktet de andre hundene, jeg fryktet ikke hans fryktaggessive utfall, vi opplevde begge senkede skuldre, gjensidig glede, mestring og stolthet der - ikke fordi vi var en feilfri ekvipasje, men fordi han i mine øyne var veldig flink, så min respons til hunden var som om alt han gjorde stod til 10'ere, og han struttet accordingly, som om han eide stedet. Vi begge elsket det, uten noen mål utover å ha det fint sammen her og nå. Øvelser var aldri noen issue å mestre, så jeg stilte aldri noen krav han ikke opplevde å innfri. Ekvipasjen som gikk bak oss den dagen var en annen type. Uten å ha mer innblikk enn kjappe, overfladiske observasjoner, så virket det som krav og forventinger var høye, og hunden struttet ikke av glede og selvtillit, hans egen fører stilte krav han ikke opplevde å innfri tilfredsstillende nok til å utløse begeistring, mens den lille dritten foran ham hadde en fører som bare var glad og fornøyd og så på ham med hjerter og stjerner i øynene i en tykk eim av: "Du er verdens flinkeste, jeg elsker alt du gjør!" hele tiden. Det endte med at den unge goldenhannen bak oss plutselig gjorde et dominansaggressivt bakholdsangrep på min - i ren misunnelse og frustrasjon, tror jeg, fordi hans egen fører var for kjip og stilte for høye krav til ham. ..for min var så liten, det virket rart at en så mye større golden bare ville informere min lille om hans plass i det sosiale hierarkiet. Jeg TROR han var ektefølt misunnelig og frustrert fra sin egen førers krav til seg. ... Om det ene eller andre var årsaken til angrepet, poenget med historien var: Husk å ha det gøy, fordi alvor og ambisjoner kan ødelegge for nettopp de ambisjonene.  "Set up for success, not failure," er en god regel. Bryt ned alle øvelser i enkle nok momenter å trene på til at hunden mestrer every step of the way, og ha samtidig så lave forventninger til hva den skal få til at du blir *genuint* og ektefølt glad og begeistret av alt den mestrer, så blir alle øvelsene straks mer morsomme   Edit: Selvsagt planlegger jeg også. Jeg starter med å se for meg det endelige resultatet jeg ønsker oppnå, analyser det for å vurdere om det er realistisk og gjennomførbart, og bryter det i den prosessen ned til så små delmomenter som jeg tror er nødvendige for å bygge opp til det endelige målet med. Progresjon kan jeg ikke forutse. Kanskje har jeg bommet på vanskelighetsgrad i delmomenter, hunden/barnet mister motivasjonen midt i en økt og vil bare dra derfra. Kanskje tar det et halvår istedenfor den uken jeg så for meg for å lære inn noe jeg tenkte skulle være utgangspunkt for å lære en hel masse annet, og hele planen om opprykk neste sesong går i vasken på den ene ferdigheten jeg ikke klarte lære hunden i tide. Det er da det gjelder som mest å ikke ødelegge hundens motivasjon og treningsglede med sin egen skuffelse over egen utilstrekkelighet ifht egne forventninger. 
    • Som uerfaren satte jeg hund på en kennel i Nord-Trøndelag i 12 dager, fordi jeg ikke fikk ha ham med på obligatorisk ekskursjon i studier. Han var fullstendig ødelagt da jeg hentet ham. Psykisk helt ute av seg, han var passiv, uttrykksløs, en slags robot uten noen hjemme, det var ingen uttrykk for gjensynsglede, ingen glede i å komme ut, ingen glede i å entre bilen han ellers var så glad i. Han var som i overlevelsesmodus. Spaced out. Sjokktilstand. Kom seg sakte og gradvis til hektene vel hjemme igjen. Jeg trodde det "bare" var det å plutselig bli forlatt på en glattcelle alene, på et vilt fremmed sted omgitt av bare fremmede som ikke ga nok oppmerksomhet eller aktiviserte nok og hysteriske, fremmede hunder i samme situasjon, men nå innser jeg at han kan ha blitt utsatt for strømming også.  HVOR i Nord-Trøndelag lå den kennelen hennes? ..ikke at jeg noen gang skal ha hund i kennel igjen, jeg lærte, men ble min egen hund også utsatt for det der i tillegg til den brutale opplevelsen et kennelopphold er i seg selv, selv uten strømming? Min var en sånn som selvsagt ville fått hysterisk panikkanfall om han ble strømmet for å bjeffe, og ville reagert med å bjeffe og bjeffe og bjeffe og bjeffe i panikk.    Kan dere forlate klubben i protest? Jeg ville fått med meg flere, og demonstrativt meldt oss ut av klubben om de ikke avlyser med hun der. 
    • En gjeterhund, eller jakthund som er avlet for tett samarbeid med fører (retrievere, spaniels, puddel), er nok det beste om du vil ha en hund som vil kunne gå løs og ikke har høyt jaktinstinkt for byttedyr. Lapsk vallhund har mye lyd, og trenger mye aktivitet, men det høres ikke ut som det er noe problem. Så lenge de får nok oppgaver tror jeg ikke ufrivillig gjeting vil bli et stort problem, men jeg ville snakket med oppdrettere om det. Kunne tervueren vært et alternativ? Eller korthårscollie?
    • Du nevner ikke rase, men det er mange raser som er avlet på egenskaper som varsling og vokting, og selv de søteste små selskapsraser stammer fra de tidligste hundene, hvis varsling og vokt var ønskede egenskaper som ble avlet på.   Hunden din har fått baller og gjør (pun unintended) altså som hunder gjennom alle tider frem til ganske nylig ble spesifikt avlet for å gjøre. Den har en instinktiv opplevelse av at det er the right thing to do. Et ansvar den har.    Hvordan håndtere det? Lederskap er et stort ord.. Hunden må ha tillit til ditt lederskap, og det kan hende den synes du er uegnet som leder, som aldri forstår at det er potensielle farer som lurer rundt veggene. Den tar ansvar fordi den opplever at du ikke er skikket til oppgaven? Jeg har ikke sett dere sammen og aner ikke om den synes du er en god leder, men jeg har min egen erfaring som fersk hundeeier med elendig lederskap, hvor hannhunden min opplevde det som at han selv måtte ta ansvar for vår sikkerhet. Har du forsøkt å belønne for å varsle også? Anerkjenn den for vel utført oppdrag med en ball/kampeleke om den er for opprørt til å ville ta godis for det. Få satt et cue på bjeffingen, og så be den bjeffe på cue i helt andre situasjoner, hvor den da belønnes rikelig for det.  Når du har kontroll på det, og et innlært cue på å tie, så slutter du belønne varsling uten cue, viser den at du ikke liker det, det er ulønnsom adferd, og gjenopptar praksisen med å trene "tie/stille" i respons til lyder når dere er inne.  Ser så lett ut i teorien..  Du SKAL klare få bjeffingen ned til et kort og begrenset varsel ganske fort ved å anerkjenne varselet. Mye lettere med den approachen der, hvor du bryter det hele ned i mindre krevende delmål, enn ved å sikte på komplett, hole in one, end goal måloppnåelse med ingen lyd whatsoever med en gang.  Edit: ..og vær tålmodig. Dette kan ta tid. Ikke gi opp om du ikke opplever stor fremgang på kort tid. Hang on in there. Puberteten er en ekstra vanskelig periode, da det er 10x forhøyet testosteron ifht voksen alder gjennom deler av puberteten, og i starten har de nær teflonbelegg på hjernen til tider, det er en vanskelig periode å skulle lære noe nytt. Bare hold ut. Tren konsekvent. Fremskritt kan være små, og med noen hunder kan det ta mange måneder med konsekvent trening før du begynner se noen fremgang, men det blir bra om du ikke gir opp.   
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...