Gå til innhold
Hundesonen.no

Str. i mål på bur?


Recommended Posts

Det er jeg ikke helt sikker på altså, men tror det er rundt 110 cm x90 x noe (nå gjetter jeg bare vilt, men husker ikke ikke helt. Felleskjøpet har iallefall de store størrelsene. Hvis du har plass til det, ville jeg iallefall gått for det største du finner, så kan du ha plass til forskjellige underlag der og, og at hunden får rørt på seg. Er få hunder som ligger stille hele natten på samme underlag.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte det samme som deg TS og kjøpte et bur som var 124 cm x 76 cm x 80 cm stort. Det var det største jeg fant. Og helt bortkastet, egentlig. Solgte det på Finn.no fordi jeg ikke trengte det. Skikkelig upraktisk å bruke bur og de fordelene det gir, kan du oppnå billigere og lettere med kompostgrinder. Jeg bruker hverken bur eller grinder, men vet at flere her inne har erfaring med grinder så detaljene lar jeg de ta seg av.

Det eneste jeg kan garantere deg er at det er sinnsykt deilig å ha en hund som kan gå fritt overalt. Det får du sannsynligvis ikke hvis du bruker bur konsekvent. Jeg har aldri opplevd at hunden min har ødelagt noe eller risikert å "dø" inne (bite over ledninger f.eks.) fordi den alltid har hatt tilgang til alt. Du må trene dobbelt så mye hvis du skal bruke bur; burtilvenning og tilvenning av fri tilgang til ting som kan ødelegges og tepper som kan tisses på.

En mellomting kan være å kjøpe et transportbur som passer til en voksen toller og venne ham til dette når han er liten. Da har du et oppholdssted som hunden liker når du skal frakte ham i bil eller oppholde ham der under konkurranse eller trening. Jeg bruker et Vari Kennel XL til min golden når vi kjører eller flyr. Tipper Large er stort nok til en voksen toller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg ikke helt sikker på altså, men tror det er rundt 110 cm x90 x noe (nå gjetter jeg bare vilt, men husker ikke ikke helt. Felleskjøpet har iallefall de store størrelsene. Hvis du har plass til det, ville jeg iallefall gått for det største du finner, så kan du ha plass til forskjellige underlag der og, og at hunden får rørt på seg. Er få hunder som ligger stille hele natten på samme underlag.

:)

Dogmann har et bur som er 120x90 (92), det hadde i allefall rottisen vi passet 7 mnd.

Gedigent bur som er 1 m høyt nesten også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier som de andre, hvis du absolutt må bruke bur så kjøp det største, de største ligger på 120 i lengde.

Og når hunden er voksen, ville jeg heller ha brukt et lite rom eller et avgrenset område til å ha den i :)

Jeg er for burbruk, men ved nødvendigheter. Så å venne en hund til å være inne i et bur er bra når det er nødvendig, men når de er voksne så er det mye bedre for dem å være løse og heller "hundesikre" området de skal være på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden ser ut til å gå litt meir seriøst for seg enn visse andre tråder som omtalar bur, så då tek eg det heller her:

Vi får kvalpen vår i hus i morgon tidleg, og har satt fram bur med teppe over og hundemadrass inni, slik kvalpebøkene rår oss til. Då døra vart ståande i vegen når ho sto open, demonterte eg den likegodt. Planen er då å gjere kvalpen van med buret på positivt vis, dvs gjere det til eit koseleg frirom, der han kan gå ut og inn akkurat som det passar han. Vidare vil vi då bruke same bur som transportbur når vi skal på tur, då med døra montert, såklart. Håpet er då at han vil føle at han ligg i frirommet sitt når vi køyrer bil.

Er det faktisk slik det funkar, eller er vi i overkant optimistiske?

Korleis kan vi på best mogleg vis gjere dette til hundens favorittrom, der han verkeleg kan føle seg heime? Kva ting høyrer heime der inne? Kan godbitar brukast på noko vis, eller er det andre ting som vil ha betre effekt over lang tid?

Vi ønskjer at hunden sjølv har lyst til å vere der inne, sjølv om døra til einkvar tid vil vere open / demontert når buret står inne i huset. Det er altså ikkje noko mål at hunden skal liggje heilt stille der inne heile natta, eller heile tida når vi er vekke, men at han kan gå dit når han vil ha fred, sove litt e.l..

Får leggje til at dette er vår første hund, så vi er opne for all verdas tips og råd her :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville vært litt forsiktig med å begynne med burtilvenning med en gang. Valpen er garantert utrygg når den kommer til dere, så vær nær den 24 timer i døgnet i starten. Da tror jeg tilvenningen av buret vil gå bedre. Siden døren er tatt av, kan du la valpen utforske området på egen hånd i starten. Da er det selvsagt logisk å plassere godbiter inni, gjem gjerne noen også. Videre kan du la hunden få måltidene i buret. Det har du sikkert også lest om i bøkene der det står om burtilvenning.

Ellers har ikke tilvenning av transportbur funket veldig bra for meg. Det er isolasjonen fra meg som kjører bilen hunden ikke liker. Så hvis hunden frivillig legger seg i buret hjemme, men piper når den må ligge i det i bilen, er det sannsynligvis det at den ikke har mulighet til å komme til dere som gjør at den piper.

Ellers er burleker diskutert i det vide og brede her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ønskjer at hunden sjølv har lyst til å vere der inne, sjølv om døra til einkvar tid vil vere open / demontert når buret står inne i huset. Det er altså ikkje noko mål at hunden skal liggje heilt stille der inne heile natta, eller heile tida når vi er vekke, men at han kan gå dit når han vil ha fred, sove litt e.l..

Kan jeg da få spørre HVORFOR dere ønsker å ha et bur stående i hjemmet? Du/dere har så fornuftige tanker kring dette med å ikke tvinge valpen å være der i tide og utide, så jeg vil bare spørre.

Hvorfor vil man at valpen skal måtte "gjemme" seg for å få freden den skal ha?

Hvorfor kan den ikke bare finne seg favorittplassen selv - og DER er den, liksom...

Hvorfor gjør man dette vanskeligere enn man behøver? Valper sover utrolig mye, og det er ofte nærmest umulig å styre hvor og når de skal sove. Det skjer liksom bare "der og da".

I gamle dager (dvs på 80-tallet) når jeg fikk mine første hunder sa oppdretterne alltid - mine valper er så trygge, miljøvante, etc at de faller sammen og sovner midt på gulvet.

Dette var liksom et kvalitetsstempel på en trygg og "stødig" valp.

Nå for tiden sier oppdrettere (og valpebøker?) at valpen må ha en egen hule for å kunne gjemme seg, få ro, etc.

Er forskjellen egentlig på valpenes mentalitet, eller er det vi eiere som har blitt mer og mer "hysteriske"?

Bygger vi egne huler og rom til barna våre også, sånne som er "fritt" for resten av verden, hvor de må trekke seg unna for å få fred for maset vårt?

Men, men - det største buret (med veggger, gulv og tak) som er mulig å få kjøpt "ferdig" er ca 120 cm på den lengste siden.

Flere produsenter lager bur etter kundens egne mål, så for rundt 3-4000,- får du et gigantbur fra f.eks. www.hundebur.com, også.

På Biltema, plantasjen, etc finner du disse "valpegrindene" som alle snakker om - her blir bingen valpen får akkurat så stor du gidder å kjøpe grinder til... (Men en stor valp vil nok dessverre raskt "pløye" ned slike, så de holder neppe særlig i lengden, hvis du ikke setter grindene fast i vegger og møbler..)

Lykke til med valpen!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår det slik at de ønsker at hunden skal føle seg trygg i buret i bilen og?

Altså, helt ærlig så tenker jeg at om man har en stabil hund, så er det ikke så mye poeng i å dille med tilvenning til bilbur. Sett den rolig inn, og kjør ivei, så venner den seg til det :-)

Sett buret i bilen, og kjøp en fin, deilig hundeseng til den istedenfor, og si til eventuelle unger at der skal hunden få lov til å være i fred. :) Mye penere å se på iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle mine hunder føler seg helt trygge i bilburet, de assosierer buret i bilen med tur og treninger, det er positivt og morsomt. Har også bur med på utstillinger ol og jeg bare puttet hun inn og hun la seg til å sove.

Jeg er ingen stor burmotstander, jeg har selv brukt bur til å lære valpen å sove om natta. Men jeg ser ikke poenget med å ha hunden der om natta etc. Mine hunder ligger der det passer dem. Vi har et par hundesenger liggende rundtom hvor de som regel sover, eller på teppet, på gulvet etc.

Man trenger ikke bur for å få en trygg og fin valp, er poenget som mange vil frem til.

Samtidig at å få hunden trygg i bil krever ikke at buret står inne og blir brukt hele dagen.

hjemme bruker jeg heller personlig kompostgrinder til å skille av huset om det trengs, om vi har besøk av babyer etc.

Jeg har iallefall latt mine bilbur stå montert i bilen, også har jeg hundesenger inne, også tøybur som jeg tar med rundt på tur og besøk. Men nå sovner jo Amiga i stoler og overalt uten noe problem :P

Og forøvrig OlavEmil så har jeg 4 tantebarn og alle har lært at når hundene ligger i sengene sine så skal de være i fred, men når de kommer til deg kan du leke med de. Har fungert veldig fint å forklare til alle.

OlavEmil:

jeg kan jo fortelle at når vi fikk vår nåværende BC for 7 år siden forklarte ALLE at vi måtte ha bur, hunden kan ikke overleve uten etc. Og vi hadde bilburet inne i et par dager før vi innså at hun likte mye bedre å sove i hundeseng og på gulvet (hunder trenger temperatur variasjon)Ingen av mine hunder sover på et sted hele natta. Amiga hopper opp i senga og ned alt ettersom, og BC'en ligger i hundeseng og på gulvet. Vi lærte kjapt at vi trengte ikke ha buret for å at hun var trygg i bilen ol. Og nå med hund nummer 2 så har jeg brukt bur et par dager for å lære henne å sove om natta, og etter det sover hun overalt som det passer henne :)

Lykke til med valpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bygger vi egne huler og rom til barna våre også, sånne som er "fritt" for resten av verden, hvor de må trekke seg unna for å få fred for maset vårt?

Vet ikke med deg, men i min verden har de fleste barn egne rom. Gjerne rom de blir sendt til fra tid til annen. Gjerne rom de går til frivillig også. Og nødvendigheten av bur er vel noe disse "hundeviterne" har bragt frem i lyset med deres "forskning" på "villhunden" som gjerne graver en hule den kan føle seg trygg i. Så har oppdrettere trukket dette frem og funnet på andre grunner. Gjerne for å rettferdiggjøre sin egen burbruk.

Poenget mitt er vel at å sammenligne hunder med mennesker er noe tåpelig. Spesielt når det kun trekkes frem i burdiskusjoner. Eller, jeg så Victoria Stillwell plassere en hundeeier alene på et rom en gang for å få ham til å føle det de inaktive labradorene hans følte. Det funket, men det var likevel litt teit.

Hilsen djevelens advokat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg da få spørre HVORFOR dere ønsker å ha et bur stående i hjemmet? Du/dere har så fornuftige tanker kring dette med å ikke tvinge valpen å være der i tide og utide, så jeg vil bare spørre.

Hvorfor vil man at valpen skal måtte "gjemme" seg for å få freden den skal ha?

Hvorfor kan den ikke bare finne seg favorittplassen selv - og DER er den, liksom...

Hvorfor gjør man dette vanskeligere enn man behøver? Valper sover utrolig mye, og det er ofte nærmest umulig å styre hvor og når de skal sove. Det skjer liksom bare "der og da".

Det er klart kvalpen kan få lov til å sove der den er til einkvar tid, utan at vi skal vekke han og dra han ut i buret, så han kan sove "i fred". No har ikkje vi ungar og denslags som kastar seg over sovande kvalpar. Og han må endeleg finne seg ein favorittplass, men det må vel vere lov å foreslå ein plass for han, som vi kan gjere så fin og hyggjeleg som mogleg?

I gamle dager (dvs på 80-tallet) når jeg fikk mine første hunder sa oppdretterne alltid - mine valper er så trygge, miljøvante, etc at de faller sammen og sovner midt på gulvet.

Dette var liksom et kvalitetsstempel på en trygg og "stødig" valp.

Nå for tiden sier oppdrettere (og valpebøker?) at valpen må ha en egen hule for å kunne gjemme seg, få ro, etc.

Er forskjellen egentlig på valpenes mentalitet, eller er det vi eiere som har blitt mer og mer "hysteriske"?

Eg håpar (og trur) då verkeleg at han vil falle saman og sovne midt på golvet frå tid til annan. Ser ikkje heilt at det er eit argument mot å lage ein hyggjeleg plass laga spesielt for han.

Bygger vi egne huler og rom til barna våre også, sånne som er "fritt" for resten av verden, hvor de må trekke seg unna for å få fred for maset vårt?

Godt mogleg at eg er spesiell, men eg synst no å hugse at det var utruleg fint å t.d. lage seg ei lita "hytte" av tepper og pappesker, og fekk vi lov til å sove der inne, var jo det toppen.

Men, men - det største buret (med veggger, gulv og tak) som er mulig å få kjøpt "ferdig" er ca 120 cm på den lengste siden.

Flere produsenter lager bur etter kundens egne mål, så for rundt 3-4000,- får du et gigantbur fra f.eks. www.hundebur.com, også.

På Biltema, plantasjen, etc finner du disse "valpegrindene" som alle snakker om - her blir bingen valpen får akkurat så stor du gidder å kjøpe grinder til... (Men en stor valp vil nok dessverre raskt "pløye" ned slike, så de holder neppe særlig i lengden, hvis du ikke setter grindene fast i vegger og møbler..)

Vi har no eitt bur som vi har tenkt å bruke som transportbur, og som (frivillig) liggjeplass til kvalpen. Ein Berner Sennen-hann blir jo relativt stor, så i løpet av somaren reknar vi med at buret blir for lite til liggjeplass. Då blir det kun transportbur, og hundeseng / madrass inne. Har ingen planar om noko megabur som vi kan stengje han inne i, det er jo ikkje meininga. Ser nok heller ikkje særleg lyst på noko kompostbinge til ein slik hund :P . Då er det nok innergangen som blir brukt om vi av ein eller annan grunn må "isolere" han (gjester med hundeskrekk e.l.).

Lykke til med valpen!

Susanne

Takk :).

___________________________

Alle mine hunder føler seg helt trygge i bilburet, de assosierer buret i bilen med tur og treninger, det er positivt og morsomt. Har også bur med på utstillinger ol og jeg bare puttet hun inn og hun la seg til å sove.

Jeg er ingen stor burmotstander, jeg har selv brukt bur til å lære valpen å sove om natta. Men jeg ser ikke poenget med å ha hunden der om natta etc. Mine hunder ligger der det passer dem. Vi har et par hundesenger liggende rundtom hvor de som regel sover, eller på teppet, på gulvet etc.

Man trenger ikke bur for å få en trygg og fin valp, er poenget som mange vil frem til.

Samtidig at å få hunden trygg i bil krever ikke at buret står inne og blir brukt hele dagen.

hjemme bruker jeg heller personlig kompostgrinder til å skille av huset om det trengs, om vi har besøk av babyer etc.

Jeg har iallefall latt mine bilbur stå montert i bilen, også har jeg hundesenger inne, også tøybur som jeg tar med rundt på tur og besøk. Men nå sovner jo Amiga i stoler og overalt uten noe problem :)

No er buret desverre litt for stort til bilen, seteryggen må slås fram akkurat nok til at ein ikkje kan sitje i baksetet, så buret må uansett inn når det ikkje er i bruk i bilen, så då kan det vel brukast til noko fornuftig i mellomtida.

Og vi hadde bilburet inne i et par dager før vi innså at hun likte mye bedre å sove i hundeseng og på gulvet (hunder trenger temperatur variasjon)Ingen av mine hunder sover på et sted hele natta.

Der har du jo nettopp eitt av argumenta eg tenkjer talar for ein slik bruk av bur som det vi legg opp til. Ein boks på rundtom ein kubikkmeter, med flisteppe over, og madrass med flisteppe oppå til underlag, her kan kvalpen gå om det blir kaldt for han. Vi slit elles med å halde huset varmt om natta, gamalt hus utan nymotens varmekablar og termostatar, og lite isolasjon. Straks det blir for varmt for han, kan han gå ut frå buret og leggje seg ein annan plass. Men resten av huset (som han har tilgang til) held jo mykje same temperatur...

Lykke til med valpen.

Takk for det :P.

Takk for tips og råd. Vi syg til oss det vi får, og prøver å ha det i bakhovudet når det trengs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
    • Bodde i blokk (med heis) med marka like utenfor døra og parker i nærheten og synes det fungerte helt fint med valp/hund. Selvsagt deilig med egen hage som vi har nå, men det er først og fremst en større fordel for oss tenker jeg (tror ikke hunden bryr seg nevneverdig om å være ute i egen hage eller sitte en rolig plass ute i nærheten, med mindre hunden liker å være mye ute i hagen også alene da, som ikke har gjeldt hundene jeg har hatt/den jeg har). 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...