Gå til innhold
Hundesonen.no

Flexibånd


Recommended Posts

Hei!

Vet at mange er imot flexibånd til hunder, men jeg bruker det til Clarence, for han er så gammel nå, så han skal få lov til å vimse litt i skog og mark.

Akkurat nå har jeg et bånd som det står "maks 8 kg" på. Tror det heter Flexi XS mini eller noe i den duren.

Clarence veier ca 5 kg, men går det an å bytte til et større bånd?

F.eks maks 12 kg?

Jeg bruker alltid sele på ham når vi er ute og går tur, så hvis båndet drar mer, gjør det ingenting tror jeg, men dere tror ikke det vil dra alt for mye, slik at han ikke klarer å dra ut lina? :ahappy:

Håper noen skjønte spørsmålet mitt og at jeg får svar :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg bruker max12kg lina på Tupy på 4,5 kg så blir lina for tung. Men hun går veldig pent i bånd,så hun sakker med en gang det blir motstand.

Bruker jeg den på kompis på 98-9 kg så bryr han seg ikke om det er litt motstand. Men han er en helt annen type, og ikke flink å gå i band :icon_confused: så han springer som normalt.

Så konklusjonen min er vel at det kommer litt an på hvilken type hund du har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, vet ikke om denne opplysningen hjelper, men jeg har en hund som drar mye. Han er veldig sterk av seg, og drar mye i båndet.

Jeg synes nemlig det båndet jeg har nå er så veldig kort, og har fått for meg at de med høyere maks antall kg er litt lengre :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Etter hva jeg googlet så er flexiband 8 kg 3 meter og 12 kg 5 meter så det blir litt lengere. Siden hunden drar og du bruker sele så må du nesten bare prøve deg fram tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Langline ja, har hørt om det, men aldri tenkt på det. Vi går i skogen om våren/sommeren, men om høsten holder vi oss langt unna (masse hjortelusfluer i skogen), og om vinteren er det for mye snø.

Så da er det greit med flexi om vinteren og høsten i allefall :icon_confused:

Kan vel prøve og kjøpe et maks 12kgbånd til ham :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt ot: men hvis man bruker flexi i skogen eller langline i skogen, whats the difference?

Lettere om hunden år på feil side av trær eller andre hindringer. Bare slippe langlina, og plukke den opp etter hindringen om man trenger det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 meter burde være langt nok ja! :)

Vi har 25m langline, og Cosmo syns ikke den er lang nok!

Frøkna går løs og har en radius på ca 15m, så om hun skal i bånd i skogen hadde det vært langline på henne også.

Jeg holder sjelden i lina, lar den fly langs bakken. Tar tak i den om jeg ser han er på vei for langt, men nå har jeg tålelig grei inkalling på han også, til basenji å være :P

Men blir ikke langlina full av skit? :P

Min er fortsatt nesten like rød og fin som da jeg kjøpte den for ett år siden :console: Er jo ikke værre enn å spyle av OM den blir skitten, men har er den altså like fin, og den brukes nesten hver dag :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men blir ikke langlina full av skit? :P

Bytte til skinnbånd på slutten av turen og skylle lina i nærmeste bekk. Kveilen henges over skulderen og tørker før man er hjemme :console:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt ot: men hvis man bruker flexi i skogen eller langline i skogen, whats the difference?

Forskjellen er jo obvious! Flexibåndet ruller inn igjen og er noe man holder i hånda. Jeg hadde aldri verdet giddet å gå tur med langline, fordi jeg har en hund som dilter etter meg og aldri er mer enn fem meter unna. Da synes jeg langline bare blir klønete og altfor mye tau å holde styr på.

Flexi har sine fordeler, så sant det brukes på riktig måte.

Forøvrig tror jeg du helt fint kan kjøpe et bånd som skal tåle maks 12 kg. De finnes også i åtte meter. :console:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare opplyse om at jeg kjøpte et flexibånd som skulle tåle maks 12 kg, og det er 8 meter langt (long comfort eller noe), og det fungerer utmerket :)

Han får vimse så mye han vil, og det trekker ikke for mye, så det går veldig fint.

Vi slipper å stresse etter ham på tur også :)

(Han går fortere enn oss :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lettere om hunden år på feil side av trær eller andre hindringer. Bare slippe langlina, og plukke den opp etter hindringen om man trenger det.

Eller lære hunden til å gå på riktig side. Chico er godt opplært i flexilinebruk, og bare jeg sier "rundt" så snur han seg og går tilbake i retning av linen.

Men klart også fordeler med langline, er jo veldig avhengig av hunden og hva en selv liker.

Dessverre er det jo faktisk sånn at hva gjelder båndtvang skal man faktisk holde i båndet til enhver tid, men å slippe det for at hunden går rundt et tre er nok ikke noe man hadde brydd seg med.

Men når hunden bare har linen hengende etter seg, så er det faktisk "ulovlig". Og jeg vet om en hund som klarte å stikke etter rådyr sånn, for det er jo ikke bare å tråkke på linen på et jorde med masse strå. Og det var jo to skumle ting, hvordan går det med rådyret, og skrekken at bikkja setter seg fast og vi ikke finner den igjen.

Endte med at vi kun fant hunden fordi den andre hunden hennes klarte å søke den opp, og det var LAAANGT unna.

Vil bare opplyse om at jeg kjøpte et flexibånd som skulle tåle maks 12 kg, og det er 8 meter langt (long comfort eller noe), og det fungerer utmerket :)

Han får vimse så mye han vil, og det trekker ikke for mye, så det går veldig fint.

Vi slipper å stresse etter ham på tur også :)

(Han går fortere enn oss :P )

Så bra :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Om det er flere som har innspill med erfaringer eller fremgangsmåte er det bare å dele 🙂
    • Noen som har hund med Cushings sykdom? Får alle pelsløse flekker? 
    • Vell valpen, selvfølgelig. Kan du fortelle meg hvilken forskning som dette baseres på? For jeg kan bla opp med ganske så mange som beviser at valper skal sove mye og hvorfor dette er så viktig for en voksende valp. Hvorfor tror du babyer sover så mye? Bare for at foreldrene skal få litt pause? Så fint at du har fått minimale med skader, hjemme her er de på null. Å ha en grind er et viktig verktøy for mange for å beskytte valpen, ikke møblene sine. Veldig uheldig om en overtrøtt og overstimulert valp får i seg noe skummelt.  Ja friske valper har mye energi og det skal de få utløp for ila en dag, men det finnes en balanse. For heftig med turer og for mye aktivitet kan ha betydelige skader på både kropp og sinn for resten av livet. Og om vi skal leke med tanken din om at en valp har masse energi den må få ut og ikke burde stenges inne, tror du ikke en valp bare ville blitt destruktiv og sytete om den ble det? Men nei, de legger seg og sover fordi de er trøtt. Ro må hos mange valper læres og det er ikke alle som er like flink til det, og om man ikke lar de sove nokk går det over i uønsket atferd. Uansett ser ikke dette ut som noe vi blir enige om, så vi kan bare la det ligge  
    • Uenig har du selvsagt all rett til å være men hvem tror du det gagner mest at hvalpen sover mye? Eier eller hund? Jeg har en sterk mistanke om at det er førstnevnte som finner det praktisk at hvalpen skal sove mesteparten av døgnet.. For klart er det både praktisk og enkelt at hvalpen ‘sover’ mesteparten av døgnet ( denne ‘sovingen’ er gjerne et resultat av at hvalpen ikke har noe annet valg, innestengt som den er i bur eller binge).   Jeg har ennå tilgode å oppleve en valp som sover mesteparten av døgnet og jeg har hverken bur, binge eller andre stengsler i bruk. Skadene på innboet er etter overs 40 års hundehold aldeles minimale. Faktisk har kattene stått for mye mer ødeleggelser og de var aldri mer enn tre. (dette var katter som var frittgående). Friske hvalper har masse energi og da bør man som god eier  la de få utfolde energien på en for hvalpen god måte.ikke bruke ulike former for tvangsroing. Det gavner ikke hunden at man ‘elsker den helt ekstremt’ om man ikke omsetter denne ‘elskingen’ i for hvalpen/hunden meningsfylt tilværelse.. 
    • Jeg blir stadig overrasket over at så mange anbefaler hvalpekurs  til ‘alle’ uten å ha peiling på hva man egentlig sender valp/eier avgårde til.. Jeg nekter å tro at flesteparten av de som ivrer så for hvalpekurs, har fullstendig oversikt over alle disse ‘instruktørene’ fra Jæren   til Alta..og hva slags metoder de utsetter valp/eier for. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...