Gå til innhold
Hundesonen.no

Løs hund rundt operaen


Hundevakten

Recommended Posts

Hei!

Vil bare at folk skal være litt obs på en løs hund rundt operaen i Oslo (mellom sjursøya/havnelageret). Det er en kinesisk urhund som ingen dessverre får tak i. Har prøvd nå i flere dager, men den er veldig sky. Hunden er lysebrun med noe hint av svart på ryggen. Huskey størrelse. Hvis noen får tak i denne hunden, ring politiet eller viking (06000) med en gang :)

På forhånd takk :)

Edit: Vi vet hvem eieren er :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter hundetur i dag så vi tilfeldigvis denne hunden streife langs Mosseveien. Hunden var sky og rømte opp mot ekebergåsen. Vi forfulgte hunden, men mistet den av syne etter en times tid. Når vi så reiste hjem for å hente hunemat ect. lykkes vi i å komme i kontakt med hundens "hundepasser". Sammen lokaliserte vi og fanget vi inn "Urix". Han var heldigvis like hel, men utslitt etter å ha vært ute siden torsdag. Heldigvis endte historien godt!

Det var fasinerende å treffe denne kinesiske urhunden, som Azawakh eier har jeg vel en over gjenomsnittet stor intresse for urhunder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter hundetur i dag så vi tilfeldigvis denne hunden streife langs Mosseveien. Hunden var sky og rømte opp mot ekebergåsen. Vi forfulgte hunden, men mistet den av syne etter en times tid. Når vi så reiste hjem for å hente hunemat ect. lykkes vi i å komme i kontakt med hundens "hundepasser". Sammen lokaliserte vi og fanget vi inn "Urix". Han var heldigvis like hel, men utslitt etter å ha vært ute siden torsdag. Heldigvis endte historien godt!

Det var fasinerende å treffe denne kinesiske urhunden, som Azawakh eier har jeg vel en over gjenomsnittet stor intresse for urhunder...

Så utrolig bra! :ahappy: Var ikke bare bare å fange inn den hunden, da den var utrolig sky. Kjempe flinke dere er :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Supert at hunden er fanget inn. Hvordan kom du i kontakt med passeren? Jeg har vert ute og løpt etter hunden minst 4 ganger. Jeg har og vert i kintakt med eier siom var i troms og ikke gad og komme neddover og nevnte at han som passet hunden også hadde reist nordover. Så eieren viste o m dette fra første dag enda tok det 4+ døgn før det kom noen hunden kjente som den kanskje var litt mere trygg på så den kunne ble fanget. Hadde det vert meg hadde jeg vert der på flekken :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Supert at hunden er fanget inn. Hvordan kom du i kontakt med passeren? Jeg har vert ute og løpt etter hunden minst 4 ganger. Jeg har og vert i kintakt med eier siom var i troms og ikke gad og komme neddover og nevnte at han som passet hunden også hadde reist nordover. Så eieren viste o m dette fra første dag enda tok det 4+ døgn før det kom noen hunden kjente som den kanskje var litt mere trygg på så den kunne ble fanget. Hadde det vert meg hadde jeg vert der på flekken :ahappy:

Jeg ringte politiet som satte meg i kontakt med hundepasser... Det var ikke akkurat et enkelt oppdrag å fange inn denne hunden, men heldigvis gikk det godt til slutt (dog etter flere timer hundejakt). Nå håper jeg hunden blir godt ivaretatt, som jeg forstod det skal Urix ut i nytt forhjem, da det ikke fungerte i forhjem i Oslo. Hunden er i allefall like hel og på vei til Tromsø med hundepasser i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jeg har også sett etter denne i flere dager, har også matet den 2 dager på rad.

Syns dette er utolig uansvalig hundeeier... Blir faktisk ganske provosert.

Håper også den blir tatt til veterinær da den har haltet og pepet ganske mye.

Vi brakte hunden og hans hundepasser til veterinær i går kveld. Heldigvis var ikke hunden skadet, bare sliten og utmattet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jeg har også sett etter denne i flere dager, har også matet den 2 dager på rad.

Syns dette er utolig uansvalig hundeeier... Blir faktisk ganske provosert.

Håper også den blir tatt til veterinær da den har haltet og pepet ganske mye.

Da var det nok deg vi møtte noen ganger :) (Hilsen hun som ikke har "tauet" noen før ;):ahappy:)

post-3118-0-27220700-1298888741_thumb.jp

Sliten og utmattet etter fire dager i Oslo trafikken, men endelig i trygghet.

Nå håper vi at Urix blir godt i varetatt og får ro of fred til å komme seg til hektene igjen.

Så bra alt er vel og at han har vært hos vet`en :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra. Både jeg Sham og folk fra politiet har prøvd og håva han inn noen ganger og han har vert helt innpå oss, men vips bare løpt av gårde. Han har i hovedsak holdt seg mellom sjursøya og havnelageret. Takket vere mye tunellen er denne strekningen mindre trafikert i dag :ahappy: godt jobba :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Hei

Dette er helt tragisk. Jeg kjenner denne hunden godt og har hatt han boende hos meg siden oktober. Jeg fikk han av ********, som er utrolig flink å snakke for seg, men ikke er til å stole på. Jeg kjenner jeg blir sint når jeg hører hvor uansvarlig denne mannen er. Jeg ville avlive Urix, for hann har bitt, men **** ville anmelde meg om jeg gjorde det, for

jeg var bare forvert, så jeg leverte Urix til ***** sin sønn på Oslo S, jeg fikk først høre i ettertid av andre at Urix hadde bitt og stukket av. Men det mest provisernede er at ****** ikke ringte meg, jeg bor kun 1 time utefor Oslo og kunne kommet og hentet Urix med en gang, stakkars stakkart vakre Urix han har vært livredd i Oslo, jeg gråt når jeg hørte dette. Jeg kunne bare tatt med ei av tispene mine og lett fått tak i Urix. Men ******* ville vel ikke at jeg skulle få rett, Urix er angrepsfarlig.

Jeg er hundevandt og skjønte fort at denne hunden er angrepsfarlig når den blir redd. Jeg tenkte at om jeg ga han nok tid ville han bli trygg, og Urix ble trygg hjemme, vi bor på gård og han fungerte fint hos oss. Jeg har 3 andre hunder og han fungerte fint i flokken med mine tisper, han var aldri alene.Jeg er utrolig glad i denne hunden og kunne gjøre hva jeg ville med ham, men ingen andre enn meg kunne håndtere ham, han bet etter min sønn på 11 år og etter ei venninde, og hele tiden måtte jeg tenke et skritt frem om det kunne skje noe han ble redd for, og ikke kunne noen passe ham, så jeg kunnne aldri reise bort.

Jeg håper Urix har det bra nå, og at ***** sier sannheten om Urix når han omplasserer ham, Urix har tross alt bitt 5 mennesker og burde vært avlivet. De 3 første år av sitt liv levde han bundet utenfor et hus i Kina, og Urix kan ikke omskoleres ham er perfekt, hadde vi levd av i urtiden ville han vært perfekt, ingen bedre vakt og jakt kamerat finnes.

Du er mine tanker Urix.

Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fjernet identifiserende detaljer omkring hundens eier. Minner om Retningslinjene som sier at det skal ikke legges ut eller diskuteres omkring privatpersoner eller oppdrettere med mindre det er en sak om dem i media slik at de allerede er identifisert.

Mvh moderator IW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke han som er i repotasjen i Nordlys som er eier, han var med på prosjektet før, men er også lurt og dypt skuffet. Han i repotasjen har støttet meg og hjulper meg når jeg aldri fikk tak i eier(eier er en stiftelse), når jeg var fortvilet og ikke viste hva jeg skulle gjøre med Urix. Denne saken er IKKE enkel, for her er mange involvert, sponsorer og andre frivillige, men jeg kan ikke legge ut noe her. Men det som teller er at hundene får det bra og at om Urix blir omplassert, må de nye vertene få vite hva de går til og ta forhåndsregler. For ellers kan det gå galt igjen.

Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...