Gå til innhold
Hundesonen.no

størrelse på hundeseng


Recommended Posts

hvilken str. på seng vil dere anbefale å ha til en finsk lapphund?

finner bare mål på høyden på rasen, og ikke lengden så da blir det litt vanskelig å vite hvem seng str. vi skal bestille. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du skal ha valp snart, ville jeg ventet med å kjøpe seng, ihvertfall til valpetenna er borte. Evt. isåfall bare kjøpt en billig midlertidig seng :blink:

Uansett ville jeg vel kjøpt seng litt ut etter hva hunden liker. Liker den å ligge trangt, så en koselig liten seng, liker den å strekke seg ut, så en stor seng osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok da får vi vente med å kjøpe seng..vi får ikke valp før mest sannsynlig om alt går etter planen, i mai :lol: er bare jeg som er litt ivrig og syntes vente tiden er en smule lang, så derfor jeg planlegger alt til minste detalj hver dag nesten :blink: men da satser vi heller på en billig seng som den kan bite i stykker den dagen vi får valp :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så stor du har plass til. :blink:

Det er absolutt ikke mine hunder enig i, altså... Jeg har kjøpt både store og små senger til dem opp gjennom årene, og det har vært klart foretrukket de litt mindre som de må krølle seg litt sammen for å få plass i.

Så på mine anbefaler jeg seng på sånn ca 70-80 cm lengde (de er ca 55-60 i mankehøyde). Det pleier å være vellykket her i huset i alle fall.

Lykke til med valp!!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skumgummimadrass, saks, tykke ull/fleece-pledd, nål og tråd. Jeg fikk en flott rektangulær hundeseng, passet perfekt der jeg skulle ha den. varte i ca 6mnd før en av bikjene grov ned et bein i den :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Det har faktisk jeg lurt på også. Vi fikk oss Finsk Lapphund i januar, og hadde heldigvis en hundeseng stående etter forrige hund (Border Collie). Dette er en oval plastseng med høye kanter som er lavere i front for lettere innstigning, og den har fungert veldig fint for vår valp. Men nå skal det også sies at han er vanvittig flink til ikke å tygge på forbudte ting, ihvertfall enn så lenge ;)

Men nå begynner vi å bli leie av å bære sengen opp og ned mellom stue og soverom, og titter etter ny seng for å ha på soverommet. Så langt ser det ut som vår lille pelsdott liker å krølle seg sammen når han ligger kjølig og å strekke seg ut når han ligger varmt, men dette kan jo endre seg etterhvert som han blir eldre. Men jeg tror uansett at jeg skal gå for en litt større variant neste gang, selv om sengen vi har burde være mer enn stor nok siden BC'en var større enn hva jeg antar vår FL blir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 1 plastikkseng til min hund, den er oval med høyere karmer rundt, men på mindten en nedstigning så det skal være lettere å gå inn. :) Den rommer puter som er 90 cm på det lengste, så den er vell 90 cm eller 1 m på det lengste. :) Men det skal sies at bikkja mi liker å ligge med hode utenfor sengen, så sengen er mer en stor nokk til henne. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

klarte ikke å dy meg, så bestilte en seng i den str. den mest sannsynlig vil passe til når han blir fullvokst, sengen likte jeg så godt så den måtte vi bare ha. men fra vi får han som valp til vi ser hvordan han er med tygging og slikt kommer han til å enten få en sånn plastikk seng til å ha puter i som jeg ser flere har eller noen tepper/dyner vi har til overs :)

men hvilken str. har dere på hundebur? med tanke på til bilturer og sånn.

får nok spørre oppdretteren vår om diverse str. på ting og tang, men akkurat nå så prøver jeg å få ventetiden til å gå, å da blir det fort litt planlegging av diverse utstyr en kommer til å trenge :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men hvilken str. har dere på hundebur? med tanke på til bilturer og sånn.

får nok spørre oppdretteren vår om diverse str. på ting og tang, men akkurat nå så prøver jeg å få ventetiden til å gå, å da blir det fort litt planlegging av diverse utstyr en kommer til å trenge :aww:

Vi har et sammenleggbart bur inne (som han forsåvidt ikke bruker). Dette er 64 cm høyt, 54 cm bredt og 80 cm dypt og blir antagelig i største laget, men jeg kjøper ikke nytt bur så lenge dette er brukbart.

I vår stasjonsvogn har vi det største enkeltburet fra Variocage som får plass (husker ikke størrelsen). Tar mye plass, men heller et større bur som han kan bevege på seg i, enn bedre plass til dill og dall. Er litt plass til handleposene på siden av buret da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

I bilen så skal en ikke ha for stort bur har ejg også lært og har tro på for da blir det for stor plass til å bevege seg på i en bråbrems.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Er helt enig i at buret ikke skal være for stort i bil, men til vår bil er large-buret det minste vi kan få av enkeltburene til Variocage. Alternativet er å bytte det ut i et dobbeltbur som tar opp hele plassen i bagasjen.

Den skjønte jeg ikke. Håper jeg tar feil men skriver du at det er størrelsen på bilen som avgjør hvor stort bur dere har kjøpt og ikke størrelsen på hunden. Altså buret til sønnen min er da mye mindre en plassen han har i bagasjerommet men han har satt det fast med lastestropper så det hverken kan gå sideveis eller fram og tilbake. Har så klart kroker i gulvet som han har festet buret i og han bruker bare krokene på den ene siden. Altså i gulvet på de fleste bilene finnes det D-ringer å feste i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den skjønte jeg ikke. Håper jeg tar feil men skriver du at det er størrelsen på bilen som avgjør hvor stort bur dere har kjøpt og ikke størrelsen på hunden. Altså buret til sønnen min er da mye mindre en plassen han har i bagasjerommet men han har satt det fast med lastestropper så det hverken kan gå sideveis eller fram og tilbake. Har så klart kroker i gulvet som han har festet buret i og han bruker bare krokene på den ene siden. Altså i gulvet på de fleste bilene finnes det D-ringer å feste i.

Først må jeg få presisere at jeg kjøpte buret når jeg hadde min forrige hund, en Border Collie. Jeg vet ennå ikke nøyaktig hvor stor han vi har nå vil bli, men iflg rasestandarden bør han bli noe mindre. Jeg ser derfor ikke poenget ennå med å bytte ut buret før hunden vi har er fullvoksen.

Ja, selvsagt er det kroker/D-ringer å feste buret i, det har vi allerede gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...