Gå til innhold
Hundesonen.no

Flexibånd

Recommended Posts

Hei!

Vet at mange er imot flexibånd til hunder, men jeg bruker det til Clarence, for han er så gammel nå, så han skal få lov til å vimse litt i skog og mark.

Akkurat nå har jeg et bånd som det står "maks 8 kg" på. Tror det heter Flexi XS mini eller noe i den duren.

Clarence veier ca 5 kg, men går det an å bytte til et større bånd?

F.eks maks 12 kg?

Jeg bruker alltid sele på ham når vi er ute og går tur, så hvis båndet drar mer, gjør det ingenting tror jeg, men dere tror ikke det vil dra alt for mye, slik at han ikke klarer å dra ut lina? :ahappy:

Håper noen skjønte spørsmålet mitt og at jeg får svar :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg bruker max12kg lina på Tupy på 4,5 kg så blir lina for tung. Men hun går veldig pent i bånd,så hun sakker med en gang det blir motstand.

Bruker jeg den på kompis på 98-9 kg så bryr han seg ikke om det er litt motstand. Men han er en helt annen type, og ikke flink å gå i band :icon_confused: så han springer som normalt.

Så konklusjonen min er vel at det kommer litt an på hvilken type hund du har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, vet ikke om denne opplysningen hjelper, men jeg har en hund som drar mye. Han er veldig sterk av seg, og drar mye i båndet.

Jeg synes nemlig det båndet jeg har nå er så veldig kort, og har fått for meg at de med høyere maks antall kg er litt lengre :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Etter hva jeg googlet så er flexiband 8 kg 3 meter og 12 kg 5 meter så det blir litt lengere. Siden hunden drar og du bruker sele så må du nesten bare prøve deg fram tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Langline ja, har hørt om det, men aldri tenkt på det. Vi går i skogen om våren/sommeren, men om høsten holder vi oss langt unna (masse hjortelusfluer i skogen), og om vinteren er det for mye snø.

Så da er det greit med flexi om vinteren og høsten i allefall :icon_confused:

Kan vel prøve og kjøpe et maks 12kgbånd til ham :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt ot: men hvis man bruker flexi i skogen eller langline i skogen, whats the difference?

Lettere om hunden år på feil side av trær eller andre hindringer. Bare slippe langlina, og plukke den opp etter hindringen om man trenger det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 meter burde være langt nok ja! :)

Vi har 25m langline, og Cosmo syns ikke den er lang nok!

Frøkna går løs og har en radius på ca 15m, så om hun skal i bånd i skogen hadde det vært langline på henne også.

Jeg holder sjelden i lina, lar den fly langs bakken. Tar tak i den om jeg ser han er på vei for langt, men nå har jeg tålelig grei inkalling på han også, til basenji å være :P

Men blir ikke langlina full av skit? :P

Min er fortsatt nesten like rød og fin som da jeg kjøpte den for ett år siden :console: Er jo ikke værre enn å spyle av OM den blir skitten, men har er den altså like fin, og den brukes nesten hver dag :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men blir ikke langlina full av skit? :P

Bytte til skinnbånd på slutten av turen og skylle lina i nærmeste bekk. Kveilen henges over skulderen og tørker før man er hjemme :console:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt ot: men hvis man bruker flexi i skogen eller langline i skogen, whats the difference?

Forskjellen er jo obvious! Flexibåndet ruller inn igjen og er noe man holder i hånda. Jeg hadde aldri verdet giddet å gå tur med langline, fordi jeg har en hund som dilter etter meg og aldri er mer enn fem meter unna. Da synes jeg langline bare blir klønete og altfor mye tau å holde styr på.

Flexi har sine fordeler, så sant det brukes på riktig måte.

Forøvrig tror jeg du helt fint kan kjøpe et bånd som skal tåle maks 12 kg. De finnes også i åtte meter. :console:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare opplyse om at jeg kjøpte et flexibånd som skulle tåle maks 12 kg, og det er 8 meter langt (long comfort eller noe), og det fungerer utmerket :)

Han får vimse så mye han vil, og det trekker ikke for mye, så det går veldig fint.

Vi slipper å stresse etter ham på tur også :)

(Han går fortere enn oss :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lettere om hunden år på feil side av trær eller andre hindringer. Bare slippe langlina, og plukke den opp etter hindringen om man trenger det.

Eller lære hunden til å gå på riktig side. Chico er godt opplært i flexilinebruk, og bare jeg sier "rundt" så snur han seg og går tilbake i retning av linen.

Men klart også fordeler med langline, er jo veldig avhengig av hunden og hva en selv liker.

Dessverre er det jo faktisk sånn at hva gjelder båndtvang skal man faktisk holde i båndet til enhver tid, men å slippe det for at hunden går rundt et tre er nok ikke noe man hadde brydd seg med.

Men når hunden bare har linen hengende etter seg, så er det faktisk "ulovlig". Og jeg vet om en hund som klarte å stikke etter rådyr sånn, for det er jo ikke bare å tråkke på linen på et jorde med masse strå. Og det var jo to skumle ting, hvordan går det med rådyret, og skrekken at bikkja setter seg fast og vi ikke finner den igjen.

Endte med at vi kun fant hunden fordi den andre hunden hennes klarte å søke den opp, og det var LAAANGT unna.

Vil bare opplyse om at jeg kjøpte et flexibånd som skulle tåle maks 12 kg, og det er 8 meter langt (long comfort eller noe), og det fungerer utmerket :)

Han får vimse så mye han vil, og det trekker ikke for mye, så det går veldig fint.

Vi slipper å stresse etter ham på tur også :)

(Han går fortere enn oss :P )

Så bra :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Helst vil vi jo at de ikke skal oppleve noe vondt i det hele tatt, men det er vanskelig. Jeg tenker det viktigste er om hun, og du, kan leve med det ubehaget som blokkeringen gir. Hvis ikke tenker jeg at risikoen ved operasjon kan være verdt det. Det er ikke en sykdom å være gammel, men det gjør jo at alle plager blir verre og mer risikable både å ha og gjøre noe med, som oftest. Jeg håpet selv i det lengste at det skulle enten bli akutt alvorlig eller at de bare skulle sovne hos meg, men til slutt måtte jeg jo ta den vanskelige avgjørelsen for begge to. Likevel er jeg trygg på at det var riktig tidspunkt for begge. Jeg tror at du også har nok innsikt til at du vet når det er på tide, selv om det er en prosess på vei dit. Håper dere får litt mer avklaring denne uken.
    • Tusen takk Dette er første gang jeg har gammel hund, og jeg synes det er kjempevanskelig å vurdere livskvalitet. Hun er jo helt klart ikke den samme hunden hun var som ung, men jeg tror ikke hun har det så forferdelig at hun selv ville valgt døden over det livet hun lever nå. Samtidig er hun jo på et punkt der noe som egentlig bare er en bagatell potensielt kan bli en dødsdom, fordi hun ikke kan dopes ned. Man sitter jo her i en umulig situasjon der ingen av alternativene egentlig er noe alternativ... Vi skal tilbake til veterinæren på torsdag for å ta en ny ultralyd av hjertet, så får vi se hva dommen blir da.
    • Håper det gikk bra. Trist at hunder eldes og får helseplager. De skulle vart evig, sunne og friske. Folk har så ulike syn på hunders ubehag ifbm aldring. Noen mener det er dyremishandling å la en hund ha noen aldersdomsplager i det hele tatt, og avliver tidlig for å la hunden slippe. Andre mener det er grotesk å ikke la det (ofte) kjæreste familiemedlemmet få fullføre livsløpet naturlig. Jeg vet ikke hvor på den skalaen du befinner deg, så jeg vet ikke hva jeg skal si eller ikke si for comfort ang. evt. narkose.  Håper det går bra med dere ❤️
    • Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...