Gå til innhold
Hundesonen.no

Definisjon av påstanden "mye tur"


Bikkjehuset.no

Recommended Posts

Definisjon av mye tur.

I det siste har jeg tenkt endel på hvor mye hundeiere mener er mye tur. Jeg har en Terrier på 8kg og Pekingeser på 4kg, på en vanlig dag får de minst to timer tur i løpet av dagen i tillegg til at de er flere turer ute i hagen, og mentaltrening dgl. Når jeg hadde BC og AH fikk de minst 3t tur om dagen dagen.

Vi passet en Cavalier nå og ifølge eieren hans får han mye tur, når jeg spurte hvor mye hun synes var mye var det 30min annenhver dag med mulighet til å være i hagen flere ganger om dagen.

Og på jobben her på dagen hadde vi en Schæfer eier som var oppgitt over at den 10mnd gml schæfern hadde så mye energi. Han kunne ikke skjønne at en hund som fikk sååå mye tur, kunne være så gira, han fikk jo tross alt en hel time tur om dagen(!)

Når jeg skriver tur mener jeg mosjon.

Alle hunder er selvfølgelig ikke laget for flere timers mosjon dgl, det varierer med raser ol. Jeg tar meg i å få dårlig samvittighet om hundene mine ikke får side 2t fordelt utover dagen i tillegg til mental trening, men når en ser f.eks på Schæferen får fortsatt mer enn den på en god dag.

Hva mener dere er mye tur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selve turgåingen er ikke det som sliter ut frøkna her i huset iallefall, hun er en dvergschnauzerblanding. Vi legger stort sett turene våre til kveldstid i ukedagene når ungene er lagt. I snitt regner jeg med at selve turgåingen er en time for dagen. Vil ikke kalle det mye, men for henne er det akkurat passe, da hun i tillegg springer en del løs på jobben min om dagene (og leker der sammen med to andre hunder), får gå løs i stallen, leker med ungene på ettermiddag, samt kan få stå i lang løpestreng og herje villt i hagen når været tilsier det! I helgene blir det ofte litt lengre turer i skog og mark der hun får løpe løs. Forøvrig bruker vi litt tid på mentaltrening også, og det er dèt som gjør henne mest sliten. Synest det er deilig å ha en hund som ikke krever flere timers tur for å kunne slappe av inne, kjekt med en sofagris også i en travel hverdag med små barn ;)

Hun har massemasse energi, men heldigvis evnen til å koble ut innendørs. i motsetning til jaktblandingen vi hadde før.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som fast går en 3 timers tur om dagen, når kommer dere egentlig hjem fra jobb? Regner med at dere da går i skogen og på jorder og ikke 3 timer på asfalten?

Jeg går en hovetur når jeg har kommet hjem fra skolen på 1 time på hverdager og 1,5 - 3 timer i helgene, løse i skogen eller på jordene, men jeg går da ikke en 3 timers tur med hundene mine hver dag?

Edit: Selvsagt får de være ute på tomta også. Også når jeg er på skolen, da bestemor passer de (snill bestemor :) ). På våren/sommeren er de somregel ute nesten hele dagen. Men serr, en hovetur på 3 timer hver eneste dag? Er det fordi dere eiere liker å gå tur eller er det fordi dere føler at hundene deres trenger så mye tur for å være tilfredse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos meg er gå tur = stort sett i bånd, ev løs alene (da holder hun seg nært meg og finner ikkepå så mye sprell) Har innimellom på seg kløv

Mosjon = løs med andre hunder da vi ikke sykler, trekker osv.

Tur får hun 1 1/2 - 2 timer daglig, mosjon fast tre dager i uka, noen ganger mer. Minimum da er 1 1/2 time, men kan også bli 3-4.

Jeg har jobbet alle tre skift tidligere, fra 5.5 - 11 timer lange. Annenhver helg, hver jul og påske om jeg ikke tar ut ferie osv. Nå jobber jeg 7-13 man-fred :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er som deg, Papillon. De gangene jeg har bikkja her går vi en kort morgentur før skole/jobb. Så går vi en 1-1,5 times tur etter skole/jobb i hverdagene og eventuelt flere tisseturer hvis det er nøcvendig.

Hjemme hos mamma er Chessea ofte ute i hagen alene lenge, om sommeren gjerne i flere timer. Da går hun rundt og snuser og graver og styrer selv, ikke bundet i bånd.

Hvis hun er hos min mor, som hun stort sett er, går de 1,5 til 2 timer tur hver dag og opptil fem timer tur i helgene. For meg blir det altfor mye, da jeg selv ikke hverken har tid eller er så sporty at jeg gidder gå fem timer hver eneste helg.

Jeg opplever det slik at Chessea er tilfreds etter 1-1,5 times tur de gangene hun er hos meg. Virker hun urolig får vi trene litt mentalt også. Men jeg synes 1,5 time er relativt mye tur. Men ordentlig mye tur... Nei. 3 timer er mye tur i mine øyne, og hadde aldri passet inn i min hverdag.

Det er dessuten vanskelig å mosjonere en sånn hund som Chessea. Hun løper ikke ved frislipp, så om hun skal få løpt må du løpe med, sykle eller gå på ski. Hun er en diltehund! Går stort sett i beina mine hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Hos meg så er tur blitt løs en time om dagen + småturer ut med herjinger på ca en time til sammen en fin tur dag i hverdagen.

Helgene blir det lengere. Det syntes jeg ikke er mye og hva som er mye er vel vanens makt rett og slett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, mye tur vil jeg synes er 2 timer + om dagen. Sånn i utgangspunktet. For begge våre hunder er mer enn en times tur hver dag nå "mye", i den forstand at det er mer enn normalt. Valpen får nok mer enn det til vanlig etterhvert.

Det har jo mye å si hva hunden er vant til, og Odin er "tilpasset" helsen min ift. fysisk mosjon. Kovu er begges hund og mannen min kommer til å ha hovedansvaret for mosjonen der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å definere "mye tur" ut fra tidsforbruk blir meningsløst for mine hunder. Å gå ei mil i bånd er ikke mye tur, det merkes knapt, men å trekke ei mil med en del vekt på sleden er noe helt annet. Selv om det å gå ei mil tar lenger tid enn en sledetur på ei mil..

Når mine hunder får "mye tur" er vi på (minst) en tur på over 1 mil (gjerne 2 mil eller mer også) med slede i kupert terreng omtrent daglig. Hvor lang tid det tar varrierer etter føre, snødybde, vekt på sleden og terreng ++

Men de rører jo mye mer på seg en det! De har stor hundegård hvor de løper og herjer med hverandre mange timer pr dag.

Det er nok VELDIG forskjellig hva folk legger i "mye tur", ingen tvil om det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på rase og ellers av aktivitetsbehov. Men for en aktiv hund er vel 1,5 - 2 timer minstekrav på en hverdag, i mine øyne. Men hunden/e bør også tåle helt fint å bare få en halvtime med tur om dagen hvis det er noe som skjer som eier må bruke mer tid på. Helt klart. Mye tur for meg er at hunden blir litt/mye fysisk sliten og at den gjerne legger seg ned og slapper av når den kommer hjem.

At noen ser på en halvtimes tur som "mye" er for meg et mysterie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"mye" tur for meg er 3/4 timer.Tønna her får stort sett 4 timer dagen løs nesten hele tiden.Hun trenger ikke så mye nei men,jeg synes hun bør få såpass :) Jeg starter tidlig og er ferdig tidlig på jobb men,da jeg hadde forrige hundne min og startet 10 på jobb gikk jeg nå bare 2 timer med hun før jobb så tur etter jobben :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"mye" tur for meg er 3/4 timer.Tønna her får stort sett 4 timer dagen løs nesten hele tiden.Hun trenger ikke så mye nei men,jeg synes hun bør få såpass :) Jeg starter tidlig og er ferdig tidlig på jobb men,da jeg hadde forrige hundne min og startet 10 på jobb gikk jeg nå bare 2 timer med hun før jobb så tur etter jobben :D

Mener du at hun er løs på tur eller er hun løs på gårdsplassen fks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes en times tur i hverdagen ikke er mye men helt ok. Et minimum på en måte. Hvis hundene mine bare får en time hver eneste dag syntes jeg det er lite, men hvis de fikk tre timers tur dagen før er det helt ok. To timer hver dag hadde jeg vært fornøyd med og tre timer begynner å nærme seg mye. Mens mye er jo alt over 3 timer egentlig. :D

Siden jeg har to leker de alltid endel sammen og springer litt ekstra, går oftest sammen med flere andre også. Har ikke fått trukket noe med de i år ettersom jeg har ventet litt med å belaste valpen, og ikke har rotet frem skiene enda... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg begynte aa vanke paa canis og sonen saa hoerte jeg stadig om alle disse hunderasene som trengte "mye mosjon", men fant for ut at min oppfattelse av "mye mosjon" var ganske forskjellig fra mange andres...

Vanskelig aa sette en grense, men jeg tenker ikke paa en times rusletur i skogen om ettermiddagen, i tillegg til lufteturer, som mye mosjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig med Fannhvit. Det spørs hva man gjør.

Jeg har hverken tid eller ork til å gå to timers tur hver eneste dag med hundene.

Nå på vintern snørekjører vi en del ( 2-3 dager i uka ) og dette er mye mer trening/mosjon for mine hunder enn en rusletur tur på bånd. Har hunder som er skapt for å løpe og det er ved løping de bygger kondisjon. Nå er det ekstra ordinær båndtvang, så da kan de ikke løpe løse, så da blir det en del turer i bånd i tillegg til ski.

Jeg veksler på hva vi gjør. Vi snørekjører en dag og dagen etter trener vi eks dressur.

De får selvsagt morgen, ettermiddag og kveldstur, men det regner jeg ikke med, da dette er små turer på 10-15 min som de må ha.

Begge to er i god form, så jeg synes de får nok mosjon. Selvsagt kunne de fått mer, men da må døgnet få flere timer først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sies jo at dersom en hund har fått for mye fysisk aktivitet, vil den hvile seg først og spise etterpå.

Da er det jo en ide prøve seg fram ifht dette, og la hunden SELV "definere" hva som er "mye tur" ?

..eller?...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen hunder vil nok spise samme hva! :lol:

Jeg tenker sånn at døgnet har 24 timer og vi snakker om et dyr som naturlig flytter seg over store avstander hver dag. Hvordan kan 1 time bli mye tur da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, dette har jeg lurt endel på selv også!

Nå tenker jeg at hunden min har behov for rundt 4 timer aktivitet daglig - og at enten styrer jeg aktiviteten, eller så styrer han den (og det er ikke alltid like kult :))

Det kan jeg fylle med tur (selv om båndtusling er så "lett" at da må jeg nok doble antall timer før pelsen er godsliten :) ), eller jeg kan bare lufte ham så vidt og gå et par bittesmå spor så er han død resten av dagen ;):P

Blir vel 2-3 timer tur på en hverdag her, evt 1-1,5 time tur og 1 time lydighetstrening eller annen slitsom hjerneaktivitet. Snørekjører en mil eller to 2-3 ganger i uka (mer 1-2 de siste 3 ukene :):lol: ), leker og går tur med Valpis en gang i uka, lydighetstrening 2-3 ganger i uka. Helt fri + maks 2 timer tur en gang i uka - for både han og jeg trenger å slappe av i blant :)

Dette kombineres med at jeg stort sett er borte 7-9 timer på hverdager, og sambo er borte 9. Blir mye hund - men det passer oss ypperlig :) Har vi dårlig tid en dag, er det bare å trene litt, gjemme noen leker og la ham søke, eller ta ham med hvis vi skal bort - det er slitsomt for en liten hjerne å dele ut kjærlighet til fremmede mennesker ;):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, dette har jeg lurt endel på selv også!

Nå tenker jeg at hunden min har behov for rundt 4 timer aktivitet daglig - og at enten styrer jeg aktiviteten, eller så styrer han den (og det er ikke alltid like kult :))

Det kan jeg fylle med tur (selv om båndtusling er så "lett" at da må jeg nok doble antall timer før pelsen er godsliten :) ), eller jeg kan bare lufte ham så vidt og gå et par bittesmå spor så er han død resten av dagen ;):P

Blir vel 2-3 timer tur på en hverdag her, evt 1-1,5 time tur og 1 time lydighetstrening eller annen slitsom hjerneaktivitet. Snørekjører en mil eller to 2-3 ganger i uka (mer 1-2 de siste 3 ukene :):lol: ), leker og går tur med Valpis en gang i uka, lydighetstrening 2-3 ganger i uka. Helt fri + maks 2 timer tur en gang i uka - for både han og jeg trenger å slappe av i blant :)

Dette kombineres med at jeg stort sett er borte 7-9 timer på hverdager, og sambo er borte 9. Blir mye hund - men det passer oss ypperlig :) Har vi dårlig tid en dag, er det bare å trene litt, gjemme noen leker og la ham søke, eller ta ham med hvis vi skal bort - det er slitsomt for en liten hjerne å dele ut kjærlighet til fremmede mennesker ;):)

1 time intensiv lydighetstrening hver dag med en samojed? Har du ambisjoner om landslaget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time intensiv lydighetstrening hver dag med en samojed? Har du ambisjoner om landslaget?

Eh, vel, altså, selvsagt? Eller ikke. 1-1,5 time er tiden vi er på treningsplassen/kursplassen, og det skjer 2-3 ganger i uka; men knøttet er vel sikkert ute og trener i 15-20 minutter til sammen. Ellers er det kos og avslapning :lol: Men man blir så sliten, så sliten av sånt :) Beklager upresis skriftlig framleggelse :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh, vel, altså, selvsagt? Eller ikke. 1-1,5 time er tiden vi er på treningsplassen/kursplassen, og det skjer 2-3 ganger i uka; men knøttet er vel sikkert ute og trener i 15-20 minutter til sammen. Ellers er det kos og avslapning :) Men man blir så sliten, så sliten av sånt :) Beklager upresis skriftlig framleggelse :)

Åja, daså :) Trodde du mente at den rene treningstiden var på 1 time :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja, daså :) Trodde du mente at den rene treningstiden var på 1 time :lol:

Hihi, nei, bare en halvtime i strekk hadde vel endt med polardott som koker så hardt at dampen står ut av øra :) Men jeg syns selvsagt min innsats er mye viktigere å få opplyst om enn Nansens; jeg står jo der i en time og fryser/trener/drikker te/slarver/osv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...