Gå til innhold
Hundesonen.no

Masse bæsj og vår i anmars. Hjelp!

SAGA

Recommended Posts

Skrevet

:D Jeg innbiller meg at jeg kommer til å få et illeluktende problem om noen mnd.

Saken er den at jeg har en liten hage og en valp på nå 8 mnd. Da jeg fikk hund gjerdet jeg inn hagen så dyret kan gå fritt. Kjempefint :D Og så innmari greit å slippe å kle på seg hver gang lille måtte ut(latskapen lenge leve). Men, så kom jo vinteren og jeg prøvde å være flink til å ta opp møkka der ute, men det har jo kommet store mengder snø her og det har ikke alltid vært like lett å holde det ved like. Så det ligger nok noen lag på lag der ute med snø/møkk. I takt med at snøen lavte ned, forsvant jo gjerdet mer og mer og vips en dag så var hunden over. Så jeg måkte like godt massevis av snøen i en haug på en del av plenen :ahappy: (har ikke noe sted å gjøre av den)så dyret fortsatt kunne få være ute. Men herreguud som jeg gruer meg til våren når all snøen smelter. Det kommer vel til å stinke!?? Har jo tenkt at jeg får gå ut å spa/plukke etterhvert som det tiner, men allikevel. Kjenner jo hvordan det lukter langs gangveiene her om våren. Uff :D

Er det noen som har feks hundegård el? Hvordan gjør dere det om vinteren? Dette er en liten hund, så han hardtramper liksom ikke snøen, så den må måkes vekk.

Skrevet

Her satser vi på å plukke etterhvert som det smelter frem. Når hagen er fri for snø plukker vi opp det som kan plukkes, og satser på at resten vaskes ut i gresset.

Skrevet

Vi gjør ingenting. Kjører over med en elektrisk gressklipper straks alt er tørt og hiver det til kompost. Enkelt og greit.

Skrevet

Vi har hage som bikkjene flyr mye løs i, og da samler det seg opp en del i løpet av vinteren. Det har aldri luktet spesielt når snøen går, men hvor pent det er er en annen sak. Så her plukkes det opp så fort det er mulig.

Skrevet

Vi har hage som bikkjene flyr mye løs i, og da samler det seg opp en del i løpet av vinteren. Det har aldri luktet spesielt når snøen går, men hvor pent det er er en annen sak. Så her plukkes det opp så fort det er mulig.

Samme her.

Så snart det er mildvær er jeg ute med spade og bøtte og plukker opp.

Sommerstid plukker jeg hver dag.

Guest lijenta
Skrevet

På våren går vi med spade og hiver skiten ut på jorde, men når dem gjør fra seg på sommeren så plukker vi opp fortere. Men jeg har ogs lurt på hvor møkka blir av etter at den ene fores halvt på v&h og den andre fores helt på v&h. Syntes den forsvinner noen ganger fortere enn det som skal være naturlig.

Skrevet

Ok, så jeg er ikke den eneste som har det sånn :ahappy:

Jeg kommer jo til å plukke etterhvert som det kommer frem igjen. Men jeg så liksom for meg at det kommer til å bli ei slags "gjørpe" ut av alt når det våres. Og hvordan få opp det liksom. Det var da jeg ble bekymret for evnt lukt. Om sommeren tar jeg selvfølgelig opp hver dag, da vi bruker plenen, så problemet er nå, vinterstid.

Kalke plenen litt var kanskje lurt;-)

Skrevet

Ok, så jeg er ikke den eneste som har det sånn :ahappy:

Jeg kommer jo til å plukke etterhvert som det kommer frem igjen. Men jeg så liksom for meg at det kommer til å bli ei slags "gjørpe" ut av alt når det våres. Og hvordan få opp det liksom. Det var da jeg ble bekymret for evnt lukt. Om sommeren tar jeg selvfølgelig opp hver dag, da vi bruker plenen, så problemet er nå, vinterstid.

Kalke plenen litt var kanskje lurt;-)

Jeg spadde det vekk i poser med snøen, og kastet. og når isen smeltet så fjernet jeg dritten etterhvert.. Luktet litt merket jeg, men gikk greit. Problemer mitt var at hun favoriserte å drite ved utgangsdøren.. :D

Skrevet

Du kan jo bruke en spade hvis det er hardt, isete eller for mykt å ta opp med posen. Hvis du tar med litt jord i samme slengen, kan du ha i litt gressfrø i hullene til våren. Når bakken er tint og bæsjen er veldig myk og klissete, tar jeg hageslangen og spyler det ned i gresset. Funker veldig fint på sommeren ihvertfall :ahappy:

Skrevet

Hvis du bruker spade for å fjerne det, prøv å unngå å dele bæsjen i to! Det er ikke alltid så lett å se hele bæsjen som ligger under snøen og det begynner å lukte når du deler den :ahappy::D

Skrevet

Men jeg har ogs lurt på hvor møkka blir av etter at den ene fores halvt på v&h og den andre fores helt på v&h. Syntes den forsvinner noen ganger fortere enn det som skal være naturlig.

Råfôret bais forsvinner akkurat så fort som den skal, den. Det er tørrfôrbais som bruker unaturlig lang tid på å bli borte :ahappy:

Skrevet

Likte Yodles metode! LER. Tøft og organisk :ahappy:

Tar det etter hvert som det dukker opp.planen er å få tatt alt før det ligger på "bar bakke".

Tar også noen raid ett 1 til 2 ganger i uka.

Enten putter jeg det i bæreposer som jeg hiver i søpla eller fyller opp trillebåra og kjører det inn i skogen.

Da jeg passet 8 hunder.. tok jeg 2-1 bæsjeraid med spade om dagen på uteområdet(4 mål.

Skrevet

Mellom hvert snøfall er det greit å ta opp, er mer de dagene det snør to-tre dager på rappen. Da blir det fort lagvis. Og jeg bor i rekkehus, så er ekstra redd for lukt. Veit jeg kanskje dreit(!) meg ut ved å fortsette å slippe ham ut der når snøen begynte å komme, men det var det med lettvint, da. Tror nok ikke det blir noen gjentagelse til vinteren igjen. Og nå som han er renslig og ikke må ut hvert 15 minutt, blir det jo forhåpentlig mindre tiltak å kle på seg for å lufte.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Blir det bare kaos om man har katter og hunder sammen i samme hus?  Hva slags erfaring har dere med det?
    • Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...