Gå til innhold
Hundesonen.no

First price hundefor som godbiter

Recommended Posts

Jobber i dagligvare butikk og satt nettopp ut en haug med first price bikkjefor. Ville aldri brukt noe slikt til hunden min som fôr, men hvordan ville det funket som godbiter? Har ikke helt satt meg inn i hva det inneholder, men hvis det funker som godbiter er det jo en kjempedeal. Er vel 45 kr for 5-kilos pakka. Tenker at alle godbiter er jo så og si usunne uansett.

Greit å vite før jeg får valpen hva som egner seg som godbiter og ikke. Den kommer til å få norwegian polar, så tørrfor blir den jo ikke vant til i den grad at evt godbitene blir kjedelige om de er tørrfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og mange andre bruke Frolic som godbit.

Kunne ikke falt meg inn å fore på Frolic.

Så hvorfor ikke tenker jeg.

Om hunden din vil jobbe for den.

Om du ikke vil fore på det, hvorfor som godbiter da? De får jo i seg en god del liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ikke vil fore på det, hvorfor som godbiter da? De får jo i seg en god del liksom.

Om man deler en mini Frolic i 4 biter, er det ikke mye i hver godbit.

Men nok til at hundene mine jobber.

Nå belønner jeg helst med leker, men synes Frolic er et like godt alternativ som mye annet man får kjøpt, og det er smakelig.

Gåttfred får godbit når han går løs, men 3-4 hele Frolic i døgnet er forsvinnende lite.

Men jeg synes ikke det holder god nok kvalitet i forhold til å fullfore på det.

Så enkelt er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da lurer jeg på hva du bruker som godbiter? Hvis man skal følge den logikken så må man jo bruke enten V&H/Norwegian Polar eller tørrfor som godbiter..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du mener altså at man skal kunne fullfore på det man bruker som godbiter?

Jeg tror ikke ejg har lyst å fullfore på leverbiter, pølse, ost, godbiter kjøpt på dyrebutikk heller.

Går riktignok ann å lage godbiter av tørrfor/vom osv, men ja?

Hva mente du egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da lurer jeg på hva du bruker som godbiter? Hvis man skal følge den logikken så må man jo bruke enten V&H/Norwegian Polar eller tørrfor som godbiter..

Jeg bruker handlers kyllingbiter og pølser, leverbiter.

Så du mener altså at man skal kunne fullfore på det man bruker som godbiter?

Jeg tror ikke ejg har lyst å fullfore på leverbiter, pølse, ost, godbiter kjøpt på dyrebutikk heller.

Går riktignok ann å lage godbiter av tørrfor/vom osv, men ja?

Hva mente du egentlig?

Jeg bare stusset hvorfor man gir godbiter i noe man ikke ville foret hunden med. Det var det eneste :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener godbiter skal være noe ekstra godt (blødpølse, pølse, skinke, ost, kjøttboller ect.) Du forer liksom ikke på gobiter (hunden hadde nok blitt lykkelig om den hadde fått bare kjøttboller til mat dog.. ) fordi godbiter skal være noe ekstra godt som hunden virkelig har lyst til å jobbe for å få. Hundene mine har aldri vært noe særlig gira på å virkelig jobbe om jeg bare bruker tørrforet deres som godbiter. Konklusjon, jeg tror nok ikke hunden din vill jobbe ultimat med bare first price tørrfor. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare stusset hvorfor man gir godbiter i noe man ikke ville foret hunden med. Det var det eneste :lol:

Jeg bruker veldig ofte pølse som godbiter, men kunne aldri falt meg inn og fore hunden på det. For meg er godbit og mat, to "forskjellige" ting og skal separeres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker veldig ofte pølse som godbiter, men kunne aldri falt meg inn og fore hunden på det. For meg er godbit og mat, to "forskjellige" ting og skal separeres.

Ja, det er det, men folk sier jeg ville ikke foret på det men som godbit er det ok. Greit at mat og godbit er to forskjellige ting men jeg tror mye er bedre enn frolic og first price som du nevnte i forrige innlegg.

Her er skalaen til Amiga

leverbiter

handlers godbiter

pølser

Og det ser man lett når man trener hvor mye mer hun gir om hun får bedre godbiter.

Jeg har ingen intensjon om å lage godbiter av v&h, jeg bare stusset på hvorfor man bruker noe som ikke er "godt" nok til for, til godbiter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg veit ikke helt om jeg er rar jeg, men jeg bruker pølse og de saftige godbitene til lydighetstreninga. Gidder ikke å ta med meg pølse hver gang vi er ute på tur, så da er mye mer praktisk å stappe lomma full med litt tørrere godbiter som frolic! Virker som om hundene syns at frolic er mye mer spennende enn vanlige tørrforkuler å. Til og med lille superkresne Rikke likte å få frolic på tur! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis noen sier til meg at jeg får et deilig sjokoladekakestykke hvis jeg vasker huset, så gjør jeg gladelig det, MEN jeg ville ikke levd på det 24/7...sånn er det vel med hundene også, vi gir dem godbiter til trening og skikkelig mat i matboksen dems :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener godbiter skal være noe ekstra godt (blødpølse, pølse, skinke, ost, kjøttboller ect.) Du forer liksom ikke på gobiter (hunden hadde nok blitt lykkelig om den hadde fått bare kjøttboller til mat dog.. ) fordi godbiter skal være noe ekstra godt som hunden virkelig har lyst til å jobbe for å få. Hundene mine har aldri vært noe særlig gira på å virkelig jobbe om jeg bare bruker tørrforet deres som godbiter. Konklusjon, jeg tror nok ikke hunden din vill jobbe ultimat med bare first price tørrfor. :lol:

Nå vil min bli foret på polar og vil aldri få tørrfor. Katten min mener at tørrforet sitt funker strålende som godbiter, og flere andre som bruker tørrfor som godbiter så da prøver jeg på det, ser ingen forskjell på de og andre kjøttgodbiter jeg får kjøpt i pakker på dyrebutikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker handlers kyllingbiter og pølser, leverbiter.

Så du kunne altså foret hunden din på handlers kyllingbiter, pølser og leverbiter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeebus, guys. Være vanskelige, eller? :lol:

Min hund kunne godt fått papp som godbiter, men det er vel heller ikke poenget sånn. Poenget går vel mer ut på at han får diverse saker jeg finner her og der som fungerer som godbiter. Noen ganger får han sikkert litt for mye frolickuler som resulterer i en oransje bæsj, og blodpølse som gir litt hardere bæsj. Jeg gir han ikke godbiter hver eneste dag, men han får heldigvis mat hver eneste dag.

Det er sikkert ikke noe farlig å gi first pricematen som godbiter. Sikkert ikke som mat heller. Men jeg er av en eller annen grunn sånn "typisk nordmann" som tror det bare MÅ være noe rart med slike merkevarer som har annet navn enn "Tine" eller andre, kjente norske merkevarer. Jeg vet ikke hvorfor, men det er bare sånn. Skuer hunden på hårene, tror jeg. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke logikken. Så lenge maten ikke er skadelig eller usunn kan man vel bruke hva man vil som godbiter? Jeg bruker som oftest pølser og leverbiter som godbiter, men hadde jo aldri brukt det som fullkostför. Vesentlig forskjell.

Jeg har en slik pose firstpriceför som jeg bruker som godbiter :lol: Holder i evigheter! Vet ikke hvor godt det er da. De ser litt tørre ut, men hundene mine kaster i seg alt.

Anette: du skriver at mye er bedre enn firstprice og frolic, men sier at godbitene til Amiga blant annet er pølser. Jeg hadde mye heller föret hunden min på firstpriceför enn bare pølser. Så jeg lurer litt på hvorfor du syns det er greit å bruke pølser som godbiter? Kunne du ha föret med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja bruk det du vil. Har selv kjøpt noen ganger billig tørrmat fra butikken som jeg har brukt til godis eller til noe jeg har slengt på plena for oppsnusing. Jeg mater hunden med kjøtt, så det funker dårlig som treningsbelønning. Jeg kjøper heller ikke en 15 kgs sekk med kvalitetstørrmat for å belønne med siden det koster flesk, så da kan billigere ting brukes. Frolic feks. Man gir jo dette til hunden i liten skala, så om det er litt fett eller usunt gjør det ikke noe.

Men det finnes jo smaksprøve poser gratis hos dyrlegen og dyrebutikker. Kjekt å ta med noen slike i ny og ne :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg respekterer at folk forbeholder seg friheten til å putte hva de vil i bikkjene sine, men ikke si at "det går helt fint" når det er ganske åpenbart hvor mye ernæring påvirker funksjonalitet og trivsel hos hund (og mennesker). Det går ikke nødvendigvis helt fint, selv om det virker sånn. Men billig er det :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anette: du skriver at mye er bedre enn firstprice og frolic, men sier at godbitene til Amiga blant annet er pølser. Jeg hadde mye heller föret hunden min på firstpriceför enn bare pølser. Så jeg lurer litt på hvorfor du syns det er greit å bruke pølser som godbiter? Kunne du ha föret med det?

Jeg har aldri sagt jeg forer på noen av delene. Mat er mat og godbit er godbit. Jeg bare ser ikke hvorfor man bruker tørrfor til godbiter når det ikke er tilstrekkelig om du ev skulle foret på det, for akkurat her og nå er det snakk om at folk bruker hundemat til godbiter. Hvorfor er det da brukandes på godbiter? Vil det ikke fortsatt være masse skvip du egentlig ikke vil ha i hunden din, siden du ikke vil fore på det?

Jeg bare lurer jeg, her går det i blanding av leverbiter, pølser og handlers godbitene. Er vel bare jeg som er sær og ikke bruker tørrfor aka middagsmat til godbiter :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri sagt jeg forer på noen av delene. Mat er mat og godbit er godbit. Jeg bare ser ikke hvorfor man bruker tørrfor til godbiter når det ikke er tilstrekkelig om du ev skulle foret på det, for akkurat her og nå er det snakk om at folk bruker hundemat til godbiter. Hvorfor er det da brukandes på godbiter? Vil det ikke fortsatt være masse skvip du egentlig ikke vil ha i hunden din, siden du ikke vil fore på det?

Jeg bare lurer jeg, her går det i blanding av leverbiter, pølser og handlers godbitene. Er vel bare jeg som er sær og ikke bruker tørrfor aka middagsmat til godbiter :)

Det er i brukanes i den grad at biff med fløtegratinerte poteter er en godbit, og mat, men ikke noe jeg ville levd på nettopp pga en hel del stoffer jeg ikke vil få i meg hver dag. Såklart, jeg kan få det i perioder og tidvis, men hver dag, hele tiden vil nok ødelegge kroppen min ganske så mye.

Og tørrfor blir ikke middagsmat her i huset, faktisk vil den nok ikke se det engang før den evt blir syk og må gå på tørrfor i en eller annen sammenheng. Det kommer litt ann på hva man er vant til kanskje. For meg er spaghetti noe jeg er lei av og ikke ser noen "glede" ved å spise mens typen som så og si aldri fikk det når han var liten så er det en skikkelig godbit :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare lurer jeg, her går det i blanding av leverbiter, pølser og handlers godbitene. Er vel bare jeg som er sær og ikke bruker tørrfor aka middagsmat til godbiter :)

Verken pølser, leverbiter eller FP hundeför er skvip som godbiter, men alle tre er skvip som mat. Ingen av delene er skadelig, men det funker ikke som fullkostför. Hundene mine driter i om firstpricematen kalles middagsmat eller godbiter. De spiser det uansett, og elsker det. Jeg kunne aldri, aldri ha gitt dem det som fullkostför til å dekke ernæringsbehovet, men jeg kan gjerne gi det som godbiter og dekke ernæringsbehovet med et skikkelig för.

Nei, det er ikke masse dritt i FP-föret jeg ikke vil ha i hundene mine. Det bare er ikke NOK av det de trenger i et fullkostför, og derfor er det ubrukelig til nettopp det. I pølser er det derimot masse salt jeg ikke vil ha store mengder av i dyrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
  • Opprett ny...