Gå til innhold
Hundesonen.no

Hjelp! Bajasen tar over..


schnart

Recommended Posts

De siste 14 dagene ca. har det blitt stadig vanskeligere å gå forbi møtende hunder.

Tidligere har det alltid gått bra, bikkja har selvfølgelig vært kjempeintressert i å stifte et nytt bekjentskap men han har gått fot til han har fått tillatelse til noe annet (med stramt bånd vel og merke..) Nå derimot holder han seg rolig til den andre er nærmere før han hopper/hiver/slenger seg i retning den andre hunden med ivrige dype lyder. Jeg er 100% sikker på at det ikke er aggressivitet, han er bare så inn i natta lysten på og leke. Problemet er jo at han skremmer evt. hunder og hundeeiere. :icon_confused: Og at jeg ikke vil ha ei bikkje som ikke følger kommando!

Har fra dette begynte forsøkt å få han til å sitte i det jeg oppdager den andre hunden, for så og stille meg mellom Bobby og "utsikten". Det virket et par ganger, men nå får jeg inntrykk av at jeg bare er med på å bygge opp spenningen.. :blink: Har også forsøkt å ignorere de møtende, noe som ikke er helt gunstig da bajasen har vokst seg stor og sterk og jeg må gi litt etter hvis han "letter" mens jeg går.. :icon_redface:

Blir også litt bekymret når jeg stadig "taper" i disse sammenstøtene, trenger ikke at han finner ut han er sterkere enn meg :angry:

Han er godt sosialisert med både hannhunder og tisper, store og små raser. Og vi er jevnlig på tur sammen med disse.

Han er også godt aktivisert, og denne reaksjonen oppstår uansett om vi er på vei hjem fra 4 timers tur eller på vei ut om morgenen. Merker jo på andre områder også at han er blitt tenåring (13 mnd), men hvis dette er en fase vil jeg helst ikke at det utvikler seg til et konstant mønster.

Noen som har råd eller tips?

Aller helst en mirakelkur.. :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men det nytter ikke. Han er et matvrak til vanlig, men i møte med andre hunder er det ikke interessant i det hele tatt. Han har faktisk spyttet ut en gang da jeg i desperasjon prøvde å gi han smaken av det for å skifte fokuset hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bor på sørlandet.

Men kanskje kurs hadde vært en løsning.

Ingen som har tro på at det kun er en fase? (her håper man til det siste.. :wub: )

Fikk foreslått en sånn grimesak av ei venninne. "Der hodet går følger bikkja - prinsippet". Men av en eller annen grunn har jeg motforestillinger mot sånne. Er vel redd for at jeg da må bruke det permanent. Noen som har erfaring med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...