Gå til innhold
Hundesonen.no

Flexibånd

Recommended Posts

Hei!

Vet at mange er imot flexibånd til hunder, men jeg bruker det til Clarence, for han er så gammel nå, så han skal få lov til å vimse litt i skog og mark.

Akkurat nå har jeg et bånd som det står "maks 8 kg" på. Tror det heter Flexi XS mini eller noe i den duren.

Clarence veier ca 5 kg, men går det an å bytte til et større bånd?

F.eks maks 12 kg?

Jeg bruker alltid sele på ham når vi er ute og går tur, så hvis båndet drar mer, gjør det ingenting tror jeg, men dere tror ikke det vil dra alt for mye, slik at han ikke klarer å dra ut lina? :ahappy:

Håper noen skjønte spørsmålet mitt og at jeg får svar :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg bruker max12kg lina på Tupy på 4,5 kg så blir lina for tung. Men hun går veldig pent i bånd,så hun sakker med en gang det blir motstand.

Bruker jeg den på kompis på 98-9 kg så bryr han seg ikke om det er litt motstand. Men han er en helt annen type, og ikke flink å gå i band :icon_confused: så han springer som normalt.

Så konklusjonen min er vel at det kommer litt an på hvilken type hund du har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, vet ikke om denne opplysningen hjelper, men jeg har en hund som drar mye. Han er veldig sterk av seg, og drar mye i båndet.

Jeg synes nemlig det båndet jeg har nå er så veldig kort, og har fått for meg at de med høyere maks antall kg er litt lengre :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Etter hva jeg googlet så er flexiband 8 kg 3 meter og 12 kg 5 meter så det blir litt lengere. Siden hunden drar og du bruker sele så må du nesten bare prøve deg fram tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Langline ja, har hørt om det, men aldri tenkt på det. Vi går i skogen om våren/sommeren, men om høsten holder vi oss langt unna (masse hjortelusfluer i skogen), og om vinteren er det for mye snø.

Så da er det greit med flexi om vinteren og høsten i allefall :icon_confused:

Kan vel prøve og kjøpe et maks 12kgbånd til ham :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt ot: men hvis man bruker flexi i skogen eller langline i skogen, whats the difference?

Lettere om hunden år på feil side av trær eller andre hindringer. Bare slippe langlina, og plukke den opp etter hindringen om man trenger det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 meter burde være langt nok ja! :)

Vi har 25m langline, og Cosmo syns ikke den er lang nok!

Frøkna går løs og har en radius på ca 15m, så om hun skal i bånd i skogen hadde det vært langline på henne også.

Jeg holder sjelden i lina, lar den fly langs bakken. Tar tak i den om jeg ser han er på vei for langt, men nå har jeg tålelig grei inkalling på han også, til basenji å være :P

Men blir ikke langlina full av skit? :P

Min er fortsatt nesten like rød og fin som da jeg kjøpte den for ett år siden :console: Er jo ikke værre enn å spyle av OM den blir skitten, men har er den altså like fin, og den brukes nesten hver dag :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men blir ikke langlina full av skit? :P

Bytte til skinnbånd på slutten av turen og skylle lina i nærmeste bekk. Kveilen henges over skulderen og tørker før man er hjemme :console:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt ot: men hvis man bruker flexi i skogen eller langline i skogen, whats the difference?

Forskjellen er jo obvious! Flexibåndet ruller inn igjen og er noe man holder i hånda. Jeg hadde aldri verdet giddet å gå tur med langline, fordi jeg har en hund som dilter etter meg og aldri er mer enn fem meter unna. Da synes jeg langline bare blir klønete og altfor mye tau å holde styr på.

Flexi har sine fordeler, så sant det brukes på riktig måte.

Forøvrig tror jeg du helt fint kan kjøpe et bånd som skal tåle maks 12 kg. De finnes også i åtte meter. :console:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare opplyse om at jeg kjøpte et flexibånd som skulle tåle maks 12 kg, og det er 8 meter langt (long comfort eller noe), og det fungerer utmerket :)

Han får vimse så mye han vil, og det trekker ikke for mye, så det går veldig fint.

Vi slipper å stresse etter ham på tur også :)

(Han går fortere enn oss :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lettere om hunden år på feil side av trær eller andre hindringer. Bare slippe langlina, og plukke den opp etter hindringen om man trenger det.

Eller lære hunden til å gå på riktig side. Chico er godt opplært i flexilinebruk, og bare jeg sier "rundt" så snur han seg og går tilbake i retning av linen.

Men klart også fordeler med langline, er jo veldig avhengig av hunden og hva en selv liker.

Dessverre er det jo faktisk sånn at hva gjelder båndtvang skal man faktisk holde i båndet til enhver tid, men å slippe det for at hunden går rundt et tre er nok ikke noe man hadde brydd seg med.

Men når hunden bare har linen hengende etter seg, så er det faktisk "ulovlig". Og jeg vet om en hund som klarte å stikke etter rådyr sånn, for det er jo ikke bare å tråkke på linen på et jorde med masse strå. Og det var jo to skumle ting, hvordan går det med rådyret, og skrekken at bikkja setter seg fast og vi ikke finner den igjen.

Endte med at vi kun fant hunden fordi den andre hunden hennes klarte å søke den opp, og det var LAAANGT unna.

Vil bare opplyse om at jeg kjøpte et flexibånd som skulle tåle maks 12 kg, og det er 8 meter langt (long comfort eller noe), og det fungerer utmerket :)

Han får vimse så mye han vil, og det trekker ikke for mye, så det går veldig fint.

Vi slipper å stresse etter ham på tur også :)

(Han går fortere enn oss :P )

Så bra :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei alle hundefolk! 😀 Jeg er på jakt etter en ny turkompis og følgesvenn. Jeg har tenkt på rase lenge og ønsker også innspill fra dere, så håper dere kan hjelpe meg. Jeg er tidligere vant med Alaska Husky da jeg har hatt 2 av den rasen, jeg elsker polarhunder og liker veldig personligheten og ærligheten til huskyene, så jeg var i utgangspunktet bestemt på en ny Alaska, men har senere sett mye på Siberian (SH grunnet at jeg liker at de er kraftigere) men så er det som trekker ned at jeg gjerne ønsker en som kan være litt løs i rundt meg når jeg holder på ute uten og stikke av, har også sauer beitende rundt eiendommen så det er jaktinstinktet som er litt vanskelig. Jeg bor på et stort småbruk med masse plass, går mye turer både i skog og på fjellet. Har også sett litt på rasen Lapsk vallhund, da de er litt like i utseende men den er en gjeterhund og har lite jaktlyst, gjeterhunder har jeg lite erfaring med og er redd det kan bli slitsomt mye lyd (helt greit med lyd når de er i aktivitet og lek) men vil ikke ha en som står å bjeffer hele dagen. Er også redd for at den skal begynne å gjete på alt. Jeg har gått litt tom for alternativer på eventuelt flere raser, og der håper jeg dere kan hjelpe. Er også interessert i å høre erfaringer fra folk som har Siberian eller Lapsk.
    • Vesle Yoshi er blitt over 2 år nå. Vi driver stort sett med blåbær løp da han er en smule overivrig på stevner og vil hilse på alle, så vi er avhengig av gjerder. Han har dog startet noen offesielle stevner. Han ble 3. beste agility hund i japaner klubben. Han er fremdeles minstemann i flokken og er kjempeglad for at båndtvangen er over, han elsker å løpe.
    • Han er helt nydelig😍  Blir veldig nysgjerrig på en sånn en dag😅
    • Tusen takk for det. Da er oppdretteren useriøs men jeg visste ikke om det før jeg kjøpte valpen. Ikke alt man kan lese om på dogweb eller Facebook.
    • Nei, seriøse oppdrettere lurer naturligvis ikke valpekjøpere. Useriøse oppdrettere gjør hva de vil.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...