Gå til innhold
Hundesonen.no

Inspirasjon til design


Maria

Recommended Posts

Altså... jeg har fått en kinky oppgave på skolen (dårlig arbeidsmodus om dagen, shø). Semesteroppgave i tegnefag. Vi skal tegne et uteområde til en fiktiv fabrikk der temaet på utsiden skal reflektere det som lages inne i fabrikken.

Vi kan velge mellom følgende fabrikktemaer:

Eksklusiv sjokoladefabrikk

Eksklusiv sportsbilfabrikk (f. eks Aston Martin, Lamborghini )

Sykkefabrikk

Parfymefabrikk

Fabrikk for produksjon av mobil telefon accessories

Boktrykkeri

Og jeg sliter sånn med å komme i gang! Helt fritt spillerom omtrent. Noen som kan hjelpe meg?

Jeg trenger ideer.. Er det noe spesielt dere umiddelbart forbinder med de ulike temaene? F.eks. spesielle former, stilarter, farger osv?

I det hele tatt. Noe dere forbinder med ordene sjokolade, sportsbil, sykkel, parfyme, bok, mobil? Noe som kan trekkes ut og brukes til å designe alt fra bakkeplan til utemøbler.

Landskapsarkitektur er ikke alltid så lett når oppgaven krever at jeg må være veldig kreativ på kommando merker jeg. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørtes jo ut som en litt morro oppgave det der da :icon_redface:

Tenkte umiddelbart på sjokolade og boktrykkeri. Sjokoladefabrikk: der kan du jo bruke runde, myke former som går igjen i smeltet sjokolade f.eks. Møbler med buer kanskje. Busker og trær som likner på sjokolade kanskje :icon_cry:

Boktrykkeri: Ja, bøker da.. :icecream: Bokstaver utover gårdsplassen, på bakken, ned på steinheller f.eks. Bokstavbusker! :icon_redface: Briller kan brukes. Firkantede og runde former kanskje? Bokstavmøbler.. :flowers:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok heller begynt med å la fabrikkvalget sette fargekartet jeg skulle bruke en å tenke helt bokstavlig. Eks skjokolade blir da brunt - med en samling jordfarger mens biler blir litt mer klare farger som ferrari rødt etc. Det letteste for meg hadde nok vært skjokolade. Da tenker jeg litt sør amerikansk inspirasjon, myke buer, en liten fontene med en firmalogo på. Litt av den samme følelsen som de skapte i butikken i Chocolate bare litt mer moderne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal dere ha for tips.. :P Jeg skal huske på de!

Dette er skikkelig vanskelig. Har sittet og vridd hodet mitt i hele går og i dag, men føler jeg sitter fast i sement. Hehe. Får gi det litt tid i helgen, kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert litt greit å ikke bruke inspirasjonen direkte ivertfall (sjokoladeformede busker eller bilformede møbler, blir eeh, litt kilsje?). Det beste er at man må tenke litt på en måte, som noen nevner her, du kan dra det litt lenger, for eksemple på sjokoladen, og la deg inspirere av søramerika osv. Mens med bilene; kanskje mer harde, blanke, moderne flater, eksklusivitet i både møbler og planter/overflater, rene linjer (mulig dette ble nevnt over her)... Når jeg tenker sjokolade, tenker jeg av en eller annen grunn kaffebar, en liten kiosk med utgang til hagen, med mørke farger og mørkt tre i innredningen. Kanskje en ide for møbler i hagen også...

Den typen fag du har nå var grunnen til at jeg ikke valgte designlinjen på landskapsarkitektutdannelsen;) men det er morsomt å la seg inspirere når man IKKE blir vurdert på det eller har en frist;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette LAFTfaget er ikke helt noe for meg merker jeg, nei.

Takk for gode tips til sjokoladeinspirasjon! De skal jeg tenke videre på. Får vel bare ta meg kraftig sammen og prøve meg fram.

Blir ikke noen designretning på meg heller har jeg på følelsen :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjokkis! :D

Jeg har veldig forkjærlighet for ubehandlet tre (feks furu) som med tiden grånes i vær og vind. Prøver å putte det inn i alle produktene jeg lager for uteområder :lol: Litt som de gjorde på kunstmuseet i Lillehammer - der er det også sånne myke, organiske former som jeg syns passer fint i sjokkistema.

lillehammer+kunstmuseum+arkitekt+snøhetta.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...