Gå til innhold
Hundesonen.no

First price hundefor som godbiter


Recommended Posts

Svar meg ærlig på en ting, dere som sier at de ikke ville brukt drittfor som gobiter:

1: Ville dere har brukt pølser, handlersbiter eller kjøttboller som fullkostfor?

siden jeg tipper at svaret er nei, så:

2: Og om man nå valgte å stappe tørka pølser ned i en papirpose og kalt det fullkost; ville dere da forkastet det som godbiter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

First Pricefor som godbit må jo vere heilt supert, om hunden faktisk synst det er godbit verdt. Synst det er ein del smalsyntheit her inne, der kun det aller beste (i deira eigne auge) er godt nok, og om ein gjer ting annsleis, burde ein nærast vurdere om ein er eigna til å ta seg av hund i det heile.

Nei, her i huset blir det Laffen som avgjer kva som er godt nok som godbit, ikkje Fedon Lindberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke hatt noe problem å bruke det som gobiter om hundene likte det. Jeg bruker mye vanlig tørrfor som gobiter i situasjoner der det er konkuranse om gobitene, da kan tilogmed frk. kresen kose seg med vanlig tørrfor.

Ser ikke hvorfor FPfor ikke skal kunne brukes som gobiter bare fordi det heter at det er et for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verken pølser, leverbiter eller FP hundeför er skvip som godbiter, men alle tre er skvip som mat. Ingen av delene er skadelig, men det funker ikke som fullkostför. Hundene mine driter i om firstpricematen kalles middagsmat eller godbiter. De spiser det uansett, og elsker det. Jeg kunne aldri, aldri ha gitt dem det som fullkostför til å dekke ernæringsbehovet, men jeg kan gjerne gi det som godbiter og dekke ernæringsbehovet med et skikkelig för.

Nei, det er ikke masse dritt i FP-föret jeg ikke vil ha i hundene mine. Det bare er ikke NOK av det de trenger i et fullkostför, og derfor er det ubrukelig til nettopp det. I pølser er det derimot masse salt jeg ikke vil ha store mengder av i dyrene.

Spot on! Det samme gjelder forøvrig annet butikkkjøpt tørrfor, og felleskjøpets tørrfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg respekterer at folk forbeholder seg friheten til å putte hva de vil i bikkjene sine, men ikke si at "det går helt fint" når det er ganske åpenbart hvor mye ernæring påvirker funksjonalitet og trivsel hos hund (og mennesker). Det går ikke nødvendigvis helt fint, selv om det virker sånn. Men billig er det :)

Ja jeg ser ikke problemet med å gi hunden pølse, karbonade, frolic, pedegree tørrfor, first price what ever som godbit. Så lenge hunden ikke er overvektig eller allergisk så mener jeg at ja det går bare fint. Det er stor forksjell å gi hunden en neve at dette, kontra å skal gi den dette som fullfor. Det tror jeg de fleste forstår. Jeg ville personlig ikke gitt hunden first price hundemat ol. til daglig, fordi som flere nevner, syns jeg ikke det er et komplett nok fullfor. Men at folk velger å bruke det, ja det får være opp til hver enkel. Det er jo hundemat det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minuset jeg ser med å bruke tørrforkuler, værtfall på min hund, er at det er enklere å sette seg fast i halsen.

Har erfart det med Frolic biter som er tørre. Kasta godbiten som belønning, han slukte den i et jafs men biten satt seg fast å gutten ble stående å hoste å harke en liten stund. Da er det bedre med "saftigere" godbiter som sklir enklere ned :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker First price pølser eller x-tra pølser på wheaten terrieran. men Dvergen min e kresen, ene dagen e ho overlykkelig for frolic i neste øyebikk så skal ho ha biff. så du må finne ut ka hund din like best! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og mange andre bruke Frolic som godbit.

Kunne ikke falt meg inn å fore på Frolic.

Hvorfor kunne du ikke tenkt deg å fore på Frolic?

Er det fordi det er ett "drittfor" som Margrete skriver, og hvorfor er det da godt nok som godbiter?

Jeg tenker at hvis det ikke er godt nok som fór, hvordan kan det da være godt nok som godbiter? Godbiter skal jo liksom være noe bedre. Hunden får det jo i seg uansett om det er små eller store mengder(godbiter eller fór), så derfor skjønner jeg ikke hvorfor du kan bruke det som godbiter men ikke som fór?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kunne du ikke tenkt deg å fore på Frolic?

Er det fordi det er ett "drittfor" som Margrete skriver, og hvorfor er det da godt nok som godbiter?

Jeg tenker at hvis det ikke er godt nok som fór, hvordan kan det da være godt nok som godbiter? Godbiter skal jo liksom være noe bedre. Hunden får det jo i seg uansett om det er små eller store mengder(godbiter eller fór), så derfor skjønner jeg ikke hvorfor du kan bruke det som godbiter men ikke som fór?

Jeg skjønner ikke at det er så vanskelig å forstå:

- Frolic smaker godt og funker derfor bra som godbiter

- Frolic inneholder ingen skadelige stoffer jeg ikke vil ha i hundene mine

- MEN Frolic dekker ikke ernæringsbehovet til hunden, derfor er det uegnet som fullkostför (og derfor kaller vi det er drittför, det er i tillegg sinnsykt dyrt om man skulle ha föret på det hver dag)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kunne du ikke tenkt deg å fore på Frolic?

Er det fordi det er ett "drittfor" som Margrete skriver, og hvorfor er det da godt nok som godbiter?

Jeg tenker at hvis det ikke er godt nok som fór, hvordan kan det da være godt nok som godbiter? Godbiter skal jo liksom være noe bedre. Hunden får det jo i seg uansett om det er små eller store mengder(godbiter eller fór), så derfor skjønner jeg ikke hvorfor du kan bruke det som godbiter men ikke som fór?

Hvis du leser alt som har blitt skrevet...

Det blir jo som med pølser det! De aller fleste hunder elsker pølser og mange bruker det som belønning (jeg å), men det er da ikke et fullverdig for, bare fordi det smaker bedre enn tørrforet! Det handler liksom litt om hva det inneholder. Skjønner virkelig ikke den tankegangen at godbiter må kunne brukes som for. Da står man jo igrunn bare igjen med tørrfor eller V&H som godbiter da?! :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge hunden får i seg det den skal ha av næring fra foret sitt, ser jeg ikke noe problem med å bruke frolic eller FP som godbiter. Godbitene kommer jo i tillegg til maten liksom, så hva er problemet? :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kunne du ikke tenkt deg å fore på Frolic?

Er det fordi det er ett "drittfor" som Margrete skriver, og hvorfor er det da godt nok som godbiter?

Jeg tenker at hvis det ikke er godt nok som fór, hvordan kan det da være godt nok som godbiter? Godbiter skal jo liksom være noe bedre. Hunden får det jo i seg uansett om det er små eller store mengder(godbiter eller fór), så derfor skjønner jeg ikke hvorfor du kan bruke det som godbiter men ikke som fór?

Om du gidder å ta deg bryet med å lese alle innleggene i tråden, så har jeg svart på dette allerede.

Mat er mat, godteri er godteri.

Virker i grunnen som om de aller fleste tenker som meg i den saken om man skal dømme etter svarene i tråden her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahaha..morsom tråd.. Jeg har brukt Frolic som godbiter, med stort hell, og fikk samme ide som deg TS om å bruke annet tørrfor fra butikken som godbiter. Du skulle sett trynet på lillegutt da jeg ga han tørrforet. Rynket på nesa og spyttet ut i stoooor bue :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte Frolic som godbiter på Kooikern en periode. Før jeg startet med det var han helt fin i magen stort sett alltid. Etter en stund merket jeg at han aldri ble ferdig på do. Han måtte fært, og det som kom var rødt og ganske tynt. Greit nok, forlicen er jo rød. Men han fikk liksom aldri ut alt han skulle virket det som. Han måtte oftere enn før, og sto der og trøkka og trøkka. Fikk til slutt kommentarer på at jeg kanskje burde vurdere å bytte fór på han siden han støtt og stadig fløy uti busken og måtte så fært uten å få det til.

Jeg testa ut å kutte ut all frolic, og siden har han vært super i magen og må 1-2 ganger om dagen og klarer å bli ferdig på normal tid.

Villa merker jeg ingen forskjell på, så hun fikk resten av det som godbiter. Men siden har jeg ikke giddi å kjøpe det noe mer.

Jeg ville ikke brukt det som fullfór av samme årsak som labbis sier. Og jeg ser jo på min at han ikke tåler det så godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sukker og tvilsomme tilsetningsstoffer (EC additives)?

*Ler*

Det er ikke sukker i FP föret, ei heller "tvilsomme tilsetningsstoffer" som ikke er i et vanlig för. Du kan fint få ingredienslisten om du vil!

Korn, kjøtt og animalske biprodukter (min 4% kjøtt, selvfølgelig alt for dårlig om det skulle vært brukt som fullkostför), vegetabilske biprodukter, olje, fett og mineraler. Tilsetningsstoffer: vitaminer (A 1000 IE, D3 100 IE, E), pentahydrat, kobbersulfat og antioksidant E321.

Hvorfor er pølser bedre som godbiter enn dette, rent ernæringsmessig?

La oss se på pølser fra Euroshopper; velbrukte godbiter i hundeverden:

Kjøttråstoff blabla... SALT, LØK, KRYDDER...

Jeg har ikke Frolic her og heller ikke innholdslisten, men noe sukker kan hunder faktisk fint spise. Det gir litt insulinstiging som vanlige hunder tåler totalt uten problemer. Men løk f.eks, er ikke bra for noen hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...