Gå til innhold
Hundesonen.no

div spørsmål, håper noen kan svare!


Nate

Recommended Posts

jeg og min samboer anskaffet oss en blandings tispe i fjor sommer,

Vi er vandt med hund da vi har hatt disse herlige vesene rundt siden vi var små!

Men nå råder det litt frustrasjon.

Tispa er nå 9månder og inne i den såkalte "spøkelses alderen", muligens på vei i sin første løpetid!

Vi har fullført valpe kurs på henne og starter opp med hverdagslydighet nå nærmere sommeren.

Hun har vært utrolig lærevillig (hun kan High five, sitt,Dekk,Bli, gå pent & Spill dø) og ble fort stueren.

Føler vi har gjordt det vi skal og har fått gode resultater!

Men den siste måneden nå har alt bråsnudd.. Hun er blitt en prinsesse VIL IKKE!

Vi går mye tur i skog og plasser der hunden kan løpe fritt, Vi har alltid vært ening om at hunden skal springe fritt og være hund. Samtidig er hun helt grei og ha på korte bånd turer.

men på turer der hun løper fritt nå den siste tiden har hun ofte løpt langt fra oss, Og brukt god tid på og komme tilbake. Hun hører ikke på kommandoer eller reargerer på godbiter.

Hun har også endret synet på andre hunder vi treffer, Noen er bare helt enormt kjekke mens andre er bare teite. Disse teite kan hun vise mye tenner til. Ikke minst så sier hun ifra, Noe vi oppfatter som en grov måte og si fra på! Ofte når di skal lukte henne bak reargerer hun også på en voldsom måte. Det er tilfeller med hanner/tisper.

Det er også gøy og sette en støkk i mor og far ved og bare overfalle og brumle.

Lærevillig er hun heller ikke.

Vi Besøkte dyrlegen og spurte om dette, Da fikk vi vite at det er en Normal oppførsel og det stemmer med alderen.

hun fortalte også at det er en langvarig, Tung Tillstand. hunden skulle trenes og gjøre som normalt. Om et halvt år skulle hun bli en fantastisk hund!

Vi går på med godt mot og jobber for en harmonisk flott hund, Så er det noen av dere som har tips/triks om hvordan og komme gjennom denne fasen på best mulig måte for både Hund og Eier tar jeg gledelig i mot tips og triks!

Vi fikk også høre at det er den fasen som gjør at folk somregel omplasserer/Gir opp hunden. Noe jeg syntes er helt på tryne ille!

Håper på Svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok ikke det er slik at alle hunder kommer i en slik periode rundt den alderen. Jeg tok over hunden min da hun var 7mnd og merket ikke til noe av slik oppførsel opp igjennom de neste mndene.

Men siden din hund nå mest sannsynlig skal ha løpetid så skjer det nok en del hormonelle forandringer hos henne som gjør at hun forandre seg litt. Jeg ville bare latt det være og ikke trene så mye på nye ting, men bare la henne være hund for øyeblikket. Noe kanman jo selvfølgelig trene på, men det er ikke særlig givende hvis hun ikke bryr seg eller ikke vil ha godbiter engang. Tålmodighet osv, for dere vet jo hvordan det er med hund :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt normal unghundoppførsel. Trekk pusten dypt inn, tenk at det går over, og sørg for at hun ikke får muligheten til å gjøre de tingene hun gjør.

Langline eller bånd, ikke løs så lenge hun ikke kommer på innkalling. Ikke la henne leke med alle mulige hunder, men ha noen få dere kjenner som hun får leke med av og til. Det er ikke unormalt at tisper blir rett og slett litt... tispete (!) mot andre hunder rundt løpetid. :P

Når det gjelder trening, så bare fortsett med det dere jobber med, men begrens mengden innlæring av nye ting i denne perioden (med mindre hun fortsatt er veldig grei å trene med). Fokusere på å opprettholde og jobbe mer med det hun kan fra før.

Det går over. Men det er utrolig slitsomt når det står på, ja. Har selv en ung hann på 9 mnd som det frister å kaste ut gjennom vinduet nå og da. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv en tispehund rett i denne alderen nå, og selv om kanskje ikke er like "rebelsk" som din hund har hun også forandret seg litt. Mer rastløs, litt uinteressert og vanskelig å engasjere skikkelig, og mer pøbel enn vanlig når det kommer til å skulle stjele ting og "teste" meg. Derimot når hun er sliten er hun en skikkelig kosejente.. Hun lager også et skikkelig leven når vi møter andre hunder, men hun gir aldri inntrykk av å være sint, bare høylytt og overivrig etter å hilse.

At det kan stemme at det er rundt denne fasen folk velger å omplassere tror jeg på, men har ikke hørt at det skal vare så lenge som 6 måneder? Kommer kanskje an på hunden og evt. rase.. Selv synes jeg at det er uforståelig, alle som skaffer hund vet jo at det kommer en slik periode.. Uff..

Nemi får litt mer mosjon enn ellers, så hun ikke har like mye overskuddsenergi til å surve rundt hjemme. Forsøker fortsatt å trene henne på samme måte, men tar hensyn til om hun ikke gidder slik at det ikke skal bli negative assosiasjoner rundt det å øve på ting. Tror det er viktig for hunden som tross alt er i en slags ubalanse, at vi rundt ikke oppfører oss altfor annerledes når vi omgås den. Vi blir nok like oppgitte som hunden av å måtte mase for å få den i gang, og det merkes jo. :P Om hunden din flyr for langt avgårde på tur ville jeg kanskje vurdert langline, slik at du har mulighet til å bestemme avstanden og dermed vise hunden hvor langt som er greit. Terrenget du går i avgjør jo om dette er en mulighet, man vil jo ikke hekte seg fast i noe..

Når de først har fått løpetiden sin tror jeg ting vil endre seg litt og litt, og det er veldig mange unghunder som roer seg betraktelig etterpå. :P Er selv ganske fersk hundeeier, så har ikke gått igjennom dette før med egen hund.

Forresten, når du sier at hun overfaller og brumler til "mor" og "far", hopper hun på dere og er truende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar!

Nyan: hun har den typiske valpe bitingen i armer og ben, Men dette slår vi ned på. men etter hun ble prinsesse vil ikke, har hun hoppet høyere opp. (nakke, bryst, rygg Osv) Hun sirkler og knurrer. (det kan også ha mye med at hun er Bc blanding) Enkelte av tilfellene viser hun tenner. Jeg vil ikke se på det som varsel lamper som lyser. klart du får deg en støkk men klarer man beholde roen går det jo bra!

-

Har begynnt og ha henne på langline på turer i skogen og det går tålig greit. men det er andre løse hunder som er glade i og hilse Og da kommer denne reaksjonen der de sniffer og hun glefser etter dem. det som er litt ekkelt her er at alt ser tilsynelatende fint ud også bare snapper det for henne.

Ellers så virker hun jo som en helt normal ung hund!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Takk for gode svar!

Nyan: hun har den typiske valpe bitingen i armer og ben, Men dette slår vi ned på. men etter hun ble prinsesse vil ikke, har hun hoppet høyere opp. (nakke, bryst, rygg Osv) Hun sirkler og knurrer. (det kan også ha mye med at hun er Bc blanding) Enkelte av tilfellene viser hun tenner. Jeg vil ikke se på det som varsel lamper som lyser. klart du får deg en støkk men klarer man beholde roen går det jo bra!

-

Har begynnt og ha henne på langline på turer i skogen og det går tålig greit. men det er andre løse hunder som er glade i og hilse Og da kommer denne reaksjonen der de sniffer og hun glefser etter dem. det som er litt ekkelt her er at alt ser tilsynelatende fint ud også bare snapper det for henne.

Ellers så virker hun jo som en helt normal ung hund!

Hunden din er 9 mnd den skal ikke ha valpebiting lenger da. Den var ferdig med tannfellingen for 4 mnd siden. Du sier at dere slår ned på dette, hva legger du i det? Hvis adferden stadig repeteres så hjelper i hvertfall ikke det du gjør, så da må du gjøre noe annet.

Altså, selv om hunden din er blanding av bc så skal den aldeles ikke hverken sirkle, knurre, flekke tenner eller vise noen form for hverken usikkerhet eller aggresjon. Dette høres absolutt ikke ut som normal unghundadferd spør du meg! Selv ikke i lek, så er dette "normale" adferder.

EdiT: Jeg mener mot mennesker altså, ovenfor hunder er det normalt, men kanskje ikke ønskelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ikke mye de kan gjøre med løshunder som kommer til dem når hun er i bånd da. At hun glefser viser jo bare at hun er usikker på hva hun skal gjøre. Med tanke på løpetiden ogs, hvis det er hennes første. Ikke rart hun ikke vil ha hannhunder oppi ræva da liksom.

Men det med knurring, vising av tenner osv ovenfor dere er noe som er bekymringsverdig. Hun er veldig ung enda, og det kan eskalere til noe langt værre enn det er nå. Det er viktig at dere viser henne at slik atferd ovenfor dere ikke er greit i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

krutlapp: Det at hun hopper på oss skjer ikke hver eneste gang eller hjemme eller i skogen..

vi jobber hele tiden med vise nulltoleranse for det.. begynner hun sier vi klart nei snur og går i fra. da roer hun seg somregel. det fikk vi også beskjed om og gjøre av dyrlegen. altså snu ryggen til og ikke godta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når vi vet hvordan hun oppfører seg så går vi ikke løst med henne uansett. vi er da ansvarlige og bruker bånd. men så lenge det er på områder med løse hunder så blir det møter.

Eneste største frykten jeg har er at hun skal vise slik adferd over for andre en oss igjen..

etter denne snakken med dyrlegen mente hun at det kan ha vært i "lek" og at det har blitt missforstått.

Vi er obs på at denne adferden kan eskalere og ta må vi ta grep!

jeg har også tenkt litt på adferds terapauter osv men noen så har erfaring fra slike timer?

Jeg kan liksom ikke stemple hunden mannevond og gal det er en ting som ikke bare plutselig er der liksom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville brukt langline så hun får springe løs, men at dere kan lettere få tak i henne. Evt satt på båndet før dere snur slik at hun ikke vet at det snart er slutt på friheten. Og belønnet med ekstra gode godbiter hver gang hun frivillig tar kontakt med dere, dvs. godbit og så få springe videre igjen.

Ang. andre hunder så kan det være at hun har hatt noen uheldige møter der de andre hundene har gått over hennes grense. Det kan være vanskelig å se før man har lært mer. Når dere er ute på tur så se godt rundt dere og prøv å få øye på andre hunder før hun gjør det. Vurder om dere vil at hun skal hilse på den hunden dere møter eller ikke. Ser det ut som en hund hun kommer til å like? Hvis ikke, ta henne i bånd og gå en bue rundt / gi tegn til andre eier om at dere ikke vil at hun skal hilse. Og beskytt henne mot hunder som feks knøvler henne ned i bakken, snuser for mye bak, eller prøver å ri på henne.

Om den andre hunden er grei, men hun ikke oppfører seg, ta tak i henne og ikke la henne leke mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har øvd en del på dette med innkalling og hun tar det faktisk godt imot. Selvfølgelig ikke billig! Det går en hel haug med godbiter! Tror også at energien min kan ha påvirket møte med andre hunder veldig etter opplevelser. men er jeg rolig går disse møtene ganske bra! Litt sånn etterpå klok... vi merker forbedringer og endel til alderen men vi jobber forsatt! Tusen takk for svarene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...