Gå til innhold
Hundesonen.no

Mops ?

amo97

Recommended Posts

Skrevet

Hei! Jeg lever i en familie med tre barn , ei på 5 og de andre 14+. og vår familie vurderer å kjøpe oss en liten valp. En hund som går overens med barn og andre hunder - og som ikke har størst behov for hårstell og morsjon. Selvsagt skal vi stelle alt som trengs og gi den en masse mosjon, men det jeg prøver å si er at vi ikke sikter til en treningsmaskin :P Så spørsmålet er .. tror dere mops kunne være en mulighet? Jeg synes den passer godt til beskrivningen min, men så lurte jeg på, kanskje noen som har hatt mops eller er litt nærmere rasen kunne svare? :lol:

Skrevet

Hei! :lol:

Hyggelig at du vurderer mops.

Mopsen har jo temmelig kort pels, men de røyter en hel del noen ganger i året. Det er pels overalt og sorte klær er "glemmesak" å holde pelsfrie i røytesesongene :P :P

Angående mosjon så går jeg tur med mine ca 40-60 min om dagen. Nå på vinterstid er ingen av mine to gutter særlig glade i å være ute, men potesokker og ett dekken hjelper for oss om vi skal ut en kald vinterdag (-12 og nedover)

De fleste mops har en temmelig behagelig avknapp og trives godt på dager hvor tur ikke er en mulighet med bare en liten løpetur i hagen. Selvom jeg ikke anbefaler at dette blir en vane å gjøre hver dag :P

Mopsene våre er herlige familiehunder, min søster sine lever med tre barn fra 1-7 år i hus og dette er absolutt ikke noe problem. Alle våre elsker barn og all oppmerksomhet er god oppmerksomhet :)

Selvo

Det er endel helseproblemer du skal passe på før du begynner å se deg om etter mops. Selvom vi (min søster og jeg har 12 mops tilsammen)ikke har opplevd allergier på våre vet jeg at det er andre her på forumet med mops som har opplevd dette. Patella er også ett kjent problem. Mopser kan puste temmelig "bråkete" men holdes mopsen i bra kondisjon er ikke dette noe problem.

Mopser kan også ha lett for å legge på seg.

Om dere er ute etter ett trivelig familemedlem er nok mops en rase dere absolutt bør tenke på ja. Jeg vil tro at dere vil passe bra med en mops. Men som dere nå vet, de røyter en hel del :lol:

Skrevet

Mops er kjempetrivelige hunder! Det eneste man må være oppmerksom på, er sykdommer på rasen, kjøp fra en oppdretter som er kjent for friske hunder, bli litt kjent i rasemiljøet først, hvis dere klarer. Send også en PM til Synnøve her på Hundesonen, hun kjenner/vet hvem de fleste er i mopsemiljøet, og vet også mye om de forskjellige oppdretterne, hva slags type, gemytt slikt som finnes i de forskjellige linjene. :lol:

Mops er generelt en enkel hund, og glade hele tiden! De krever ikke allverdens, men er veldig glade for å bli tatt med på ting og å gå turer, trene litt og slikt dersom man ønsker det.

Jeg har aldri hatt mops selv, men jeg kjenner godt mopsene Synnøve har/har hatt, og er litt forelsket i rasen. :)

Edit: :P Og der var Synnøve på banen før meg, ja! :lol:

Skrevet

Mops er kjempetrivelige hunder! Det eneste man må være oppmerksom på, er sykdommer på rasen, kjøp fra en oppdretter som er kjent for friske hunder, bli litt kjent i rasemiljøet først, hvis dere klarer. Send også en PM til Synnøve her på Hundesonen, hun kjenner/vet hvem de fleste er i mopsemiljøet, og vet også mye om de forskjellige oppdretterne, hva slags type, gemytt slikt som finnes i de forskjellige linjene. :lol:

Mops er generelt en enkel hund, og glade hele tiden! De krever ikke allverdens, men er veldig glade for å bli tatt med på ting og å gå turer, trene litt og slikt dersom man ønsker det.

Jeg har aldri hatt mops selv, men jeg kjenner godt mopsene Synnøve har/har hatt, og er litt forelsket i rasen. :P

Edit: :P Og der var Synnøve på banen før meg, ja! :lol:

Du er så treeeig Astrid :)

Skrevet

Åh tusen takk for begge svar! :lol: setter veldig stor pris på!

Har hørt om det med pusteproblemer.., men vi skal holde mopsen vår (om vi får :lol:) i god form! :P

• 1 month later...
Skrevet

men så lurer jeg på, kan man sammenligne pelsen til en labrador med mopsen's ?

Jeg vil ikke påstå det, da labradorer har litt lengre pels og pittelitt stivere. MEN jeg vil påstå at min sorte mops og labradorer har noe lik pels. (sort mops, og fawn har forskjellig pels)

Ja, det kan du, men pelsen til mopsen står på en måte litt mer ut noen steder, sannsynligvis pga den litt korpulente kroppen. :P

Spørs endel på linjer om pelsen stikker litt ut, men noen mopser har pels som står mer ut over skuldre, langs ålen på ryggen og bakpå lårene.

Skrevet

Jeg har begge raser, og det er riktig at labradorpelsen er litt lenger og hardere. Og så har de masse ull! I felleprioden røyter mopsen mye mer enn man skulle tro.

Skrevet

Ok , tusen takk! Brosjan og søss har astma og reagerer dermed på noen hunder. De reagerer på noen blandinger,border collie , papillon og noen flere. Men de har ikke reagert that all på labrador. Vi har også kanin som røyter masse, men som de ikke reagerer på , men de reagerer på spônet i buret.

Så lurte på om det er stor sjanse for at de blir å reagere på mops?

NEI, vi skal ikke skaffe mops før vi er sikker. Vi skal finne noen som har mops i nærheten og spørre om de kan komme på besøk med hunden o.l :)

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Takk for mange gode tips 😌 Det er ikke noe problem hos veterinær, hun er veldig snill ved håndtering og sånn da  ☺️
    • Hun er ung, og har dårlige erfaringer. Jeg tenker at det kan hjelpe å gi henne tid, og trene i utstillingslignende settinger. Tren uten å stille opp for dommeren, belønn masse, og gå ut igjen av ringen uten å stille opp for visning. Tren også på oppstilling og visning for seg selv uten for ringen og i andre settinger, hjemme, på parkeringsplassen, i parken osv. Gå videre med å trene i utstillingsring og stille opp, men la treningsdommer bare belønne uten å ta på henne. Og selvfølgelig respektere alle signaler på at hun er utrygg, la henne selv ta initiativ. Om utstilling ikke er viktig for dere er det såklart like greit å droppe det, men det kan nok fint gjøres å gjøre positivt igjen med trening og tålmodighet. Og det er viktig at hun f.eks. kan stå på et veterinærbord og bli undersøkt også.
    • Har ei tispe på snart 2 år. vi har drevet litt med utstilling siden hu var valp fra 4 måneder til hu ble ca 1 år. Den første tiden på treninger gikk det veldig bra , hu er sosial hund utad og elsker oppmerksomhet og byliv. Etter en tid begynte hu å rygge fra dommeren i ringen , kunne sette seg og rygge unna men vi fikk allikevel satt hun opp igjen og fikk bra premier på utstillinger . Helt til vi kom til den 5 siste utstillingen, da gikk det bra første dagen men 2 dagen da vi gikk i ringen gikk det bra helt til vi skulle stille henne opp, hode og tenner gikk fint helt til dommer skulle kjenne mot rygg da rygger hun bakover og klappet med tennene mot dommer .  Så jeg tok en avgjørelse med å si vi trekker oss .. her innså jeg kanskje at hun har jo prøvd å gitt oss tegn litt hele veien med å sette seg og rygge unna, men folk rundt trodde det var kun trass siden hu er en bestemt tispe .  etter dette oppsøkte jeg fysioterapeut og tok MR og røntgen av henne og det ble påvist betennelse på begge sider i lysken/ hoften. Det vi så når fysio skulle gå over hu var at det var tydelig vondt . Men nå i dag 1 år etterpå med gjentatte behandlinger og styrke treninger har hu endelig blitt friskemeldt og vi kan gå tilbake til det normale. Vi har vært med 2 ganger på utstillingstreninger , første gangen gikk veldig bra . Men det var folk som hu kjenner i miljøet fra før  .2 gangen oppsøkte vi nytt sted , hu var veldig glad for å komme og se så mange hunder og mennesker og hu hilste og koste med flere .  Men da vi løpte i ringen og skulle stille henne opp før treningdommeren rakk å ta på henne «snappet « hun . Så da gikk vi ut av utstilling posisjonen ,da gikk hun bort til dommer og damen og nusset og koste med dem.. utenfor ringen er det heller ikke noe problem .  Så nå lurer jeg på om jeg bare skal droppe utstilling helt for hennes del, når jeg ser at det minnesbilde fra smerte fra siste utstillingene sitter i henne så sterkt ..  Hun er jo en fantastisk og glad hund ellers. Vi skal vertfall ha en lang pause og fokusere på  noe annet og bare være hund. Har noen opplevd noe lignende, og er det beste å bare droppe utstilling helt ?
    • En viktig del av å drive med utstilling er jo å lære hundene å slappe av i buret når de ikke er i ringen. Det er ikke bare oppbevaring.  Og har du flere hunder så ville jeg enten hatt med hjelpere eller bare én hund på utstilling om gangen, ihvertfall til de er vante til omgivelsene og slapper av i buret.
    • Tenkte jeg skulle prøve det også men er så redd hunden rømmer ut av gitteret. Opplevde det med hunder før mens jeg gikk i ringen så kom de løpende inn i ringen. Veldig festlig. Ikke i det hele tatt.    Men nå har jeg nye hunder så har ikke turt å prøve på dem men hadde vært så enklere å bære inn enn de tunge gitterbura.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...